Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Planlagt oppstart for remote towers på de neste flyplassene:

https://e24.no/naeringsliv/i/xP1XJl...rske-flyplasser-kommer-til-aa-bli-fjernstyrte

Disse flyplassene skal inngå i Remote Towers Center

Røst – i drift siden 19. oktober 2019
Vardø – oktober 2020
Hasvik – november 2020
Berlevåg – november 2020
Mehamn – april 2021
Røros – april 2021
Rørvik – oktober 2021
Namsos – oktober 2021
Svolvær – desember 2021
Sogndal – desember 2021
Molde – mars 2022
Førde – mars 2022
Bodø (tentative/tbd) – mai 2022
Lakselv (tentative/tbd) – juni 2022
Kirkenes – september 2022

Etter å ha fløyet på norske kortbaner i nesten 30.år,mener jeg at dette er å spare seg til fant!
Både regularitet og sikkerhet går ned med remote twr.
Vinterstid satt disse lokalkjente AFiS betjentene og timet avstanden mellom snøbygene, og gav beskjed når vi burde starte innflyvningen! Dette fungerte utrolig bra!
Dette synest jeg bare er trist!

Last edited:

Det går nok fint skal du se. Værmålingene og vurdering av om man er innafor trygge rammer er forhåpentligvis basert på objektive kriterier i dag, og ikke subjektive følelser fra mennesker. Det ville etter min mening vært enda mer skummelt.

Lett å merke at det er en annen type forstå seg på'ere på forumet, nemlig gruppen av unge, som tror at ny teknologi løser alt! Vi som har vært ute en vinternatt før, vet hvor viktig det er å ha kompetente mennesker på bakken, som kan innhente informasjon på en helt annen måte enn feks en skyhøydemåler som ser rett opp over flyplassen. Hadde dette vært "eneste" kriteriet vi skulle basert oss på ved innflyvning til feks til Sørkjosen, Sandane, Ørsta Volda, ja da hadde det ikke vært store regulariteten her. Teknikk er vel å bra, men jeg mener fortsatt at lokalkunnskap er vel så viktig!

Last edited:

Det går nok fint skal du se. Værmålingene og vurdering av om man er innafor trygge rammer er forhåpentligvis basert på objektive kriterier i dag, og ikke subjektive følelser fra mennesker. Det ville etter min mening vært enda mer skummelt.
Kommer man under før minima er det - rent innflyvningsmessig - slik at man er innenfor trygge rammer.

Det som ble påpekt med lokalkunnskap og timing ved f.eks. snøbyger handler om å kjenne lokale forhold og visuelt observere vær og byger for å kunne time innflyvning slik at denne starter slik at man er mellom byger når man nærmer seg MAPt. Starter man innflyvningen når været er bra, er det gjerne for sent og en ny snøbyge innen man nærmer seg flyplassen.

Og om du har stor tro på kvaliteten på AUTOMETAR anbefaler jeg deg å faktisk lese deg opp på hva du skriver om.

Lett å merke at det er en annen type forstå seg på'ere på forumet, nemlig gruppen av unge, som tror at ny teknologi løser alt!

Føler jeg er ung i mitt yrke som flygeleder når jeg er under 40, det er uten tvil mye skepsis blant mange. Det er ikke mange som helt tror på at absolutt all ny teknologi automatisk gjør det bedre. Fjernstyrte tårn er jo noe som blir innført med hovedmål om å spare penger, ikke for å gjøre tjenesten tryggere. Ivaretakelse av lokalkunnskaper er ett av flere områder som blir utfordret ved fjernstyring.

Samtidig skal man ikke slå seg vrang og dømme noe ned og ut før det faktisk er ferdig. Noe av skepsisen er nok også et resultat av usikkerheten man føler på rundt hvordan kvaliteten på sluttproduktet blir - enkelt og greit fordi man ikke vet før man faktisk har fått prøve det.

Last edited:

Blir bra med fjernstyring. Tror ikke det kan være tvil om lokal kjennskap, som Dash8 nevner, er viktig. De kan jo begynne med fjernstyring etter vanlige åpningstider, slik at flyplassen aldri stenger. Men realiteten er at dette går bra. I USA er sivile flyplasser aldri stengt, om tårn er åpent eller ikke. Jeg bor i en stat med 3 kontrollerte flyplasser, av noen og 90. Du får remote IFR clearance før avgang, og kan kansellere IFR etter landing.

Blir bra med fjernstyring. Tror ikke det kan være tvil om lokal kjennskap, som Dash8 nevner, er viktig. De kan jo begynne med fjernstyring etter vanlige åpningstider, slik at flyplassen aldri stenger.
Hva så med brann- og redningstjeneste? Litt vrient med "remote" slik...

Og om du har stor tro på kvaliteten på AUTOMETAR anbefaler jeg deg å faktisk lese deg opp på hva du skriver om.

I penvær funker det sånn passe, men å ha den på i drittvær er en åpen invitasjon til metoffice om å ringe oss en gang i timen for å sjekke om galskapen den spytta ut virkelig stemmer.

Tja, resten av verden klarer det. Går sikkert bra i Norge og.
Det er sikkert mulig, det er ikke det jeg mener. Men det jeg vil fram til at når man i praksis utvider åpningstidene må også total bemanning i brann- og redning tilpasses, altså økes for å opprettholde beredskapen. Hvor er da de økonomiske innsparingene man forventer?
Og før noen nevner det: Lokalt brannvesen kan nok brukes, men i mer grisgrendte strøk er det ofte basert på frivillige mannskaper som stiller opp når det brenner mot en liten godtgjørelse. Jeg kan vanskelig se for meg en ordning med at disse blir kalt ut hver gang et fly skulle finne det for godt å ankomme utenom "normal arbeidstid".

Kan jo begynne med “store” flyplasser, som Bodø og Evenes. Det er jo galskap at flyplassen er helt stengt for all trafikk etter stengetid av tårnet. Mange flotte turer kunne vårt gjort på sommernatta i Nord Norge. En172 klarer helt sikkert og lande i godværet etter stengetid.

Det er sikkert mulig, det er ikke det jeg mener. Men det jeg vil fram til at når man i praksis utvider åpningstidene må også total bemanning i brann- og redning tilpasses, altså økes for å opprettholde beredskapen. Hvor er da de økonomiske innsparingene man forventer?
Og før noen nevner det: Lokalt brannvesen kan nok brukes, men i mer grisgrendte strøk er det ofte basert på frivillige mannskaper som stiller opp når det brenner mot en liten godtgjørelse. Jeg kan vanskelig se for meg en ordning med at disse blir kalt ut hver gang et fly skulle finne det for godt å ankomme utenom "normal arbeidstid".

Nå er det vel ikke primært snakk om å øke åpningstidene her, men gjøre driften mer effektivt når det strengt tatt et minimal trafikk på endel av disse plassene

Det er ikke bare doom and gloom på disse fjernstyrte tårnene. Jeg har vært så heldig å få kikke innom det splitter nye tårnsenteret i Bodø noen ganger. Teknologien er mildt sagt imponerende og har potensiale for å gi mye bedre trafikkbilde enn før.

Blant annet var det for ikke lenge siden en Widerøemaskin som fikk værinformasjon fra tårnet, i nattmørket, som gjorde at maskinen kunne svinge mellom byger på vei inn til flyplassen for så å lande. Det ville vært vanskelig uten IR-teknologien til remote tower. IR-kameraet på flyplassen er imponerende. Den kan jo få øye på, og tracke, en liten fugl som sitter helt i enden av rullebanen midt på natta.

Kan jo begynne med “store” flyplasser, som Bodø og Evenes. Det er jo galskap at flyplassen er helt stengt for all trafikk etter stengetid av tårnet. Mange flotte turer kunne vårt gjort på sommernatta i Nord Norge. En172 klarer helt sikkert og lande i godværet etter stengetid.
Bodø er åpen H24 hele året. Det samme er Tromsø og Værnes.

Back