Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Status
Not open for further replies.
DY har vel bare opplyst om at Anders And opprinnelig skulle reise og at Cimber-ansatte står bak. Det er ikke en navngitt person.

Til Business.dk har DY fortalt hvor mange billetter en navngivet person har bestilt. Det må være en overtrædelse af Persondataloven.

Alex Dyrgaard, som er direktør for legal affairs i Cimber Sterling, indrømmer imidlertid at have købt flere af de billetter, som Norwegian i fredags satte til salg til 1 kr. stykket.

»Jeg bekræfter at have købt billetterne, men jeg vil ikke sætte tal på hvor mange, jeg har købt, og jeg har købt dem i privat regi,« siger han til dagbladet Børsen. Ifølge Norwegians oplysninger har han købt 54 billetter.

http://www.business.dk/brancher/svindelanklager-fyger-i-dansk-flykrig

Det blir jo det samme som å si at Cimber blir saksøkt av Disney for å bruke Anders And eller Donald Duck sitt navn...

Det må jo så være op til Disney om det vil gøre det, men det er ikke relevant ift. Persondataloven og offentliggørelse af oplysninger.

Til Business.dk har DY fortalt hvor mange billetter en navngivet person har bestilt. Det må være en overtrædelse af Persondataloven.

http://www.business.dk/brancher/svindelanklager-fyger-i-dansk-flykrig

I og med at han selv bekrefter at det er han som har kjøpt og den eneste opplysningen DY kommer med er at det er snakk om 54 billetter, så spørs det vel om man det kan anses som et brudd på gjeldende dansk lovgivning. Jeg kan dog hovedsakelig norsk lovgivning, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her.

Av en eller annen grunn tviler jeg likevel sterkt på at vi vil se at Cimber/den juridiske sjefen faktisk foretar noen rettslige forfølgelse.

At begynde at sige at dette er gjort fordi Cimber snart mangler penge, er jo fuldstændig tåbeligt. Så kan man jo ligeså vel sige at Norwegian laver denne kampagne fordi de ikke kan klare sig i markedet på almindelig vis, og snart går konkurs(et ligeså seriøst bud som det med Cimber).

Facts er at det er da en tåbelig ting af Cimber, men omvendt også dybt useriøst og uprofessionelt af Norwegian at gå ud og sælge billetter til 1 krone. Så i mine øjne 2 useriøse aktioner, af 2 spillere som vel begge kæmper for at finde deres beretigelse i markedet.

Cimber Sterling har - i dagen form - alrede bevist at det finnes seg ingen plass til dem. Kanskje uten deres 737-ops, men som de fremstår idag, så vil de ikke overleve.

Som sagt før, dette hva er ille her fra Cimber sitt side er handling med hensikt til kunder. De ikke lengre kjemper aktiv for å overbevise folk at det er bedre å fly Cimber, de rett og slett bare forhindrer folk å benytte seg av en annen tilbyd.

Fra mitt sikt kan Cimber forsette med dette. Det skaper bare mer u-sympatie for dem hos reisende folk. Og deres hovedproblem løser det ikke, den u-lønnsomhet i Cimber...
Ergo må Norwegian bare holde pusten langt nok og Cimber vil bli gone-bust...

Det tok ikke lang tid før Cimber måtte krype til korset. Case closed?

tror nok ikke det desverre.. men imponerende å bruke arbeidsverktøy og da kanskje også kredittkort(?) som hører til Cimber for å "kjøpe private billetter"..hvordan kan man gjøre det uten å tro det blir oppdaget? Ville vel tro at den juridiske avdelingen i Cimber visste bedre enn som så...?

I og med at han selv bekrefter at det er han som har kjøpt og den eneste opplysningen DY kommer med er at det er snakk om 54 billetter, så spørs det vel om man det kan anses som et brudd på gjeldende dansk lovgivning. Jeg kan dog hovedsakelig norsk lovgivning, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her.

Av en eller annen grunn tviler jeg likevel sterkt på at vi vil se at Cimber/den juridiske sjefen faktisk foretar noen rettslige forfølgelse.

Da han netop ikke vil bekræfte hvor mange billetter han har købt og DY alligevel gør det er jeg ret sikker på det er en overtrædelse. Men jeg er dog heller ikke 100% inde i denne lovgivning. Uanset om han selv oplyser det eller ej - så mener jeg faktisk ikke det har nogen indflydelse på hvad DY må oplyse.

I Danmark er det ikke nødvendigt at QI foretager sig noget. Forbrugerombudsmanden kan sagtens tage sådan en sag op af sig selv, hvis han mener der er sket lovbrud. hvis et selskab ikke overholder persondataloven kan det have stor indflydelse på øvrige kunders datasikkerhed.

Da han netop ikke vil bekræfte hvor mange billetter han har købt og DY alligevel gør det er jeg ret sikker på det er en overtrædelse. Men jeg er dog heller ikke 100% inde i denne lovgivning. Uanset om han selv oplyser det eller ej - så mener jeg faktisk ikke det har nogen indflydelse på hvad DY må oplyse.

I Danmark er det ikke nødvendigt at QI foretager sig noget. Forbrugerombudsmanden kan sagtens tage sådan en sag op af sig selv, hvis han mener der er sket lovbrud. hvis et selskab ikke overholder persondataloven kan det have stor indflydelse på øvrige kunders datasikkerhed.

Tull. Dette har ingen innvirkning på øvrige kunders datasikkerhet.

Vel, jeg kan ikke loven skikkelig og det kan ikke du heller. La oss nå heller leave it at that til noe mer konkret enn "jeg føler at dette er et brudd på loven" foreligger.

Kanskje man bør se dett fra en annen blikk-vinkel.

I Cimber Sterling liker de Norwegian sine lave priser sa mye at enkelte kjøper hele 54 stykk av dem....

Dine personopplysninger kan også bli utlevert til andre i lovbestemte tilfeller og når det er nødvendig for å beskytte og forsvare Norwegian som selskap, dets rettigheter, ansatte, kunder eller publikum generelt. I slike tilfeller vil utenforstående bare få tilgang til akkurat den informasjonen som de har behov for.

vet ikke om dette er noe DY kan gjemme seg under jeg?

ref: http://www.norwegian.no/no/kundeservice/Reiseinformasjon/nyhetsbrev/retningslinjer-for-personvern/

Edit:
Er det virkelig noe brudd å oppgi hvem som har kjøpt billetter, så lenge ingen opplysninger om når, korttype, adresse etc er delt ut?

Last edited:
Som tidligere påpeget så ligger QI som de har redt. Det de har gjort er uetisk..QI får tæsk stort set hele vejen rundt. Fuldt fortjent. QI skal vinde denne her konkurrence på de ganske få fakta som de har, nemlig for deres gæster som fortsætter udenrigs, har den mulighed at få foretaget gennemskrivning af bagagen og så måske lidt på deres punktlighed.
--
og hvor alvorligt satser DY så på KRP ???...tja deres første flyvning var mere end 2 timer forsinket..Ville da mene, at et nyt selskab på en ny rute ville gøre alt for at flyve til tiden, i det mindste på første dagen, og det formåede DY ikke
Hilsen
Ole

og hvor alvorligt satser DY så på KRP ???...tja deres første flyvning var mere end 2 timer forsinket..Ville da mene, at et nyt selskab på en ny rute ville gøre alt for at flyve til tiden, i det mindste på første dagen, og det formåede DY ikke
Hilsen
Ole

Var det ikke snøforsinkelser på Kastrup som førte til forsinkelsen?

Ellers er DY-punktlighet en interessant diskusjon, men det finnes det andre tråder som tar opp temaet.

Dette med persondata er urelevant så lenge usannheter er fremsatt fra Cimber Sterlings side. Dessuten har ikke Norwegian sagt hvilke navn billettene er utstedt til - bare at alle 54 billetter er betalt av Cimber Sterlings juridiske sjef.

Fra epn.dk
Samtidig afslører Norwegian, at Cimber Sterlings juridiske chef ikke har fortalt sandheden om hans køb af 54 stk. 1-krones billetter.

"Jeg bekræfter at have købt billetterne, men jeg vil ikke sætte tal på, hvor mange jeg har købt, og jeg har købt dem i privat regi," siger Alex Dyrgaard til dagbladet Børsen.

Men ifølge Norwegian er det forkert:
”Vi kan dokumentere, at billetterne er købt fra Cimbers interne netværk. Cimber-chefen har brugt sin arbejdscomputer, som har været koblet op på virksomhedens interne netværk da han købte de 54 billetter,” siger Anne-Sissel Skånvik.

Snakk om å skyte seg selv i foten Cimber Sterling :naughty:

Var det ikke snøforsinkelser på Kastrup som førte til forsinkelsen?

Ellers er DY-punktlighet en interessant diskusjon, men det finnes det andre tråder som tar opp temaet.

Ja det var snøværet som sørget for at flyene både første og andre avgang ikke gikk i rute. Var visst over en time taxi på CPH til deicing..

Hvem bryr seg? Folk er strålende fornøyd med å få billetter til en latterlig lav pris. Om Cimber har kjøpt 650 av DY's billetter til 1 kroner er glemt i morgen.
Å bli irritert over prisen på 1 kr. fordi den er uredelig... HALLOOOOOO!!

Jeg ler av enkelte som forsøker å prate moral ovenfor Norwegian, spesielt når man vet hvilken tribune de sitter på. Det oser jo av troverdighet rundt tema:p

Før noen ender opp med hjertestans her, så får jeg bare minne om at vi her snakker om et salg i to uker på et fåtall av ruter som for Norwegian ikke representerer så mye som en brøkdel av trafikken.

At Norwegian priser seg lavt er ofte billigere og gir bedre resultater på sikt enn å kjøre massive reklame kampanjer. Dette er ikke ulovlig, uvanlig eller feil og er en annerkjent form for markedsføring innen læren om dette!

Ja det var snøværet som sørget for at flyene både første og andre avgang ikke gikk i rute. Var visst over en time taxi på CPH til deicing..

Sjovt nok have hverken QI eller SK de store problemer på deres indenrigsafgange...

QI største forsinkelse i går var 30 min og SK's største 20 min - på indenrigs vel at mærke.

Men det er nok den anden snak om DY's punktlighed og mon ikke også dette er et eksempel på at de ikke betaler for nok handling/de-ice folk/udstyr....

Men uanset er det da en dårlig start på en ny rute - specielt når konkurrenterne går nogenlunde på rute.

Dette er jo bare en (morsom) storm i et (lite) vannglass. Men det gir jo masse redaksjonell omtale av begge parter!

Status
Not open for further replies.
Back