Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser
Her har man altså politikere som tror de kan spare et par titalls milioner ved å styre prosjektet selv, setter igang med prosjekt helt ute av kontroll med flere grunnleggende feil i spesifikasjoner og konstruksjon, gjør endringer av planene etter innfallsmetoden med ad hoc konstruksjonsendringer som introduserer enda flere feil.
Det skal være identifisert over 150.000 tekniske feil ved bygget og ved ukoordinert feilfiksing har man klart introdusere nye feil eller gjenåpne gamle feil da det har vært umulig å få oppdaterte tekniske tegninger. Ja, det har vært fullstendig kaos og mange tyverier fra bygget av arbeidere som skjønte at dette aldri kunne bli ferdig. Og det har vært mye korrupsjon høyere opp i verdikjeden da dette var kjent som prosjektet uten styring.
Noen av feilene:
-Gjennom merkelige politiske prosesser endte man opp med en lokasjon hvor man kun kunne få 2 parallelle rullebaner og forbud mot natteflygning.
-Man hadde ikke planlagt at lavkostselskaper skulle bruke flyplassen med bussing til flyene. Derimot gjorde man ad-hoc endringer for å tilpasse seg A380 som ingen hadde planer om å fly til Berlin.
-Man oppdaget ikke før langt uti prosessen at arkitekten hadde designet en flyplass uten særlig plass til shopping. Ad hoc endinger for å presse butikker inn.
-Man oppdaget at bygget ikke var skalert til nødvendig kapasitet og forstørret det bare uten å gjøre nødvendige tekniske endringer. For eksempel for overrislingsanlegg er det ikke bare å koble på 50% flere dyser uten å gjøre store konstruksjonsendringer.
-Man hadde lagt signalkabler, lav- og høyspent strøm i samme rør.
-Man hadde planlagt at røyk (som jo vanligvis er varm luft som stiger) skulle trekkes ned under bygget og det klarte man kun med et ventilasjonssystem omtalt som "monster". Etter økning av byggets volum og skalering opp til faktisk å klare ta unna røyken var systemet for tungt for at bygget kunne tåle det.
-Man fikk ikke brannvarslingssystemet til å virke og planen som man kom opp med var å til enhver tid bruke 600 studenter utplassert rundt i bygget som manuelle brannvarslere. Da dette ikke ble godkjent røyk åpningen i 2012 og da begynte offentligheten å se nærmere på skandalene og likene falt i kø ut av alle skap. De har enda ikke fått brannvarslingssystemet til å virke.
-Da man fikk skjerping av sikkerhetssjekk på flyplassene etter 9/11 var det ikke plass til det. Man løste det med å legge inn en ekstra (halv)etasje midt inne i bygget. Også introdusert på ad-hoc basis uten nødvendige korreksjoner av resten av bygget.
-Mye teknisk utstyr er nå utdatert. Fx over 700 skjermer som konstant har stått på i flere år må nå byttes ut.
-Gode ingeniører skyr stedet som pesten og vil ikke ha det på sin CV. Pga. lite kontroll har derimot en rekke klart bløffe seg til jobb som ingeniør, og det ofte med stort ansvar, uten å ha vært det.
-Men alle ad-hoc endringer har man fått presset inn ekstra rom og og punkter uten fullstendig oppdatering av nummerering. Noe som ligger rett ved siden av kan ha helt forskjellige nummre. Man har også brukt opp hele nummerserier slik at man i noen etasjer har brukt flere nummerserier og samme sted kan ha fått nummer fra flere nummerserier.
-Om man klarer fikse så mange av de 150.000 identifiserte feilene at man klarer åpne i 2021 (siste estimat) så har terminalen for liten kapasitet enda en gang og man må uansett bygge en ekstra terminal. Dettte er enda et argument for å rive terminalen og begynne helt på nytt.