Re: Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett
Hvordan blir det med groundhandlig der de neste dagene da?
Skjønner heller ikke hvorfor det ble virksomhetsoverdragelse.
Men synes det er bra. Så får handligselskapene konkurere på pris på andre måter enn å senke lønn. Hva med å senke profitten?
(Ja jeg vet, er vel ikke mye profitt i groundhandling for tiden)
Vet det er gammelt innlegg men alikevel :
innebærer det at alle handlingagentene må ha identiske kontrakter og like lønnsskalaer. Da begynner vi å nærme oss et i overkant regulert samfunn som ikke passer godt med det demokratiet - med dertil hørende valgfrihet - jeg trodde Norge forsøkte å være.
Fint. Tarifflønn kalles vel det. Er jo ikke mere regulert enn at alle selskaper valgfritt i demokratiets navn kan gi mer en tariff i lønn.
Sikkert ingen som protesterer på det, eller?
Jeg sier også ja til demokrati og valgfrihet, men ikke hvis det innebærer at vi kan ansette folk fra østeuropa til 40 kroner timen fordi "Han er jo sååå fornøyd, han tjener jo myyye mer her enn i hjemlandet"
Da er det er ikke valgfrihet lenger, men slavedrift...
Og hvis virksomhetsoverdragelse kan hindre ansatte i å havne på lønnstrinn 1 hvert tredje/fjerde år så er det ikke noe som er bedre en det.....
Hvorfor vil "alle" at det er greit at enkelte yrkegrupper skal få pes, men selvfølgelig ikke det yrket som dem selv jobber i..?
Hvor mye billigere blir egentlig flybilletten/hotellrommet etc hvis stuere,stuepiker, renholdspersonale e.t.c skal holdes nede? med outsourcing, vikarleie. Tilbake til lønnstrinn 1 ved kontraktbytte.
ikke bli ansatt i det nye firmaet fordi "Beklager du er for gammel og treg", "Vært for mye syk" e.t.c
10 kroner? 20 kroner per billett?
Har vi ikke råd til den 20 kroningen?
Sykt.