Re: - Baner vei for økt IC-trafikk ved Oslo Lufthavn
Jeg stiller meg skeptisk noe av markedsføringsmaterialet som ligger på OSL nettsider. Under sidene hvor flyplassen skal gjøre seg attraktiv for nye flyselskaper skriver OSL følgende: "With 24 direct routes domestic from OSL, all of Norway's world famous tourist attractions are within easy reach; Bergen, The Fjords, Lofoten, Northern Lights, North Cape, Hurtigruten / the Coastal Voyage and Svalbard". Hvordan skal en slik markedsføringsvinkling overbevise flyselskaper til å åpne nye ruter til Oslo når de kan velge mellom Stockholm og København, som begge kan skilte med større befolkningsgrunnlag?
Turister, som det fokuseres på i OSLs markedmateriale, er ikke typiske "high yield" passasjerer. Fjordlandskapet, Lofoten, Nordkapp og Svalbard er heller ikke områder som genererer mye trafikk med tanke på antall mennesker som bor i disse strøkene. Hvordan skal dette da overbevise flyselskapene at det er lønnsomt å åpne nye flyruter hit?
Med andre ord burde OSL sin markedsføringsprofil endres når man skal prøve å tiltrekke seg nye flyruter. OSL burde fokusere på å trekke frem Oslo som Skandinavias oljehovedstad (mener ikke å tråkke noen sidisser på tærne her...), med mye premiumtrafikk og med et "catchment"-område som kan tiltrekke seg mange passasjerer. Vi må skille oss ut fra Stockholm og København, men på en måte som viser at byen har økonomiske muskler og potensiale til å gjøre nye ruter lønnsomme for flyselskapene. Jeg er redd for at fjorder og fjell ikke er godt nok salgsmateriale når man skal gjøre forretninger med asiatiske og amerikanske selskaper som kun tenker på én ting: den økonomiske bunnlinjen.