Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Status
Not open for further replies.
Jeg har just na sjekked lavpriskalenderen deres for CPH-KRP :

KRP-CPH:

20.1.: -> Det finnes seg 1 DKK billetter
21./22./24. -> Flyene er fullt

CPH-KRP:
20./21. -> Det finnes seg 1 DKK billetter

22./24. -> Flyene er fullt

Deretter er det bare 149/240/415 DKK billetter.

----------------

Jeg ikke sier at Cimber gjorde feil og dersom ikke fortjener a overleve. Men de ma rydde opp huset selv, og finne en lösning for deres 737-ops problem. Det jeg sier. Som en fokussert selskap som de agerte i de gamle Sterling tider har de alle livets retter. Men til disse tilstand ma de komme tilbake alene. Da har de sin nisje.

De spörsmaler som du stiller av generelle art omkring bransjen har sikkert sitt plass. Mens svarene er langt större og ikke omhandler danske egenheter, men mye mer globale trender. Globalisering, synkende velferden i store deler av Europa og en sterkt minskede marked for fullpris-billetter i Europa 2009. Da har selskaper som SK, LH, BA og co ingen annen valg enn a kutte avganger.
Igjen tror jeg at dette er en eget tema verdt!

Jeg for min del synes tråden går glipp av at Norwegian faktisk startet akkurat denne runden med et tilbud som på ingen måte var konstruert for å tjene penger. Eksakt den samme typen kampanje de gråt og søyt om at SAS gjorde mot dem i Norge.

I mine øyne gjorde Cimber et sabla kreativt svar trekk. Jeg kan faktisk ikke tenke meg et kulere svar. Men de burde selvfølgelig innrømmet det offentlig med en gang.

Akkurat nå er det Norwegian som er bjørnen, og da kan de ikke sutre over at sauen sparker mens de forsøker å spise den.

Men det er nå bare min mening.

Det var kloke ord fra en klok "elefant"

Jeg sier som Pondus: Å HEEEEEERRRE!

Jeg klarer virkelig ikke å hisse meg opp over dette, verken over Norwegians inntog i et fritt og åpent marked, det tidsbegrensede reklamestuntet deres med énkronesbilletter, eller Cimbers patetiske forsøk på sabotasje som bare endte med at de skjøt seg selv i understellet og ga Norwegian masse gratis PR.

Jeg er imidlertid, i likhet med Flyer og Tommy777, av den oppfatning at Norwegian hadde kommet enda bedre ut av det med en sans for humor. Men de ønsker kanskje ikke å stille i samme bajaskategori som MoL, Branson og Stelios? (OK, MoL er i en helt egen kategori:p)

eggs: ditt forslag er jo pure evil...I like:colgate:

1 DKK billettene til DY er helt klart beregnet for å presse QI konkurs, eller kraftig svekke dem. Det er det vel ingen som er uenig i? Slik jeg har for stått det så er det lovlig av DY å selge disse billettene til 1 DKK. Uetisk; kanskje, ulovlig; nei.

Måten som QI har håndtert dette er helt feil. De ødelegger mye mer for seg selv enn for DY.

Det som QI burde ha gjort er (som noen, husker ikke hvem, forslo, eller andre selskaper har gjort) fly med t-skjorter hvor det står Cimber Sterling på. Forslaget med å servere mat og drikke ved gate, og gi ut gratis retur billett med QI hadde også vært genialt. Noe som hadde gitt danskene et helt annet annet inntrykk av situasjonen.

My $0.02...

Uten å blande meg inn i DY vs QI-konkurransen, må jeg da mene at like mye som det er fritt å selge billetter for kr 1 i Danmark, må det da være like tillatt for hvemsomhelst å kjøpe de samme billettene for samme utsalgspros - kr 1. Førstemann til møllen, osv... Dersom en person får kjøpe en haug med billetter til kr 1 viser det at det ikke kan ha vært spesielt stor etterspørsel etter dem, og at det ikke har vært begrensninger som "only 2 tickets pr customer".

Prisdumping som dette går på bekostning av noen, og selv om det sikkert varmer godt med så billige billetter, har det ikke nødvendigvis den samme varmende effekten over tid.

Uten å blande meg inn i DY vs QI-konkurransen, må jeg da mene at like mye som det er fritt å selge billetter for kr 1 i Danmark, må det da være like tillatt for hvemsomhelst å kjøpe de samme billettene for samme utsalgspros - kr 1.

Lovligheten av denne handlingen er vi vel alle enige om. Det er ikke forbudt. Men de fleste mener vel det er å gå over alle grenser, etisk.
Skal man drive busines på den måten, for å torpedere konkurrenten, så kan man jo starte å kjøpe opp alle C klasse billetter mellom Bergen og Oslo hver mandag morgen. Så går flyene tomme. Og så kan man refundere samtlige billetter etterpå. Muligens også lovlig, men helt forkastelig og useriøst at et selskap skal gjøre slike ting.

Selv om jeg har respekt for at ikke alle synes det samme, mener jeg at det er forskjell på normalpris på en billett - enten den er høy eller lav - og det å dumpe prisene til langt under kostpris på en rute der det er et annet flyselskap som kjemper for å overleve, tilsynelatende i den hensikt å føre selskapet til konkurs. Det er jo nettopp dette et visst flyselskap i sin tidligere fase beskyldte et annet selskap for å gjøre mot dem, er det ikke?

Det man kan kritisere Cimber for her var at det muligens var et selvskudd i foten og at de kanskje PR-messig kommer daarlig ut av det. Spesielt naar Norwegian tydeligvis har satt i gang propaganda maskineriet sitt

Men ser man bort i fra det saa var det et glimrende og festlig mottrekk :lol: Norwegian prover aa skyve ut Cimber ved oversvomme markedet med kapaistet ved aa gi bort til billetter til 1kr. En pris som de fleste oppegaaende mennesker faktisk vil se er en ikke baerekraftig pris. Som motsvar kjoper da Cimber opp denne kapasiteten og reduserer dermed tilbudet paa den aktuelle ruten. Rent forretningsmessig et genialt trekk og ogsaa en helt grei motreaksjon synes jeg

Lovligheten av denne handlingen er vi vel alle enige om. Det er ikke forbudt. Men de fleste mener vel det er å gå over alle grenser, etisk.
Skal man drive busines på den måten, for å torpedere konkurrenten

Her vil jeg gerne melde mig i koret af dem, der synes at det er DY der går over alle grænser etisk ved at bruge "rovsdyrsprisætning" og dumpingpriser udelukkende med det formål at skade en konkurrent og ikke fordi ruten kan blive god forretningen for dem.

At QI køber nogle billetter hos DY har jeg det fint med. Personligt ville jeg have grebet det anderledes an og ladet personalet rejse i ført Cimber-T-shirt, men det er en anden sag.

DY har hos mig ihvertfald mistet meget anseelse og efter deres optræden i DK og mod QI, så skal der rigtig meget til før jeg sætter mig i et DY-fly igen. Helt aktuelt var jeg ved at bestille en billet til LGW med DY - den er nu booket hos SK istedet. Før DY begynder at optræde lidt mere sympatisk får de ikke min business.

DY har hos mig ihvertfald mistet meget anseelse og efter deres optræden i DK og mod QI, så skal der rigtig meget til før jeg sætter mig i et DY-fly igen. Helt aktuelt var jeg ved at bestille en billet til LGW med DY - den er nu booket hos SK istedet. Før DY begynder at optræde lidt mere sympatisk får de ikke min business.

Skal du i transfer via BGO?

Det man kan kritisere Cimber for her var at det muligens var et selvskudd i foten og at de kanskje PR-messig kommer daarlig ut av det. Spesielt naar Norwegian tydeligvis har satt i gang propaganda maskineriet sitt

Men ser man bort i fra det saa var det et glimrende og festlig mottrekk :lol: Norwegian prover aa skyve ut Cimber ved oversvomme markedet med kapaistet ved aa gi bort til billetter til 1kr. En pris som de fleste oppegaaende mennesker faktisk vil se er en ikke baerekraftig pris. Som motsvar kjoper da Cimber opp denne kapasiteten og reduserer dermed tilbudet paa den aktuelle ruten. Rent forretningsmessig et genialt trekk og ogsaa en helt grei motreaksjon synes jeg

Jeg er enig i dette , dog er det vel dokumentfalsk å bestille billetter i andres navn? Det ble jo blant annet bestilt billett(er) i Kjos sitt navn.

Jeg er enig i dette , dog er det vel dokumentfalsk å bestille billetter i andres navn? Det ble jo blant annet bestilt billett(er) i Kjos sitt navn.

Det er mange som heter Bjørn Kjos. Om jeg hadde bestilt i Bjørn Johansen, Kjell Olsen osv. sitt navn, hvem skulle tatt meg for det? Tror neppe det går under dokumentfalsk. Og hvis jeg hadde bestilt som Bjørn Johansen og reist på den billetten, uten innsjekket bagasje, så hadde jeg aldri blitt ID-sjekket uansett.

De som har litt avvikende etisk syn - disse kr 1-biletter var et introduksjonstilbud for første uke i drift. Flygninger fra og med 25. januar starter på kr 174/182 avhengig av retning som flys. Med andre ord er ikke primærhensikten å skyve Cimber Sterling ut av markedet, men å introdusere seg for passasjerer som vanligvis reiser eller kunne tenke seg å reise mellom Kastrup og Karup.

Selvsagt er det forskjell mellom ulovligheter og uetiske handlinger. Det å bli dømt i slike sammenhenger er så si umulig slik saken mellom Coast Air og SAS på HAU viste - men slike gjerninger kan helt klart fordømmes. Det noen ivrige sjeler i Cimber (som også inkluderer ledere og styrerepresentanter) har gjort er forkastelig moralsk. Kommentaren Bjørn Kjos kommer med at hvis tilsvarende hadde skjedd i Norwegian hadde det helt klart vært oppsigelsesgrunn viser i hvert fall noen fremdeles har sine etiske tanker i behold.

Artig diskusjon som har tatt helt av! :skep
Jeg ser klart argumentene fra begge leire, men jeg kan ikke helt få meg til å skjønne annet enn at dette kun er et PR-stunt for å introdusere en ny rute.
Når det gjelder argumentene om at dette gjøres for å kjøre Cimber konk, så kan jeg ikke helt skjønne logikken i dette. Som andre tidliger har nevnt, så er det vel ingen grunn til at flytilbudet forsvinner dersom Cimber er borte og Norwegian trekker seg ut. Det er vel nye eller gamle aktører som stepper inn ganske kjapt dersom dette skulle bli en realitet!?
Det å skvise ut en gammel og trygg aktør er vel heller ikke noe som blir sett på med blide øyne fra gamle kunder, så derfor kan jeg ikke helt se for meg at dette er noe DY ville gjøre. Selv om det ikke kan sammenlignes direkte, blir det litt som om de skulle kjørt WF konk med vilje - det tror jeg ikke oponionen i Norge hadde satt særlig pris på!

:old

Når det gjelder argumentene om at dette gjøres for å kjøre Cimber konk, så kan jeg ikke helt skjønne logikken i dette. Som andre tidliger har nevnt, så er det vel ingen grunn til at flytilbudet forsvinner dersom Cimber er borte og Norwegian trekker seg ut.

De har sikkert fortiden friskt i minne;)

Så enig, så enig., Det er rart at folk hisser seg over at man kan reise billig. Lurer på om de samme folkene er like rasende på Kid Interiør, som i disse dager har 70% rabatt, eller er det for lite å bli forbanna for? Hvor mye skal til før en bør gå av hengslene i sinne egentlig?

Jeg tror ikke Cimber ville kommet bra ut av denne saken uansett hvordan de hadde håndtert den. Det var amatørmessig fra A til Å, og det er jo heller ikke resultat fra dummheten til èn enkelt person som ene og alene ville finne på noe han trodde var lurt. Her er det mange som står bak. Og det var folk i ledende stillinger, ja til og med fra styret!

Norwegian kan bare takke Cimber for ufattelig god reklame for de lave prisene. Så lave at ledelsen i Cimber ikke kunne la være å kjøpe i hauger og lass. Nice! :lol:

Kanskje de planlegger å sende alle sine egne pax med DY slik at de sparer fuel :colgate:

Skal du i transfer via BGO?

Næ som en ekstra bonus fik jeg nu også muligheden for at lande i LHR fremfor LGW :-)

Originally Posted by VC-10 - Det å skvise ut en gammel og trygg aktør er vel heller ikke noe som blir sett på med blide øyne fra gamle kunder, så derfor kan jeg ikke helt se for meg at dette er noe DY ville gjøre

Det lader bare ikke rigtigt til at DY ser det på samme måde. Når man starter en rute som KRP-CPH med 737, så kan man ikke have andet formål end at presse konkurrenten ud. Denne rute kan ikke bære trafik med 737 3xdgl.

1 kronesbilletterne er naturligvis et marketingstunt - og 1 uge med dem kan ikke alene presse QI ud. Men priser på 149,- og alt for meget kapacitet er med til at gøre det. Ingen kan rentabelt flyve til den pris.

Uanset hvor meget fan man er af DY, så må man da kunne se at DY's eneste formål med denne rute er at få QI til at bløde og ikke at drive fornuftig forretning selv eller at gøre danskerne "en tjeneste".

Det er det jeg synes er utiltalende og uetisk - og hvis det lykkedes dem at få Cimber til at krakke, så er jeg sikker på de vil opnå megen badwill i Danmark.

Ud fra min betragtning, så tror jeg DY har undervuderet danskernes holdning til QI og ikke mindst mangler markedskendskab...

Prisdumping som dette går på bekostning av noen, og selv om det sikkert varmer godt med så billige billetter, har det ikke nødvendigvis den samme varmende effekten over tid.

Når det er snakk om et tilbud over en uke så går nok dette på markedsføringsbudsjettet til DY. Selskap markedsfører seg og slike utlegg er det ikke så mange som reagerer på det normalt sett. Jeg tror ikke man trenger å bekymre seg over at det fremtidige prisnivået blir liggende på dette nivået.

Det lader bare ikke rigtigt til at DY ser det på samme måde. Når man starter en rute som KRP-CPH med 737, så kan man ikke have andet formål end at presse konkurrenten ud. Denne rute kan ikke bære trafik med 737 3xdgl.

1 kronesbilletterne er naturligvis et marketingstunt - og 1 uge med dem kan ikke alene presse QI ud. Men priser på 149,- og alt for meget kapacitet er med til at gøre det. Ingen kan rentabelt flyve til den pris.

Uanset hvor meget fan man er af DY, så må man da kunne se at DY's eneste formål med denne rute er at få QI til at bløde og ikke at drive fornuftig forretning selv eller at gøre danskerne "en tjeneste".

Det er det jeg synes er utiltalende og uetisk - og hvis det lykkedes dem at få Cimber til at krakke, så er jeg sikker på de vil opnå megen badwill i Danmark.

Ud fra min betragtning, så tror jeg DY har undervuderet danskernes holdning til QI og ikke mindst mangler markedskendskab...

Det var nå en gang ikke det som var poenget i denne tråden. Her diskuteres Cimbers stunt mot DY. Du finner en annen tråd hvor utgangspunktet for Cimbers stunt, dvs 1kr-billettene, blir diskutert.

Status
Not open for further replies.
Back