Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I en rådgivende folkeavstemning i Berlin i helgen ble det flertall for at TXL skal forbli åpen. Men spørsmålet er vel uansett hva politikerne til slutt lander på

https://www.wahlen-berlin.de/wahlen/BU2017/afspraes/ve/index.html
Nach dem vorläufigen Ergebnis ist der Beschlussentwurf über den Weiterbetrieb des Flughafens Berlin-Tegel „Otto-Lilienthal“ (TXL) durch den Volksentscheid angenommen worden. Für die Annahme musste die Mehrheit der Teilnehmer und zugleich mindestens 25 % der Stimmberechtigten zustimmen: 56,1 % der Teilnehmer und 40,0 % der Stimmberechtigten stimmten mit Ja.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I tysk media skriver det nå om mulig åpning først i 2021, selv om ingenting er bekreftet.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I tysk media skriver det nå om mulig åpning først i 2021, selv om ingenting er bekreftet.

Det skal de ha for de tyskerne, de er evige optimister! Bare det at de ser for seg å i det hele tatt åpne er jo positivt ;)
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

For å slippe å lese 12 sider om flyplassen, men hva er grunnen(e) til at de ikke åpner/åpnet? Bare i korte trekk?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

For å slippe å lese 12 sider om flyplassen, men hva er grunnen(e) til at de ikke åpner/åpnet? Bare i korte trekk?

Kort sagt, dårlig planleggelse og konstruksjonsfeil, særlig brannvarsleranlegg, i stort omfang.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Dette prosjektet vil gå over i historien som et skrekkeksempel på hvordan man ikke skal gjøre det. Det har allerede begynt å dukke opp en del i fagmiljøet - og da tenker jeg programledelse, ikke luftfart.

Ting som manglende forankring, dårlig interessentstyring, sprikende styringssignaler, elendig leverandørstyring, manglende programledelse - dvs man har latt prosjekter kjøre fritt uten overordnet ledelse.

Det mest overraskende er at dette skjer i Tyskland der kulturen innen prosjekt- og programledelse er sterk og godt faglig forankret.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Det er vel kommentert tidligere i tråden at tyskere vest i landet ikke er så overasket over at dette kunne skje i de østlige delene.

Men når skal de forstå at de bare må rive alt å starte forfra?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Eller bygg en T2 på andre siden av central apron og la den gamle stå mens de fortsetter å fikse den.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Det er vel kommentert tidligere i tråden at tyskere vest i landet ikke er så overasket over at dette kunne skje i de østlige delene.

Styringen av dette er ikke utført av Ossies. Det er et tysk prosjekt som har trynet, men hvis vest-tyskerne vil heve seg opp på en pidestall så er det deres valg. Prosjektet er tysk og skiten sitter like på alle.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Det har jo vært solide folk som har sittet i ledelsen for flyplassen de siste årene. Frem til 2015 var det Hartmut Mehdorn - en av Tysklands mest profilerte næringslivsledere.

Så overtok Karsten Mühlenfeld, maskiningeniør og bedriftsleder med bakgrunn fra Rolls-Royce Deutschland og Bombardier.

Nå heter sjefen Engelbert Lütke Daldrup. Han er utdannet byplanlegger og har bakgrunn i politikken.

Det som lenge har vært sagt om årsaken til alle feilene på denne flyplassen er at velmenende politikere har hatt litt for stor innflytelse på avgjørelser de ikke har hatt nok kompetanse til å forstå.

Men til 7. og sist er det bare et dekkende tysk ord for hele BER så langt:

Schlamperei
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Etter å ha blitt utsatt en rekke ganger, er det nå klart at åpningen av Berlin Brandenburg lufthavn finner sted i oktober 2020.
Orden "planeres nu finne" borde väl ersätta finner i denna optimistiska mening?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Fem milliarder euro er det vel grunn til å understreke.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Lystig podcast,

How to f#ck up an AirPort!

Denne podcasten er nevnt i siste episode av flypodden, men er for god til å ikke dele her også. Igjennom tre episoder, får man en rimelig grundig, men dog forenklet gjennomgang av hva som har foregått.

http://www.radiospaetkauf.com/2017/12/how-to-f-up-an-airport-part-1/

Edit:
Er i allefall fire episoder, fant plutselig en 4. Live-episode!
 
Last edited:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Her har man altså politikere som tror de kan spare et par titalls milioner ved å styre prosjektet selv, setter igang med prosjekt helt ute av kontroll med flere grunnleggende feil i spesifikasjoner og konstruksjon, gjør endringer av planene etter innfallsmetoden med ad hoc konstruksjonsendringer som introduserer enda flere feil.

Det skal være identifisert over 150.000 tekniske feil ved bygget og ved ukoordinert feilfiksing har man klart introdusere nye feil eller gjenåpne gamle feil da det har vært umulig å få oppdaterte tekniske tegninger. Ja, det har vært fullstendig kaos og mange tyverier fra bygget av arbeidere som skjønte at dette aldri kunne bli ferdig. Og det har vært mye korrupsjon høyere opp i verdikjeden da dette var kjent som prosjektet uten styring.

Noen av feilene:

-Gjennom merkelige politiske prosesser endte man opp med en lokasjon hvor man kun kunne få 2 parallelle rullebaner og forbud mot natteflygning.

-Man hadde ikke planlagt at lavkostselskaper skulle bruke flyplassen med bussing til flyene. Derimot gjorde man ad-hoc endringer for å tilpasse seg A380 som ingen hadde planer om å fly til Berlin.

-Man oppdaget ikke før langt uti prosessen at arkitekten hadde designet en flyplass uten særlig plass til shopping. Ad hoc endinger for å presse butikker inn.

-Man oppdaget at bygget ikke var skalert til nødvendig kapasitet og forstørret det bare uten å gjøre nødvendige tekniske endringer. For eksempel for overrislingsanlegg er det ikke bare å koble på 50% flere dyser uten å gjøre store konstruksjonsendringer.

-Man hadde lagt signalkabler, lav- og høyspent strøm i samme rør.

-Man hadde planlagt at røyk (som jo vanligvis er varm luft som stiger) skulle trekkes ned under bygget og det klarte man kun med et ventilasjonssystem omtalt som "monster". Etter økning av byggets volum og skalering opp til faktisk å klare ta unna røyken var systemet for tungt for at bygget kunne tåle det.

-Man fikk ikke brannvarslingssystemet til å virke og planen som man kom opp med var å til enhver tid bruke 600 studenter utplassert rundt i bygget som manuelle brannvarslere. Da dette ikke ble godkjent røyk åpningen i 2012 og da begynte offentligheten å se nærmere på skandalene og likene falt i kø ut av alle skap. De har enda ikke fått brannvarslingssystemet til å virke.

-Da man fikk skjerping av sikkerhetssjekk på flyplassene etter 9/11 var det ikke plass til det. Man løste det med å legge inn en ekstra (halv)etasje midt inne i bygget. Også introdusert på ad-hoc basis uten nødvendige korreksjoner av resten av bygget.

-Mye teknisk utstyr er nå utdatert. Fx over 700 skjermer som konstant har stått på i flere år må nå byttes ut.

-Gode ingeniører skyr stedet som pesten og vil ikke ha det på sin CV. Pga. lite kontroll har derimot en rekke klart bløffe seg til jobb som ingeniør, og det ofte med stort ansvar, uten å ha vært det.

-Men alle ad-hoc endringer har man fått presset inn ekstra rom og og punkter uten fullstendig oppdatering av nummerering. Noe som ligger rett ved siden av kan ha helt forskjellige nummre. Man har også brukt opp hele nummerserier slik at man i noen etasjer har brukt flere nummerserier og samme sted kan ha fått nummer fra flere nummerserier.

-Om man klarer fikse så mange av de 150.000 identifiserte feilene at man klarer åpne i 2021 (siste estimat) så har terminalen for liten kapasitet enda en gang og man må uansett bygge en ekstra terminal. Dettte er enda et argument for å rive terminalen og begynne helt på nytt.
 
Last edited:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I første episode snakka de om en nedlagt militær flyplass, som var blandt de sju alternativene. Husker ikke hva den heter, men har noen noe info om denne?
Den lå tydeligvis litt for seg selv ute i skogen, sør (??) for byen.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Back
Top