Bestille for andre?

Andrev

ScanFlyer Silver
Har hørt noen skrekkhistorier om folk som har blitt nektet å sjekke inn når de ikke har med kredittkortet reisen ble betalt med. Kan noen forklare hva som gjelder for tiden, er det trygt å gjøre eller ikke?

Det konkrete tilfellet er en reise Bergen-Durban, mest sannsynlig med KLM.

Den åpenbare løsningen er nok å skaffe et kredittkort til den som skal reise, men det fort en uke eller mer. Derfor lurer jeg :-)

Re: Bestille for andre

Har hørt noen skrekkhistorier om folk som har blitt nektet å sjekke inn når de ikke har med kredittkortet reisen ble betalt med. Kan noen forklare hva som gjelder for tiden, er det trygt å gjøre eller ikke?

Den åpenbare løsningen er nok å skaffe et kredittkort til den som skal reise, men det fort en uke eller mer. Derfor lurer jeg :-)

Jeg bestilte billetter til moren min T/R Kina med BA. Jeg betalte med mitt kredittkort, og det hadde hun ikke med seg. I løpet av bestillingsprosessen var det faktisk spørsmål om den som eide kredittkortet var med på turen, noe jeg naturligvis svarte nei på. Men om KLM har tilsvarende prosedyre vet jeg ikke. Det var uansett helt uproblematisk for henne på denne turen, men jeg var faktisk litegranne nervøs for at det skulle kunne bli problemer.

Hei,

Har akkurat snakket med KLM kundeservice ifb. med egen bestilling. (da jeg så spørsmålet ditt under denne samtalen, spurte jeg naturligvis om dette...) Vedkommende medarbeider i KLM opplyste at dette ikke er noe problem, dvs. ikke policy, og at du som kortinnehaver/bestiller ikke trenger å være med.

Last edited:

Noen som kjenner til reglene hos Lufthansa og Spanair? Ser det er mulig å legge inn passnummer på sidene deres, som en dobbelsikring.

Last edited:

Har nettopp hatt besøk fra Russland, de fløy med Air Baltic, og jeg betalte med kredittkort. I bestillingsprosessen var det spørmål om betaler og reisende var identiske og jeg mener jeg måtte oppgi et telefonnummer hvor jeg eventuelt kunne treffes.

Men det var ingen sprøsrmål eller problemer, hverken ved innsjekk på Domodedovo eller i Bergen.

Har vel ikke vært vanlig i (vest-)Europa dette, men er du i tvil så bestill gjennom Wideroe - da er det ikke noe problem.

Thai f.eks. har denne regelen, og jeg har alltid blitt spurt om kredittkortet ved innsjekk der. Nå har de imidlertid unntak for sine egne gullkunder og belastninger som er foretatt med Verified by Visa og secure ett-eller-annet for MasterCard

Bestilte nylig reise med Vietnam Airlines (VN) og da sto det at ved innsjekk så kontrollerer de at det var den samme som reiste som betalte reisen.

Tok et bilde av den store og røde skriften som dumped ned i postkassa sammen med confirmation av Vietnam Airlines.

Attachments

• capture.jpg
    capture.jpg
    7.9 KB · Views: 130
jeg fikk STORE problemer da jobben kjøpte billetter med BA Lhr-osl samme dag som jeg skulle reise. Ble nektet å sjekke inn fordi jeg ikke kunne bekrefte adressen kredittkortet var registrert på. Men så lenge du har den, skal det som regel gå bra.

Noen som kjenner til reglene hos Lufthansa og Spanair? Ser det er mulig å legge inn passnummer på sidene deres, som en dobbel sikring.

Det holder med referansenummer og pass hos Lufthansa og Spanair. Takk til meg selv. :)

Back