Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Sperenberg ligger ca fire mil rett syd (42,6 km på kurs 185 grader fra Brandenburger Tor) og såvidt jeg husker syntes de det var litt for langt unna sentrum den gangen ny flyplass ble bestemt. Tror også de samtidig vurderte Eberswalde/Finow fire mil nord for sentrum. Tyskerne er også hissige på miljøvern og det ble derfor "bedre" å bygge ut Schönefeld i stedet. Billigere var det sikkert også. I utgangspunktet. Om man hadde unngått samme surret ved å velge en annen plassering av flyplassen og terminalen er høyst tvilsomt, det hadde vel vært de samme menneskene involvert i beslutninger og prosesser uansett hvor flyplassen ble bygget.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Enda en utsettelse? Lista på Wikipedia over nye datoer for åpninga begynner å bli lang. Åpner vell ikke flyplassen før de finner ut at Ups slutt på jetfjul, må bygge ladestasjoner på gate for elfly, nu utsettelse på 3 år. Åpning i ca 2050?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Enda en utsettelse? Lista på Wikipedia over nye datoer for åpninga begynner å bli lang. Åpner vell ikke flyplassen før de finner ut at Ups slutt på jetfjul, må bygge ladestasjoner på gate for elfly, nu utsettelse på 3 år. Åpning i ca 2050?
Det er få som tror prosjektet de holder på med nå noengang vil kunne bli ferdig. Kompetente fagfolk vil ikke ta i prosjektet med ildtang og de som jobber der vet at det de gjør uansett ikke spiller noen rolle. Det er bare å late som om man gjør noe. Det er altfor mange konstrusjonsfeil på alle nivåer og inkompetente folk som prøver å gjøre noe introduserer stadig nye feil. Og inkompetente politikere som selv prøver styre det hele lar seg imponere av hvor mye aktivitet det er der.


https://www.youtube.com/watch?v=mu1iND6vtcE

Spørsmålet er egentlig hvor mange år og milliarder man skal bruke før man innser at den eneste muligheten er å rive hele skandalebygget og gi et firma kontrakt og ansvaret for å bygge en helt ny terminal fra grunnen av.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Half as Interesting har laget denne, rimelig forenklet. Podcastserien "How to f*ck up an airport" Er betydelig bedre, dog lengre, over 3 episoder..

https://youtu.be/ll58ZrIupKA

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Nå spørs det vel om det ikke er noe prematurt, men flyplassen har nå begynt å fordelene flyselskap på de forskjellige terminalene og områdene som er planlagt ved åpningen

Schönefeld vil dog forbli åpen og bli hengende terminal 5 og Ryanair vil blant annet bli værende her

https://www.flightglobal.com/news/articles/airlines-allocated-space-at-berlins-new-airport-458052/

EasyJet and Lufthansa will be in the main Terminal 1, and Eurowings in Terminal 2. Ryanair will use the Schonefeld facility – which will become the airport's Terminal 5. FBB will allocate space to some 80 other airlines in stages over the coming weeks
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Er vel snart så vi kan vedde på om Brandenburg eller MAX er operativ først...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Er vel snart så vi kan vedde på om Brandenburg eller MAX er operativ først...
Vi får håpe det blir MAX, dvs vi får håpe Max er på vingene igjen før oktober 2020. Selv håper jeg på å få tatt en ny Dubai tur med MAX kommende vinter.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Lidt humor:

The construction site of Berlin Brandenburg Airport (BER): You think it's a pitiful failure of politics, authorities, construction companies that the whole country laughs at? We reveal: The delays of more than seven years were due to clever craftsmanship and intelligent climate protection. Design rather than disaster!

On the occasion of today's technical rehearsal, we can solve the mystery: a group of penguins called "Am Boden bleiben" (Stay Grounded) is responsible for the prevented opening of Berlin's breakdown airport. As part of the movement for climate justice, the penguins have been sabotaging the BER for years to prevent an increase in air traffic. This is revealed in a video and letter claiming responsibility.

In their statements, the penguins argue that the prevented opening of BER amounts to the capital's most effective climate protection measure. As the Berlin government is not in a position to put a stop to the flying madness, the penguins had to take matters into their own hands.

The video claiming responsibility shows the animal activists at work: they can be seen manipulating escalator-plans or cutting through important power lines with soldering irons and pliers.

One of the penguins said:
"It is not the long construction period of BER which is scandalous - but the fact that politics still want to go ahead with the opening. No plane should ever take off from BER! Instead, the building should be converted into a museum of fossil capitalism and obsolete mobility. We demand a complete stop to all airport expansions - at BER and everywhere - and a drastic reduction in air traffic.

Politicians are not acting - it is up to us to shut down airports. WE are the red line against expansion! BER is only the beginning. From now on we will also practice our skills at other airports."
https://youtu.be/RpDlz1G2a54
 
Last edited by a moderator:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Denne gangen er de nok i rute tror jeg. Det som blir mest spennende her, er nye longhaul ruter (særlig lowcost) og hvordan det vil påvirke Lufthansa.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Vel ... jeg husker god de tallene fra AB sine langruter.

Utifra disse tallene og spesielt andel connex pax pa flyene så har jeg liten tro på mange nye longhaul fra Berlin. En LCC vil være i nød å fylle sine flygninger fra point-to-point. Ser man på MIDT data så er det bare NYC som er stort nok marked og her har man alrede direktruter. Selv om næringslivet i Berlin utvikler seg og vokser dynamisk, så er det egentlig bare tre sektorer som virkelig vokser og av denne er det bare 1 som er kjent for betalings-villige flyselskaps-kunder...

Man bør også huske at noen markeder, som ble store feeder-markets til AB sine longruter i Berlin, fikk etter AB sin konkurs direktruter fra andre aktører. Jeg tenker spesielt av KRK og BUD.

Nok en ting kommer til hodet.
Her i Berlin har man nådd smerte-grensen når det gjelder antall tourister. Mange som bor her føler seg alrede som skuespiller/statister for all disse turister. Det vil ikke ta lenge før man ser også her "Tourist go home".
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Og de som ønsker starte langruter fra Berlin kunne jo gjort det allerede i dag
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Og de som ønsker starte langruter fra Berlin kunne jo gjort det allerede i dag

De skulle har gjort.
Fordi da BER åpner bli jo SXF og TXL Slots grandfathered og transferert til BER. Summerer man all dette tilsammen så ser man at BER er ganske fulle alrede ved åpning ... Og antall ATC movements for BER er capped...

Det er kjent at DY har snakked med flypassen i Berlin om mulige langruter og trakk seg etter de fikk høre at man ikke kan ha connex pax her. Det forteller vel heile bildet om hvor mye etterspørelsen LCC aktører ser fra local market i Berlin ...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Personlig lurer jeg bare på hvor mange år innkjøringsproblemene vil vare etter at de åpner...
 
Back
Top