Legger merke til dette "mystiske" og sensurerte kamera er fjernet fra helikopteret.
Legger merke til dette "mystiske" og sensurerte kamera er fjernet fra helikopteret.
Rotoren traff visstnok en bølge.
Om jeg husker rett så går rotoren med 262 omdreininger i minuttet, målt et-eller-annet sted.
Når det som er laget for luft treffer noe hardt som vann da ble det som det ble. De kantret og sank fort. Altfor fort.
Har du kilde?
Ulykken skjedde da besetningen var i ferd med å posisjonere helikopteret for å ta opp bøyen. Det var mørkt med få utvendige visuelle referanser. Flygningen ble utført eter VFR-regelverket, og uten bruk av nattbriller (NVG). Vinden blåste sydlig 35 kt. Besetningen hadde aktivert modusen «Mark on Top» (MOT) på autopiloten. Denne modusen er kun installert i SAR-helikoptre. Analyse av data fra ferdsskriveren, HUMS og Flight Control Computeren viser at under innflygning mot bøyen, da radiohøydemåleren viste 150 ft over sjøen og hastigheten hadde sunket mot 10 kt, hevet helikopterets nese seg unormalt fra forventet 10°–12° til nær 30°. Dette skjedde i løpet av noen sekunder. Da flygebesetningen ble klar over den unormale stillingen prøvde de å korrigere den, men helikopteret traff sjøen og sank på 220 m dyp. Havarikommisjonen arbeider med å fastslå årsaken til at helikopterets nese fortsatte å heve seg utover de forventede 10°–12°.
Det er vel litt for enkelt? Automatikken feilet, men dette innebærer vel et behov for identifikasjon og rask overgang til manuell kontroll. Manglet nok noen call-out's om pitch i prosedyren der...Havarikommisjonen mener feil på kretskort som årsak.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.