Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Status
Not open for further replies.
Morsomt stunt fra Cimber, selv om det forretningsmessig sett kanskje ikke var så smart gjort... DY bør nå kjøre en ny 1 kr-kampanje og gjøre litt narr av Cimber sitt stunt slik at det blir litt humor av det :) Vinneren er uansett DY kan det virke som

Her er VG Netts versjon av saken:

Bjørn Kjos refser Norwegian-sabotasje
Cimber Sterling-topper hamstret billigbilletter som «Donald Duck» og «Bjørn Kjos»

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=579314

...og Cimber-sjefen som først nekter, og nå innrømmer billett-hamstringen, kommer ikke spesielt godt utav dette:

"Cimber-direktør Krogsgaard har etter snuoperasjonen hardnakket hevdet at det ikke var noen fra ledergruppen i selskapet som har kjøpt billetter, og han avviser at selskapets ledere har oppfordret andre ansatte til å gjøre det, ifølge NTB.

Tull, svarer Bjørn Kjos.

- Vi har jo kredittkortopplysningene, og kan se at både toppledelsen og styret har kjøpt billetter. Så jeg mener at Krogsgaard bør spørre toppledelsen sin en gang til. Det er viktig at han får orden i eget hus, sier han"

Har en medarbejder som skal flyve med Cimber til CPH fra Karup torsdag morgen og derfra videre med Air Greenland til Nuuk.
Der er ikke meget tid og løbe på og hvis nu maskinen bliver aflyst eller forsinket et par timer, så misser han connection. Og så er gode råd som bekendt dyre, eller det vil sige "var dyre".
Vi sender en venlig tanke til Norwegian, de har nemlig givet mig en billig "forsikring" som jeg ikke kunne sige nej til !!
For den fyrstelige sum af 1 dansk krone har jeg nu garderet min medarbejder, så hvis alt skulle gå galt med Cimber, kan han jo bare bruge sin Norwegian booking - tak til Hr. Kjos for hans gavmildhed :wow:

forskellen er så vel at kommer han med DY - kan ikke tjekke bagagen igennem - kan han så nå det han skal?

Air Greenland afgår 9.10, så det vil han i princippet godt kunne nå, men det ville ikke være optimalt(DY lander 7.40 hvis ikke forsinket).
Nu satser jeg heller ikke på at han får brug for billetten, men det ville da være tåbeligt at misse sådan en chance når den kun koster 1 krone.

Har en liten tanke som svirrer rundt i hodet.. kan det være at DY prøve å konkurrere ut Cimber, få de til å gå konk, for deretter å kjøpe opp restene? Ha noen små fly å bruke på disse strekningene de nå åpner ruter på?

Kan ikke være økonomisk i lengden å bruke en 800 maskin på ruter som i dag knapt går fulle med ATR'er? Nå vet ikke jeg noe om bookingtallene på Cimber sine ruter, men må jo være en grunn til at de flyr ATR maskiner og ikke ekspanderer...

Har en liten tanke som svirrer rundt i hodet.. kan det være at DY prøve å konkurrere ut Cimber, få de til å gå konk, for deretter å kjøpe opp restene? Ha noen små fly å bruke på disse strekningene de nå åpner ruter på?

Det er ingen grunn for DY å kjøpe noe som de vil få gratis hvis QI går under. Når dt gjelder CRJ'er, finnes det knapt noe fly som er dårligere egnet for et selskap som Norwegian. Du skal ha høy snittpris for å få dette til å lønne seg, og det er imot hele filosofien til et lavprisselskap som DY. Volum, volum, volum ...

De ekspanderer jo med 737er... Ekspansjonen koster penger, og dersom din kassa er tom er det nix med ekspansjon.

Har liten tro at DY har lyst a ta over ATR... Sjansen er vel 0,00% ;)

Grattis til Cimber for et STORT skritt nærmere konkurs, og grattis til
Norwegian for en fantastisk gratis PR i Danmark.

Hele dette stuntet er direkte barnslig og siste sort.
Hva med alle de pax som ikke fikk mulighet til å ta del i dette "once in a lifetime" tilbudet på grunn av Cimber`s ledelse og styre.

Jeg har stor sympati for Cimber-crew og andre ansatte som skjemmes over sitt eget selskap idag. Tilbakemeldinger fra ansatte på Kastrup heller ikke nettopp i Cimber`s retning for å si det sånn.

Det er synd å si det, men dette er typisk dansk, og ja, jeg vet hva jeg prater om da jeg jobber i Danmark...

Som utdannet markedsøringsmann ser jeg klart begge sider i denne saken og Cimber kunne selvsagt ha gjort dette mye smartere.

Det overrasker meg ikke at BU662 er så blindet av sin DY elsk at det i hans verden utelukkende ropes HALLELUJA!! DY er kommet for å redde Danmark fra blodsugende flyselskaper.

Du snakker om hvor viktig det er med lønnsomhet og for bare noen få år siden, hadde SAS gjort ett stunt som Norwegian gjør her for 6-7 år siden hadde det blitt ett ramaskrik. Det DY her gjør er umoralsk og ruten har ikke en business case overhodet og blir redusert til elendig frekvens dersom Cimber forsvinner. Motivet er slett ikke å gi danskene gode priser og ett godt tilbud. Motivet er utelukkende å bli kvitt Cimber som konkurrent på helt andre ruter enn dette.

Dette er utelukkende slakt i ett marked som DY aldri vil klare å tjene penger og ett frontalangrep for å eliminere en konkurrent som står finansielt svakt. Konsekvensen er rasering av tilbudet for danskene på denne ruten med elendig frekvens og i tillegg masse tapte arbeidsplasser.

Jeg er drittlei av folk som vil ha billige priser uten å se på den menneskelige siden og hva konsekvensene blir. Hele bransjen raseres og konsekvensen blir at tilbudet blir dårligere for de som trenger å fly mens familien flint får mer frihet til å ta en ekstra ferie i året eller en langweekend mer. De menneskelige kostnadene og konsekvensene er verdt mye mer i min bok enn det, så du kan beholde de billige billettene dine, jeg betaler heller mer for ett bedre tilbud.

Dersom danskene ikke støtter opp om Cimber, vil de bli de taperne i denne krigen.

Og så til stuntet:

En tankevekker bør vel kanskje være at etterspørselen er såpass elendig på denne nye ruten at en person klarer å få tak i over 50 billetter til 1 kroner?? Cimber stjal ikke muligheten for andre til å kjøpe billige billetter. Etterspørselen var NULL

DYs idiotiske PR person slipper personinfo som ifølge deres hjemmeside er konfidensielt og Kjos sutrer.

Man gjør dette på dagen ruten launches for å steal some thunder. Ville personlig gjort som CK sier, men hadde jeg vært DY hadde jeg tatt dette med godt humør. De fikk mer PR om den nye ruten enn de kunne drømme om og fikset sin salgskanal slik at Disney familien + 54 ikke kan bestille billetter.

Last edited:
Tommy har allerede modert sitt innlegg - og innleggene som kommertere Tommy's karakteristikk er "unapproved" (fjernet for allmen skue...) tilbake til debatt....

Last edited:
A erstatte dette med "idiotiske PR person" er like mye i strid med forum regler. Når stopper endelig en Moderator dette???

Det er ingenting å si dersom en medlem har en anti-DY holdning. Men dette stilen som Tommy viser er ikke verdt å diskutere, det er rett og slett upassende.

Cimber Sterling har før foretaget sig mærkelige ting, men det er da absolut det største selvmål man længe har set. Det vidne i bund og grund om et desperat selskab uden format.

En ting er foretage selve handlingen, men det er jo ingen ting i forhold til det videre håndtering hvor det jo først for alvor går galt for Cimber Sterling - vorherre bevares...

Sterling Group - Pressemeddelelse
Pressemeddelelse 3 - 2010 Cimber Sterling iværksætter intern undersøgelse
Som det er beskrevet i medierne i dag, har et antal Cimber
Sterling-medarbejdere købt et stort antal billige billetter hos Norwegian.

”Jeg har ringet til Bjørn Kjos og givet ham en uforbeholden undskyldning for,
hvad der er foregået. Vi kan ikke blande os i, hvad vores medarbejdere
foretager sig privat, men jeg vil gerne understrege, at det ikke er den måde,
Cimber Sterling ønsker at drive forretning på. Det er udtryk for misforstået
loyalitet over for firmaet,” siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard

Pressemelding fra cimber.dk

Så køyr vidare debatt

Dersom danskene ikke støtter opp om Cimber, vil de bli de taperne i denne krigen.

Og så til stuntet:

En tankevekker bør vel kanskje være at etterspørselen er såpass elendig på denne nye ruten at en person klarer å få tak i over 50 billetter til 1 kroner?? Cimber stjal ikke muligheten for andre til å kjøpe billige billetter. Etterspørselen var NULL

DYs idiotiske PR person slipper personinfo som ifølge deres hjemmeside er konfidensielt og Kjos sutrer.

Man gjør dette på dagen ruten launches for å steal some thunder. Ville personlig gjort som CK sier, men hadde jeg vært DY hadde jeg tatt dette med godt humør. De fikk mer PR om den nye ruten enn de kunne drømme om og fikset sin salgskanal slik at Disney familien + 54 ikke kan bestille billetter.

En LITEN del av danskene vil bli tapere i denne striden, mens en STOR del vil bli vinnere. Det er mulig at småflyplasser som Karup kanskje vil lide, mens det derimot vil bli økt og bedre tilbud fra Billund og Aalborg hvor konkurransen er hard. Det vil si at det er de folkerikeste områdene som vil vinne på dette.

Og hva mener du med at etterspørselen var elendig? Flere flighter var utsolgt allerede noen timer etter lanseringen av 1-kroners tilbudet, og når det er antydet at flere personer i Cimber er ansvarlig for kjøp av opptil 650 billetter totalt, så synes jeg dette er en veldig merkelig uttalelse Tommy... Men du vet kanskje noe som jeg ikke vet???

Last edited by a moderator:
100% enig med Tommy her. Rigtig mange gode pointer du har :-)

Og ja - efterspørgslen er elendig på KRP-CPH. Det kræver ikke meget brancheindsigt eller hovedregning. Hvis efterspørgslen havde været god, så havde DY ikke solgt billetter til 1 krone - ej heller til 149 kroner, 199,- eller 249,-, som de går på masser af efterfølgende datoer... Ingen af disse priser kan de tjene penge på.

Hvordan en stor del af danskerne kan blive vindere kan jeg overhovedet ikke se. Danskerne i hele landet vil blive tabere, hvis det lykkedes DY at få QI til at gå konkurs. Trafikering af tyndt befolkede områder vil blive mindre, hvis ikke helt fjernet. Og med en konkurrent mindre vil priserne stige.

Du må ikke tage fejl af at de tyndt befolkede områder i Danmark igennem mange år fået et godt produkt leveret af Cimber, som altid har "været der" for dem. Derfor har danskerne også et godt forhold til Cimber og jeg er sikker på at mange vil se "skævt" til DY, hvis de er skyld i at QI krakker.

Personligt tror jeg DY undervurderer danskernes forhold til QI - og hvis det lykkedes dem at presse QI, så tror jeg også at stemningen vil vende sig imod DY.

I Danmark har vi ikke noget specielt forhold til DY - de er et udenlandsk flyselskab som alle andre og når man spiller på udebane, så må man træde varsomt for ikke at vende stemningen imod sig. DY er godt igang med at træde i spinaten ved at gå efter struben på QI.

At QI så har optrådt barnlig og håndteret denne sag meget uprofessionelt er en helt anden sag, som gør at de bliver et meget let offer.

Bjørn Kjos er vred/arrig fordi Cimber´s ansatte køber billetterne uden at bruge dem!!

Jamen hvad fanden, jeg har også lige købt 1 billet som jeg ikke agter at bruge, Bjørn du skal være velkommen til at ringe og skælde mig ud også :D

Hvor mange billetter har egentlig Cimber-ansatte kjøpt? Høres ut som det er enormt mange, men eneste konkrete jeg har sett er 54 billetter.

Status
Not open for further replies.
Back