Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Jeg ser for meg følgende:

WIF741 tar av fra ENRM og AFIS sier:
WIF741 contact Namsos Information 119,9, so long
Tja, man hører jo titt og ofte "Stay on this frequency" når ting slåes sammen, f.eks. TWR og APP her på Værnes.

Edit: Denne tikket inn: "prøveperioden er at helipaden på Værøy skal styres fra tårnet på Røst"
 
Last edited:
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Jag jobbade tillsammans med projektledaren för detta i Sverige när jag började som flygledare 2004. Där såg man vinsten i att skapa ett TCC (tower controll center) därifrån skulle man kunna kontrollera flera flygplatser från samma simulator, dock bara en flygledare per torn samtidigt. För exempel: Karlstad och Jönköping är flygplatser med lite trafik istället för att ha en flygledare per flygplats har man en i TCC:t som kan styra båda. Avgång eller ankomst till karlstad så kör man det, sen byter man till Jönköping när det kommer trafik dit osv. Här skulle man kunna lägga till en mängd mindre flygplaster. Vinsten skulle vara att flygplatsen inte skulle behöva betala för 3-4 flygledare utan man anväde dessa till flera, dvs billigare produkt till flygplatsen. För Avinors del skulle man kunna göra samma sak, ta mindre torn eller för den delen, torn dit man har svårare att rekrytera personal till. Skapa ett TCC på östlandet/Oslo/Trondheim eller där det passar.

Ang kommentaren med räven på banan. Självklart har man telefon/radio kontakt med flygplatsen så just i det tillfället blir det ingen skillnad mot idag.
Kamerorna som man pratade om på den tiden var termiska kameror som även skulle se i dimma/tåke så där skulle faktiskt säkerheten bli bättre.
I USA ser man mer att byta ut större torn där trafiken är standardiserad. Varför inte byta ut Gardermoen, Sola, Trondheim?
Jag vill inte säga att jag försvarar detta konseptet, men det är inte så illa som många kan tro. Det kommer vara ett alternativ i de närmaste åren, vi får se om Avinor/flygplatser/flygbolag med flera tycker det är bra och om vi får se en fortsättning på det...
 
Last edited:
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

"Dette er Oslo Gardermoen information Delta at time 0850, flyplassen er stengt til 1050 pga. at modemet hjemme hos flygelederen ble tatt av tordenvær, information Delta out".

Tja, fiberbrudd til Røyken har man vel også hatt.

Nedetid på mitt hjemmekontor er vel under 1 time på 5-6 år.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Tja, fiberbrudd til Røyken har man vel også hatt.

Er det full redundans på forbindelsene som Avinor har inn til Gardermoen? Sist jeg sjekket var det en operatør som hadde det, og det var ikke den operatøren, så vidt jeg klarte å finne ut.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Heathrow har allerede et operativt 'remote tower'. I denne sammenheng er det et nød-tårn som skal brukes til å opprettholde trafikk når det normale tårnet ikke kan brukes. Men de kan kjøre fra remote tower med opp til 75% trafikk. Lokasjonen er hemmelig :).

Se f.eks.: http://www.flightglobal.com/articles/2009/08/18/331136/heathrow-gets-unique-virtual-control-tower.html

Og som nevnt tidligere her har SAAB en kontrakt med LFV i Sverige om å lage et remote tower. Se mer info her: http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2010---12/Saab-and-LFV-sign-contract-for-remote-air-traffic-control/
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Skulle bare mangle at man har redundans - til og med i frukt og IT-bransjen har man *tomme* callcentre stående..
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kamerorna som man pratade om på den tiden var termiska kameror som även skulle se i dimma/tåke så där skulle faktiskt säkerheten bli bättre.
Jeg vil bare påpeke at slike kamera også kan gjøres tilgjengelig for ordinære kontrolltårn... man må jo ikke være "remote" for å kjøpe et slikt kamera :)

Jeg tror nok vi kan fastslå at "remote tower" først og fremst er en økonomisk (og til en viss grad jobbsosial) greie, ikke nødvendigvis noe sikkerhetsfremmende - i all den grad at all teknologi som utvikles i forbindelse med remote tower-konseptet også kan kjøpes inn og brukes av dagens tårn.
 
Re: Remote air traffic control skal testes i Norge

Her er det mye som kan gå galt. Feil beskjed til feil fly på feil flyplass.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Tja, man hører jo titt og ofte "Stay on this frequency" når ting slåes sammen, f.eks. TWR og APP her på Værnes.

Edit: Denne tikket inn: "prøveperioden er at helipaden på Værøy skal styres fra tårnet på Røst"

Litt gammel kommentar jeg kommenterer nå, men.. "stay on this frequency" i denne sammenhengen vil trolig føre til at man mister kontakt på neste flyplass pga. dekning..

Men, først ut er Værøy, og i 2014 er planen å ta Røst AFIS. Det vil bli styrt fra et "tårn" i terminalen i Bodø.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Da er man i gang med testingen av landing og take-off på Værøy i Bodø.
Remote_Virtual_Cen_4619822a.jpg

14 kameralinser må pusses ofte der ute :P

Video fra take-off på Værøy:
http://www.an.no/nyheter/article6369082.ece
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Da ser det ut som Remote Tower er operasjoner i Örnsköldsvik som først ute

http://m.atwonline.com/air-traffic-...te-tower-services-go-live-rnsk-ldsvik-airport
Sweden’s Örnsköldsvik Airport has begun operations using the Remote Tower Services (RTS) system developed by Swedish air navigation services provider LFV and Saab.

Forhåpentligvis sprer dette seg så flere flyplasser med knapt trafikk kan drives på en mer effektiv måte og bidra til At Avinor kan redusere kostnadene og være mindre avhengig av Tax-free
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ser ut som svenskene vil rulle ut dette vider eog ser nå på en studie for og få dette på også litt mer trafikkerte flyplasser som f.eks Malmø

http://news.cision.com/se/lfv/r/lfv...-flygledning---remote-tower-services,c9951778
De fem flygplatser som kommer att ingå i studien är Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna. Tanken är att kontrollcentralen för de fem flygplatserna ska ligga i anslutning till LFVs kontrollcentral på Arlanda vilket innebär en placering i Stockholmsregionen
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

korrektur er alltid kjekt. Lurer på hvordan det skal gå når Bodø skal fjernstyre seg selv:lol:


Flyplassen skal fjernstyres fra Bodø


De ti nye flyplassene er Namsos, Rørvik, Sogndal, Førde, Vardø, Svolvær, Molde, Haugesund, Bodø og Lakselv, opplyser Avinor torsdag
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Det er tilfelle det. Tårnet i Bodø skal ikke være bemannet, men styres fra tårnsenteret.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

korrektur er alltid kjekt. Lurer på hvordan det skal gå når Bodø skal fjernstyre seg selv:lol:

Flyplassen skal som kjent flyttes. Å bygge et nytt tårn koster 70-100millioner. En mast med kamera koster en brøkdel.
 
Back
Top