Originally posted by Speedbird
Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?
Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..
De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..
Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.
Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).