Selvfølgelig gjør kvantitet at en får mer kapasitet til å gjøre andre ting, for all del. Men å her gjøre som det virker som Amerikanerne vil, kun heve timekravet for å heve det, behøver ikke nødvendigvis gjøre at tilsvarende ulykke ikke kan skje igjen. Kontinuiteten i flygingen er vel så viktig som kvantiteten.
Så, kommer en rett fra skolen er alt fortsatt så ferskt at en kun bygger videre på det grunnlaget som allerede er der. Vedkommende er fortsatt i læringsmodus og kan derfor relativt lett absorbere videre kunnskaper. Har vedkommende blitt ferdig på skolen og så ikke flydd på et år har vi et helt annet scenario. Her har mye av basiskunnskapene forsvunnet og dermed vil vedkommende helt klart ikke være så godt egnet som det første eksempelet, i første omgang, ihvertfall.
Da vil jeg si at "experience commensurating with age" er en noe mer fornuftig vinkling på det enn et tall tatt ut av luften. Her ser de på timer vs. hvor lenge vedkommende har hatt sertifikat. Dermed tar de hensyn til "ferskvare-elementet" av flygingen og at flykunnskaper som holdes ved like er mer verdt enn de som ligger i dvale.
For å ta et selvopplevd eksempel fra en simulator seleksjon hvor vedkommende hadde nok av småflyerfaring men ikke klarte å stabilisere en B737. Og når en motor ble kuttet var det ikke sjans overhode da vedkommende ikke klarte å "glemme" småflymetoden, noe som funker dårlig når en har et "pitch/power couple" som i en B737.
Så ja, kvantitet hjelper uten tvil

, men da den riktige typen kvantitet. Eksempelet som du trekker fram med ILS'en er jo klar som sådan, men den ville fortsatt være like mye et mysterium om du kom rett fra 200 timer eller 1500 timer VFR flyging. Grunnen til at du finner det enklere nå er jo nettopp at du har den rette typen kvantitet for den typen operasjon du utfører nå.