Bakkemannskaper bryter loven

Originally posted by ATC-flyradar

Unnskyld, er deg meg som skal rulle inn ??

Da for du lese mitt innlegg igjen, jeg bryr meg ikke om hvor personalet kommer ifra i alle stillinger !

Jan

Uff... Detta her er håpløst. At de var svensker var ikke poenget, POENGET VAR AT DE VAR ENGASJERT AV VIKARBYRÅ ELLER BEMANNINGSBYRÅ. Ikke om de var polakker, pakkistanere eller what ever... er det virkelig så vanskelig?

Originally posted by Bluejuice

Originally posted by ATC-flyradar

Unnskyld, er deg meg som skal rulle inn ??

Da for du lese mitt innlegg igjen, jeg bryr meg ikke om hvor personalet kommer ifra i alle stillinger !

Jan

Uff... Detta her er håpløst. At de var svensker var ikke poenget, POENGET VAR AT DE VAR ENGASJERT AV VIKARBYRÅ ELLER BEMANNINGSBYRÅ. Ikke om de var polakker, pakkistanere eller what ever... er det virkelig så vanskelig?

Det er helt vanlig å bruke vikar/bemanningsbyråer også i Norge og hvorfor skal dette være noe spesielt ?? Jeg brukt det mange ganger som daglig leder i de siste 20 årene !

Dette er ikke håpløst, det er vel ikke noe nytt at flyselskapene bruker byråer for å få tak i folk eller leie inn folk !

Jan

Jan, jeg tror jeg ver hvor du vil her og er litt usikker på hvor mye du kjenner av historien og måten NP driver selskapet sitt på.

Kjernen her er at NP baserer seg på at de ikke har egne ansatte og bare leier inn det de trenger på timebasis fra Proffice Aviation. Noe som kutter kostader for NP og videre til NAX. I vår bransje så blir dette veldig tveegget siden det er veldig vanskelig å bemanne eksakt etter behov til envher tid som igjen gir en del utfordringer som vi nå ser resultater av.

SA bruker også vikarbyrå mye, men det er timevikarer som tas inn herifra. Og det ser ut som det fungerer greit. Det hjelper med topper ,ferier og sykdom. (En del svensker som er hypp på å jobbe mest mulig, men de holde tilbake)

Er man bare interesert i å jobbe i helger og ferier greit nok. Men for alle andre så blir det fort lite ønskelig. Noe som igjen skaper stor gjennomtrekk og det er igjen lite ønskerlig når man må bruke tid på opplæring og kursing på alle ansatte.
Ikke noe galt i å være ansatt igjennom vikarbyrå, og i teorien kunne dette sikkert fugnert godt. Men slik det er i dag så er det en dårlig løsning. Om det er NP sine ønsker om å gjøre dette billigst mulig (for å minimere tapet sitt) eller at planleggingen fra Proffice Aviation er elendig vet ikke jeg, men har en følelse av at det er en miks.

S

Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?

Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..

De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..

Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.

Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).

Synes det er helt utrolig at han/hun som har servisair logo i sin boks faktisk bør/må stikke fingeren i jorden. Dere har gjort akkurat mye av de samme tingene dere også. Leide ikk:wow: e dere inn en hel del folk fra et annet vikarbyrå på Jessheim. Husker SA hadde en hel del VIKARER i sin organisasjon de også. Både på trafikksiden og på stuersiden. De fikk også dårligere betalt en de som var fast ansatte i SA. Slutt og vær bitter pga at dere mister handlingavtaler. Jeg jobber IKKE i NP har vært i Braathens og SGS. Dere har da vel også strartet fly med headset i tordenvær!!!! Nei konsentrer deg om og gjøre en bra jobb så lenge DU har jobb i SA. Går ut ifra at du jobber der!!! Dere har ikke så mange kontrakter igjen før det er kroken på døren hos dere innbiller jegmeg.

God natt

Originally posted by Speedbird

Da jeg jobbet i Securitas paa begynnelsen av aattitallet, hadde vi vikarene regelmessige konkurranser om hvem som klarte flest dobbelvakter. Mener aa huske at jeg hadde en syvdagsoekt med 6.30-22.30 ......

'Dumme tyveaaringer' har nok en litt annen virkelighetsoppfatning enn oss gamlinger i foertiarene ... ;)

Det er ikke lett å bli profet i egen tid, og i eget land. Og i særdeleshet ikke i Norge.

Hvis noen gjør suksess med noe, kan en banne på at politikerne forsøker å sette en stopper, og hvis ikke de gjør det, så gjør tabloidpressen hva de kan for å ødelegge.
Sånn er det bare...

Skulle virkelig ønske at det var underleverandøren som fikk gjennomgå. Men det er liksom ikke like het nyhet å henge ut Norporth (eller hvem det nå er). For hvem bryr seg vel om den nyheten da?

Skjønner ikke hva som er problemet med å bruke vikarer? Så lenge ikke alle blir vikarer er det faktisk smart å bruke vikarer da det skaper meer fleksibilitet og faktisk trygger arbeidplassene for de fast ansatte. I bedriften jeg jobber som nå har rundt 35.000 på lønningslistene er det nedfeldt i strategien av ca 30% av arbeidstyrken skal være innleide for å oppnå maks fleksibilitet skulle konjungturene i bransjen skifte.

Originally posted by imm

Det er ikke lett å bli profet i egen tid, og i eget land. Og i særdeleshet ikke i Norge.

Hvis noen gjør suksess med noe, kan en banne på at politikerne forsøker å sette en stopper, og hvis ikke de gjør det, så gjør tabloidpressen hva de kan for å ødelegge.
Sånn er det bare...

Skulle virkelig ønske at det var underleverandøren som fikk gjennomgå. Men det er liksom ikke like het nyhet å henge ut Norporth (eller hvem det nå er). For hvem bryr seg vel om den nyheten da?

Du sier noe vesentlig der: Denne saken handler egentlig om et "lite" ukjent firma, men siden det har connections til store kjente Norwegian, slås det opp som at Norwegian bryter loven....... Det er i seg selv ikke interessant nok at Northport bryter loven; ingen som bryr seg om det.

Originally posted by Speedbird

Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?

De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..

Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.

Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).
Å bruke flyskader, knuste ruter på utstyr, manglende rotorlys, kjøring utenfor tillatt kjøreområde, påkjøring av fly med bru osv. som eksempler på NP sin udugelighet, henger ikke på greip. Flyskader skjer ALLE. Også SA og SGS. Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut? Tar man en titt på utstyret til SA vil man vel også se at utstyret har vært i flittig bruk, og ser man over på verkstedet ved GA terminalen ser det jo ut som en skraphandler. Det er vel heller ikke så veldig lenge siden den ene rullebanen ble stengt på OSL etter at en som var ansatt i et annet firma enn NP valgte den kjappeste veien mellom A og B til GA terminalen. Brur som har krasjet med fly har blitt beskrevet flere ganger i VG hittil i år, og det har skjedd med andre enn NP også.

Slik jeg ser det så er det ingen problemer med å bruke vikarer. Det er noe som ofte er helt nødvendig for å holde hjulene i gang.

I f.eks SA så er man 100% avhengig av vikarer i perioder som s.feks sommer. Nå hvor trafikken er høyere enn normalen og det er umulig å avikle trafikk programmet uten ekstern hjelp.

Men slik NP har valgt å drive med 100% vikarer (mange er nå fast ansatt etter press) er nok ikke en optimal løsning for alle. Og det har vist seg at det fort går litt galt avsted.

Det at det er Norwegian som får litt pes er jo på en side synd, i og med at NP kun er en leverandør og som det tidligere er uttalt her så tar man det som en selvfølge at underleverandøerer følger loven.

På den annen side så har NAX valgt et tilbud som som ganske mange har stillt seg undrende til i utgangspunktet. Hvor NP er nødt til å holde kostadene på et absolutt minimum. Og det er vel det som har vært planen når man bare bestiller "timer" etter behov fra Proffice Aviaton. Nå ser det ut som om dette kan slå litt sprekker, og det kan bli spennede og se fortsettelsen. Hva gjør NP videre og hva gjør NAX for å holde seg unna skiten som smitter over på dem.
S

I dagens Aftenposten står det videre om denne saken at det dreier seg om ikke mindre enn 4 forskjellige firmaer. Norwegian valgte Northport som har en avtale med Proffice Aviation som igjen bruker et fjerde selskap for å bemanne etter avtalen med Norwegian...kan dette bli billig???

Dette med ødelagt utstyr og "udugelighet" er jo et problem for alle.

Men i NP sitt første år så har de nok hatt en litt høyere feilprosent enn de andre på OSL.
Årsakene er sikkert mange, men det er jo fort gjort å tenke på arbeidsforhold og opplæring som aktuelle kandidater.

Ingen av oss på OSL er feilfrie vi har nok alle gjort feil som er litt kjipe. Vil nok tro at nå når vi kommer opp mot 1 års jubileet til NP på OSL så går ting bedre. Men det avhenger jo selvsagt av om NP greier å unngå enormt gjennomtrekk og lære opp de som er tilbake.

Og kjøre på fly med bro har alle handlingselskaper forsøkt. SGS har jo sin årlige tradisjon om å ta en 757 fra TUI på gt 46.....

S

En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
Jag er inte bitter, nej....

En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
"SA har fast ansatte, men NP har bare noen" fast ansatte. Har du noen litt mer nøyaktige tall å komme med? Dine anslag blir litt som når Kjartan og Kjetil lurer på forskjellen på "jævla mye og drita mye". Hva er mest?

Originally posted by Balle Chlorin

"SA har fast ansatte, men NP har bare noen" fast ansatte. Har du noen litt mer nøyaktige tall å komme med? Dine anslag blir litt som når Kjartan og Kjetil lurer på forskjellen på "jævla mye og drita mye". Hva er mest?

Hehehe, det sitatet likt jeg godt og hva er riktig svar ??

Jan

Back