Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Re: Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Nå har jeg jobbet både i matbutikk (vel og merke ikke i kassa) og med handling så vil nå si jeg vet litt om forskjellene. Klart man må tenke litt mer når man jobber med fly enn med matvarer, men jeg vil nå påstå at jeg var mer sliten etter å ha jobbet i butikk.

Men uansett, poenget var ikke forskjellene mellom butikk og handling, men at det begge er jobber man kan få som ufaglært, og da står lønna deretter.

Greit nok at du kan få jobb som ufaglært, men lønna skal tross alt gjennspeile litt av det ansvaret du har også. Spesielt de som er Loadmastere/lagledere har et ganske så mye større ansvar enn kassadama på butikken.

Så klart lønna skal gjennspeile det. Og av det jeg vet så får de med ekstra annsvar ekstra betalt også i de andre selskapene, ikke bare SGS
Nå sporer det jo veldig av med butikk her da, men jeg jobbet som leder i en større butikk, personal og resultat annsvar, ubetalt overtid også videre. Fortsatt tjente jeg bedre med handling.

MEN, jeg er helt enig i at erfaring og annsinitet burde kompenseres for. I det lange løp så er det jo kun arbeidsgiver som taper på og miste de mest rutinerte. Alle kan jo sitte på check-in, laste ett fly og stå på gaten. Men så er det den dagen det er noe problemer..

Mulige noen naive tanker dette, men ville det ikke vært mulig for Bardufoss Flyservice å ta opp et lån for å dekke dette kravet? Eller gjennomføre en emisjon?

Det ville vært uansvarlig og kunne ført styret opp i en situasjon der de ville være erstatningspliktige. Det må dessuten antas at de gjennom denne dommen er påført høyere driftsutgifter.

Hvordan vi skal løse kostnadene får bli en annen sak!

Ref annen post i denne tråden gikk da Bardufoss med overskudd i fjor. Og da har de også drevet med rettssaker, noe som er vanvittig kostbart. Basert på saken og hvor langt den har gått i rettssystemet, vil jeg anta at vi snakker millionbeløp i advokatutgifter. Så i utgangspunktet har de hatt ganske god kostnadskontroll. Problemet her er at de har hatt ansatte som har hatt et sterkt ønske om å ødelegge egen bedrift.

Er du bekymret for lederlønningene til oss som skal lede dette "opplegget", så ikke bekymre deg! Vi følger modellen til Røros der også, så du kan forvente deg en skattbar inntekt på sånn ca 1,3 millioner norske kroner, i henhold til mr. Gullikstad.

Hvis du sjekker arbeidsmiljøloven, finner du fort ut hvorfor lederlønninger er høyere enn andre lønninger. Som takk for den prisen, har han nok sagt fra seg stillingsvern, i tillegg til at han skal være tilgjengelig for bedriften 24/7/365. Av andre aktuelle ulemper, kan nevnes at daglig ledere er heller ikke omfattet av lønnsgarantifondet ved konkurs.

Last edited:

Greit nok at du kan få jobb som ufaglært, men lønna skal tross alt gjennspeile litt av det ansvaret du har også.

I en normal verden vil lønna først og fremst gjenspeile hvor mange andre som kan gjøre den samme jobben. Dog, jo mer ansvar, jo færre vil være egnet.

Vi skal være 30% billigere enn Røros, uansett hva slags tilbud de eller andre klarer å stille opp med. For oss er det viktigere å få kontrakter, enn å sørge for at våre ansatte har de rettighetene de har krav på. Det er jo en intern sak hvordan vi velger å behandle våre ansatte, så det er jo ikke noe kundene våre har noe med!

Jeg skjønner både sarkasmen og ironien, men er folk så desperate etter å jobbe innen flyhandling at de aksepterer hva som helst? Hvis svaret er ja, så må det være andre faktorer som også spiller inn (utover lønn/arbeidsvilkår). Jeg spør fordi jeg har vanskelig for å tro at man kan få folk til å gjøre hva som helst til hvilken som helst lønn i et land som Norge, hvor arbeidsledigheten er særdeles lav.

Jeg skjønner både sarkasmen og ironien, men er folk så desperate etter å jobbe innen flyhandling at de aksepterer hva som helst? Hvis svaret er ja, så må det være andre faktorer som også spiller inn (utover lønn/arbeidsvilkår). Jeg spør fordi jeg har vanskelig for å tro at man kan få folk til å gjøre hva som helst til hvilken som helst lønn i et land som Norge, hvor arbeidsledigheten er særdeles lav.

Når man har brukt kanskje så mye som 20 år av det yrkesaktive livet sitt på å opparbeide seg rettigheter, pensjon, ansiennitet og lønn, så er det kanskje ikke så kult å starte på bar bakke igjen?.... Hadde det ikke vært for røveriet til Røros, hadde det ikke vært tema... Da hadde SGS fortsatt å operere som tidligere. Ikke at det er noe must i seg sjøl, men kjernen i saken er at eneste forskjellen mellom sgs og røros er uniformen og arbeidsvilkårene. Arbeidsoppgavene og arbeidsbelastningen er den samme, og da kalles det i mine ører virksomhetsoverdragelse med de følger det måtte ha.

Last edited:

Når man har brukt kanskje så mye som 20 år av det yrkesaktive livet sitt på å opparbeide seg rettigheter, pensjon, ansiennitet og lønn, så er det kanskje ikke så kult å starte på bar bakke igjen?....

Jeg skjønner at det ikke er så kult, og jeg har full forståelse for dette (med en far i persontransportbransjen på landjorda som etterhvert er nokså konkurranseutsatt så ser jeg hva som skjer med vilkårene til de ansatte). Det er dessverre av & til en av de uheldige effektene av å introdusere konkurranse. Det man kan håpe er at etterhvert vil denne utviklingen snu, fordi selskapene ikke klarer å fylle på med nytt personell til de vilkårene de tilbyr. Det er kanskje en mager trøst på kort sikt.....

Ref annen post i denne tråden gikk da Bardufoss med overskudd i fjor. Og da har de også drevet med rettssaker, noe som er vanvittig kostbart. Basert på saken og hvor langt den har gått i rettssystemet, vil jeg anta

Jeg vil nok anse det som rimelig sikkert at disse kostnadene bøe bæret av moderselskapet og ikke figurerer i BDU-fly's regnskaper ...

Regnskapet for 2008 viste en omsetning på NOK 5 494 000 med et registrert årsresultat på NOK 183 000. Det er registrert 15 ansatte i bedriften.
http://www.180.no/firmavis/19600856315021.htm

Ikke rom for noen advokatutgifter her ...

Jeg skjønner ikke helt dette her. Såvidt jeg vet betaler RFLY lønn i henhold til tariff, altså fullt lovlig. At enkelte (ansatte i andre handlingselskaper) bekymrer seg over lønnsbetingelsene hos RFLY, syns jeg høres litt merkelig ut. For meg høres det mer ut som man er redd for konkurranse. Så lenge de betaler lønninger etter norsk lov, skulle det vel være OK? Det er sånn det fungerer i ett fritt marked som vi (heldigvis) har i norge. Tilbud og etterspørsel bestemmer prisene. Hvis lønningene i RFLY, eller hvilken som helst annen bedrift, er for lave, får man ikke tak i arbeidskraft. Da har bedriften to muligheter; Øke lønningene til man får tak i folk, eller legge ned. Så lenge folk står i kø for å jobbe der, betaler man selvfølgelig ikke mer enn man må. Hvor lurt det er å satse på bare "ferskinger", er en annen sak..... Erfaring er verdt en del det også. Men det er noe de forskjellige selskapene helt sikkert har regnet på før de valgte hvilen strategi de skal følge på personalsiden.

Når det gjelder situasjonen på BDU, ser jeg heller ikke helt problemet. Utgiftene ble mye større enn inntektene. Da skjønner alle med et snev av mattekunskaper at det kun kan gå èn vei. Å henge Røros Flyservice for at de eier aksjer i ett selskap som går konk, blir litt feil. Å henge dem for at de starter opp ett nytt selskap når det er et marked for det, blir også litt feil. At de opprettet et selvstendig AS når de så hvor dette kunne ende, er også fullt forståelig, de driver tross alt butikk for å tjene penger.

Mulig dette er litt politisk ukorrekte meninger, men sånn er nå jeg :D

Last edited:

Det er sånn det fungerer i ett fritt marked som vi (heldigvis) har i norge. Tilbud og etterspørsel bestemmer prisene. Hvis lønningene i RFLY, eller hvilken som helst annen bedrift, er for lave, får man ikke tak i arbeidskraft. Da har bedriften to muligheter; Øke lønningene til man får tak i folk, eller legge ned. Så lenge folk står i kø for å jobbe der, betaler man selvfølgelig ikke mer enn man må. Hvor lurt det er å satse på bare "ferskinger", er en annen sak..... Erfaring er verdt en del det også. Men det er noe de forskjellige selskapene helt sikkert har regnet på før de valgte hvilen strategi de skal følge på personalsiden.

+1. I tillegg har man også jo faktoren på hvorvidt man beholder oppdraget med å tilby handlingstjenester når man driver med mindre flinke ansatte (som jo ofte er det man får med lave lønninger / lønnsstiger). Blir kvaliteten på tjenestene for lave er det jo en fare for at selskapet du leverer til (f.eks. Norwegian) blir lei og heller går for en annen og dyrere leverandør; noe som vil være nok en faktor som kan drive betingelsene for de ansatte oppover.

Så dette virker som noe markedet selv blir å regulere til et "fornuftig" nivå, over tid.

Da må jeg bare få beklage å medele at du er ekstremt uvitende, eller har vrangforestillinger eller noe i den dur.

Hehe.. Si ikke det, jeg har sett SGS-stuere jobbe, og kjenner da folk som jobber (eller har jobbet) i SGS.
Siden jeg ikke har jobbet i SGS så er mitt inntrykk basert på hva jeg ser og hører, og så enkelt er det.

Hadde jeg hatt muligheten til det skulle jeg gjerne invitert deg med som stuer for en dag... (selvfølgelig uten lønn, for lønna er jo ikke viktig) men av sikkerhetsmessige grunner så har jeg ikke lov til det. Det hadde virkelig vært moro å sett om du hadde det samme inntrykket etter en dag - eller kanskje en uke i stuerjobben.

Det hadde sikkert ordnet seg. Jeg har da jobbet som stuer, OG har MM-kort, så jeg skulle nok klart å sette deg på plass i belly om nødvendig.. ;-)

Hehe.. Si ikke det, jeg har sett SGS-stuere jobbe, og kjenner da folk som jobber (eller har jobbet) i SGS.
Siden jeg ikke har jobbet i SGS så er mitt inntrykk basert på hva jeg ser og hører, og så enkelt er det.

Det hadde sikkert ordnet seg. Jeg har da jobbet som stuer, OG har MM-kort, så jeg skulle nok klart å sette deg på plass i belly om nødvendig.. ;-)

Neinei du misforstår... stuere hopper i belly, loadmaster står ute og løfter bag på båndet i den hastigheten som måtte være nødvendig for å holde punktligheten oppe :) La oss starte med BLX og 200 bag i 3'ern uten sliding, 2 mann inne og 30 minutter med lasting.. Når den er ferdig stuet er det rett over på NVR og laste 180 bag i 3,4 og 5 på 30 minutter.... Deretter skal du få 5 minutter pause før det bærer avsted til FI snuing... jeg skal vel være tilbøyelig til å tro at det er forskjellig utnyttelsesgrad av de ansatte på de forskjellige stasjonene. Osl er det eneste jeg har erfaring fra, og der er det iallefall ikke mye pauser....

Avsporing her ja... Request back-on-track....

Pris og kvalitet henger sammen.
Så enkelt er det.
Det at noen sier at SGS stuere er tregere en andre her, er i beste fall en idiotisk påstand.
Ser frem til å høre fra dere som kommentrer slikt, etter en arbeidsøkt av samme intensitet.
SGS har de beste stuerne, og bakke personellet generelt, så enkelt er det.
Jeg jobber som flyvende, riktignok i SAS. Men det er også andre agenter som handler oss rundt omkring. Kvaliteten er mildt sagt varierende.

Så enkelt er det.

Det er nå en sannhet med svært store modifikasjoner om det skal kvalifisere som en generell sammenheng. Det betinger iallefall at det er reell konkurranse tilstede, selv om det er langt fra nok. Innen handling så er det nok konkurranse om markedet, selv om det ikke er konkurranse i markedet.

Last edited:

Så enkelt er det.

Nuvel - det var en saftig forenkling ... Jeg har jobbet med groundhandlers her borte og sett alt fra det helt forferdelige til det eksellente. Felles for alle kategorier er imidlertid at de jobber for 7-8 dollar timen.

Lederskap og motivasjon er svært viktig. Med det rette lederskapet kan man fint gjøre gull av gråstein i handlingbransjen.

Men det er selvfølgelig lettere å jobbe med folk som ikke kjenner til forgangne tider enn å 'justere' de somm har vært med på de gode tider. Vi ser en del av dette her borte også, for eksempel hos Delta som skilte ut hele sin GH-operasjon i nytt selskap (Delta Global). Alaska er imidlertid skrekkeksempelet på hvordan det ikke skal gjøres, da de overlot alt 'under vingen' til Menzies med nært katastrofalt resultat - bokstavelig talt.

........ Deretter skal du få 5 minutter pause før det bærer avsted til FI snuing... jeg skal vel være tilbøyelig til å tro at det er forskjellig utnyttelsesgrad av de ansatte på de forskjellige stasjonene. Osl er det eneste jeg har erfaring fra, og der er det iallefall ikke mye pauser....

Ikke vet jeg, men 9-10 sek. pr. bag høres nå vitterlig ut som en pause.
Prøv det på halve tiden, i belly, og så skal jeg høre på hva du har å si om vrangforestillingene mine...... :p

Ikke vet jeg, men 9-10 sek. pr. bag høres nå vitterlig ut som en pause.
Prøv det på halve tiden, i belly, og så skal jeg høre på hva du har å si om vrangforestillingene mine...... :p

Ubrukelig... Etter en lang og hard dag på jobb, føler jeg virkelig ikke for å diskutere workload med deg... Aner jo ikke hvem du er engang! Du kan for alt jeg vet være en kranglete liten unge!

Det er jo selvsagt ingen andre ting som må gjøres før flyet er klar for push enn å laste bag... Ser egentlig ikke den helt store nytten av å orke å diskutere dette mer med deg, for du beviser at det er èn av to: -enten aner du ikke hva du snakker om overhodet - eller så argumenterer du bare for å fortsette en dødfødt diskusjon!

Konkluderer bare med at dette er en fortsettelse på avsporingen, og at du gjerne må fortsette å synse rundt dine egne antagelser.

Signing off.

Last edited:

Well! tredve + år på ramp. 20 min turns!! alt OK Workload?? 737/800 etc?? mulig jeg er "obsolete"!! IFW!

Back