Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Status
Not open for further replies.
Har hørt at det nye "primo tours" skal bruge dem, har ikke tjekket - og jeg der er lagt noget op fra AAL - hvem der er arrangør ved jeg ikke.

Mener også at de har en Charmonay charter fra BLL med 737 hver lørdag pt.

Primo Tours skal bruge Jettime.
QI har indgået et samarbejde med Dansk Fri Ferie vedr. charterrejser.

Har hørt at det nye "primo tours" skal bruge dem, har ikke tjekket - og jeg der er lagt noget op fra AAL - hvem der er arrangør ved jeg ikke.

Mener også at de har en Charmonay charter fra BLL med 737 hver lørdag pt.

Prime Tours bruger Jet time

Vi flyver med Jet Time, der yder excellent service –
http://www.primotours.dk/info/faq

Men jeg har også læst et eller andet sted, at de forhandlede med QI, men den har Jet time åbenbart vundet, de er nok gået efter det sikre.

DY har hos mig ihvertfald mistet meget anseelse og efter deres optræden i DK og mod QI, så skal der rigtig meget til før jeg sætter mig i et DY-fly igen. Helt aktuelt var jeg ved at bestille en billet til LGW med DY - den er nu booket hos SK istedet. Før DY begynder at optræde lidt mere sympatisk får de ikke min business.

Du lengter vel tilbake med monopol og høye priser på flyreiser innen europa? Slik som var dagligdags når alle landene hadde statseide flyselskaper!

Du lengter vel tilbake med monopol og høye priser på flyreiser innen europa? Slik som var dagligdags når alle landene hadde statseide flyselskaper!

Hvordan du kan tolke det skal jeg ikke sige - jeg kan ihvertfald ikke nikke genkendende til det. At have en holdning til et flyselskab der - efter mening opfører sig uetisk - har da intet med monopol og høje priser at gøre.

Men jeg giver dig da ret i at jeg gerne så kvaliteten hos visse flyselskaber hævet til et højere niveau end idag - både når det gælder service ombord, gebyrer og den måde de generelt opfører sig på. Desuden vil jeg da også gerne bakke op om at flyselskaber får realistiske og lave priser - og ikke dumper til under kostpris. Det kan ikke komme os pax til gode i længden.

Men jeg tænker også gerne langsigtet og på hele markedet end kun på hvor jeg selv kan flyve hen for 1 krone+gebyrer. Det er og bliver ikke holdbart i længden og gavner kun nogle få pax på meget kort sigt. Men af erfaring ved jeg jo også at store dele af befolkningen tænker meget kortsigtigt.

Nu er der jo heldigvis frit valg når man skal flyve - og jeg har truffet mit valg og vælger derfor ikke DY i fremtiden, men jeg glæder mig da til at sætte mig ombord hos SAS og BA næste gang jeg skal afsted.

Nu er der jo heldigvis frit valg når man skal flyve - og jeg har truffet mit valg og vælger derfor ikke DY i fremtiden, men jeg glæder mig da til at sætte mig ombord hos SAS og BA næste gang jeg skal afsted.

Kjenner belgier som sa noe tilsvarende på slutten 90-tallet, men hans kvalitetsselskaper var Sabena og Swissair ...

Huff... Beklager at det oppfattes slik, det er ikke meningen. Jeg har ikke en overfyllt lommebok, men jeg reiser mye i jobben og uansett hvor mye du oensker at lufta skal vaere for alle, er det jobbreiser som betaler for at fritidsreisende i det hele tatt skal ha ett godt tilbud.

Selv om man kan takke Norwegian for aa vaere en god konkurrent for aa gjoere SAS bedre, er det soleklart at bortsett fra mellom OSL-BGO/TRD/SVG er tilbudet rundt om ellers blitt daarligere for de som har behov for dagsturer, overnatturer etc paa grunn av gode priser.

Evenes er ett godt eksempel. SAS og DY gaar ving mot ving og DY er ofte billigst. Det har gjort at de stjeler kunder fra SAS og selv om prisene har blitt bedre, SAS maa kutte frekvens og det blir venting for de som reiser i jobben. Saa det er positive og negative ting med at DY entrer markedet.

Ut i Europa har det blitt verre fordi den vanlige konkurransen fra nettverkselskapene naa har blitt komplettert med DY, Ryan og flere. Det gjoer at direkte forretningsruter fra OSL med SAS som gikk 2-3x daglig ikke er liv laga lengre og frekvens kuttes noe som betyr overnatting eller stopp underveis.

Det er ogsaa viktig aa sette fokus paa at mennesker vil miste sitt levebroed paa grunn av denne kyniske fremtreden.. Tror ikke du Martin hadde satt pris paa dersom en konkurrent hadde gjort ett lignende stunt i konkurranse med bedriften du jobber i. Det er ikke unikt at man har hard konkurranse, men luftbransjen er mye mer utsatt og dersom trenden fortsetter, vil vi alle bli tapere i form av bedre priser, men elendig tilbud og hundretusener av jobber paa samvittigheten bare fordi flybilletten skal koste mindre enn flytoget!

Som sagt, godt og vondt, men det boer uansett ikke ta vekk fokuset som DY har i Danmark: Aa slaa en konkurrent konkurs ved aa aapne ruter de vet de aldri klarer aa tjene penger paa fordi de vet at dette er en viktig rute for Cimber og at det er ett viktig skritt for aa bli kvitt dem.

Det er noe jeg synes du skal ta stilling til, Martin...

Og jeg synes du skal ta stilling til følgende:

Før DY kom på banen hadde vi følgende valg på flyfronten Norge:

SK

-De reisende måtte tilpasse seg til SK's tidtabell, ikke motsatt.
-Fullprisbilletter til mangfoldige tusen kroner, spesielt Oslo-Nord Norge og kystrutene var meget dyrt.
-Rabatterte apexbilletter, men fortsatt mye dyrere enn dagens billigbilletter.
-Lavprisbilletter: 21 dagers forkjøp, minimum 3 netter og natten lørdag/søndag. Fortsatt ikke i nærheten av DY's lavprisbilletter.

Vil du tilbake til den tiden?

At såkalte direkte forretningsruter med SAS ut i Europa ikke er levedyktige lenger grunnet DY, FR etc er langtifra de sitt problem derimot SAS's kostnadsstruktur og forretningsmodell, eller mangel på sådan.

Selvsagt dukker det opp både negative og positive ting i forbindelse med enringer i et marked men her må man kunne konkludere med at DY er utbetinget positivt for reisemarkedet i Norge, selv om kanskje du må vente litt ekstra enkelte ganger for å fly mye billigere, enten det er med SK eller DY.

Det er mange som heter Bjørn Kjos. Om jeg hadde bestilt i Bjørn Johansen, Kjell Olsen osv. sitt navn, hvem skulle tatt meg for det? Tror neppe det går under dokumentfalsk. Og hvis jeg hadde bestilt som Bjørn Johansen og reist på den billetten, uten innsjekket bagasje, så hadde jeg aldri blitt ID-sjekket uansett.

Bare en lille detalje - der bliver foretaget ID-tjek ved boarding på alle indenrigsafgange fra CPH. Så det burde ikke gå at rejse som Bjørn Kjos hvis man ikke hedder det ;)

Og jeg synes du skal ta stilling til følgende:

Før DY kom på banen hadde vi følgende valg på flyfronten Norge:

SK

-De reisende måtte tilpasse seg til SK's tidtabell, ikke motsatt.
-Fullprisbilletter til mangfoldige tusen kroner, spesielt Oslo-Nord Norge og kystrutene var meget dyrt.
-Rabatterte apexbilletter, men fortsatt mye dyrere enn dagens billigbilletter.
-Lavprisbilletter: 21 dagers forkjøp, minimum 3 netter og natten lørdag/søndag. Fortsatt ikke i nærheten av DY's lavprisbilletter.

Vil du tilbake til den tiden?

At såkalte direkte forretningsruter med SAS ut i Europa ikke er levedyktige lenger grunnet DY, FR etc er langtifra de sitt problem derimot SAS's kostnadsstruktur og forretningsmodell, eller mangel på sådan.

Selvsagt dukker det opp både negative og positive ting i forbindelse med enringer i et marked men her må man kunne konkludere med at DY er utbetinget positivt for reisemarkedet i Norge, selv om kanskje du må vente litt ekstra enkelte ganger for å fly mye billigere, enten det er med SK eller DY.

Dette var da svaert saa forenkelt.....det var nok langt mere valg enn du velger aa fremstille....reglene du gjengir var allerede gaatt ut paa dato den gangen jeg sluttet i SAS....og det 14 aar siden......

Jeg synes du skal rette opp feilene i denne fremstillingen....alle punktene dine inneholder feil....

Dette var da svaert saa forenkelt.....det var nok langt mere valg enn du velger aa fremstille....reglene du gjengir var allerede gaatt ut paa dato den gangen jeg sluttet i SAS....og det 14 aar siden......

Jeg synes du skal rette opp feilene i denne fremstillingen....alle punktene dine inneholder feil....

Det er mulig jeg misforstår deg og jeg skal heller ikke si at jeg er noen ekspert på regelverket som var tilknyttet ulike bookingklasser, men jeg mener bestemt at en rekke av disse restriksjonene som MD-11 trekker frem var i virksomhet iallefall til begynnelsen av 2000-tallet (da begynte SAS såvidt å eksperimentere med fenceless styring av bookingklassene og gikk gradvis bort fra mer regelstyrte restriksjoner). Det er godt mulig jeg tar feil.

Hva angår de mer generelle kommentarene, avledet fra Tommys tilsvar, så er det vel bare å si til det at dette kan være en konsekvens av å gå fra et mer planlagt marked til å åpne opp for konkurranse. Om det er en fordel eller ei er vel muligens litt avhengig av hvilken type reisende man ser markedet fra. Det er vel liten tvil om at det generelle prisnivået har blitt redusert, noe som gjør at flere kan reise. Dette er isolert sett en fordel for alle parter (kanskje bortsett fra flyselskapene som tjener mindre penger). Det har nok også iallefall delvis hatt den effekt at avgangene klumper seg mer sammen. Dette kan nok oppfattes som en ulempe sett fra forretningsreisende, men kanskje i mindre grad sett fra en fritidsreisendes syn. Det kan også ha hatt den effekt at mindre lønnsomme ruter nå legges ned/frekvens reduseres, fordi man ikke kan kryssubsidiere mellom de lønnsomme rutene og de mindre lønnsomme rutene. Dette er negativt for de som bor steder som rammes av dette.

At folk mister jobben som en følge av konkurranse er ingen unik hendelse i luftfarten, og dette skjer sannsynligvis daglig. På den annen side så kan dette generere nye arbeidsplasser også. Jeg vil f.eks. tro at i Tommys egen bransje så ville mye av aktiviteten man har der knapt eksistert i dag om man skulle tviholdt på en planlagt markedsstruktur. Jeg er veldig usikker på om luftfarten er mer spesiell i så måte enn andre sektorer, men jeg ser jo at prispresset for tiden er nokså stort. Det har nok delvis sammenheng med at selskaper opp gjennom gode år har bygget opp kapasitet som de nå sliter med å utnytte. På kort sikt er det sannsynligvis mer fornuftig å forsøke å hente ut noe positivt dekningsbidrag gjennom spesielt lave priser (dog ikke under variable kostnader, noe 1 kr definitivt er), mens det på lengre sikt kanskje er mer fornuftig å redusere kapasitet om man ser at man enten ikke er i stand til å konkurrere lønnsomt pga kostnadsnivå vis a vis konkurrenter eller at markedet forsvinner.

Last edited:
Nå er det en stund siden jeg skrev på denne DY-siden, men dette er bare rett og slett HELT utrolig!!!!

Her prøver DY å knuse en konkurrent ved å selge billetter til LANGT under kostpris, og når folk kjøper disse billettene så setter DY halleluja-koret med Kjus, MartinL og MD i gang...! Hadde SAS gjort noe i nærheten av hva DY har gjort her så hadde de blitt dømt i hver eneste domstol sør, vest og øst av Sinsenkrysset, men nå er det jaggu meg STAKKARS Norwegian nå igen...!

Det er HELT fantastisk....!

Hvis dette hylekoret av DY tilhengere får viljen sin så er konsekvensen enkelt og greit (fritt sitert fra ovenforstående innlegg):

DY

-De reisende må tilpasse seg til DY's tidtabell, ikke motsatt.

-Fullprisbilletter til mangfoldige tusen kroner, spesielt CPH-Billund, Karup og Bornholm blir meget dyrt.

-Rabatterte apexbilletter får vi sikkert ikke tilbake, men det blir fortsatt mye dyrere enn dagens billigbilletter.

-Lavprisbilletter: 21 dagers forkjøp, minimum 3 netter og natten lørdag/søndag slipper vi sikkert, men vi får fortsatt billettpriser som ikke er i nærheten av dagens DY lavprisbilletter.

VIL VI HA DEN TIDEN?

Så hvis næringslivet på Jylland ønsker å bli blodsugd av Kjos så er det bare å sette i gang og booke seg inn på DY, og snu ryggen til de som har fløyet de rundt i fler tiår...

Alternativt så kan de kjøpe 100 DY billetter hver - til 1 krone - og fortsetteb å reise med Cimber. Det finnes meg bekjent ingen reiseplikt på 1-kroners billettene til DY....

God tur!

Lamox

Status
Not open for further replies.
Back