Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Kanskje på tide å flytte byen til en fungerende flyplass, blir sikkert både raskere og billigere.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Kanskje på tide å flytte byen til en fungerende flyplass, blir sikkert både raskere og billigere.

Jeg kommer til at føle et tomrum, når lufthavnen en dag måske står færdig. Berlin bliver ikke den samme igen, hvis den en dag faktisk får en velfungerende lufthavn. Det er altså lidt charmerende at rejse igennem den flotte men håbløst underdimensionerede og forældede Tegel :)
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Jeg trodde 2018 ble nevnt allerede i 2014. Uansett, synd for Berlin. Tegel tyter ut over alle kanter og Air Berlins problemer skyldes delvis dette.

En gang i 2012 skulle jeg fly til Brandenburg International, men åpningen var jo alt utsatt, men flyplasskoden lå ennå i bestillingen. Jeg hadde sett frem til en ny flyplass i berlin, men jeg visste lenge før avgang at det ble Tegel nok en gang. Det ble endel kluss frem og tilbake før de løste det på check-in. Uansett, det sier jo litt om hvor stor denne forsinkelsen er, og det er ganske utrolig hvor galt av sted det har gått i et ellers velfungerende Tyskland.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Uansett, det sier jo litt om hvor stor denne forsinkelsen er, og det er ganske utrolig hvor galt av sted det har gått i et ellers velfungerende Tyskland.

Tyskland bærer fremdeles på arven fra den kalde krigen og delingen i vest og øst. 'Velfungerende' kan knappest nok brukes som begrep om det gamle DDR, noe mine tyske kolleger igjen og igjen påpeker. Ingen av dem er derfor nevneverdig overrasket over problemene med BER.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Det hadde vært billigere og raskere å revet og bygget alt opp på nytt..
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Og da melder tysk media om nok en forsinkelse, og snakker nå om våren 2018. Hvis de i det hele tatt klarer det...

Nå ser det ut til at de har sluttet å snakke om våren 2018, i hvert fall som noe annet enn et litt overoptimistisk mål.

http://www.berliner-zeitung.de/berl...auch-im-fruehjahr-2018-nicht-starten-25600648

Eine Eröffnung des Flughafens BER 2017 ist vom Tisch. Jetzt zeichnet sich immer klarer ab, dass es auch 2018 schwierig wird. In einer Stellungnahme hat das Bundesverkehrsministerium betont, dass die Flughafengesellschaft den Airlines den Termin spätestens 13 Monate vorher verbindlich mitteilen muss. Doch es ist nicht absehbar, wann sie sich dazu in der Lage sieht.

En åpning av BER-flyplassen i 2017 er utelukket. Nå er det stadig klarere at også 2018 blir vanskelig. I en uttalelse har samferdselsdepartementet understreket at flyplasselskapet må gi flyselskapende bindende beskjed senest 13 måneder før oppstart. Imidlertid er det ikke klart, når de vil være i stand til det.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Siden LH ønsker å kjøpe 90 AB-maskiner antar jeg at de selv ønsker å fylle hullet etter en evt. AB konkurs. Så da blir kanskje LH BER's store og største kunde.

Espen
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Nye BER har jo såpass store problemer, at en konkurs hos AB neppe spiller så stor rolle

Dessuten er den jo trolig bygget for liten fra starten av
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Det hadde vært billigere og raskere å revet og bygget alt opp på nytt..

Var det ikke nettopp det som kom som et seriøst forslag for et par år siden?
Husker ikke hvorfor det ble avslått, men det er vel gått såpass mye prestisje i dette vissvasset at for mange ømme tær ville blitt overkjørt.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Brandenburg ble presset inn i tjeneste i noen timer i går pga bombefunn (fra krigen) på tegel ..

http://blog.wandr.me/2017/08/berlin...source=FB&utm_medium=BA-FB&utm_campaign=21393

Schönefeld Airport (SXF) sits on the other side of Berlin from Tegel and was able to accept more than 20 inbound aircraft originally destined for the city’s primary airport. Alas, SXF lacked parking space and services to handle that volume of planes quickly, according to reports. That meant some aircraft parked on the far side of the field, in front of the Brandenberg Terminal. No services, no stairs, no buses, no anything to help them out.

Eventually the bomb removal work completed and the planes departed, making the quick hop from SXF to TXL.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

La oss håpe det er et tegn på at vanlig trafikk ikke er så langt unna. De fortjener virkelig å komme i mål nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

La oss håpe det er et tegn på at vanlig trafikk ikke er så langt unna. De fortjener virkelig å komme i mål nå.

Vel...
No services, no stairs, no buses, no anything to help them out.

Tror Fritz må vente en god stund til.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

En analyse av CAPA er tvilende til at flyplassen vil åpne de nærmeste årene:
The latest position is that BBI should open at a still unspecified date in 2018 or 2019, although local media allegations that “almost no construction work is taking place” (Aug-2017) and reports that the airport’s managing authority, FBB, has issued a tender for work that includes the upgrade of alarm and emergency warning systems (the inadequacies of which were partly responsible for the original deferral of the opening date, six years ago) hardly inspire confidence.

https://centreforaviation.com/why-berlin-brandenburg-airport-must-become-germanys-suvarnabhumi--tegel-should-not-close
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Vel...
No services, no stairs, no buses, no anything to help them out.

Tror Fritz må vente en god stund til.

Ja, men det må da være et lyspunkt at det går an å parkere fly i nærheten av terminalen... :drink:D Huff - begynner å bli skikkelig lei av SFX nå.

36137613243_a5e42581b7_c.jpg
[/url]
 
Last edited:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Men hva er det de egentlig somler med? SÅvidt jeg har skjønt er jo terminalen ferdig? Har jo skjønt det var en del skandaler, burde ikke bare noen gripe inn og bare få dritten ferdig? Vet ihvertfall hva en bartemann hadde gjort for 75 år siden... Men ok nok om det...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Så var det vel noe om en brann skandale også ?

Uansett synes hele greia er helt rar, med tanke på hvor mange turister som reiser til Berlin hvert år så er kapasiteten sprengt på begge flyplassene, så bør myndighetene gripe inn å si at vi bør gjør noe så ikke folke "kvier" seg bare for å reise dit med tanke på flyplassen.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Så var det vel noe om en brann skandale også ?

Uansett synes hele greia er helt rar, med tanke på hvor mange turister som reiser til Berlin hvert år så er kapasiteten sprengt på begge flyplassene, så bør myndighetene gripe inn å si at vi bør gjør noe så ikke folke "kvier" seg bare for å reise dit med tanke på flyplassen.

Kort sagt slik alle tyskere forteller meg det: når de planla flyplassen så henta de inn anbud og tok den verste low-paying biddern til arbeidet på flyplassen. Som kjent så får man hva man betaler for, og derfor er det feil med hele brannsikringsopplegget som er lagt inn i vegger, gulv, tak - altså alt av ledningsarbeid og alt av kontakter - ingen ting følger det regelverket som er i Tyskland. Og når det gjelder retningslinjer, prosedyrer og godkjenninger, så er Tyskland strengere enn ei gammel snerpete svigermor. Ironisk nok er det derfor landets egne strikse godkjenningsprosedyrer som feller det elendige arbeidet som er gjort, og det koster så mye å få utbedret problemene at ingen egentlig vil betale for det. Vegger må rives, tak må rives, alt av ledninger må legges på nytt, hele oppsettet er feil. Og deretter må hele strukturen gjenoppbygges. Man har regelrett kasta penger ut av lasterommene på en armada av flyvende Herculeser, over Atlanterhavet, mens man har vært hinsides rusa og hatt ei pengepresse ombord på hvert fly. Ca så ille er det.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Så var det vel noe om en brann skandale også?

Visstnok -og jeg tar jeg korrigeringer hvis det er feil- ble det fra starten planlagt at røyken fra en eventuell brann skulle ledes ned i kjelleren i rør og deretter ut på sidene av bygget. Dette fordi det estetiske taket ikke skulle besudles av røykluker etc. (Hva f..n spiller nå det for rolle når de har verdens styggeste kontrolltårn stående rett utenfor? Nuvel.)

I tillegg, og som Polaris også er inne på er alle kabelsjakter og rørgater også riv ruskende gærne. Tror sågar de hadde lagt høyspentkablene og datakablene rett ved siden av hverandre i samme sjakt. Det var også noen steder det ikke fantes mulighet til å evakuere på annen måte enn ved hjelp av heiser og/eller rulletrapper.

Som nevnt tidligere var det et seriøst forslag om å rive hele driten og bygge det på nytt fra grunnen av. Men det var vel for mye prestisje og for mange ømme tær inne i bildet.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top