Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Jeg skal en tur til NCE og vurderer å ta med sykkel i spesialkoffert. Er EBG. Vet jeg kan ta med 2x23 kg (event 3x23 i pluss). Spørsmålet er om det er noen krav til maks mål på den ekstra kofferten? Denne måler 110x94x30 og veier < 23 kg. Leser SAS bagasjebetingelser og finner bare krav til vekt og ikke til mål. Prøver forumet først før jeg sender mail.

Jeg skal en tur til NCE og vurderer å ta med sykkel i spesialkoffert. Er EBG. Vet jeg kan ta med 2x23 kg (event 3x23 i pluss). Spørsmålet er om det er noen krav til maks mål på den ekstra kofferten? Denne måler 110x94x30 og veier < 23 kg. Leser SAS bagasjebetingelser og finner bare krav til vekt og ikke til mål. Prøver forumet først før jeg sender mail.
Jeg ville tatt kontakt med SAS for å være 100% sikker....

Har gjort det samme, aldri noe problem. SAS blir bare mer glad i deg dersom du pakker i spesialkoffert. Men hvis hele greia veier mer enn 32 kg så blir det ofte problemer. Du har forresten som EBG 3x23 i GO og 4x23 i Plus.

Skal til Filippinene i November og har bestilt siste etappe med Asiana fra PVG til Cebu via Seoul.
På billetten står det max 20 kg innsjekket bagasje, jeg er EBG og kan da ha 2 kolli, men er den også begrenset til 2x20 eller vil de tillate mere til *G?

TRD til PVG går med sas så der gjelder vel 2x23 om ikke OT går igjennom da..

Skal til Filippinene i November og har bestilt siste etappe med Asiana fra PVG til Cebu via Seoul.
På billetten står det max 20 kg innsjekket bagasje, jeg er EBG og kan da ha 2 kolli, men er den også begrenset til 2x20 eller vil de tillate mere til *G?

TRD til PVG går med sas så der gjelder vel 2x23 om ikke OT går igjennom da..

Som EBG på SAS kan du faktisk sjekke inn to ekstra kolli, totalt tre kolli á 23 kg på SAS Go/Plus.

Følgende står om Star Alliance Gold Status Benefits:
As a Gold Status holder you can choose not to travel light. We allow an additional 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies, or one additional piece of luggage where the piece concept applies.

Hvis du har gjennomgående billett med SAS og Asiana har du trolig 3x23 kg hele veien, med IATA most significant carrier rule der SAS blir MSC og deres bagasjeregler gjelder.

SAS skibaggasje

Jeg husker at jeg fikk en mail i fjor, med info at skibag + skobag teller som 1 vanlig baggasje. Nå kan ikke finne noe om dette noe stans. Er dette fremdeles slik? Takk

Re: SAS skibaggasje

Jeg husker at jeg fikk en mail i fjor, med info at skibag + skobag teller som 1 vanlig baggasje. Nå kan ikke finne noe om dette noe stans. Er dette fremdeles slik? Takk

Det stemmer.

"Hvis du reiser med bare en golfbag, skiutstyr eller et musikkinstrument - og ingen annen bagasje - kan du gjøre det uten ekstra avgift." https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/spesialbagasje/

Edit; Teksten er litt misvisende. Du kan også ha med håndbagasje (8kg) gratis.

Jeg har bag + ski + skisko. Vet ikke enda om handbaggasje. A*Gold.

Da kan du ha 2 kolli, hvor alt dette regnes til sammen som ett kolli;

1 skipose som inneholder ett par ski og ett par staver
1 par skistøvler som kan pakkes i skiposen eller i en separat sportsbag
1 hjelm

Så dersom du har sko ski og hjelm så kan du ha en bagasje i tillegg med gullkort.

Skal reise TRD-CEB i Februar, har bestilt billetter med SQ.
Tidligere når jeg har reist samme rute er det ingen problem og få med 2 kolli fra TRD. Jeg har EBG, problemet er bestandig på hjemreise fra CEBU da det er Silk Air som flyver til Singapore, de nekter der og godta 2 insjekket kolli med *G pga de ikke er i Star Alliance er det ikke noe som heter Most Significant Carrier og hvordan skal jeg få vist ved insjekk i Cebu at jeg kan ha med 2 kolli om jeg har rett på det.

er det ikke noe som heter Most Significant Carrier og hvordan skal jeg få vist ved insjekk i Cebu at jeg kan ha med 2 kolli om jeg har rett på det.

"Most Significant Carrier" gjelder kun hva du har rett til i grunnen gjennom kjøpt billett, ikke tillegg som f.eks. FF-status el. gir.

Skal reise TRD-CEB i Februar, har bestilt billetter med SQ.
Tidligere når jeg har reist samme rute er det ingen problem og få med 2 kolli fra TRD. Jeg har EBG, problemet er bestandig på hjemreise fra CEBU da det er Silk Air som flyver til Singapore, de nekter der og godta 2 insjekket kolli med *G pga de ikke er i Star Alliance er det ikke noe som heter Most Significant Carrier og hvordan skal jeg få vist ved insjekk i Cebu at jeg kan ha med 2 kolli om jeg har rett på det.
Finner ikke noe om reglene ved flere selskap, men MI tillater 30 kg uavhengig av antall kolli: http://www.silkair.com/en_UK/mi-prepare-for-travel/baggage-allowances/. Så to kolli i seg selv burde ikke være noe problem, hvis 30 kg totalt holder.

Det stemmer at *G ikke har noe å si hos SilkAir, men hvis du trenger den ekstra bagasjekvoten hadde jeg argumentert med at "most significant carrier" er en IATA-regel (IATA Resolution 302). Hvis de ser ut som spørsmålstegn i skranken, spør etter en supervisor eller station manager. Vil tro at det fungerer, men vær forberedt på at du likevel kan måtte betale.

Det stemmer at *G ikke har noe å si hos SilkAir, men hvis du trenger den ekstra bagasjekvoten hadde jeg argumentert med at "most significant carrier" er en IATA-regel (IATA Resolution 302). Hvis de ser ut som spørsmålstegn i skranken, spør etter en supervisor eller station manager. Vil tro at det fungerer, men vær forberedt på at du likevel kan måtte betale.

Most significant carrier har ikke noe å si på fordeler i Star Alliance. Dersom første leg er på SilkAir har man ikke krav på ett ekstra kolli på denne strekningen. Man har derimot krav på ordinær bagasjekvote (uten ekstra bagasje for gull) dersom SQ er most significant other carrier. I dette tilfellet har SilkAir mer generøs kvote en Singapore. Hadde SilkAir f.eks hatt 0 kolli gratis hadde du fått 1 kolli under Most Significant Carrier regelen.

Dessverre så har SilkAir helt rett, men han skal kun betale for den første strekningen.

Last edited:

Most sigificant other carrier har ikke noe å si på fordeler i Star Alliance. Dersom første leg er på SilkAir har man ikke krav på ett ekstra kolli på denne strekningen. Man har derimot krav på ordinær bagasjekvote (uten ekstra bagasje for gull) dersom SQ er most significant other carrier.

Dessverre så har SilkAir helt rett, men du skal kun betale for den første strekningen.
Du har sikkert rett, kjenner ikke detaljene for hvordan FFP-fordeler behandles i regelverket (eller ikke gjør det). Men ser ikke bort fra at man likevel får det gjennom om man argumenterer høflig for det, og evt. spør etter supervisor. Så lenge man er forberedt på å måtte betale. Har selv jobbet i servicenæringen i mange år, og har i mange tilfeller kommet langt med å spørre pent. Senest i oktober, da jeg ble nedgradert fra First pga equipment change - en supervisor ved innsjekk hos TAM booket meg tilbake fra C til F på neste flight, selv om han kunne ha sagt nei.

I dette tilfellet har SilkAir mer generøs kvote en Singapore. Hadde SilkAir f.eks hatt 0 kolli gratis hadde du fått 1 kolli under Most Significant Carrier regelen.
De har begge 30 kg.

Da kan du ha 2 kolli, hvor alt dette regnes til sammen som ett kolli;

1 skipose som inneholder ett par ski og ett par staver
1 par skistøvler som kan pakkes i skiposen eller i en separat sportsbag
1 hjelm

Så dersom du har sko ski og hjelm så kan du ha en bagasje i tillegg med gullkort.

OK takk .....................................

SAS og baggasje

Hei og godt nyttaar til dere alle der ute!

Etter aa ha tilbragt julen i Norge skal jeg dra meg tilbake til Warszawa forstkommende mandag. Jeg flyr SAS Plus (OSL - CPH - WAW) og er EBS, som da tilsier 3 kolli baggasje.

Min case er at jeg onsker aa faa sendt mitt stereo/hjemmekinoanlegg nedover, da det enten blir aa prove paa dette eller aa bare kvitte meg med det. Jeg har allerede to kofforter fyllt op (julegaver osv), saa vurderer om jeg skal prove aa faa dette pakket in i en eske, surre den med folie, teip osv.. saa forsoke aa sende den som det tredje kolli.

Dersom jeg gjor det paa denne maaten, maa dette sendes som spesialbaggasje? Det blir ikke noen enorm eske, ei heller veldig tung (forsterker 6.7kg, sub rundt 7 kg).

Er fullt klar over at dette er paa eget ansvar :)

Du kan vel sende en av kolliene som spesialbaggasje uten å betale ekstra som EBS. Da behandler de det mer forsiktig. Vil nok anbefale det.

SAS foreslo en gang for meg å sende en PC-bag med datamaskin som spesialbaggasje fordi at da ville de være mer forsiktig med den.

Bagasje er bagasje, "spesialbagasje" er strengt tatt bagasje som ikke ser ut som en vanlig koffert eller sportsbag. I utgangspunktet så blir det ikke behandlet annerledes bare fordi det er spesialbagasje, det er en myte. Derimot, så kan ikke ukurrant og "annerledes" bagasje sendes i de fleste moderne flyplassers sorteringssystemer og blir dermed fraktet "for hånd" eller på annen mer spesialisert måte.

Back