Avianca Lifemiles

Hmmmm, sitter å leker med booking systemet her og jeg må si jeg ikke helt skjønner hvordan dette her egentlig fungerer.

Bare for å ta et eksempel;
La oss si at jeg skal til DPS fra OSl, med avreise 27 Juni, hjemreise 13 Juli.
Både KVS og Awardteavelr mener det finnes minst 2 seter hele veien i C.

Når jeg slår inn OSL til DPS på siden til Lifemiles så kommer det opp null.
Og det som ser ut til at problemet er ut fra OSL. For dersom jeg bytter ut OSL med CDG så kommer flyene opp helt til DPS og viser det samme som i KVS. MEN dersom jeg nå tester å kun legge inn OSL til CDG så viser det ledig i C på de samme dagene.

Så systemet sjekker tydeligvis ikke routing via CDG i dette tilfellet da, og mener derfor at det ikke er ledig i det hele tatt.

Men da trodde jeg det kunne fikses ved å bruke multi-city.
Og at jeg legger inn ruten manuelt. Altså: OSL-CDG-BKK-DPS.
Men det går jo heller ikke, for så fort jeg klikker på Multi-city, og velger Star alliance eller for eksempel THAI så er det max 3 felt, og det tredje feltet tvinger meg tilbake til utgangspunktet. Altså ubrukelig i dette tilfellet.

Så forstår jeg at det ikke vil hjelpe noe særlig å ringe heller.
Da synes jeg dette virker noe tungt i forhold til DM.
Eller er det noe vesentlig jeg misforstår her ?

Hmmmm, sitter å leker med booking systemet her og jeg må si jeg ikke helt skjønner hvordan dette her egentlig fungerer.

Bare for å ta et eksempel;
La oss si at jeg skal til DPS fra OSl, med avreise 27 Juni, hjemreise 13 Juli.
Både KVS og Awardteavelr mener det finnes minst 2 seter hele veien i C.

Når jeg slår inn OSL til DPS på siden til Lifemiles så kommer det opp null.
Og det som ser ut til at problemet er ut fra OSL. For dersom jeg bytter ut OSL med CDG så kommer flyene opp helt til DPS og viser det samme som i KVS. MEN dersom jeg nå tester å kun legge inn OSL til CDG så viser det ledig i C på de samme dagene.

Så systemet sjekker tydeligvis ikke routing via CDG i dette tilfellet da, og mener derfor at det ikke er ledig i det hele tatt.

Men da trodde jeg det kunne fikses ved å bruke multi-city.
Og at jeg legger inn ruten manuelt. Altså: OSL-CDG-BKK-DPS.
Men det går jo heller ikke, for så fort jeg klikker på Multi-city, og velger Star alliance eller for eksempel THAI så er det max 3 felt, og det tredje feltet tvinger meg tilbake til utgangspunktet. Altså ubrukelig i dette tilfellet.

Så forstår jeg at det ikke vil hjelpe noe særlig å ringe heller.
Da synes jeg dette virker noe tungt i forhold til DM.
Eller er det noe vesentlig jeg misforstår her ?

Vel, det er en av ulempene med LM. Multi-city er nærmest ubrukelig for *A. Noen ganger må man bare kjøpe noen enkelt billetter for å få de flyene man vil ha. LM søkemotoren sliter seriøst med å finne noe ut fra OSL som ikke går via CPH eller ARN til BKK. Hvis du kan låse det til et flyselskap så virker det. F.eks. LH, LX, OS o.s.v. Skikkelig irriterende når det er ledig på f.eks. Eva Air AMS-BKK, men du ikke kan booke fra Oslo.

Men så er det noen fordeler også da :-) Som gjør at LM er et greit alternativ noen ganger.

Hvis du ser etter C, så ville jeg låst til TG. Da vil du få opp OSL-BKK-DPS de dagene det er ledig. TG har begynt å slippe ganske mye C rett før avreise nå. Hvis du må booke tidlig, ville jeg reist fra CPH eller ARN som normalt har masse ledig i C. Et annet alternativ er jo også CPH-SIN-DPS med Singapore Airlines, men lite ledig i C. Dukker opp noen ganger.

Noen sier også at det kan hjelpe å spesifisere tidspunkt for avreise. Men jeg har ikke hatt særlig hell med dette fra OSL.

Vel, det er en av ulempene med LM. Multi-city er nærmest ubrukelig for *A. Noen ganger må man bare kjøpe noen enkelt billetter for å få de flyene man vil ha. LM søkemotoren sliter seriøst med å finne noe ut fra OSL som ikke går via CPH eller ARN til BKK. Hvis du kan låse det til et flyselskap så virker det. F.eks. LH, LX, OS o.s.v. Skikkelig irriterende når det er ledig på f.eks. Eva Air AMS-BKK, men du ikke kan booke fra Oslo.

Men så er det noen fordeler også da :-) Som gjør at LM er et greit alternativ noen ganger.

Hvis du ser etter C, så ville jeg låst til TG. Da vil du få opp OSL-BKK-DPS de dagene det er ledig. TG har begynt å slippe ganske mye C rett før avreise nå. Hvis du må booke tidlig, ville jeg reist fra CPH eller ARN som normalt har masse ledig i C. Et annet alternativ er jo også CPH-SIN-DPS med Singapore Airlines, men lite ledig i C. Dukker opp noen ganger.

Noen sier også at det kan hjelpe å spesifisere tidspunkt for avreise. Men jeg har ikke hatt særlig hell med dette fra OSL.

Ok, takk for svar. Kommer nok til å savne DM.
Bra tips med å låse på TG også, da ser det noe bedre ut i alle fall :)

Problemet er jo at ikke så mange flyselskap flyr hele distansen mellom OSL og dit du vil reise. Hvis ikke det samme selskapet flyr alle segmentene kan man jo ikke låse til noe flyselskap.

Men,

LM kan booke LH F, så lenge det varer, DM kan ikke
LM kan booke enveis til halve prisen, DM kan ikke
LM kan booke C på SQ A380 (hvis du er litt fleksibel), DM kan ikke
LM har mange "smutthull" hvis man gidder å finne de/er fleksibel nok til å bruke de
LM kan bookes online (jeg vet, tragisk nettside, men allikevel)

Som med alle andre program er det pluss og minus.

Problemet er jo at ikke så mange flyselskap flyr hele distansen mellom OSL og dit du vil reise. Hvis ikke det samme selskapet flyr alle segmentene kan man jo ikke låse til noe flyselskap.

Men,

LM kan booke LH F, så lenge det varer, DM kan ikke
LM kan booke enveis til halve prisen, DM kan ikke
LM kan booke C på SQ A380 (hvis du er litt fleksibel), DM kan ikke
LM har mange "smutthull" hvis man gidder å finne de/er fleksibel nok til å bruke de
LM kan bookes online (jeg vet, tragisk nettside, men allikevel)

Som med alle andre program er det pluss og minus.

Sant nok det du skriver.
Heller ikke meningen å være så negativ, men jeg synes nok nettsiden og booking motoren er ganske ræva, rett og slett.

Men som du sier. Fordeler og ulemper som med alt annet :)

Sant nok det du skriver.
Heller ikke meningen å være så negativ, men jeg synes nok nettsiden og booking motoren er ganske ræva, rett og slett.

Men som du sier. Fordeler og ulemper som med alt annet :)

Men de har i det minste nettside da... ;)

Takk for tips så langt folkens!
Sitter nå å leker med en booking OSL-HNL for to pers(Totalt 240k miles). Om jeg tar points/cash(150k miles+drøye 1400USD), så kommer jeg ut med 23800kr ink tax og booking. Jeg får ikke gått videre for å legge inn passasjerer, siden jeg ikke har min 40% poeng på kontoen. Kan noen si meg om jeg kan kjøpe 150k miles på min egen konto nå, og så booke for to andre personer fra min konto? :)

Takk for tips så langt folkens!
Sitter nå å leker med en booking OSL-HNL for to pers(Totalt 240k miles). Om jeg tar points/cash(150k miles+drøye 1400USD), så kommer jeg ut med 23800kr ink tax og booking. Jeg får ikke gått videre for å legge inn passasjerer, siden jeg ikke har min 40% poeng på kontoen. Kan noen si meg om jeg kan kjøpe 150k miles på min egen konto nå, og så booke for to andre personer fra min konto? :)

Max kjøpe 150 000 i året (inkludert bonus i 2for1 kampanje), i hvertfall for meg.
Ikke noe problem å booke for andre personer (har selv gjort det flere ganger)
For meg har poengene kommet med engang etter kjøp.

NB, husk å kjøpe max 75000 og se at du får 75000 bonus poeng i tillegg. Kjøper du 76000 -> får du ingen bonus. Heller ingen bonus hvis kontoen din er opprettet etter at kampanjen startet.

Max kjøpe 150 000 i året (inkludert bonus i 2for1 kampanje), i hvertfall for meg.
Miles+cash teller ikke med i den årlige maksen på 150 000. Så man kan kjøpe 150 000 og ta ut for totalt 375 000 ved å alltid bruke miles+60% cash. Men den beste verdien vil være å bruke miles + ca 50% cash, da blir cash-prisen den samme som ved 2for1-kjøp (15 USD pr 1000 miles).

Tenkte meg til HNL selv, men etter maaange timer på KVSTool og lifemiles sine sider, så finner jeg jo ingenting... Men nå er ikke jeg ekspert på dette heller da, så godt mulig jeg bommer grovt når jeg leter :P (PS: Har ikke kjøpt miles enda, men vurderer sterkt hvis jeg klarer å finne turer)

Tenkte meg til HNL selv, men etter maaange timer på KVSTool og lifemiles sine sider, så finner jeg jo ingenting... Men nå er ikke jeg ekspert på dette heller da, så godt mulig jeg bommer grovt når jeg leter :P (PS: Har ikke kjøpt miles enda, men vurderer sterkt hvis jeg klarer å finne turer)

Kan lett skrive under på dette, se noen poster opp :)
Jeg er heller ingen expert, men har tuslet ganske mye med DM turer etterhvert og har da fått til det i alle fall. Jeg oppfatter Lifemiles som mye vanskelige. Spesielt fordi man ikke kan legge inn routinger manuelt som for eksempel KVS finner som ledige. Det synes jeg var fordelen med DM.
Altså at man kan ringe og foreslå route og flightnr etter noen timer med KVS.
Synes det stort sett funket.

Men noen her har jo funnet HNL kapasitet som du spør om, så det er nok mulig. Men tror nok det betinger at man er sterkt fleksibel på tid og routing, samt at man er så få personer som mulig og aller helst bare 1 person.

Masse bra kompetanse her inne så du får nok bra svar på spørsmålet ditt etterhvert. Lykke til i alle fall ;)

Når tenker du på å reise? Hvilken klasse? Hvor mange passasjerer?
Har fått opp OSL-FRA-SFO-HNL noen ganger i C når jeg har søkt på HNL.
LH og United.

Hvis du søker enveis billetter er det litt mer oversiktlig. Samt velg F (selv om du skal ha C) slik at du får opp ukes kalenderen.

Å finne tilgjengelighet til HNL med LM er vanskelig, men det dukker opp fra tid til annen. Jeg booket en tur til HNL i våres (reiser i Januar), men da jeg på det tidspunktet ikke fant noe tilgjengelighet fra Norge, ble det utreise fra CDG (grøss) isteden. Satset da på en posisjoneringsflight dit. Da jeg tilfeldigvis søkte litt på bonusreiser på lifemiles sin noe brukeruvennlige side i høst, fant jeg plutselig tilgjengelige billetter t/r OSL HNL med LH og UA i C. Så da var det bare å manne seg opp og ringe til Lifemiles sitt service-senter. Var heldig med agenten som snakket godt engelsk og miles var tilbake på konto etter noen nervepirrende timer. Heldigvis var billettene fortsatt tilgjengelige, så da var det bare å booke i vei.
HNL gir veldig god valuta for poengene da det koster færre miles dit enn til f. eks. Sørøst Asia. Ulempen er lav tilgjengelighet, men er man tålmodig dukker det gjerne opp noe.

HNL er dessverre kjent for å ha omtrent null tilgjengelighet på bonusseter. Dette gjelder ikke bare Star Alliance, men også One World og SkyTeam. Det kombinert med at vestkysten av USA er vanskelig gjør det nesten umulig.

HNL er dessverre kjent for å ha omtrent null tilgjengelighet på bonusseter. Dette gjelder ikke bare Star Alliance, men også One World og SkyTeam. Det kombinert med at vestkysten av USA er vanskelig gjør det nesten umulig.

Jepp, men har det blitt verre de siste årene ?
Bestilte HNL billetter for et par år siden på DM i C, og det med utreise i beste sommerferie tid. Gikk ganske greit den gangen dersom du var litt fleksibel. Og vi bestilte god tid i forveien også.

Satt litt med KVS i dag tidlig og snuste på HNL fra OSL. Og nå ser det omtrent umulig ut i C, i alle fall for 3 personer som vi er.

Back