Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Flyselskapet har ikke så mye å si i denne sammenhengen. Det er Tilsynet som lager reglene.

"Gåstaver" (skistaver uten metallbrodden) behandles for det meste på samme måte som krykker: tillatt i kabinen så lenge du har behov for dem. Regn med å bli nektet plass ved nødutgang... For skistaver er det bare å belage seg på å sjekke dem inn, men om du legger dem i en skipose eller bare teiper dem sammen avgjør du selv.

For å ikke dra stikkprøver i København-tråden helt på viddene, så fortsetter jeg heller her.

Hmm, litt som de evinnelige gitarene til gitarkameratene!

For å være djevelens advokat, så får du kjøpe et sete til eplet ditt! Jeg tror jeg hadde blitt litt putt om jeg ikke fikk plass til stæsjet mitt, for at du skulle dra med den en iMac, som helt klart er utafor håndbagasjemålene...

Særlig ikke i juletida, da det generelt er fullt overalt..

Hehe ja, der har du vel også meg, men jeg har heldigvis fått "shippet" gitaren (og ukulelen (!) min) sørover allerede, så jeg slipper å tenke på det i tillegg. Jeg er egentlig enig med deg altså, men la oss se på tallene:

Esken er ca 21 cm dyp, 52 bred og ca 65 høy. SAS sine håndbagasjemål er 23 cm dyp, 40 bred og 55 høy. 70 liter mot 50 liter sånn cirkus.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde tenkt å ta den med meg sørover 15. des i anledning Flyprats julebord. Antagelig litt roligere på håndbagasjefronten da.

Hvis derimot Flyprats lesere finner dette svært kritikkverdig, vil jeg undersøke mulighetene for å sende den med Posten. ;) Norgespakken er vel forsikret inntil en viss sum.

For å ikke dra stikkprøver i København-tråden helt på viddene, så fortsetter jeg heller her.

Hehe ja, der har du vel også meg, men jeg har heldigvis fått "shippet" gitaren (og ukulelen (!) min) sørover allerede, så jeg slipper å tenke på det i tillegg. Jeg er egentlig enig med deg altså, men la oss se på tallene:

Esken er ca 21 cm dyp, 52 bred og ca 65 høy. SAS sine håndbagasjemål er 23 cm dyp, 40 bred og 55 høy. 70 liter mot 50 liter sånn cirkus.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde tenkt å ta den med meg sørover 15. des i anledning Flyprats julebord. Antagelig litt roligere på håndbagasjefronten da.

Hvis derimot Flyprats lesere finner dette svært kritikkverdig, vil jeg undersøke mulighetene for å sende den med Posten. ;) Norgespakken er vel forsikret inntil en viss sum.
Ta ut disk, så mister du i allefall ikkje data om du sender med posten.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Jeg har en kommende reise i SAS Go Light. Jeg hadde EBS da reisen ble bestilt men er nå EBB. På sas.no står det i billetten at jeg har bagasje inkludert, pga EBS.

Kan jeg ta med bagasje, selv om jeg nå er EBB?

Jeg har en kommende reise i SAS Go Light. Jeg hadde EBS da reisen ble bestilt men er nå EBB. På sas.no står det i billetten at jeg har bagasje inkludert, pga EBS.

Kan jeg ta med bagasje, selv om jeg nå er EBB?

Nei, det kan du ikke, vil ikke få lov til det på flyplassen.

SAS: Frakt av møbler etc.

Hei!
Skal kjøpe to spisestuestoler i København i sommer og frakte de med meg hjem.
Har sølvkort på SAS og dermed 2 kolli. Er det noen som har erfaring eller tips med frakt av slikt på SAS? Bør det være spesialbaggasje?

Re: SAS: Frakt av møbler etc.

Er de flatpakket?

Du ryker nok på dimensjonene .. sjekk nettsiden for detaljer. Sjekk også hva selger tar for å sende det.

Noen som vet om man med billetter i Economy Light hos Swiss, som er den uten bagasje, får med seg en koffert når man er EBG? Jeg blir ikke helt klok av Swiss sine sider om man med status får med seg en koffert eller ikke

Noen som vet om man med billetter i Economy Light hos Swiss, som er den uten bagasje, får med seg en koffert når man er EBG?

Jeg har samme spørsmålet; får man med bagasje på billigste Lufthansa-billett når man er EBG (LH´s europaruter) ?

Jeg kan svare for både Swiss og Lufthansa at du ikke får med ekstra bagasje som EBG ved lowfare. Dessverre, der er det kun SAS som er greie

Jeg har samme spørsmålet; får man med bagasje på billigste Lufthansa-billett når man er EBG (LH´s europaruter) ?

Kan bekrefte at man IKKE får med innsjekket bagasje på billigste LH-billett som EBG. Hadde en slik billett på returen fra MUC for en tid siden, og måtte betale ekstra for koffert.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Economy Class Light på LH/LX i Europa inkluderer kun håndbagasje. Gjelder for alle, uavhengig av status. link

Med ekstra mener du ikke bagasje i det hele tatt? Eller ekstra koffert?

Det står relativt tydelig svar her:
http://www.staralliance.com/en/gold-status

Extra Baggage Allowance

You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies.

Some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. Within Europe on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS and "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines, the extra baggage allowance is not offered.

Bagasje I business som gold

SAS sier i mail at man kan ha med 3*23kg på PVG cph. Det er vel feil, men hvorfor sier de det? Ved utreise så måtte jeg diskutere i checkin da jeg hadde en over 23 kg. Hun påsto da at det var fordi første flight var osl cph og der er det (hvis ingen videre forbindelse) 23kg. Men nå sier de det samme for checkin i PVG.
Andre som får feil baggasje i bookingen?

Re: Bagasje I business som gold

SAS sier i mail at man kan ha med 3*23kg på PVG cph. Det er vel feil, men hvorfor sier de det? Ved utreise så måtte jeg diskutere i checkin da jeg hadde en over 23 kg. Hun påsto da at det var fordi første flight var osl cph og der er det (hvis ingen videre forbindelse) 23kg. Men nå sier de det samme for checkin i PVG.
Andre som får feil baggasje i bookingen?
Dette har jeg ikke opplevd. Flyr du Business skal det jo vær 4 * 32 kg som SAS Gold.

Jeg har fått "inntil" 32 Kg på ett kolli som Gold i vanlig eco senest med SK2303 04.11.2018. Kolliet vårt veide vanvittige 29,5 kg...

Som Gold med full flex på WF562 i morgen står det at jeg kan ta med "4 bag(s) not exceeding 23Kg each"

Det høres unektelig litt rart ut. Om du reiser OSL-CPH-PVG med sammenhengende billett , SK hele veien og EBG, og CPH-PVG er Business, så skal du kunne ha 4*32kg helt fra OSL. Tilsvarende tilbake PVG-CPH-OSL, med Business PVG-CPH og EBG, skal du også ha 4*32kg helt frem til OSL. Grensen på 23kg mellom OSL og CPH skal kun ha noe å si dersom det er separate billetter...

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
Hvis du er EuroBonus Gull- eller Diamant-medlem, kan du sjekke inn to ekstra kolli (vekt basert på reiseklasse)
... og vekten for "reiseklasse" Business er 32kg...

Last edited:
Back