Avinor nektes Kina-hjelp av norske myndigheter

Someone

Moderator
Medlem
Tidligere nevnt som rykter i andre tråder, men nå bekreftet og fortjener sin egen tråd.

I motsetning til de andre Skandinaviske landene så vil ikke norske myndigheter politisk støtte Avinor og sjømatnæringen med bistå lande nye ruter til Kina. Derfor har selskapene den siste tiden valgt å legge nye ruter til CPH og AR

https://e24.no/naeringsliv/luftfart...ter-naa-krever-sjoematnaeringen-svar/24341393

Kinesiske flyselskaper har nå etablert seg i både Sverige og Danmark, men norske myndigheter nekter å gi Avinor bistand i Kina når de prøver å få til det samme. Norsk Industri og Sjømatnæringen etterlyser direkteruter og krever svar fra regjeringen på hva som gjøres

Dette er rett og slett for dårlig fra norske myndigheter. Å nekte Avinor å f.eks bruke ambassaden, når andre deler av næringslivet kan gjøre det samme

Så kan man spekulere hvilke baktanker norske myndigheter har her

Tidligere nevnt som rykter i andre tråder, men nå bekreftet og fortjener sin egen tråd.

I motsetning til de andre Skandinaviske landene så vil ikke norske myndigheter politisk støtte Avinor og sjømatnæringen med bistå lande nye ruter til Kina. Derfor har selskapene den siste tiden valgt å legge nye ruter til CPH og AR

https://e24.no/naeringsliv/luftfart...ter-naa-krever-sjoematnaeringen-svar/24341393

Dette er rett og slett for dårlig fra norske myndigheter. Å nekte Avinor å f.eks bruke ambassaden, når andre deler av næringslivet kan gjøre det samme

Så kan man spekulere hvilke baktanker norske myndigheter har her
Eg må innrømme at eg faktisk synst sånn spekulasjon er vanskeleg. Kva for motivasjon er det i det heile mogleg å førestille seg?

Vi har jo en litt schizofren holdning til miljø her til lands, hvor luftfart ofte er skyteskive fremfor feks olje og skipsnæringen, kan det være ett argument?
Det andre kan være om norske myndigheter har et litt ambivalent forhold til Kina, hvor man på den ene siden ønsker handel og markedstilgang, men samtidig ikke vil gå «all-in» pga menneskerettighetsbrudd m.m der til lands. (Synsing herfra)

Vi har jo en litt schizofren holdning til miljø her til lands, hvor luftfart ofte er skyteskive fremfor feks olje og skipsnæringen, kan det være ett argument?
(Synsing herfra)

Fett å sende fersk laks fra Norge til Kina med båt. :D

Dette er meget spesielt og komplett uforståelig selv om det likevel er bra at ryktene som har gått endelig har blitt bekreftet er sanne, noe som kan forklare årsaken til at OSL blir fravalgt. På den annen side så vet vi at ruteutvikling å IC tar mange år men det er uansett flott at norsk næringsliv har våknet for forstått verdien av tilgjengelighet, noe vi kan takke den nye ruteutviklingsavdelingen til Avinor for.

For øvrig en fin kommentar fra Ketil Solvik-Olsen:
Jeg er ikke kjent med at noen flyselskap har søkt om å få opprette ruter fra Kina til Norge og fått avslag fra norske myndigheter….

Det er vel ikke det som er saken her, men mangelen på støtte og faktisk at Avinor blir nektet å benytte politisk bistand.

Men hvem kan vi anta ikke ønsker at kinesiske flyselskaper skal starte direkteruter til Norge og som kan påvirke i de baner?

Mine løse tanker:
• SAS er det eneste selskapet som faktisk kan åpne en direkterute til OSL til Kina da gjeldene avtaler tillater det. Men i stedet så sendte de ut en pressemelding i fjor med klar tale om at det ikke var marked for direkteruter mellom de to landene, og at de definitivt ikke skulle starte en slik rute da de mente der var gode forbindelser via CPH og ARN. Så ble det kjent av Hainan hadde søkt om rettigheter til OSL før SAS plutselig var på banen og sa de vurderte flere ruter til Østen fra OSL deriblant PEK og PVG. Men dette er jo SAS i et nøtteskall der de forsøker å beskytte eget hjemmemarked (les: Norge) og forsøker i det lengste å unngå å åpne direkteruter på IC inntil de blir presset til å gjøre det ref EWR og MIA storyen. Og årsaken er ikke overraskende at de ikke ønsker å undergrave rutene fra CPH og til dels ARN.
• DY har vært krystallklare om at de ønsker at norske myndigheter (og Avinor?) skal bruke ressursene mot russiske myndigheter for å få åpnet Sibirkorridoren i stedet for få utenlandske/kinesiske selskaper til å fly til Norge. Kinesiske selskaper kan faktisk åpne ut i fra gjeldene avtaler selv om det vinduet er i ferd med å lukkes nå med tanke på lanseringene på ARN og CPH. Avinor har ingen muligheter til å påvirke russiske myndigheter og det er ei heller deres oppgave så de må naturlig nok arbeide med å opprette direkteruter uavhengig av hva slags logo som er på haleroret. Men dette arbeidet er meget krevende i enkelte asiatiske land uten hjelp fra myndighetene, noe som er relativt tydelig.

Dette har helt sikkert vært en sak som har murret i lengre tid når det går så langt at eksportørene går til pressen og flagger dette så tydelig samtidig som kilder i Avinor kan bekrefte at de ikke får benytte offisielle norske kanaler i Kina. Blir interessant å se hvordan departementet svarer på denne utover den håpløse kommentaren til Ketil Solvik-Olsen..

Jeg er ikke kjent med at noen flyselskap har søkt om å få opprette ruter fra Kina til Norge og fått avslag fra norske myndigheter….

Ja, det der var et skikkelig "God dag mann, økseskaft" -svar :rolleyes:

Med FRP i ministerposten både i fiskeri- og samferdsel-sektoren, burde det egentlig være lett å tenne engasjement når det her både argumenteres for å selge mer fisk og øke turismen. Enkel kremmerlogikk bruker vanligvis å skape begeistring i det partiet. Så her burde det være muligheter for omfattende «Push and Pull-«faktor fra begge sektorene når de først får koordinert seg litt.

Last edited:
Litt på siden av debatten muligens. Men jeg har jobbet for flere departementer med ansvar for ulike sektorer i norsk næringsliv. Lett fortegnet vil jeg si at hovedproblemet er et mektig norsk embetsverk som ikke ser verdien av offentlig-privat samarbeid for å skape verdier for fellesskapet. Holdningen er ofte preget av gammel skepsis til å bruke "offentlige ressurser på å gjøre privatpersoner rike".

Jeg har ikke noe belegg for denne påstanden, men det kan virke som om departementene har en tendens til å reprodusere seg selv: Ansatte folk med samme utdanningsbakgrunn (f.eks. sosial/samfunnsøkonomer fra UiO). Jeg har ikke tall på hvor mange departementsmøter jeg har sittet i hvor kreative initiativer er skutt ned av "fagpersoner" hvis eneste rettesnor er at staten ikke skal tilrettelegge for næringslivet, kun regulere det. Det som overlever gjør det fordi det er levedyktig - og det som dør forsvinner fordi det ikke var liv laga.

Det er selvsagt noe sant i dette også - men jeg tror embetsverket i våre naboland ligger lysår foran oss i å utnytte muligheter og tilrettelegge for næringer med vekstpotensiale.

Min erfaring er også at norsk embetsverk i for stor grad tar på seg norske briller når de skal forhandle med land med en helt annen forretningskultur, og tror at alle land fungerer på samme måte som Norge. Ref. feks. behovet for å pleie relasjoner på høyt politisk nivå for å få avtaler i havn - eller flyruter i dette tilfellet.

Så dessverre blir våre politikere sittende passive i statsrådsstolene sine - fordi de blir anbefalt nettopp det av sitt embetsverk. De overlater alt til markedsmekanismene - og kommer med rare uttalelser om at norske myndigheter ikke har sagt nei til søknader om ruter mellom Norge og Kina.

Og dessverre - det spiller ingen rolle om statsråden kommer fra Ap, Høyre, FrP eller SV. Ingen har så langt klart å utfordre norsk embetsverk på alvor i næringspolitikken.

La meg bringe inn et moment som kan gjøre det politisk delikat for den sittende blå-blå-grønne-regjeringen aktivt å fremme flere forurensende langdistanseruter fra OSL akkurat nå: ambisjonen om å kutte i klimagassutslippene.

Min erfaring er også at norsk embetsverk i for stor grad tar på seg norske briller når de skal forhandle med land med en helt annen forretningskultur, og tror at alle land fungerer på samme måte som Norge. Ref. feks. behovet for å pleie relasjoner på høyt politisk nivå for å få avtaler i havn - eller flyruter i dette tilfellet.

Tror mye handler om dette. En har generelt ikke vært flink nok til å tilpasse seg andre kulturer og være villig til å gjøre det som trengs for å oppnå resultater. Det er noe av det samme med avinor-vaflene en så tidligere og kritikken som tidligere har vært rettet mot innovasjon Norge/visit norway. Vi har generelt ikke vært flinke til å selge oss inn og gjøre det som trengs, men tenkt "det går jo så flott med økonomien i Norge, turistene/rutene/salgene/markedene vil komme dersom det er grunnlag for det, null stress". Det har, tipper jeg, med to ting å gjøre: 1) ekstremt egalitær kultur og 2) det har ikke vært det store presset før nå egentlig. Årsakene spiller forsåvidt ingen rolle, er ingen kritikk mot flat struktur, så lenge en forstår at en må endre mentalitet og praksis internasjonalt.

Har en mistanke om at det handler mer om nonchalant-isme enn motvilje.

Ellers er jo staten tungt involvert i mye av det som skjer av næringsliv i Norge både historisk og i dag, men gjerne på en litt annen måte. Da har man tenkt veldig stat og de store oppgavene og det private har sprunget ut av den virksomheten igjen (kraftindustri, oljen, landbruk og oppdrett, televirksomhet osv). Her er det mer snakk om at embetsverket må hjelpe til på det privates premisser, være fleksibel og velvillig og her var vi veldig mye å gå på, kanskje nettopp på grunn av statens historiske rolle.

Tror mye handler om dette. En har generelt ikke vært flink nok til å tilpasse seg andre kulturer og være villig til å gjøre det som trengs for å oppnå resultater.

Det er ca 13 måneder siden statsministeren var i Kina med en stor næringslivsdelegasjon på slep. For å få til dette har norske myndigheter gått inn på en avtale om at vi skal «legge stor vekt på Kinas hovedinteresser og viktigste bekymringer og ikke skal støtte handlinger som underminerer disse interessene». Norske myndigheter har tatt på seg de silketøflene som kineserne delte ut, for å få lov til å drive butikk.

Kort og godt: Å gjøre alt som trengs for å komme på godfot med kinesiske myndigheter, slik at norske bedrifter igjen kan gjøre forretninger med Kina har vært en av de viktigste utenrikspolitiske sakene i Norge i flere år.

Spørsmålet her er vel hvorfor ikke UD har lånt ut noen av parene med silketøfler til Avinor, når andre næringsinteresser har fått låne.

Det er ca 13 måneder siden statsministeren var i Kina med en stor næringslivsdelegasjon på slep. For å få til dette har norske myndigheter gått inn på en avtale om at vi skal «legge stor vekt på Kinas hovedinteresser og viktigste bekymringer og ikke skal støtte handlinger som underminerer disse interessene». Norske myndigheter har tatt på seg de silketøflene som kineserne delte ut, for å få lov til å drive butikk.

Kort og godt: Å gjøre alt som trengs for å komme på godfot med kinesiske myndigheter, slik at norske bedrifter igjen kan gjøre forretninger med Kina har vært en av de viktigste utenrikspolitiske sakene i Norge i flere år.

Spørsmålet her er vel hvorfor ikke UD har lånt ut noen av parene med silketøfler til Avinor, når andre næringsinteresser har fått låne.

Er UD den riktige addresaten ? Naar Air France planla CDG-SEA var det French American Chamber of Commerce som var partner og som virkelig leverte. Konsulatet var aldri involvert over de 5 aarene det tok.

Det Norkse Konsulatet her i Seattle er ikke akkurat hva jeg ville ha i tankene som resurser - sis jeg var innom fant jeg en Pan Am Tidtabell i hyllene (kona til Konsulen driver reisebyraa!)

Det er vel innovasjon Norge og de kontorene de har ute som en maa faa paa banen (tm) (Det er her Eksport Raadet ble slukt).

Er UD den riktige addresaten ? Naar Air France planla CDG-SEA var det French American Chamber of Commerce som var partner og som virkelig leverte. Konsulatet var aldri involvert over de 5 aarene det tok.

Kina og USA er nok veldig forskjellige når det kommer til myndighetenes involvering i ruteutvikling, så jeg tror ikke det eksempelet er spesielt relevant.

Når det gjelder kritikken fra Avinor, så ser den ut til å gå direkte mot tilgang til ressurser via ambassaden og politisk støtte. Fra artikkelen:

• "Det spesielle er at norske myndigheter nekter Avinor bistand i Kina gjennom ambassaden og ambassadøren for å lande viktige flyavtaler i landet."
  • "Hvis ikke Kina ser at norske myndigheter støtter opp om nye ruter, frykter man imidlertid at disse mulighetene også kan ryke."
  • "Departementet ønsker ikke å bekrefte eller avkrefte om Avinors nektes politisk bistand i Kina."

Jeg oppfatter dette som UDs bord.

Det kan hende det ligger noe spesielt bak avgjørelsen i denne saken og at det er gjennomtenkt, men på grunn av alt en har sett før, ville jeg ikke bli overrasket om det er ren nonchalant-isme som ligger bak.

Børge Brende ledet arbeidet mot Kina og det måtte jo til. Brende er god på asia og kan spillet; det tok jo ganske lang tid før vi fikk normalisert forholdet.

Det er klart at vi driver med statsbesøk og formelle middager og har næringslivsdelegasjoner og handelskamre, men det er jo ikke der det starter og slutter. Det er mye mer som skal til i en næringslivskultur der relasjonsbygging er alfa og omega. Jeg sier ikke at vi aldri gjør noenting, men om vi gjør mindre av slikt, som feks ambassademiddager med den beste maten og de viktigste menneskene, sammenlignet med "konkurrentene" blir resultatet deretter uavhengig av silketøflene til Brende og Solberg. Det handler om personlige relasjoner.

Jeg klarer ikke helt å se hvilke motiver norske myndigheter skulle ha for å være i mot ny direkterute til Kina.

At det skulle være for å holde markedet åpent for SAS eller Norwegian er etter mitt syn søkt.

At det skulle være klimaargumenter høres også veldig rart ut, men er i hvert fall tenkelig.

Hvis det ikke finnes en slik grunn, er det jo bare en forklaring igjen, og det er at en ikke er nok på.

Jeg har for eksempel ingen problemer med å forestille meg at det er nokså nytt at Avinor ønsker å bruke ambassaden til representasjon, eller at arrangementet ellers var planlagt mer eksklusivt og omfattende enn ambassaden er vant med og at en derfor har sagt nei fordi "det er ikke praksis hos oss" uten at det ligger mer bak.

Kina og USA er nok veldig forskjellige når det kommer til myndighetenes involvering i ruteutvikling, så jeg tror ikke det eksempelet er spesielt relevant.

Når det gjelder kritikken fra Avinor, så ser den ut til å gå direkte mot tilgang til ressurser via ambassaden og politisk støtte. Fra artikkelen:

• "Det spesielle er at norske myndigheter nekter Avinor bistand i Kina gjennom ambassaden og ambassadøren for å lande viktige flyavtaler i landet."
  • "Hvis ikke Kina ser at norske myndigheter støtter opp om nye ruter, frykter man imidlertid at disse mulighetene også kan ryke."
  • "Departementet ønsker ikke å bekrefte eller avkrefte om Avinors nektes politisk bistand i Kina."

Jeg oppfatter dette som UDs bord.

Det kommer vel litt an paa hvilken Region / Provins i Kina en sikter inn mot - lokalt her har SEATAC hatt stor suksess med aa jobbe sammen med Delstatens Exportraad / Handelskammer mot 2nd tier Provinser i Kina - Rute # 3 fra KIna ble akkurat aapnet - dog er det ikke Pamp Deluxe C.A.A.C men disse mindre virker ogsaa....

Vanskelig å forstå hva som egentlig er problemet her og hvorfor norske myndigheter fremstår så treige. Hvis det er Solvik-Olsen og hans departement som er problemet, så er det på tide å løfte blikket opp fra E6 og asfalt.

Mens danske myndigheter er tydeligvis mer involvert i arbeidet om å få nye ruter

http://cphtraveller.dk/nyheder/air-china-er-nu-online-pa-ruten-mellem-beijing-og-kobenhavn

Efter den officielle ceremoni fik CPHtraveller mulighed for en kort snak med Brian Mikkelsen omkring betydningen af denne nye rute for Danmark. Her lagde han vægt på at den nye rute forhåentlig kan bidrage til at Danmark får en større andel af det hastigt stigende turismemarked fra Kina. Men også er ruten er vigtig for dansk erhvervslivs adgang til det kinesiske marked, da Air China via sin hub i Beijing har et stort netværk til hele Kina

I stedet for å hive laksen fra Nord-Norge, i en trailer som kjører til Gardermoen, for deretter å må bli fløyet til Kina via Dubai, Amsterdam eller hvilken som helst annen nav, så bør næringen kanskje kjøre sjømaten til Luleå og ordne en fraktrute derifra. Etter noen oppslag i VG og Dagbladet tar det ikke så lang tid før politikerne/byråkratene snur og begynner å gjøre noe nyttig....

Back