• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AW101 redningshelikopter

Motor og rotor hadde vært i gang så dette helikopteret kommer neppe til å fly med det første. VG melder at det skjedde under bakkekjøring.
 
Vind som velter et helikopter med rotor som snurrer og gir stabilitet? Jeg lanserer en teori; bakkekjøring der rotor slår inn i noe.
 
Det var nå i alle fall godt at ingen ble drept eller skadet.
Etter som jeg hørte så var det tre eller fire personer som sto ved siden av da det skjedde.
Griseflaks å ikke bli truffet av flyvende rotorbiter !
Nå blir det vel tur tilbake til fabrikken i England for sjekk og forhåpentlig reparasjon,
så vi kan vel forvente besøk av Anton på SVG i nær framtid ?
 
Vind som velter et helikopter med rotor som snurrer og gir stabilitet? Jeg lanserer en teori; bakkekjøring der rotor slår inn i noe.

Tenker du et tre/greiner eller noe annet som står fast på bakken?

Sto de på bakken eller hadde de løft eller hovret rett over asfalten?
 
Last edited:
Ett par bilder fra Stavanger Aftenblad.
 

Attachments

  • Helikopter.jpg
    Helikopter.jpg
    134.9 KB · Views: 1,067
  • Rotorfeste.jpg
    Rotorfeste.jpg
    126.9 KB · Views: 1,060
Fikk jo også assosiasjoner med Relianten, men rimer ikke. Kan de ha kommet borti noen «styringer» og maskinen fikk ett lite løft? Får man litt panikk da så skal det vel lite til før det går galt???
Bra det ikke gikk noen liv med her, det ligger vel rotor i noen hundre meters omkrets.
 
‘Dynamic rollover’ er greit beskrevet på Wikipedia. Kan se ut som det er dette som har inntruffet. Blir interessant å se hva havarikommisjonen kommer fram til hva gjelder rotårsak.
 
Back
Top