Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Status
Not open for further replies.
...og der fant jeg svaret selv:

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik vil overfor nyhetsbyrået Reuters ikke slå fast hvor mange billetter totalt som ble bestilt under falske navn mandag og tirsdag, men sier det er mer enn 650.

- En person bestilte 458 billetter, en annen 100, og to bestilte mer enn 50 billetter hver. To styremedlemmer i Cimber bestilte 18 billetter, sier hun.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1821050.ece

I guder - kom nu ned på jorden, eller som de siger i CSI: "Don't get your panties in a bunch" - nu kan der vel ikke koges mere suppe på den høne.

DY spiller dirty i Danmark - NB svarer tilbage med et genialt forslag - der mangler lidt i kunstnerisk udførsel.
Mere er der ikke i den sag.

Verden har større problemer - end 650 noshows til 1DKK

Her kunne nok brannen ha vært slukket om Cimber var tidlig ute å la seg flate!

Derimot kan jeg desverre ikke annet enn å le av de som hisser seg opp av billige (gratis) flybilletter. Takk for god underholdning gjennom en lang dag. Mon tro om ikke hukommelen har sviktet litt, eller at det kanskje har gått dere hus forbi!

Til dere kan jeg fortelle at det finnes et selskap som i høst gav bort over 100 billetter på Facebook helt gratis, noe som jeg synes er et bra markedsførings stunt!
http://news.cheapflights.co.uk/2009/08/sas-offers-free-flights-to-facebook-users/

Om jeg husker riktig ble det også delt ut 2300 gratis billetter på den svenske nasjonaldagen i 2005med samme selskap. Heller ikke så dumt det. Begeistringen var i alle fall stor!
http://www.cisionwire.se/sas-scandi...karna-flyga-gratis-for-att-fira-nationaldagen

Men klart, det var jo gratis, så da blir jo saken en annen;)

Last edited:
Det er passasjerene som står igjen som taperne. Billettene var myntet på dem. De kan takke Cimber for at de ikke fikk dem...God PR?? Neppe!

Snakk om å hjelpe Norwegian i gang! Easy as Dell:-)

Derimot kan jeg desverre ikke annet enn å le av de som hisser seg opp av billige (gratis) flybilletter. Takk for god underholdning gjennom en lang dag. Mon tro om ikke hukommelen har sviktet litt, eller at det kanskje har gått dere hus forbi!

Og jeg ler av deg -- igjen fordi du aapenbart ikke skjoenner poenget -- igjen..

Det er ikke markedredskapet som her benyttes som er problemet. Problemet er 149 prisen som skal bli laveste pris paa ruten og motivet som ligger bak: Aa faa en konkurrent til aa gaa konkurs, deretter legge ned ruten eller sette opp prisene betraktelig med elendig frekvens, men face it, med 737-800 er det ikke realistisk.

DY har ikke materiell for aa faa denne ruten til og vil aldri kunne tjene penger paa ruten som er viktig for Cimber.

Men det aa ha ett godt tilbud for hele befolkningen i norden er vel ikke saa veldig viktig saa lenge pompel og pilt kommer seg billig til Italia med en frekvens en gang i uka??

Så enig, så enig., Det er rart at folk hisser seg over at man kan reise billig. Lurer på om de samme folkene er like rasende på Kid Interiør, som i disse dager har 70% rabatt, eller er det for lite å bli forbanna for? Hvor mye skal til før en bør gå av hengslene i sinne egentlig?

Jeg tror ikke Cimber ville kommet bra ut av denne saken uansett hvordan de hadde håndtert den. Det var amatørmessig fra A til Å, og det er jo heller ikke resultat fra dummheten til èn enkelt person som ene og alene ville finne på noe han trodde var lurt. Her er det mange som står bak. Og det var folk i ledende stillinger, ja til og med fra styret!

Norwegian kan bare takke Cimber for ufattelig god reklame for de lave prisene. Så lave at ledelsen i Cimber ikke kunne la være å kjøpe i hauger og lass. Nice! :lol:

Her kunne nok brannen ha vært slukket om Cimber var tidlig ute å la seg flate!

Til dere kan jeg fortelle at det finnes et selskap som i høst gav bort over 100 billetter på Facebook helt gratis, noe som jeg synes er et bra markedsførings stunt!
http://news.cheapflights.co.uk/2009/08/sas-offers-free-flights-to-facebook-users/

Om jeg husker riktig ble det også delt ut 2300 gratis billetter på den svenske nasjonaldagen i 2005med samme selskap. Heller ikke så dumt det. Begeistringen var i alle fall stor!
http://www.cisionwire.se/sas-scandi...karna-flyga-gratis-for-att-fira-nationaldagen

Men klart, det var jo gratis, så da blir jo saken en annen;)

Det er ikke markedredskapet som her benyttes som er problemet. Problemet er 149 prisen som skal bli laveste pris paa ruten og motivet som ligger bak: Aa faa en konkurrent til aa gaa konkurs, deretter legge ned ruten eller sette opp prisene betraktelig med elendig frekvens, men face it, med 737-800 er det ikke realistisk.

DY har ikke materiell for aa faa denne ruten til og vil aldri kunne tjene penger paa ruten som er viktig for Cimber.

Men det aa ha ett godt tilbud for hele befolkningen i norden er vel ikke saa veldig viktig saa lenge pompel og pilt kommer seg billig til Italia med en frekvens en gang i uka??

Du er dyktig til å klassifisere andre enn deg selv Tommy! I gjentatte poster titulerer du fritidsreisende på en måte som jeg tror de færreste her kjenner seg igjen i! Jeg reiser til Italia i sommer og det med en flight som ikke akkurat går daglig. Mener du med dette at jeg og min familie er å regne som Pompel og Pilt?

Jeg tror du skal være litt ydmyk ovenfor at ikke alle nødvendig vis har samme lommebok som deg!

Du er dyktig til å klassifisere andre enn deg selv Tommy! I gjentatte poster titulerer du fritidsreisende på en måte som jeg tror de færreste her kjenner seg igjen i! Jeg reiser til Italia i sommer og det med en flight som ikke akkurat går daglig. Mener du med dette at jeg og min familie er å regne som Pompel og Pilt?

Jeg tror du skal være litt ydmyk ovenfor at ikke alle nødvendig vis har samme lommebok som deg!

jeg tror det Tommy setter spørsmålstegn ved; skal det være gratis og fly? correct me if im wrong :)

Cimber ville aldri har statt i fare a ga konkurs dersom de ikke hadde palagt seg 737-operasjonen. De har en kostnads-side som de ikke kan drive med lönnsomt med 6 fly, de vil trenge omtrent 20 fly for a komme seg til pluss og tjene penger. Og Cimber selv flyr en god del innenriksruter med 737, sa er dine argumenter med darligere tilbyd til befolkning bare tull.

Hva skjer dersom Cimber virkelig gar konk og det finnes seg behov for ATR flygninger?? Riktig, en ny aktör, trolig DAT vil komme inn. Og hva vil skje dersom DY finner det er ingen marked. De vil forsvinner og etterlatte tomrom som fylles av en ny aktör. Og det er god mulig for en smart aktör (som Cimber ogsa kunne vise seg) a fly sine fly off-peak til KRP og bruker disse i peak en annen sted.

Cimber ödelagte for seg selv, og uten tvil er dette som DY gjör ikke vennlig, men dette er noe de kan gjöre. DY vil trykke Cimber ut (av sine 737-ops) og erobre seg markeder. Men dette er ikke undergangen av oksident dersom Cimber forsvinner. Selv om DY stopper alle innenriksflygninger instantant vil Cimber gar konk siden deres business model er ikke sound, de taper penger sa det suser. Med eller uten DY pa danks innenriks. Rett og slett fordi de ikke far 737-opsen til a ga i pluss.

DY ma pa sitt eget stykke vise at de kan klare a tjene penger i Danmark. De er ikke inne i Danmark for a tape noe. Regnstykked ma til slutt gi pluss, ellers vil man trekke seg. Og om alle innenriks-ruter overlever i DY's rutenett er en spörsmal som kan stilles. Ogsa jeg har da mine tviler.

La oss vaere saklig i denne debatte. Ingen ma kalle en annen her idiotisk eller bruke forliker som forbyr seg selv. Her har du noe a laere Tommy!

Det er passasjerene som står igjen som taperne. Billettene var myntet på dem. De kan takke Cimber for at de ikke fikk dem...God PR?? Neppe!

Snakk om å hjelpe Norwegian i gang! Easy as Dell:-)

Pjokken lad nu være med at være et pjok. Der har været, og er fortsat masser af ledige billetter til 1 Dkr. så du behøver slet ikke være bekymret på os danskeres vegne.

Huff... Beklager at det oppfattes slik, det er ikke meningen. Jeg har ikke en overfyllt lommebok, men jeg reiser mye i jobben og uansett hvor mye du oensker at lufta skal vaere for alle, er det jobbreiser som betaler for at fritidsreisende i det hele tatt skal ha ett godt tilbud.

Selv om man kan takke Norwegian for aa vaere en god konkurrent for aa gjoere SAS bedre, er det soleklart at bortsett fra mellom OSL-BGO/TRD/SVG er tilbudet rundt om ellers blitt daarligere for de som har behov for dagsturer, overnatturer etc paa grunn av gode priser.

Evenes er ett godt eksempel. SAS og DY gaar ving mot ving og DY er ofte billigst. Det har gjort at de stjeler kunder fra SAS og selv om prisene har blitt bedre, SAS maa kutte frekvens og det blir venting for de som reiser i jobben. Saa det er positive og negative ting med at DY entrer markedet.

Ut i Europa har det blitt verre fordi den vanlige konkurransen fra nettverkselskapene naa har blitt komplettert med DY, Ryan og flere. Det gjoer at direkte forretningsruter fra OSL med SAS som gikk 2-3x daglig ikke er liv laga lengre og frekvens kuttes noe som betyr overnatting eller stopp underveis.

Det er ogsaa viktig aa sette fokus paa at mennesker vil miste sitt levebroed paa grunn av denne kyniske fremtreden.. Tror ikke du Martin hadde satt pris paa dersom en konkurrent hadde gjort ett lignende stunt i konkurranse med bedriften du jobber i. Det er ikke unikt at man har hard konkurranse, men luftbransjen er mye mer utsatt og dersom trenden fortsetter, vil vi alle bli tapere i form av bedre priser, men elendig tilbud og hundretusener av jobber paa samvittigheten bare fordi flybilletten skal koste mindre enn flytoget!

Som sagt, godt og vondt, men det boer uansett ikke ta vekk fokuset som DY har i Danmark: Aa slaa en konkurrent konkurs ved aa aapne ruter de vet de aldri klarer aa tjene penger paa fordi de vet at dette er en viktig rute for Cimber og at det er ett viktig skritt for aa bli kvitt dem.

Det er noe jeg synes du skal ta stilling til, Martin...

Dæven for en tråd .......

Uansett - det er en god indikasjon på hvor håpløst dette markedet er når DY ikke engang klarer å bli kvitt 1-krones billetter på ruta .... idiotisk satsing av DY og idiotisk tilsvar av QI som virkelig må være desperate .....

Cimber ville aldri har statt i fare a ga konkurs dersom de ikke hadde palagt seg 737-operasjonen. De har en kostnads-side som de ikke kan drive med lönnsomt med 6 fly, de vil trenge omtrent 20 fly for a komme seg til pluss og tjene penger. Og Cimber selv flyr en god del innenriksruter med 737, sa er dine argumenter med darligere tilbyd til befolkning bare tull.

Det finnes flere typer 737, store og smaa. Cimber flyr en versjon som kalles 737-700, DY er i ferd med aa bytte ut sin eldgamle flaate med en maskin som kalles 737-800 som tar 40-50 fler passasjerer enn det Cimbers 737 tar.

Det du i realiteten sier er at Cimber har gjort feil saa de fortjener ikke aa overleve.. :rolleyes: Klart de har satt seg selv i den situasjonen de er i naa og det er jo nettopp derfor kyniske Norwegian utnytter situasjonen.

Ingen vet hva fremtiden vil bringe og det blir utrolig enkelt aa si at det vil alltid komme noen som vil ta over etter at Cimber evt forsvinner. Klart noen vil forsoeke aa ta markedet, men det er slett ikke noen garanti for at tilbudet ikke blir daarligere enn det er i dag.

Jeg er ute etter ett fokus paa aa faa forretningsmoralen tilbake i en bransje som har blitt pille raatten for at flybillettene skal koste mindre enn flytoget. Saa naar Kjos og DY her sutrer og skriker daarlig moral og at man stjeler billetter fra skikkelige kunder, blir det bollocks deluxe. En kjapp kikk viser at det finnes FORTSATT 1,- billetter i massevis paa DYs websider selv etter all PRn de har faatt i dag. Det sier utrolig mye om etterspoerselen og at det slett ikke er synd paa danskene for billettene er der enda :rolleyes:

La oss vaere saklig i denne debatte. Ingen ma kalle en annen her idiotisk eller bruke forliker som forbyr seg selv. Her har du noe a laere Tommy!

Jeg synes at DY sin PR dame oppfoerer seg som en idiot, det staar jeg ved. Men jeg kaller ingen (inkludert deg) for en idiot her paa forumet.

Dette er det morsomste jeg har hørt siden Coca Cola kjøpte alle tomme Pepsi flasker i Norge før Pepsi ble lansert.

Jeg for min del synes tråden går glipp av at Norwegian faktisk startet akkurat denne runden med et tilbud som på ingen måte var konstruert for å tjene penger. Eksakt den samme typen kampanje de gråt og søyt om at SAS gjorde mot dem i Norge.

I mine øyne gjorde Cimber et sabla kreativt svar trekk. Jeg kan faktisk ikke tenke meg et kulere svar. Men de burde selvfølgelig innrømmet det offentlig med en gang.

Akkurat nå er det Norwegian som er bjørnen, og da kan de ikke sutre over at sauen sparker mens de forsøker å spise den.

Men det er nå bare min mening.

Status
Not open for further replies.
Back