Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Re: Bagasjeregler SAS

OK, takk for kjapt svar! Da får jeg satse på at 2.5 timer i HKG går fint. Må jeg da gjennom imigration og helt til landside, eller er det en smidigere løsning?

Regler for håndbaggasje med ulike flyselskap på en billett

Jeg vet at i utgangspunktet er at reglene for innsjekket baggasje for IC strekningen som gjelder når man reiser på en billett med connection til annet flyselskap. (Sikkert noen unntak og potensielle fallgruver)

Men hva er reglene for håndbaggasje? Hvilke regler gjelder for antall, og er det samme for størrelse?

Helt konkret eksempel er en kombinert SK/UA billett i SAS plus. Her har man større håndbaggasje (+2 tommer på bredde) på SAS og også mulighet til å ta to kolli. Stort sett går det bra uansett, men hva er reglene?

El-sykkel på fly

Jeg hadde tenkt å ta med el-sykkel på tur i sommer, men oppdaget akkurat at SAS regner elsykler som "farlig gods" som det er ulovlig å ta med. Er det noen som vet om det er noen saklige grunner til dette? Eller er det bare en utdatert gammel regel?

Re: El-sykkel på fly

Tvert i mot. Regelen for batterier/batteridrevne "farkoster" i bagasjen har vel nettopp blitt strengere?

Re: El-sykkel på fly

Forbudt. Og det kan du nok mest takke useriøse hoverboard-produsenter for.

Alle selskapene vi handler har gitt beskjed om at de ikke tillater det. Og det er nye regler, men strengt tatt en presisering av at batterier over en viss størrelse og type ikke er tillatt. Kun utstyr som man trenger om man er bevegelseshemmet er det unntak for.

Såfremt det er gjennomgående bilett er det ET bagasjeregler som gjelder. Om det er økonomiklasse står det antakelig 30K et sted i reisebekreftelsen, hvilket vil si 30 kilo. Og de 30 kiloene trenger ikke å være pakket i samme kolli.

Som *G får man da ekstra bagasje med om man reiser på Award ticket i Star Alliance?

Skal reise TRD-OSL FRA-ICN-CEB med SAS-LH og OZ, i Biz og 1 class, på billetten står det 2PC men kan jeg da som EBG ha med en ekstra? har 3 kolli a 20 kilo jeg skulle hatt med.

Som *G får man da ekstra bagasje med om man reiser på Award ticket i Star Alliance?

Skal reise TRD-OSL FRA-ICN-CEB med SAS-LH og OZ, i Biz og 1 class, på billetten står det 2PC men kan jeg da som EBG ha med en ekstra? har 3 kolli a 20 kilo jeg skulle hatt med.

En award ticket er som en normal billett, og har de samme bagasjereglene.

Bestilte nettopp LAS-SFO med UA, og i bookingbekreftelsen står det at både jeg og reisefølget har 1 stk innsjekket bagasje inkludert, selv om det kun er jeg som er *G. Kan noen bekrefte/avkrefte at denne fordelen gjelder alle i bookingen?

Bestilte nettopp LAS-SFO med UA, og i bookingbekreftelsen står det at både jeg og reisefølget har 1 stk innsjekket bagasje inkludert, selv om det kun er jeg som er *G. Kan noen bekrefte/avkrefte at denne fordelen gjelder alle i bookingen?

Fløy nylig UA innenriks i Uniten med samme problemstilling, hvor andre halvdel måtte punge ut 25 dallars...

Måtte slenge ut 25 dollar for bagasje selv om jeg veivet med gullkort

Fikk 1 kolli inkludert til både samboeren min og meg med UA EWR-NAS t/r i fjor sommer, dette sto i bekreftelsen og inne på united.com selv om bare jeg hadde *G.

Heisann.

United har bare rør på bagasjereglene sine. Skal fly dem igjen om et par uker, og ved booking for meg og familien sto 1 bag inkl pr pers + bags fra kort (3 av 4 er *A Gold).

Etter at UA har byttet avgangstid og flightnummer på bookingen noen ganger står det nå at ingen bagasje er inkl...

Fra LAS til TRD via EWR i fjor måtte jeg som SK Diamond betale $100 for bagasje i LAS, dette selv om jeg fikk ringt opp SAS sin kundeservice ved innsjekk som bekreftet for UA at jeg hadde fri bagasje i min booking. Endte med at SAS refunderte utlegget.

Fikk da en lang beklagelse på mail fra SAS det de sa rett ut at United bare rører med bagasjen og ikke bryr seg mye om hvilke regler som gjelder.

Så ta høyde for å betale du, og ta alt gratis som en bonus. Så sender du evt kvitteringer for refundering til SAS i ettertid.

Kim

Antakelig av samme grunn som de har prioritert ombordstigning, altså at det ser bra ut på papiret.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Jeg har noen nye skistaver, som er litt for lang å gå i en vanlig bagg. De er som andre staver relativt skarpe på tuppen, og maks 1 meter lang. Kan jeg ta med disse som håndbagasje på SK? Eller må jeg ta en hel ski bagg, uten ski, for å transportere stavene?

Jeg har noen nye skistaver, som er litt for lang å gå i en vanlig bagg. De er som andre staver relativt skarpe på tuppen, og maks 1 meter lang. Kan jeg ta med disse som håndbagasje på SK? Eller må jeg ta en hel ski bagg, uten ski, for å transportere stavene?

Jeg er rimelig sikker på at skistaver ikke er lov å ta med i kabinen. Finnes kanskje noen unntak hvis en kan fjerne piggen og erstatte den med gummipropp da staven muligens er blitt en krykke per definisjon. Men da anbefaler jeg at du sjekker med flyselskapet og får en skriftlig bekreftelse du kan skrive ut og ta med for å fremvise i sikkerhetskontrollen ved behov.

Jeg ville sjekket inn stavene. Om skibag blir litt mye bare for et par staver så er jo bobleplast og en dugelig mengde gaffatape en løsning.

Back