Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Re: Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett

Men det er netopp slike saker som gjør at man ennå har til dels levlige vilkår i Norge. Nordmenn vil ha luksusliv, men ønsker ikke å betale for noe. Spesielt ikke flyreiser.

Er det noen som har kjent dette på kroppen så er det ansatte i fly og reiselivsbransjen.

100% enig. Men desværre er det meget svært at få overbevist folk flest om at det idag faktisk er langt fra attraktivt, hvis man samtidig har en familie og gerne vil opretholde en rimelig levestandard. Vi behøver vel ikke nævne amerikanske (eller til dels Europæiske) commuter-piloter her :cry:

Vi er med i et fritt marked med åpne grenser (EU), og disse tidligere SGS ansatte burde heller vært bekymret for at noen av våre venner i øst kunne tenke seg å bo på Bardufoss og leve økonomisk med enda lavere lønninger enn det Bardufoss Flyservice kunne tilby fremfor leve det "luksus" livet den jevne nordmenn er vant til men ikke setter pris på...

Ja det er da en "fantastisk" løsning at skifte alle medarbejdere i Skandinavien ud med billig udenlandsk arbejdskraft - det skal da nok bidrage til et velfærdssamfund at alle er arbejdsløse her - bare man kan flyve for 1 krone.

"Guldalderen" er for længst ovre i flybranchen - og det er gået op for alle i branchen, de har alle mærket det på egen krop og ikke mindst lønscheck. Uanset hvilket selskab i branchen man arbejder for idag, så er det hårdt arbejde og noget man virkeligt skal have lyst til, hvis man også skal have sit familieliv til at hænge sammen samtidig med at man opretholder en rimelig levestandard.

Jeg kender mange i branchen, men ikke en der bare tilnærmelsesvis oplever at det er et luksusliv eller at lønnen er høj - tværtimod kender jeg rigtig mange, der enten overvejer - eller allerede har skiftet til andre brancher - ganske enkelt fordi deres liv ikke længere hænger sammen med de vilkår der tilbydes idag.

Fint at der er kommet konkurrence og fint at man ikke længere kan få "direktør-løn" for at arbejde nogle få timer om ugen. Det har helt klart været tiltrængt mange steder at få "strammet op".

Men der må og skal også være rimelighed i tingene. Jeg hylder selv den frie konkurrence, men der må også være grænser for hvor langt vi skal gå. Det kan ikke være rimeligt at man skal smadre titusindvis af mennesker familieliv og økonomiske grundlag - og uhæmmet importere billig udenlandsk arbejdskraft blot fordi man kan øge afkast til aktionærer, udbetale større bonusser til cheferne og tilbyde folk at flyve til under kostpris.

Jeg kan simpelthen ikke forstå at nogen synes det er acceptabelt at folk skal arbejde til minimumslønningerne eller trues med at blive erstattet af arbejdskraft som gerne vil arbejde billigere fordi de af nød er tvunget til det og ikke mindst have arbejdsuger der langt overgår hvad resten af samfundet har - for slet ikke at tale om de afsavn de har ift. de mange helligdage og ferier, hvor de ikke kan være sammen med deres børn og familier.

Jeg siger ikke at man skal have ondt af branchens ansatte - de har selv valgt det, men mange har valgt det ud fra nogle helt andre forudsætninger end de bliver tilbudt i dag. Det er trods alt folks liv vi taler om og det må være langt vigtigere end at spare nogle kroner på en billig flybillet.

I velfærdssamfund, som vi har her i Skandinavien, kan det simpelthen ikke være et mål at vi alle skal have det dårligere og dårligere - blot fordi priserne skal presses til et både usundt og urealistisk niveau. Vi er et rigt samfund og har råd til at vi alle har rimelige vilkår, men desværre er der nogen der er så forblændet af at kunne flyve til Gerona for 1 krone, at de glemmer alt om at der faktisk er nogen der betaler prisen. Men det betyder jo åbenbart ikke noget bare det ikke er dem selv.

Vi har selv branchen tæt inde på livet og vi har i vores familie i højeste grad mærket udviklingen. Vi taler om lønfastfrysning i de sidste 6 år, hvor resten af samfundet er blevet reguleret op hvert år. Dertil kommer en direkte lønnedgang på mange tusinde kroner. Nedsættelse af diæter, øget arbejdstid (op til 45 timer pr. uge aktivt hvor resten af samfundet har max 37 timer - dertil kommer være-borte-tiden, som er op til 80 timer om ugen), nedsættelse af pensioner, betydelig øgning af arbejdspres i dagligdagen, minimal indflydelse på fridage og ferier og meget mere. Der er sket dramatiske ændringer, hvilket ikke er gået op for rigtig mange mennesker, der som SAS-Stewart siger - stadig tror at det er et luksusliv. I manges tilfælde er det uvidenhed, men i ændres ignorance.

Hvad med piloter, som har en uddannelses-gæld på mange hundrede tusinde kroner, som er blevet fyret efter 12 år og nu skal konkurrere med polakker om nogle ganske få jobs og samtidig starte nederst på lønskalaen igen eller vælge at flytte hele deres familie til Mellemøsten for at få job. Reelt set kan de vælge mellem aldrig at blive gældfri eller udstationere sig lagt borte, hvor familien sjældent trives.

Det kan simpelthen ikke være rimeligt at vi skal behandle folk på den måde - blot fordi Hr. og Fru Skandinavien kan komme på en ekstra weekendrejse uden at betale noget særligt.

Jeg håber at der primært at tale om uvidenhed eller misforståelse hvis nogle seriøst mener vi bare skal presse alle folk mest muligt ned i løn eller erstatte dem med billig importeret arbejdskraft - ikke blot vil vi få et meget fattigt samfund økonomisk når alle er arbejdsløse, men moralsk vil vi blive endnu fattigere - noget der giver mig en grim smag i munden at tænke på.

Personligt giver jeg gerne lidt mere for min flybillet for at sikre, at de folk der skal tage være på min sikkerhed og service har rimelige vilkår at leve under. Og vi er efter min mening nået smertegrænsen for hvor meget man kan presse den branche - men jeg kan frygte at udviklingen vil fortsætte og noget tyder jo på det når man ser nogle flyselskaber og enkeltpersoners holdninger. :cry:

Tror heller ikke vi får se BDU som SGH stasjon, men de kommer sikker til å være representert der i noen dager inntil en ny agent er på plass.

Litt avhengig av løsning, så kan vel både SAS og Rfly sende folk fra et annet sted. At boet driver videre kan jo også tenkes, men det er vel kanskje det minst sannsynlige.

Ok... er masse snakk om virksomhetsoverdragelse vs ikke virksomhetsoverdragelse.

Slik jeg leste i dommen så brukte Bardufoss Luftservice samme lokaler, samme utstyr og samme folk som SGS. Dette defineres da som en virksomhetsoverdragelse. Hadde Bardufoss Luftservice bygget nytt bygg på området, kjøpt inn alt utstyr de trengte selv, og så ansatt de samme ansatte fra SGS så ville det nok ikke blitt virksomhetsoverdragelse.

Har vært igjennom noe liknende selv i firmaet jeg jobber i (ikke i flybransjen) Hvor vi overtok alt av arbeid fra en stor leverandør i store områder av landet. Flere steder la tidligere leverandør ned. Iflg advokat så ville det defineres som virkskomhetsoverdragelse hvis vi kjøpte/overtok leiekontrakt fra tidligere leverandør, eller kjøpte verktøy fra dem. Firmaet valgte da å leie kontorlokaler andre steder, samt kjøpe inn nytt verktøy og materiell for å unngå å bli definert som virksomhetsoverdragelse.

Ok... er masse snakk om virksomhetsoverdragelse vs ikke virksomhetsoverdragelse.

Slik jeg leste i dommen så brukte Bardufoss Luftservice samme lokaler, samme utstyr og samme folk som SGS. Dette defineres da som en virksomhetsoverdragelse. Hadde Bardufoss Luftservice bygget nytt bygg på området, kjøpt inn alt utstyr de trengte selv, og så ansatt de samme ansatte fra SGS så ville det nok ikke blitt virksomhetsoverdragelse.

Har vært igjennom noe liknende selv i firmaet jeg jobber i (ikke i flybransjen) Hvor vi overtok alt av arbeid fra en stor leverandør i store områder av landet. Flere steder la tidligere leverandør ned. Iflg advokat så ville det defineres som virkskomhetsoverdragelse hvis vi kjøpte/overtok leiekontrakt fra tidligere leverandør, eller kjøpte verktøy fra dem. Firmaet valgte da å leie kontorlokaler andre steder, samt kjøpe inn nytt verktøy og materiell for å unngå å bli definert som virksomhetsoverdragelse.

De overtok ingen kontrakter (SGS hadde kontrakt med SAS - det nye Bardufoss Flyservice hadde kontrakt med DY) og i følge avisartiklene intet utstyr. At de leier de samme lokalene fra Avinor som SGS benyttet er vel nokså naturlig pga. arbeidsområdene - og de ansatte måtte tydeligvis søke på jobb i det nye selskapet - de ble ikke overført. Antagelig er det litt i grenseland juridisk - og tydeligvis har det gått gjennom tre rettsinstanser som alle er enige om at det ER virksomhetsoverdragelse. Jeg forstår det ikke, og synes det får overkant store konsekvenser for norske selskaper - og ikke minst tidligere ansatte - om jeg skulle ansette til lignende virksomhet ville jeg jo fra nå av aldri tørre å ansatte ex-SGS-ansatte(som meg selv). Samtidig så ville vel heller ikke det hjelpe - fordi de ex-ansatte da ville saksøke og fått det definert som virksomhetsoverdragelse der de har krav på å bli ansatt. På den måten fjerner du for meg ganske store friheter fra næringslivet, ved at en ny aktør hverken får velge HVEM de ansetter eller HVA de skal betale dem.

Jeg har jo jobbet i SGS selv, og skjønner godt de ansatte - men bedriftsøkonomisk og som halvferdig økonom sjokkerer det meg litt at ansatte har så stort stillingsvern i Norge i dag (og at det tydeligvis særlig gjelder småsteder - da man på en større flyplass lettere kommer unna virksomhetsoverdragelse ved kontraktsskifter).

Gullalderen til flybransjen er definitivt over, og dessverre går lønningene ned...
Det er den brutale virkelighet for SGS ansatte som fikk Bardufoss Flyservice som arbeidsgiver.
... fremfor leve det "luksus" livet den jevne nordmenn er vant til men ikke setter pris på...

Og i hvilken virkelighet lever du i da? Lønningene iallefall i deler av SGS har gått ned i de siste ca seks årene. Man jobber ikke i SGS for å bli rik, da har man valgt feil firma og feil bransje.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det er blitt virksomhetsoverdragelse i denne saken -- men pga kravene dette medfører er Bardufoss Flyservice AS nå under konkurs og driften opphører med øyeblikkelig virkning...

Med andre ord; man vant slaget og tapte krigen.

Den nye agenten som etablerer seg vil ihvertfall være klar over kostnadsnivået på lønnssiden og kan tilpasse seg dette i kontraktene de inngår med kundene SAS og Norwegian.

Hva SGS-ansatte måtte ha hatt i lønn kommer til å være helt uinteressant for en ny aktør. Å opprette et nytt selskap som opererer i et marked som har endt i et vakuum etter en konkurs er ikke på noen som helst måte virksomhetsoverdragelse.

Hva SGS-ansatte måtte ha hatt i lønn kommer til å være helt uinteressant for en ny aktør. Å opprette et nytt selskap som opererer i et marked som har endt i et vakuum etter en konkurs er ikke på noen som helst måte virksomhetsoverdragelse.

Helt til flertallet hos den nye operatøren velger å fagorganisere seg, og kreve tariff... Hørt noe snakk om lovpålagt tariff i utsatte bransjer... Flyarbeider likeså... At bardufoss flyservice ikke er levedyktig ved å opprettholde det gamle lønnsnivået på BDU sier egentlig mest om hvilket latterlig anbud bardufoss flyservice har levert til flyselskapet...! De prøvde seg på litt ala Skyways-metoden i sverige... Ved et tastetrykk radere ansiennitet og rettigheter. Jeg regner med at sgs leverte anbud på norwegian handlingen, og at bardufoss flyservice vant den dealen fremstår vel ikke for noen som noen gåte når de nå viser seg å ikke være levedyktig...

Bra at det er noen i flybransjen som tør å stå opp for rettighetene sine istedet for å knele for mer og mer skruppeløse arbeidsgivere - selv om det koster dem jobben for kortere eller lengre tid. De som betaler dårligst får gjerne de feigeste arbeidstakerne, de som betaler bedre får fordelen av ansatte med kraftigere ryggrad, mer livserfaring enn enn sommerjobb på Statoil-stasjonen, og også evnen til å ikke la seg presse når man tvinges til å gå på akkord både med seg selv, etikk og vanlig anstendighet i arbeidslivet.

Istedetfor "du skulle tatt jobben, uansett, og vært glad til" har disse SGS-ansatte satt en strek for hvor langt ned man skal gå i den delen av bransjen, og den seieren de har vunnet og i denne runden også må "betale" for, vil kunne komme enkelte kommentatorer her til gode dersom de selv utsettes for virksomhetsoverdragelse i det evige jaget etter billigere handlingtjenester og større profitt. For meg er det tydelig at noen ikke har lest mer om sammenhengen mellom arbeidsgivere, arbeidstakere, lønn og betingelser enn de har gjort på nettfora, og i bedriftene deres er det antakeligvis ikke så mye å lære der heller, siden de eldre som husker hva lesing var for noe og som klarer å holde oppmerksomheten om et emne lengre enn noen linjer på en blogg, forlengst har skiftet beite...

Skjerpings til de i denne tråden som er i handlingsselskaper, og som ikke forstår den prinsipielle verdien av hva de tidligere SGS-ansatte på Bardufoss har kjempet for, også på deres vegne. Hadde det vært guts i dere hadde dere istedet startet en solidarisk kronerulling for å hjelpe dem gjennom sommeren, istedet for å sitte her foran tastaturet med ukvalifisert besserwissing.

Samtidig honnør til FlyHi og flere andre skribenter her, som klarer å se utviklingen i et større perspektiv, og som har føttene godt nok på jorden til å både se og forstå hva som skjer, og hva man kan velge å gjøre mot det.

Harde ord for dere jeg er uenig med, men alvorlig talt, har dere ingenting å kjempe for - og tar alt dere får servert, uansett hvor bittert det smaker? Kjør debatt!

Last edited:
Re: Bardufoss Stengt - Handling konkurs

ok, dumt spøsmål fra økonomen til handlinggutta - kunne f.eks. SAS sendt et team fra SGS til å gjøre handling på sin maskin til BDU?

Re: Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

økonomen har fått svar: NEI. Det finnes ikke utstyr til å gjøre unna handlingen. Bardufoss Flyservice sitt ustyr er i konkursboets besittelse og dermed off-limits. Godt det ikke er SÅ langt til TOS...

Harde ord for dere jeg er uenig med, men alvorlig talt, har dere ingenting å kjempe for - og tar alt dere får servert, uansett hvor bittert det smaker? Kjør debatt!

I en bransje der betingenlsene har vært for gode, og som får disse utfordret av nye konkurrenter, er det ikke så unaturlig at pendelen svinger andre veien. Dessuten har det vel verken gått store overskudd til aksjonærer eller andre i de berørte firmaene, faktisk har jo ikke konkurs vært utelukket (?) At det er ensidig positivt å "stå på krava" i en slik situasjon, er jeg ikke umiddelbart enig i. Man kan si mye om at bedrifter bemanner med dårligere betalte personer, også utlendinger, men jeg forstår ikke hvorfor dette bare skulle gjelde flybransjen. Det gjelder også langt på vei i den bransjen jeg selv jobber i. Og er man ikke fornøyd med betingelsene, så har de sjelden påført noen store skader å begynne andre steder.

Bra at det er noen i flybransjen som tør å stå opp for rettighetene sine istedet for å knele for mer og mer skruppeløse arbeidsgivere - selv om det koster dem jobben for kortere eller lengre tid. De som betaler dårligst får gjerne de feigeste arbeidstakerne, de som betaler bedre får fordelen av ansatte med kraftigere ryggrad, mer livserfaring enn enn sommerjobb på Statoil-stasjonen, og også evnen til å ikke la seg presse når man tvinges til å gå på akkord både med seg selv, etikk og vanlig anstendighet i arbeidslivet.

Istedetfor "du skulle tatt jobben, uansett, og vært glad til" har disse SGS-ansatte satt en strek for hvor langt ned man skal gå i den delen av bransjen, og den seieren de har vunnet og i denne runden også må "betale" for, vil kunne komme enkelte kommentatorer her til gode dersom de selv utsettes for virksomhetsoverdragelse i det evige jaget etter billigere handlingtjenester og større profitt. For meg er det tydelig at noen ikke har lest mer om sammenhengen mellom arbeidsgivere, arbeidstakere, lønn og betingelser enn de har gjort på nettfora, og i bedriftene deres er det antakeligvis ikke så mye å lære der heller, siden de eldre som husker hva lesing var for noe og som klarer å holde oppmerksomheten om et emne lengre enn noen linjer på en blogg, forlengst har skiftet beite...

Skjerpings til de i denne tråden som er i handlingsselskaper, og som ikke forstår den prinsipielle verdien av hva de tidligere SGS-ansatte på Bardufoss har kjempet for, også på deres vegne. Hadde det vært guts i dere hadde dere istedet startet en solidarisk kronerulling for å hjelpe dem gjennom sommeren, istedet for å sitte her foran tastaturet med ukvalifisert besserwissing.

Samtidig honnør til FlyHi og flere andre skribenter her, som klarer å se utviklingen i et større perspektiv, og som har føttene godt nok på jorden til å både se og forstå hva som skjer, og hva man kan velge å gjøre mot det.

Jumper - verden går dessverre videre. Hadde det vært opp til deg hadde ingen lowcost selskaper hatt mulighet til å etablere seg da de ville blitt tvunget til å drive like ineffektivt og dyrt som elefantselskaper. Og ja (overføringsmessig) - SGS er nok en elefant i forhold til andre handlere i Norge..

Nu er der jo ikke nødvendigvis kun tale om at lønnen har været for høj og det er derfor firmaet går konkurs. Det kunne jo tænkes at de ganske enkelt har udbudt deres service for billigt i deres iver for at få ordren.

I bund og grund kan man vel bare konkludere at de har solgt varen for billigt - ellers var de vel ikke fået konkurs. Det behøver ikke altid være de ansatte der skal stå for skud og have "skylden" for branchens situation. Hvis bare ledelsen i branchen selskaber ville prissætte deres services så det stod mål med omkostningerne så var der intet problem.

Men desværre er der jo altid nogle selskaber, der skal presse priserne ned på et usundt niveau for at presse sig ind på markedet. I praksis er det de ansatte i handlingselskaberne, i lufthavnene, crew osv osv - som finansierer Ryanairs store overskud hvert år. I Skandinavien er det de samme mennesker der finansierer at flyselskaberne skal udbyde billetter til urealistisk lave priser.

Hvis nu bare alle selskaber havde opkrævet den reelle pris og holdt sig fra prisdumping, så var de ikke fået konkurs og folk havde ikke skullet arbejde til minimumslønninger. Pax havde skullet betale lidt mere for flybilletten og ville det være så forfærdeligt.

Hvis nu bare alle selskaber havde opkrævet den reelle pris og holdt sig fra prisdumping, så var de ikke fået konkurs og folk havde ikke skullet arbejde til minimumslønninger. Pax havde skullet betale lidt mere for flybilletten og ville det være så forfærdeligt.

Jeg er ikke uenig med deg, men vi er muligens litt uenige i om hva som er virkeligheten. Noen LCC'er presser nok prisen for lavt ned, og det kan dermed bli for mye konkurranse. Når det er sagt så er vel et av selskapene du liker å skrive om - FR - et selskap som på tross av i utganspunktet lave priser stort sett klarer å levere positive resultater. Noe av dette kommer nok fra ancillary revenues, men hvor man henter inntektene er forsåvidt ikke så interessant. Det interessante er å dekke sine kostnader.

Så kommer det som av enkelte oppfattes som problemet: LCC'ene har presset vilkårene til de ansatte så langt ned at selv med lave priser kan de levere overskudd. Der er jeg nok litt på linje med de som skriver at det i enkelte tilfeller nok er snakk om ansatte som tidligere har hatt veldige gode vilkår sett i forhold til den kompetansen de besitter (jeg snakker da ikke primært om piloter, men ground handling, cabin crew etc.). Det er på ingen måte min intensjon å rakke ned på hva disse gruppene sitter på av kompetanse, men poenget er at mange av arbeidsoppgavene kan utføres av personer uten nevneverdig utdannelse. Dette gjør at mange vil kunne stille i køen når det søkes om personell, og konsekvensen er at vilkårene blir dårligere. Sitter man på unik kompetanse som er helt nødvendig i bransjen så kan man nok klare å heve høyere lønn.

Jeg tror også at dette kostnadspresset man ser i bransjen har vært fornuftig & nødvendig, for jeg tror nok at kostnadsnivået har vært høyt for flere beskyttede aktører (man har ligget unna hjemmeområdene til andre tilnærmet like aktører - dvs. andre nettversksselskaper - mens de nye aktørene som er LCC'er kanskje i mindre grad har holdt seg til en eller annen form for gentleman's agreement og gått inn på andre aktørers hjemmemarked).

For å konkludere: Litt høyere priser er nok ikke et stort problem (men ikke tilbake til det good old days), men uten konkurransepress hadde nok incentivene til å kutte kostnader ikke vært nevneverdig tilstede.

Last edited:

For å konkludere: Litt høyere priser er nok ikke et stort problem (men ikke tilbake til det good old days), men uten konkurransepress hadde nok incentivene til å kutte kostnader ikke vært nevneverdig tilstede.

Det er vi helt enige om. Vi vil aldrig komme tilbage til The Good Old Days (selvom det var langt sjovere at flyve dengang ;) ) Og det er på ingen måde det jeg ønsker mig. Men som jeg ser det så er smertegrænsen nået for hvor meget mere man kan presse ud af de ansatte i branchen. Kunne man bare finde et fornuftigt leje hvor flypriserne stiger til et niveau, hvor der er plads til at betale rimelige lønninger og behandle de ansatte ordentligt, så tror jeg faktisk alle ville ende med at være tilfredse. Vi ville stadig få langt billigere flybilletter end i "gamle dage" og personligt ville jeg have det langt bedre med at sætte mig ombord på et fly, hvor de folk der skal tage sig af min sikkerhed og service (både ombord på på jorden) har rimelige vilkår.

Men så længe der findes selskaber, der genererer kæmpe overskud år efter år, mens de ansatte (og underleverandører ikke mindst) presses mere og mere på indtjeningen for at kunne dumpe priserne endnu mere, så bliver det desværre nok svært at få vilkårene til at udvikle sig i en positiv retning.

"There is no such thing as a free flight" - nogen betaler prisen.

At bardufoss flyservice ikke er levedyktig ved å opprettholde det gamle lønnsnivået på BDU sier egentlig mest om hvilket latterlig anbud bardufoss flyservice har levert til flyselskapet...! De prøvde seg på litt ala Skyways-metoden i sverige... Ved et tastetrykk radere ansiennitet og rettigheter. Jeg regner med at sgs leverte anbud på norwegian handlingen, og at bardufoss flyservice vant den dealen fremstår vel ikke for noen som noen gåte når de nå viser seg å ikke være levedyktig...

SGS leverte sikkert anbud, men Kjos hater SAS så mye at han ville valgt Røros uansett pris. Og selv da har Røros levert for lavt anbud siden de ikke har økonomi til å fortsette. Skylde på andre blir bare litt latterlig.

Back