Nils Hjelmtveit ansatt som direktør for Rygge Sivile Lufthavn
RSL- direktør på plass
Nils Hjelmtveit (49) er ansatt som kommersiell direktør i Rygge Sivile Lufthavn, RSL.
Tekst: Jon Gran
jon.gran@moss-avis.no
Hjelmtveit har lang fartstid i flyplassbransjen. I fem år var han tilknyttet Oslo Lufthavn AS – tre år før åpningen og to år etter – hvor han hadde ansvaret for kommersiell oppstart og utvikling knyttet til bl.a. taxfree-butikkene, servering, parkering mm. Han har også vært tilknyttet selskapet SAS -Trading.
I RSL vil han få tillagt enda større oppgaver enn på Gardermoen ved at han også bidrar til å få på plass flyselskaper, bakkeselskaper, sikkerhetsfunksjoner osv. for Moss lufthavn, Rygge.
Bjellas ute
Langt på vei overtar Hjelmtveit etter Roy Bjellas fra SAS Ground Services, SGS, som tidligere i høst ble hentet inn som en ressursperson for iverksetting av driftsoperative systemer. Nå er Bjellas ute av bildet. Årsaken er at styret i RSL har sagt opp intensjonsavtalen de hadde med SGS om et felles driftsselskap. Isteden har RSL bestemt seg for å inngå en direkteavtale med et handling selskap.
– Nils Hjelmtveit vil nå fylle noen av Bjellas' funksjoner, fremholder styreleder i RSL, Egil Ullebø i en e-post til Moss Avis.
Ullebø avviser at Bjellas' uttreden skaper problemer for RSL.
– Som en av mange konsulenter har dette ingenting å si for fremdriften. Når det i løpet av kort tid er kontrahert et ground handling selskap, vil den samme kompetansen være på plass, fremholder Ullebø.
Roy Bjellas selv ønsker ikke å kommentere forholdet overfor Moss Avis.
Konsesjonen
Samtidig som RSL jobber videre med flyplassprosjektet, har man også startet arbeidet med å endre konsesjonsvilkårene for flyplassen. Taket på 750.000 passasjerer mener RSL må bort. RSL vil at konsesjonen kun skal være knyttet til antall flybevegelser. Med større fly og et økt setebelegg, mener RSL det vil være mulig å frakte opp til to millioner passasjerer uten at det overstiger det beregnete antall flybevegelser på 21.000 i året – tilsvarende 58 avganger og landinger per døgn.
Det er Forsvaret som innerhar konsesjonen for sivil luftfart på Rygge, og det er nå innledet samtaler på saksbehandlernivå mellom Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet som har gitt konsesjonen.
Etter det Moss Avis kjenner til, er det ikke satt noen tidsfrist for når saken skal være ferdigbehandlet.
jon. gran@moss-avis.no
Tlf. 69205036
Publisert: 04.11.2006 00:01, Sist endret: 04.11.2006 08:56
Kilde; http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061104/OKONOMI/111040034/1003/ABON
RSL- direktør på plass
Nils Hjelmtveit (49) er ansatt som kommersiell direktør i Rygge Sivile Lufthavn, RSL.
Tekst: Jon Gran
jon.gran@moss-avis.no
Hjelmtveit har lang fartstid i flyplassbransjen. I fem år var han tilknyttet Oslo Lufthavn AS – tre år før åpningen og to år etter – hvor han hadde ansvaret for kommersiell oppstart og utvikling knyttet til bl.a. taxfree-butikkene, servering, parkering mm. Han har også vært tilknyttet selskapet SAS -Trading.
I RSL vil han få tillagt enda større oppgaver enn på Gardermoen ved at han også bidrar til å få på plass flyselskaper, bakkeselskaper, sikkerhetsfunksjoner osv. for Moss lufthavn, Rygge.
Bjellas ute
Langt på vei overtar Hjelmtveit etter Roy Bjellas fra SAS Ground Services, SGS, som tidligere i høst ble hentet inn som en ressursperson for iverksetting av driftsoperative systemer. Nå er Bjellas ute av bildet. Årsaken er at styret i RSL har sagt opp intensjonsavtalen de hadde med SGS om et felles driftsselskap. Isteden har RSL bestemt seg for å inngå en direkteavtale med et handling selskap.
– Nils Hjelmtveit vil nå fylle noen av Bjellas' funksjoner, fremholder styreleder i RSL, Egil Ullebø i en e-post til Moss Avis.
Ullebø avviser at Bjellas' uttreden skaper problemer for RSL.
– Som en av mange konsulenter har dette ingenting å si for fremdriften. Når det i løpet av kort tid er kontrahert et ground handling selskap, vil den samme kompetansen være på plass, fremholder Ullebø.
Roy Bjellas selv ønsker ikke å kommentere forholdet overfor Moss Avis.
Konsesjonen
Samtidig som RSL jobber videre med flyplassprosjektet, har man også startet arbeidet med å endre konsesjonsvilkårene for flyplassen. Taket på 750.000 passasjerer mener RSL må bort. RSL vil at konsesjonen kun skal være knyttet til antall flybevegelser. Med større fly og et økt setebelegg, mener RSL det vil være mulig å frakte opp til to millioner passasjerer uten at det overstiger det beregnete antall flybevegelser på 21.000 i året – tilsvarende 58 avganger og landinger per døgn.
Det er Forsvaret som innerhar konsesjonen for sivil luftfart på Rygge, og det er nå innledet samtaler på saksbehandlernivå mellom Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet som har gitt konsesjonen.
Etter det Moss Avis kjenner til, er det ikke satt noen tidsfrist for når saken skal være ferdigbehandlet.
jon. gran@moss-avis.no
Tlf. 69205036
Publisert: 04.11.2006 00:01, Sist endret: 04.11.2006 08:56
Kilde; http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061104/OKONOMI/111040034/1003/ABON