Avianca Lifemiles

Jeg kan godt vente en ukes tid med å booke, tviler på at availability på mine planlagte turer forsvinner med det første. Litt småkvalmt av de å skryte av sin Freddie Award på forsiden av lifemiles.com nå...

Jeg ser litt holdningen som jeg generelt ser på "tredje"-verden flyselskaper ellers. Det er blir nok en aha-opplevelse og en læringskurv for LifeMiles og plutselig å være foretrukket program for mange av de meget vante og krevende kundene. Jeg håper de har noen "omdømme"-eksperter som kan sakene sine.

Man kan selvsagt hevde at endringer bør annonseres i forkant, men disse endringene er egentlig ikke så voldsomme som mange vil ha det til. At endringer kom, måtte man forvente. Hadde ikke Lifemiles hatt sine flaws, ville de nok aldri blitt så populære som de ble. Det er vel heller ikke første gangen at de har tettet smutthull.

Ja, det var mulig å få miles ned mot 1.275cpm når man bestilte cash+miles awards. Men det var langt fra alle reiser man kunne oppnå en slik pris for. Første 1k har gått for omtrentlig 3cpm i flere måneder. Jo flere man "kjøpte", jo lavere ble prisen. Kjøpte man mange nok, ble prisen lav nok til at folk spekulerte i gjøre F-bestillinger bare for å avbestille og få refund i billige miles. De har også byttet litt på når det gjaldt refunds. Fra miles, til cash og tilbake til miles. Uansett hva de valgte, medførte nok dette betydelige kostnader for Lifemiles. Spesielt med tanke på at folk bestilte reiser de aldri hadde tenkt å benytte. Jeg vil anta at deres Star Alliance-partnere heller ikke var veldig begeistret for alle bookinger som ble booket og avbestilt - særlig med tanke på hvor mange tilgjengelige award seats som dukker opp først dager før avgang.

Da var den endelig ticketed og sete valgt! :)

Jeg booket akkurat følgende (sammenhengende) reiserute i bissnisse-klasse:

Jul 29 SK803 OSL-LHR ("C")
Jul 29 SQ317 LHR-SIN

Den ble ticketed av SQ etter 30 minutter, så enten har jeg hatt flaks eller så har det skjedd endringer i det siste :cool:

Last edited:
Bra guide. Jeg har et par kommentarer/spørsmål, tar det her.

Hvor har du det fra at det i noen tilfeller koster +5000 poeng for enveisreiser? Jeg kan ikke huske å ha hverken lest om det eller sett det på noen av mine søk. Kan det være at det enten du har sett eller andre har komentert er et resultat av at poengprisene mellom ulike regioner ikke er "symmetriske"? F.eks. koster t/r Europa-Nord Amerika 100k, mens det motsatt vei koster 105k? Derfor vil prisen i poeng være forskjellig ved kjøp av enveisbilletter. Man kan i gitte tilfeller spare noen poeng ved å booke 2x envei, men et ekstra bookinggebyr spiser jo opp i alle fall deler av hva man sparer.
Det er helt sikkert det som er (var) grunnen, har aldri lagt merke til at det var ulik pris etter hvilken vei man reiste. Noe som også er utrolig sært, men de har rettet det nå.

For de som er interessert i en laaaaang tur med Singapore Airlines finnes det tilgjengelighet i business class den 5 juni på SQ21 EWR-SIN eller SQ22 SIN-EWR. 65 000 miles én vei.

Hadde jeg hatt mulighet å ta fri et par dager så hadde jeg seriøst vurdert denne, kult å prøve verdens lengste non-stop flight før det er for sent. :)

Hm, er det mulig at Lifemiles-billetter litt last minute fleksibilitet?

Satt og rotet litt inne på Expertflyer og så en hel del bevegelser på seat maps som jeg skjønte lite av. Nesten som om man hadde åpnet for innsjekk på tross av at det er drøye 60 timer til avgang. Så jeg forsøker å sjekke inn på lufthansa.com hvor jeg fikk opp en dialogboks som tydelig sier at jeg ikke kan sjekke inn enda, men at jeg kan sjekke inn for tilsvarende flight i morgen. Sammen med en beskjed om at om jeg gjør det, kanselleres samtidig min opprinnelig billett.

Å reise i morgen er uintressant, men skulle jeg få samme tilbud om jeg forsøker igjen på samme tid imorgen, kan det være aktuelt å reise en dag tidligere. Men jeg er ikke sikker på om jeg tør, i frykt for at det er bare første av i alt tre segmenter som endres. Jeg har ikke ønske om noen overnatting i Frankfurt - da foretrekker jeg Seattle.

For ordens skyld, så fant jeg ut at jeg hadde søkt på feil dato på Expertflyer - derav endringer når det gjaldt setetilgjengelighet.

Fly med oss / andre med erfaring: hvor lang tid tar det å få refundert miles og skatter/avgifter hvis man avbestiller?

Nå er vel alle hull tetta, men er dette et program som fremdeles er aktuelt for oss US DM folk? Internettbestilling?

Nå er vel alle hull tetta, men er dette et program som fremdeles er aktuelt for oss US DM folk? Internettbestilling?
Ja, med unntak av at de har devaluert et par ganger uten forhåndsvarsel de siste månedene, vil jeg si at det er et bra alternativ. Det er fortsatt billig, og de har godbiter som SQ A380 C på JFK-FRA-SIN-ruten, SQ C på SIN-EWR/LAX og Lufthansa F tilgjengelig. Og enveisbilletter til 50% er et stort pluss. Ulempene er som kjent at klasser ikke kan kombineres, og at man faktisk må finne den ønskede ruten gjennom søkemotoren. Når man faktisk finner det man vil ha, er det veldig praktisk å kunne booke direkte på nett.

Jeg er fortsatt positiv til LM, men tør ikke å hamstre mye for senere bruk.

Den endringen som har størst effekt hvor dem som ser etter C med base i Europa er å kjøpe miles i kjøpsprosessen nå ikke blir billigere 1,5 cent mot 1,275 cent tidligere.

Dette gjør at gjennomsnitt CPM blir 9 øre i stede før 8 øre som tidligere.

For de som er interessert i en laaaaang tur med Singapore Airlines finnes det tilgjengelighet i business class den 5 juni på SQ21 EWR-SIN eller SQ22 SIN-EWR. 65 000 miles én vei.

Er dette en sjeldenhet, eller er det mulig/sannsynlig at det er tilgjengelig på SQ 22 i starten av oktober ?

Det er ledig med LifeMiles 9/10 og 16/10. Ingenting helt i starten av måneden. SQ38 er ledig 30/9.

Lar disse seg booke ? Kunne se ut på Flyertalk som om folk har problemer med å få gjennomført SQ-biz-bookinger nå (?)
Har ikkje kjøpt LifeMiles selv ennå, så får ikke gjennomført dummybooking.

Last edited:
Lar disse seg booke ? Kunne se ut på Flyertalk som om folk har problemer med å få gjennomført SQ-biz-bookinger nå (?)
Har ikkje kjøpt LifeMiles selv ennå, så får ikke gjennomført dummybooking, satser på en ny kampanje snarligen. :)

Gjennomførte SQ C booking sist for et par uker siden. Ticketed på 20 min og null problemer.

Har ikkje kjøpt LifeMiles selv ennå, så får ikke gjennomført dummybooking.
Jeg leser det meste som postes i LifeMiles-forumet på FT (det er strengt tatt ikke så veldig mye), og har ikke hørt om noen som har hatt problemer. Det eneste er Islending her på forumet, som ikke fikk e-ticket, og måtte ringe LM for å få det ordnet.

Takker !
Satser på ny miles-kampanje snarligen. :)
Hvis de følger tidligere mønster burde det komme en ny kampanje snart, det er nesten 3 mnd siden sist.

Jeg leser det meste som postes i LifeMiles-forumet på FT (det er strengt tatt ikke så veldig mye), og har ikke hørt om noen som har hatt problemer. Det eneste er Islending her på forumet, som ikke fikk e-ticket, og måtte ringe LM for å få det ordnet.

Det holdt med å sende en mail. :)
Den andre bookingen jeg gjorde på SQ38 ble ticketed på 20 min. Så tror ikke det skal være noe problem hvis ikke de har endret på det nylig. Bookingen vises som bekreftet og ticketed på SQ sine sider... Rapporter hvordan det går neste uke. :)

Back