De skal vel undersøke skadene og se om det er lønnsomt å repare flyet.
Air Accident Investigation Branch (AAIB = UKs havarikommisjon) er det som ønsker å se undersiden, og de har absolutt ikke noe med om fly skal repareres. Om flyet skal repareres bestemmer British Airways, forsikringsselskap og eventuelt leasingselskap, men de må få frigitt vraket før de kan ta denne avgjørelsen.
Ellers vil jeg henge meg på konklusjonen til DC-8-63 - dette er en write off. Skadene er utrolig store utvendig, så la oss starte forfra/ovenfra på flyet:
- neseunderstellet er trykket inn i flykroppen
- en rekke store punkteringer av flykroppens øvre deler
- store skader på styrbord høyderor
- to grusede motorerer som har overført store krefter på motoroppheng/vinger
- hovedunderstell uten noen gjenlevende vingefester
- begge vinger har permanente vridninger og store skade til bevegelige strukturer i bakkant.
- rundt 2/3 av flykroppens rammeverket (frames) er skadet mellom klokken fire og åtte
Med dette har vi ikke sett på skadene innvendig som strukturene mellom rammeverket, gulv og så videre. Nei, jeg kan se for meg noen som vil gladlig ta seg av forreste del av flykroppen.