Herisann!
Naa har jeg ikke lest hele traaden her, men jeg skal skrive litt om understellet og mine syn paa dette.
Understellet paa en B777, som de fleste Boeing flyene, er festet slik at leggen er montert med en forward og aft trunnion pin og trunnion support. Forward trunnion support er montert i aft wing spar og aft trunnion support er montert i en gear support beam. I tillegg har de en drag brace og en side brace.
Som
Speedbird og noen andre her har allerede paapekt saa er understellet drop tested som en del av sertifiseringen opp til 13-14 ft/s (rundt 800 ft/min) ved maksimum landingsvekt (typisk 460,000 lbs for en B777-200ER). Understellet er konstruert slik at det ikke skal bli noen permanent skade ved slik vertikal belastning og stoet dempingen foregaar ved en kombinasjon av kompresjon av nitrogen og hydraulikk veske i reguleringsventiler. Blir det stoerre vertikal belastning vil stemplet (inner cylinder) bli presset opp i den ytre sylinderen og intern struktur skade vil skje, men leggen er fortsatt hel. Det neste som vil skje, etter at leggen er helt sammenpresset, er at kreftene vil overfoeres til forward og aft trunnion support og du vil faa struktur skade eller separasjon fra opphenget og sansynlig vil leggen komme opp fra vingen. Snakket med en av vaare B777 structural engineers og han mente det vil ta langt over dobbelt av sertifiseringsbelastningen foer dette skjer...?
Og saa til slutt poenget...
Diskusjonen her dreier seg om forskjellen paa et fly som lander med hjulene ute paa en rullebane av armert betong, som vi alle er enige ikke vil gi etter, eller paa "Real Estate not suited for Aircraft Operation" som gress, der hjulene vil synke inn, med samme hastighet og sink rate. Proever du aa stoppe 460,000 lbs i 140 kts (14,000 ft/min) paa et par meter, da hjulene vil synke inn i bakken, vil understellet bli revet av momentant…! Proever du aa stoppe 460,000 lbs ved 1,800 ft/min, som fortsatt er veldig hoeyt sink rate ved touchdown...?, er energien fortsatt vesentlig mindre… og understellet (stoet demperen) er konstruert til aa ta opp denne vertikale energien. Selv om flere dekk sikkert hadde gaatt foeyken under en slik hard landing, og du hadde sklidd paa felgene et langt stykke, ville dette fortsatt vaere aa foretrekke...
Da venter vi fortsatt spent paa utfallet av detteuhellet...:question:
Dag