AW101 redningshelikopter

Motor og rotor hadde vært i gang så dette helikopteret kommer neppe til å fly med det første. VG melder at det skjedde under bakkekjøring.

Vind som velter et helikopter med rotor som snurrer og gir stabilitet? Jeg lanserer en teori; bakkekjøring der rotor slår inn i noe.

Det var nå i alle fall godt at ingen ble drept eller skadet.
Etter som jeg hørte så var det tre eller fire personer som sto ved siden av da det skjedde.
Griseflaks å ikke bli truffet av flyvende rotorbiter !
Nå blir det vel tur tilbake til fabrikken i England for sjekk og forhåpentlig reparasjon,
så vi kan vel forvente besøk av Anton på SVG i nær framtid ?

Vind som velter et helikopter med rotor som snurrer og gir stabilitet? Jeg lanserer en teori; bakkekjøring der rotor slår inn i noe.

Tenker du et tre/greiner eller noe annet som står fast på bakken?

Sto de på bakken eller hadde de løft eller hovret rett over asfalten?

Last edited:
Ett par bilder fra Stavanger Aftenblad.

Attachments

• Helikopter.jpg
    Helikopter.jpg
    134.9 KB · Views: 1,067
  • Rotorfeste.jpg
    Rotorfeste.jpg
    126.9 KB · Views: 1,060
Fikk jo også assosiasjoner med Relianten, men rimer ikke. Kan de ha kommet borti noen «styringer» og maskinen fikk ett lite løft? Får man litt panikk da så skal det vel lite til før det går galt???
Bra det ikke gikk noen liv med her, det ligger vel rotor i noen hundre meters omkrets.

‘Dynamic rollover’ er greit beskrevet på Wikipedia. Kan se ut som det er dette som har inntruffet. Blir interessant å se hva havarikommisjonen kommer fram til hva gjelder rotårsak.

Back