Huff... Beklager at det oppfattes slik, det er ikke meningen. Jeg har ikke en overfyllt lommebok, men jeg reiser mye i jobben og uansett hvor mye du oensker at lufta skal vaere for alle, er det jobbreiser som betaler for at fritidsreisende i det hele tatt skal ha ett godt tilbud.
Selv om man kan takke Norwegian for aa vaere en god konkurrent for aa gjoere SAS bedre, er det soleklart at bortsett fra mellom OSL-BGO/TRD/SVG er tilbudet rundt om ellers blitt daarligere for de som har behov for dagsturer, overnatturer etc paa grunn av gode priser.
Evenes er ett godt eksempel. SAS og DY gaar ving mot ving og DY er ofte billigst. Det har gjort at de stjeler kunder fra SAS og selv om prisene har blitt bedre, SAS maa kutte frekvens og det blir venting for de som reiser i jobben. Saa det er positive og negative ting med at DY entrer markedet.
Ut i Europa har det blitt verre fordi den vanlige konkurransen fra nettverkselskapene naa har blitt komplettert med DY, Ryan og flere. Det gjoer at direkte forretningsruter fra OSL med SAS som gikk 2-3x daglig ikke er liv laga lengre og frekvens kuttes noe som betyr overnatting eller stopp underveis.
Det er ogsaa viktig aa sette fokus paa at mennesker vil miste sitt levebroed paa grunn av denne kyniske fremtreden.. Tror ikke du Martin hadde satt pris paa dersom en konkurrent hadde gjort ett lignende stunt i konkurranse med bedriften du jobber i. Det er ikke unikt at man har hard konkurranse, men luftbransjen er mye mer utsatt og dersom trenden fortsetter, vil vi alle bli tapere i form av bedre priser, men elendig tilbud og hundretusener av jobber paa samvittigheten bare fordi flybilletten skal koste mindre enn flytoget!
Som sagt, godt og vondt, men det boer uansett ikke ta vekk fokuset som DY har i Danmark: Aa slaa en konkurrent konkurs ved aa aapne ruter de vet de aldri klarer aa tjene penger paa fordi de vet at dette er en viktig rute for Cimber og at det er ett viktig skritt for aa bli kvitt dem.
Det er noe jeg synes du skal ta stilling til, Martin...