AW101 redningshelikopter

Da er havarikommisjonen ferdige med sine undersøkelser, og det er så langt ikke funnet feil ved maskinen. Fra Stavanger Aftenblad:
– Det er frigjort til Luftforsvaret slik at de sammen med produsenten kan kartlegge skadene og starte reparasjonsarbeidet, sier undersøkelsesleder Håkon Sitre SHF til Teknisk Ukeblad. Havarikommisjonen har ikke avdekket noen kritiske feil med helikopteret. Ifølge Sitre har de nå en klar formening om hva som skjedde, men de jobber fortsatt med å finne ut hvorfor.
– Framover vil vi fokusere på områder som samspillet mellom mennesker og maskin, design, grensesnitt, trening og prosedyrer. Men det er for tidlig å si noe mer om årsakssammenhenger, sier han.
https://www.aftenbladet.no/innenrik...d-a-undersoke-helikopteret-som-veltet-pa-Sola

Hva mener så folket er den mest trolige årsaken til velten ?
Ground resonnance eller dynamic rollover ?
 
De har ikke avdekket kritiske feil med maskinen og det skulle det skal det heller ikke være. Men det er noe helt annet om man har en design flaw som ikke er lett å oppdage, spesielt mtp AW101s ikke helt betryggende historie med slike merkelige velt.

Altså, under motodrift, bakkekjøring/testing/tørk hvor ingen flyvning er planlagt av noe som helst slag, virker det rart at pilotene skulle foreta en lift to hover av ren impuls, med mindre de fikk må-bare-teste-ny-kjerre syndromet.

De har altså en klar formening om hva som skjedde, men jobber med å finne ut hvorfor. Da er det ikke usannsynlig at det var en rollover. Hvis det var en pilot som var helt fersk på AW101, forstår jeg at dette kan skje mtp den rå styrken maskinen har.
 
Hva er det med Norge og militære helikoptere.
NH-90 er greit forsinket, og kontrakt burde vært kansellert, av flere årsaker.
Her må man inn med et nytt helikopter for å dekke operative behov, som NH-90 aldri vil klare å dekke.

AW-101 sliter også med å få levert. Hvem vet når de er tilbake på sporet iht kontrakt?
Hva er problemet til Leonardo med leveranse?

Man har for få Bell 412 når man allikevel skal beholde helikoptere til Hæren i Nord-Norge. Kjøper man flere 412, eller noe annet her?
Gjør det nå enkelt, og kjøp noe vi ikke gjør en bråte endringer og setter en dyr N bak betegnelsen!
 
Gå for Amerikansk forsvarsmateriell heretter. Europeiske prestisjeprosjekter der flere land skal "samarbeide" ender ofte bare i drakamp og politikk.
 
Gå for Amerikansk forsvarsmateriell heretter. Europeiske prestisjeprosjekter der flere land skal "samarbeide" ender ofte bare i drakamp og politikk.

Er faktisk enig;
Blackhawk inn for 412
Seahawk inn for NH-90

Trenger ikke kjøre prosjekt på det engang - kjøp!
Gammel velprøvd teknologi i fred og krig!
 
AW101 er jo relativt velprøvd teknologi. Problemene her var jo at Norge brukte veldig lang tid på å bestemme seg for hva de skulle kjøpe, det har tatt tid med dokumentasjon på en rekke norske forhold og det hjalp heller ikke at nå første helikopter ble levert så klarte vi velte det

Eller er det nok av eksempler på forsinkelser og overskridelser på amerikanske forsvarsprosjekter også
 
Hvordan ligger de an i løypa med innfasing?
Har redningstjenesten mottatt flere maskiner eller har de kun 1 maskin som flyr?
 
Mener å huske at det står 2 på Sola, eksklusiv den som veltet. Det står 3 stykker der ute. Ser ofte at de er ute og flyr, så noe aktivitet er det vel.
 
Last edited:
Høyt tidspress i prosjektet og manglende opplæring og kompetanse hos flygerne bidro til at et redningshelikopter veltet på Sola i november 2017.

Kilde: Hegnar.no

– Ingen plutselig eller ukjent teknisk feil ved helikopteret, bidro til hendelsen. En rekke menneskelige og organisatoriske faktorer medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, fastslås det i rapporten.
 
Ikke bra når man ikke stoler på dokumentasjonen, og derved ikke følger denne. Særlig ikke når det i akkurat dette tilfellet ville hindret uhellet.
 
Høyt tidspress i prosjektet og manglende opplæring og kompetanse hos flygerne bidro til at et redningshelikopter veltet på Sola i november 2017.

Kilde: Hegnar.no

– Ingen plutselig eller ukjent teknisk feil ved helikopteret, bidro til hendelsen. En rekke menneskelige og organisatoriske faktorer medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, fastslås det i rapporten.

Mao så har de ikke i nærheten av gode nok rutiner for innfasing av nytt og langt sterkere maskineri. Det er forsåvidt ikke så rart mtp at RNoAF ikke faser inn nye maskiner i hytt og pine, men de skulle da vitterlig ha nok forståelse for hvor komplisert det er når man bytter ut gammelt med nytt. S61 og AW101 er jo som natt og dag.

Det gir ingen god følelse for organisatoriske strukturer i RNoAF dette altså...

Får håpe de har gjort et langt grundigere forarbeid hva det gjelder innfasing av F-35!
 
Sakset fra Aftenbladet i dag, bak betalingsmur:

"Utsatt pensjonstid for Sea King koster milliardbeløp. Arvtakeren er forsinket, dagbøtene løper, og advokater har dratt inn 75 millioner kroner. Mandag legges planen på ny.
Samtlige nye redningshelikoptre skal leveres innen 2020, og anskaffelsen av de nye AW101-helikoptrene er i rute.
Slik skjønnmaler Forsvaret prosjektet som styres fra Sola, i sin siste årsrapport.
https://www.regjeringen.no/contenta...88fd28add2df4c5/arsrapport-forsvaret-2018.pdf

Sannheten er en annen.
Aftenbladet kan nå dokumentere nye problemer i anskaffelsen av 16 nye, supermoderne og skreddersydde helikoptre for Norge.
Dagbøtene begynte å løpe i 2018. Forsinkelser gjør at kontraktfestede dagbøter fortatt løper, bekrefter Justis- og beredskapsdepartementet (JD). De knyttes til 30 konkrete milepæler, blant annet til design, IT, treningshjelpemidler, forsyning av deler og klargjøring for drift på basene.


https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...kser-advokatregningene-har-naadd-75-millioner

Jeg kan klippe og lime mer dersom det er interessant.
 
Last edited by a moderator:
Leveringen av helikoptrene forsinkes ytterligere som følge av coronakrisen:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/AdwJ8x/Koronaviruset-forsinker-nye-redningshelikoptre
Sitat fra Aftenbladet:
"– Leverandøren Leonardo Helicopters har hovedkontor i Nord-Italia i tillegg til at mesteparten av helikopterproduksjonen foregår i Storbritannia. Det samme gjelder for flere underleverandører, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i JD.
– Mannskapene er nå fordelt på to grupper for å redusere smittefaren, noe som bidrar til redusert ressursutnyttelse. Arbeidet med å teste og evaluere de nye AW101 går imidlertid bra, skriver Bondevik i en e-post."

Norge har så langt mottatt 5 av 16 helikoptre.
 
AW-101 er på "signingsferd" i nord. I dag i Bodø, og transponderen ble slukket kl 16:12. For de som har ADS-B-mottaker har 0277 hex-kode 47812B, men vil sannsynligvis ikke vises i Flightradar24; de velger jo ikke å vise Luftforsvarets fly. Den hadde callsign TRITON01. Turen går videre nordover, nå er den parkert i Bodø.
 
Last edited:
Det har i mange år vært klart at disse helikopterne ikke kan lande på de fleste av sykehusene i Norge. Feks Ullevål kan ikke ta imot dette pga av høye rotorstrømmer som vil gjøre at veger må stenges når helikopter kommer og drar.
Forsvaret har hele tiden hevdet at dette skal de løse?? Uten hell i 4 år nå.
 
Back
Top