‘Dynamic rollover’ er greit beskrevet på Wikipedia. Kan se ut som det er dette som har inntruffet. Blir interessant å se hva havarikommisjonen kommer fram til hva gjelder rotårsak.
Ja, det kan nesten se slikt ut.
https://youtu.be/84RScbcF1XI
‘Dynamic rollover’ er greit beskrevet på Wikipedia. Kan se ut som det er dette som har inntruffet. Blir interessant å se hva havarikommisjonen kommer fram til hva gjelder rotårsak.
"Dynamic rollover" menes at være årsagen til et uheld i 2014 med en militær dansk EH101 :
https://www.b.dk/nationalt/kollapset-i-oerkenen-men-stadig-flyvende-i-danmark
Hva skjer ved ground resonance hvis man slår av all motorkraft? Stopper woblingen, og man redder situasjonen?
Kraner på plass for å løfte helikopteret på rett kjøl igjen:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...ngshelikopteret-loftes-opp-pa-rett-kjol-igjen
Denne maskinen er vel ikke den første AW101 som ble bygd for redningstjenesten?
Helikopterspesialist Per Gram lurer på om helikopteret er feil konstruert og at hovedhjula står for nær hverandre: https://www.nrk.no/rogaland/per-gram-om-helikopteret-som-velta-1.13797817
Så vidt jeg har skjønt så må maskinen for at det skal kunne oppstå ground resonance ha lettet fra bakken ? Dette skal den vel ikke gjøre under en tomgangskjøring uten at rotoren gir løft ?Det vil uansett ikke ha noe å si hvis dette ble forårsaket av ground resonance. Da ligger problemet i rotor hub-konstruksjon. Var ulykken forårsaket av dynamic rollover, så er dette aktuelt.
Så vidt jeg har skjønt så må maskinen for at det skal kunne oppstå ground resonance ha lettet fra bakken ? Dette skal den vel ikke gjøre under en tomgangskjøring uten at rotoren gir løft ?
Likeså må det ved dynamic rollover være i alle fall ett hovedhjul klar av bakken.
Da må også løft ha funnet sted....noe det ikke skal gjøre ved tomgangskjøring.
Nei dette er rart.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/J1oo14/Helikopter-velten-til-Stortinget– Jeg synes ikke det virker som en klok idé at vi skal ta imot flere nye redningshelikoptre før vi vet årsaken til at et helt nytt helikopter veltet. Man må forsikre seg om at eventuelle feil ikke blir med også i de neste helikoptrene. Derfor er det god grunn til å sette prosessen i bero til vi vet hva havarikommisjonen konkluderer med, sier Klinge til Aftenbladet.
Framdriftsplanen per i dag er at det neste redningshelikopteret skal komme til Sola allerede før jul, mens det tredje skal leveres i februar.
Det kan ta så mye som et år før en endelig rapport fra Statens havarikommisjon for Forsvaret foreligger.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.