AW101 redningshelikopter

"Dynamic rollover" menes at være årsagen til et uheld i 2014 med en militær dansk EH101 :

https://www.b.dk/nationalt/kollapset-i-oerkenen-men-stadig-flyvende-i-danmark

Slik ulykken med den danske maskinen beskrives er ikke dette dynamic rollover, men ground resonance.

Dynamic rollover starter ikke med vibrasjoner og ukontrollerbar maskin, men begynner typisk med en ordinær take off til hover hvor en skid eller hjul sitter fast i noe (evt at man har høy left/right cyclic input grunnet slope landing). Når dette holder på å skje må man umiddelbart ned med kollektivet (som styrer pitch kollektivt på rotor) for å fjerne rotor thrust. En dynamic rollover regnes som unrecoverable når vinkelen på maskinen er 8 grader eller mer i tilt til høyre eller venstre, og man fortsatt har rotor thrust, selv om man gir motsatt input på cyclic (stikka).

Ground resonance derimot, begynner med vibrasjoner som oppstår som oftest ved landing og på visse typer rotor hub konstruksjoner (fully articulate osv). Dette skyldes at et 3 eller 5-bladed helikopter har en out of phase condition som kan skapes ved støt, som landing, eller en faulty damper.

Ground resonance vibrajoner øker i styrke nesten eksponensielt på få sekunder og det værste du gjør er å forsøke å holde maskinen på bakken. Den rister seg i stykker og velter lett om den har en CG som sitter høyt nok. Eneste måte å komme ut av ground resonance på er å ta av umiddelbart.

Det kan altså fort vise seg at dette ikke var crewets feil i det hele tatt, mtp ulykken i Stavanger, men det får rapporten vise.
 
Last edited:
Hva slags data kan man laste ned for å få fysiske spor til havarigjenen?
Regner med det er både blackbox og masse annen memory i datamaskiner ombord.
Kan jo godt være de allerede har fått svarene de trenger fra de to ombord, så konklusjonen er enkel.

Det mest spennende nå er vel om det lønner seg å bygge opp maskinen igjen, eller om den er write off, og de bruker den på Kjevik og som reservedeler.

Hva skjer ved ground resonance hvis man slår av all motorkraft? Stopper woblingen, og man redder situasjonen?
 
Last edited:
Hva skjer ved ground resonance hvis man slår av all motorkraft? Stopper woblingen, og man redder situasjonen?

Nei. Så lenge rotor RPM% er på ordinært driftsnivå har man ikke sjans å komme seg ut av det ved å slå av motor hvis dette først begynner. Ved normal rotor RPM er det lift to hover som redder dagen.

Da jeg gikk på flyskole i Florida, var jeg og instruktøren min i en tricky situasjon. En svær tordenstorm var på vei rett mot flyplassen og vi måtte komme oss ned fort som fy og få maskinen i hangar (vi fløy uten dører). Da han satte maskinen på bakken gikk vi rett i ground resonance, både ved første, andre og tredje forsøk. Til slutt tok instruktøren en hover autorotasjon (slo av power og landet med raskt fallende rotor RPM som faller grunnet høyt kollektiv input hvor resterende rotorenergi brukes til å gi en myk landing). Da gikk det fint og vi fikk maskinen i hangar i tide.
 
så denne fly ganske lavt i sentrale stavanger i Fredags ved lunsjtid.
Kom mot kontoret våres og svingte rimelig krapt rett over nabobygningen, ble litt imponert i grunnen.
Antar det må ha vært rett før dette skjedde. Så bra ingen ble skadet, er vel mye krafter i sving så kan fort bli farlig tenker jeg.
 
Man skulle bare tørke motorene etter en rutinemessig motorrens:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/vmmkVp/Helikopteret-veltet-etter-motorrens

Utdrag fra artikkelen: "– Vi vet at helikopteret befant seg utenfor hangaren for en rutinemessig rens av motorene. Etter motorrensen skulle de tre motorene kjøres i en periode på noen minutter, for å tørke. I løpet av denne prosessen veltet helikopteret over på sin høyre side, forteller havariinspektør Håkon Sitre i Statens havarikommisjon for Forsvaret.
– Det er betydelige ødeleggelser, men vi har ikke oversikt over hvor store de er. Men rotorbladene ble sterkt skadet i velten. Deler av rotorbladene lå spredt rundt helikopteret, forklarer Sitre til Aftenbladet."
 
Last edited:
Denne maskinen er vel ikke den første AW101 som ble bygd for redningstjenesten? Var det ikke 1 eller 2 maskiner som har vært til test i lang tid og skulle lakkeres etter endt test, og disse skulle leveres senere?
 
Antar man fort må bestille en ny maskin, hvis denne må kasseres?

Således fint for AugustaWestland hvis vi skal drive å vrake helikoptere sånn
 
Fra denne artikkelen:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/L00Xg4/-Full-tillit-til-helikoptertypen

"– Så vi skal nærmest regne med at et redningshelikopter kan velte mens det står på bakken?

– Nei, det skal vi ikke. Men det er altså ikke uvanlig at helikoptre kan havarere under operasjoner på bakken. Det ligger latent i konstruksjonen, det kan handle om resonansfenomener eller andre ting, uten at jeg er ekspert på slikt, sier prosjektlederen."

Jo, hvis det ikke er pilotfeil, så er det uvanlig. Det er ingen indikeringer på at crewet har gjort control inputs mens de drev med motorkjøring og prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth har nok fått høre noen nevne resonansproblematikk ift denne ulykken.

At et helikopter utvikler ground resonance (hvis det er det som har skjedd), ifbm oppstart og motorkjøring er absolutt uvanlig.

Time will show.
 
Det vil uansett ikke ha noe å si hvis dette ble forårsaket av ground resonance. Da ligger problemet i rotor hub-konstruksjon. Var ulykken forårsaket av dynamic rollover, så er dette aktuelt.
Så vidt jeg har skjønt så må maskinen for at det skal kunne oppstå ground resonance ha lettet fra bakken ? Dette skal den vel ikke gjøre under en tomgangskjøring uten at rotoren gir løft ?
Likeså må det ved dynamic rollover være i alle fall ett hovedhjul klar av bakken.
Da må også løft ha funnet sted....noe det ikke skal gjøre ved tomgangskjøring.
Nei dette er rart.
 
Så vidt jeg har skjønt så må maskinen for at det skal kunne oppstå ground resonance ha lettet fra bakken ? Dette skal den vel ikke gjøre under en tomgangskjøring uten at rotoren gir løft ?
Likeså må det ved dynamic rollover være i alle fall ett hovedhjul klar av bakken.
Da må også løft ha funnet sted....noe det ikke skal gjøre ved tomgangskjøring.
Nei dette er rart.

Ground resonance kan oppstå under start av maskineriet, når rotor oppnår normalt driftsturtall og når du lander, men ikke når du letter fra bakken. Navnet kommer nemlig av at rotorbladene har en phase lag seg imellom som oppstår av støt (hard landing) eller faulty dampers (evt design flaw) og vibrasjonene fra rotorblader ute av fase forplanter seg ned i maskineriet og ned i bakken. Som en reaksjon på disse vibrasjonene begynner maskinen å hoppe og til slutt er det self destruction.

Eneste løsning er å komme seg opp i lufta. Er rotorturtall for lavt for lift, men du likevel får resonans, da kutter du motor og håper på det beste.

Så dynamic rollover krever rotor thrust (løft), men ground resonance kan oppstå uten, men kun når maskinen står på bakken og den har rett type rotor hub-design. Resonans kan for eks ikke skje på en Robinson R22/44/66 (semi-rigid rotor hub).
 
Last edited:
Første nestleder i Stortingets justiskomite, Jenny Klinge (SP), mener at anskaffelsen av de nye helikoptrene må settes på vent inntil årsaken til velten er slått fast.
Bak betalingsmur i Aftenbladet:
– Jeg synes ikke det virker som en klok idé at vi skal ta imot flere nye redningshelikoptre før vi vet årsaken til at et helt nytt helikopter veltet. Man må forsikre seg om at eventuelle feil ikke blir med også i de neste helikoptrene. Derfor er det god grunn til å sette prosessen i bero til vi vet hva havarikommisjonen konkluderer med, sier Klinge til Aftenbladet.
Framdriftsplanen per i dag er at det neste redningshelikopteret skal komme til Sola allerede før jul, mens det tredje skal leveres i februar.
Det kan ta så mye som et år før en endelig rapport fra Statens havarikommisjon for Forsvaret foreligger.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/J1oo14/Helikopter-velten-til-Stortinget
 
Back
Top