Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Her et bilde kor det området ikkje er sladda
images

Foto: via TV2
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Jeg la merke til samme "sladd". Ser ut som et ganske standard IR-kamera (FLIR?).
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Legger merke til dette "mystiske" og sensurerte kamera er fjernet fra helikopteret.
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Legger merke til dette "mystiske" og sensurerte kamera er fjernet fra helikopteret.


Men i videoen så er det både «maskert» og ikke maskert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Legger merke til dette "mystiske" og sensurerte kamera er fjernet fra helikopteret.

Helt unødvendig , det finnes bilder av FLIR på alle rednings helikoptere på nettet i stort omfang.
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Spørsmålet er vel heller korfor det var maskert og nå fjerna?
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Havarikommisjonens leder fikk spørsmålet fra en journalist på pressekonferansen på Håkonsvern. Han svarte da at det var etter pålegg/ønske fra operatør, men at pålegget nå var fjernet mens han viste bergingsvideoen, der kameraet er usensurert. Han opplyste videre at alle bildene fra havarikommisjonen nå var "avmaskert".
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Rotoren traff visstnok en bølge.

Om jeg husker rett så går rotoren med 262 omdreininger i minuttet, målt et-eller-annet sted.

Når det som er laget for luft treffer noe hardt som vann da ble det som det ble. De kantret og sank fort. Altfor fort.
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Rotoren traff visstnok en bølge.

Om jeg husker rett så går rotoren med 262 omdreininger i minuttet, målt et-eller-annet sted.

Når det som er laget for luft treffer noe hardt som vann da ble det som det ble. De kantret og sank fort. Altfor fort.

Har du kilde?
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Høres ut som det var en form for stall?

Ulykken skjedde da besetningen var i ferd med å posisjonere helikopteret for å ta opp bøyen. Det var mørkt med få utvendige visuelle referanser. Flygningen ble utført eter VFR-regelverket, og uten bruk av nattbriller (NVG). Vinden blåste sydlig 35 kt. Besetningen hadde aktivert modusen «Mark on Top» (MOT) på autopiloten. Denne modusen er kun installert i SAR-helikoptre. Analyse av data fra ferdsskriveren, HUMS og Flight Control Computeren viser at under innflygning mot bøyen, da radiohøydemåleren viste 150 ft over sjøen og hastigheten hadde sunket mot 10 kt, hevet helikopterets nese seg unormalt fra forventet 10°–12° til nær 30°. Dette skjedde i løpet av noen sekunder. Da flygebesetningen ble klar over den unormale stillingen prøvde de å korrigere den, men helikopteret traff sjøen og sank på 220 m dyp. Havarikommisjonen arbeider med å fastslå årsaken til at helikopterets nese fortsatte å heve seg utover de forventede 10°–12°.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/24-203
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Helikopter staller ikke på den måten, men en stor endring i løftvektorens retning kan redusere den vertikale komponenten av løftet nok til at man får kraftig gjennomsynk som man ikke rekker å hente seg ut av i lav høyde.
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Havarikommisjonen mener feil på kretskort som årsak.
Det er vel litt for enkelt? Automatikken feilet, men dette innebærer vel et behov for identifikasjon og rask overgang til manuell kontroll. Manglet nok noen call-out's om pitch i prosedyren der...
 
Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Og dette var kun en foreløpig rapport. Mye arbeid gjenstår nok enda og vi må vente på den endelige rapporten for å få alle svarene.
 
Back
Top