Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Man må være ærlig å si at det er en del ting som rokker litt med tyskernes rykte akkurat nå. Må si jeg er usikker på hva de holder på med på en del områder.

Ankomst på fredag kveld og avgang i kveld fra Terminal D på Schönefeld gikk som en døm - kort ventetid rundt karusellen og relativt kort innsjekk med fem luker åpne gikk det fort selv om det høstfeirieslutt med mange ungdommer som ikke var vandt til å fly.
Dere får ha en god kveld videre, sign out from LN-NON rett sør for CPH

Var det ikke snakk om å rive de problematiske delene av flyplassen og begynne på nytt? Det er trist for Berlin dette her. Tegel knaker ved stor belastning. De sliter åpenbart med bagasjehåndtering. Jeg har mistet bagasje på veien der flere ganger til tross for god tid i transfer eller laaange forsinkelser hvor bagasjen fortsatt ikke nådde frem samtidig som meg.

Ankomst på fredag kveld og avgang i kveld fra Terminal D på Schönefeld gikk som en døm - kort ventetid rundt karusellen og relativt kort innsjekk med fem luker åpne gikk det fort selv om det høstfeirieslutt med mange ungdommer som ikke var vandt til å fly.
Dere får ha en god kveld videre, sign out from LN-NON rett sør for CPH

Det går som regel fort og greit på Terminal D, men spesielt sjarmerende er den ikke. I november holdt de på med ombygging av kafeområdet, så det er kanskje utvidet/forbedret.

Det store minuset er dårlig kollektivtilbud til og fra sentrum - tog/bane går ikke så fryktelig ofte, det er relativt langt å gå, det er svært shabby på stasjonen og det er vanskelig å orientere seg.... Spesielt ankomst om kvelden på vinteren er kjip.

På TXL har jeg pers i venting på bagasje...

Krysser personlig det jeg har å krysse for en åpning på Tempelhof !

Krysser personlig det jeg har å krysse for en åpning på Tempelhof !

Skulle gjerne sett at de beholdt Tempelhof, også når Brandenburg en gang åpner, som Europas beste city-airport. Det skjer nok ikke, heller et redusert Tegel da.

Det som gjør dette så spesielt, i mine øyne, er at det er så U-tysk. Myten rundt tysk perfeksjon, ordnung muss sein, og at det meste som kommer fra Tyskland alltid har topp kvalitet, som f.eks. Audi, BMW, Mercedes.

Og så kommer dette magaplasket.

Økonomiske-, tekniske- og psykologiske analytikere kommer til å være sysselsatt i flere tiår med å rede ut hva som gikk galt.

Det som gjør dette så spesielt, i mine øyne, er at det er så U-tysk. Myten rundt tysk perfeksjon, ordnung muss sein, og at det meste som kommer fra Tyskland alltid har topp kvalitet, som f.eks. Audi, BMW, Mercedes.
Ikke glem Opel og Trabant... BER ligger jo i Trabant-land, så kanskje har BER fått noen tidligere ansatte fra Trabant-fabrikken i ledende stillinger.

Det går som regel fort og greit på Terminal D, men spesielt sjarmerende er den ikke. I november holdt de på med ombygging av kafeområdet, så det er kanskje utvidet/forbedret.

Det store minuset er dårlig kollektivtilbud til og fra sentrum - tog/bane går ikke så fryktelig ofte, det er relativt langt å gå, det er svært shabby på stasjonen og det er vanskelig å orientere seg.... Spesielt ankomst om kvelden på vinteren er kjip.

På TXL har jeg pers i venting på bagasje...

Liker også Schönefeld best, kjekkt med toget inn. Nå er det laget egen security siden av D bygget for det som reiser med håndbagasje.

Liker også Schönefeld best, kjekkt med toget inn. Nå er det laget egen security siden av D bygget for det som reiser med håndbagasje.

Det spørs hva du liker best, tog i 45 minutter, eller buss i 15 min. Tegel er under oppgradering, ikke offisielt, men de har bestilt for store summer til fornyelse. Jeg vet ikke om den terminalen SAS bruker, D, inngår i dette prosjektet. Jeg foretrekker Tegel med ekspressbuss til Sentrum. Fra Schönefeld er det tbNe som bruker forferselig lang tid, eller tog som går noe raskere, men ikke på langt nær så kjapt som fra Tegel. Men, det er i grunnen et spørsmål om hvilket flyselskap du bruker.

Det spørs hva du liker best, tog i 45 minutter, eller buss i 15 min. Tegel er under oppgradering, ikke offisielt, men de har bestilt for store summer til fornyelse. Jeg vet ikke om den terminalen SAS bruker, D, inngår i dette prosjektet. Jeg foretrekker Tegel med ekspressbuss til Sentrum. Fra Schönefeld er det tbNe som bruker forferselig lang tid, eller tog som går noe raskere, men ikke på langt nær så kjapt som fra Tegel. Men, det er i grunnen et spørsmål om hvilket flyselskap du bruker.

Direktetoget tar ca 25min(ofte litt mindre) til Alexanderplatz, s-banen tar ca 45min. Smak og behag :) Fra Tegel har jeg pleid å gå av bussen på hauptbahnhof siden jeg hater buss, så ta s-banen videre.

Da har flyplassen fått OK på noen nye milliarder og skal visstnok åpne slutten av 2017.

Kilde: tu.no

"Nå skal imidlertid Tegel stenges, mens Schönefeld utvides og fortsetter flyplassdriften"
Dette tror jeg blir kaos , Schönefeld er helt håpløs. Men for nå håpe for en gangs skyld at dem får gang i den nye flyplassen, det trenges sårt.

Jag tror du tolkar fel. BER byggs där Schönefeld ligger idag fast på andra sidan landningsbanan. Vad de menar är nog att när allt är klart så har man stängt Tegel och byggt en ny samlingsflygplats för Berlin ungefär där Schönefeld ligger.

Og da melder tysk media om nok en forsinkelse, og snakker nå om våren 2018. Hvis de i det hele tatt klarer det...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Herregud. Er det mulig!?
Hvor mye har den 'gleden' kostet så langt?
Man kan si mye om avinors kjøpesentre, men de bygger da ihvertfall ut på tiden.

Back