Avianca Lifemiles

Jeg flørter litt med tanken på å kjøpe poeng, og har vært medlem en stund. Men jeg sliter som vanlig med å finne ut av ting... Søkemotoren på lifemiles.com gir ikke så mange resultat. Hva er mulighetene for å legge opp min egen rute og ringe inn, a la DM? Tenker ikke på noe komplekse greier, men ønsker å komme meg fra OSL til ICN i C for en grei pris, men finner ikke alle alternative reiseruter når jeg bruker søkemotoren.

F.eks. er OSL-FRA-ICN ikke tilgjengelig den datoen jeg vil reise, mens jeg via KVS klarer å finne OSL-FRA-BKK-ICN.

De finner visst ikke noe annet enn det man finner selv online, og klarer ikke å bygge opp en rute selv om man feeder dem datoer og flightnummer som du vet har ledige seter. Det + at man ikke kan kombinere klasser er de desidert største ulempene med Lifemiles.

Alternativet for din del blir vel å kjøpe posisjoneringsflight, som er veldig kjipt og burde være unødvendig.

Man får visstnok opp flere alternativer ved å velge klokkeslett når man søker, så du kan evt forsøke å legge inn tidspunktet for den første flighten i ruten som KVS finner.

Last edited:
Hmm... skuffende! Hadde planer om å fylle opp med poeng for to reiser til ICN med poeng+cash. En i mai og en i august. I august er det glissent med resultater når jeg bruker søkemotoren på lifemiles.com mens turen i mai ser ut til å ordne seg ganske bra. Da får jeg enten kjøpe færre poeng enn planlagt, evt. satse på at det åpner seg noe til ICN når det nærmer seg august.

Oppdaterte innlegget mitt mens du svarte, kom på at det kan hjelpe å velge klokkeslett når man søker.

Jeg ville ikke ha vært bekymret for å kjøpe nok miles til begge veier, det er veldig fleksibelt pga cash+miles (trenger bare å ha 40% på kontoen) og enveisbilletter, så man finner alltids noe å bruke dem på.

Oppdaterte innlegget mitt mens du svarte, kom på at det kan hjelpe å velge klokkeslett når man søker.

OMG, det funket ;) Ulempen er at den foreslår Air China, et flyselskap jeg har lovet meg selv å aldri mer bruke. Men jeg er fleksibel på datoene, så da skal jeg leke litt mer med søkemotoren. Takk for bra tips :up:

Noen som har prøvd å kjøpe miles med AmEx EuroBonus-kort? Jeg har prøvd i to forskjellige browsere, men får bare samme melding: "Please enter other credit card number." :cry: Vil nødig gå glipp av 2600 EB-poeng ved å bruke et annet kort. Har ikke EB-Master...

Noen som har prøvd å kjøpe miles med AmEx EuroBonus-kort? Jeg har prøvd i to forskjellige browsere, men får bare samme melding: "Please enter other credit card number." :cry: Vil nødig gå glipp av 2600 EB-poeng ved å bruke et annet kort. Har ikke EB-Master...

Funka som ei kule for meg

Litt nyttig mat til erfaringsdatabasen:

Jeg endte opp med å kjøpe full pott i dag, og måtte til slutt ty til å bruke et kjipt MasterCard uten noe som helst rabatt- eller poengordninger. Kjøpet gikk bra, og poengene dukket opp umiddelbart. Etter noen sekunder fikk jeg SMS fra banken min hvor de sa de hadde sett en mistenkelig transaksjon på kortet mitt, så det er tydelig at Lifemiles/Avianca kvalifiserer som litt ooga-booga, mtp. hvor i verden de holder til. Nå ja, jeg fikk det avklart og Avianca ble whitelistet på kortet mitt.

Jeg fikk så søkt frem den reiseruta jeg ville ha (OSL-FRA-ICN-FRA-OSL) og ville betale med delvis poeng, delvis penger. Jeg var så dum at jeg insisterte på å prøve delbetalingen med mitt AmEx, men kortet ble avvist og hele bookingprosessen trynet uten at jeg hadde fått noe PNR-nummer :headbang Så da prøvde jeg å bestille på nytt, men da var selvfølgelig availability borte. Jeg ringte febrilsk til Avianca i USA. Han jeg snakket med først klarte ikke å finne den opprinnelige bestillingen, så han ba meg ringe tilbake om en time. Jeg gjorde så, og fikk snakke med en dame av type Consuela fra Family Guy som til slutt klarte å finne bestillingen, men sa det var umulig å gjøre noe annet med den enn å slette den. Hun ville ikke la meg betale over telefon. Jeg burde nok bare lagt på og prøvd agentruletten... Men jeg var så oppgitt at jeg ba henne slette bestillingen.

Jeg har nå prøvd å finne samme reiserute igjen, og har i det minste fått til utreisen. Den har jeg bestilt og betalt med MasterCard, og fått bekreftelse på mail. Jeg håper nå at hjemreisen blir gjort tilgjengelig igjen, så jeg også får bestilt den. Hadde vært greit å fly hjem med LH ICN-FRA-OSL, og ikke en miks av flyselskap ICN-PEK-FRA-ARN-OSL.

Oppsummert: Vær forberedt på turbulens ved bruk av Lifemiles!

Oppsummert: Vær forberedt på turbulens ved bruk av Lifemiles!
"Vær forberedt på turbulens hvis man fortsetter å prøve det samme kortet som tidligere ble avvist"? ;)

Neida, skjønner veldig godt at det er irriterende. LifeMiles har sine svakheter og irritasjonsmomenter, men synes kanskje de har et litt ufortjent dårlig rykte. For mitt vedkommende gikk det i hvert fall smertefritt - fant rute, kjøpte miles som kom på konto med en gang (Trumf-Visa gikk gjennom på første forsøk, og gir ca 1,4% EB-poeng), kjøpte billettene med cash+miles og fikk mailbekreftelse og e-ticket på kort tid. Kanskje jeg hadde flaks, men med såpass mange ledd gikk alt uten problemer for min del.

"Vær forberedt på turbulens hvis man fortsetter å prøve det samme kortet som tidligere ble avvist"? ;)

Er du frekk, eller? :lol:

Neida, skjønner veldig godt at det er irriterende. LifeMiles har sine svakheter og irritasjonsmomenter, men synes kanskje de har et litt ufortjent dårlig rykte. For mitt vedkommende gikk det i hvert fall smertefritt - fant rute, kjøpte miles som kom på konto med en gang (Trumf-Visa gikk gjennom på første forsøk, og gir ca 1,4% EB-poeng), kjøpte billettene med cash+miles og fikk mailbekreftelse og e-ticket på kort tid. Kanskje jeg hadde flaks, men med såpass mange ledd gikk alt uten problemer for min del.

For min del ordnet det seg til slutt. Availability ble sluppet igjen, og jeg fikk booket det jeg ønsket, dog i to bestillinger. Jeg har fortsatt 95000 poeng igjen, så jeg kommer nok til å ha mye moro for de i kombinasjon med kontanter. Håper bare jeg slipper å ringe til Consuela flere ganger :p

consuelafromfamilyguy.jpg

Er du frekk, eller? :lol:
Høhø, aldri! :cool:

For min del ordnet det seg til slutt. Availability ble sluppet igjen, og jeg fikk booket det jeg ønsket, dog i to bestillinger. Jeg har fortsatt 95000 poeng igjen, så jeg kommer nok til å ha mye moro for de i kombinasjon med kontanter. Håper bare jeg slipper å ringe til Consuela flere ganger :p
Godt å høre! Hvis du må gjøre endringer senere, så er det faktisk en fordel å ha det som to bookinger, ettersom det er dobbelt så dyrt å endre en bestilling ($150) som å avbestille og bestille på nytt ($50+$25).

Forresten:
http://www.youtube.com/watch?v=WOdjCb4LwQY

Godt å høre! Hvis du må gjøre endringer senere, så er det faktisk en fordel å ha det som to bookinger, ettersom det er dobbelt så dyrt å endre en bestilling ($150) som å avbestille og bestille på nytt ($50+$25).

Godt å vite! Plutselig går jeg amok og booker om til F uten å tenke på konsekvensene ved å ikke ha tilslutningsfly ^_^ Computer says no, indeed :)

Last edited:
Noen her som har erfaring med endring eller avbestilling av Lifimiles award-billetter?

Smertefritt, eller er det pes og det tar unødig lang tid før poeng er tilbake på konto etter avbestilling?

La oss si jeg er på sted A og ønsker en billett til sted C. Jeg finner ingenting tilgjengelig, men etter iherdig leting finner jeg et alternativ, hvor avreise er fra by B. Jeg finner faktisk billetter både fra A til B og B til C, men irriterende nok får jeg ikke booket A-B-C på samme billett.

Vil jeg ved kunne endre en B-C booking til en A-C billett om tilgjengelige seter dukker opp nærmere avreise? Så lenge A og B er i samme region og jeg betaler gebyret på $150? Eller tillater de endringer bare for dato/tidspunkt?

Jeg vet det er billigere å avbestille og bestille på nytt, men jeg har poengene jeg trenger og vil ikke havne i en situasjon hvor tilgjengelige seter forsvinner mellom avbestilling og tidspunktet mine miles er tilbake på konto.

Ser de bokstavene ble litt rotete. Jeg er på utkikk etter SFO-TRD. Jeg finner både SFO-SEA-FRA og SEA-FRA-OSL-TRD. Men det vil seg ikke når jeg prøver å finne alt på en billett.

Derfor vurderer jeg nå å bestille C-award fra SEA. Så kjøper jeg heller en billett SFO-SEA. Venter jeg med å kjøpe den billetten, vil det være attraktivt å betale $150 for SFO-TRD om det blir tilgjengelighet nærmere avreise. Men lar det seg gjøre?

Å reise via SEA er ikke noe dårlig alternativ. Men også derfra har tilgjengeligheten vært omtrent ikke-eksisterende. Inntil det i dag plutselig dukket opp en mulighet en enkeltdag to måneder frem i tid. Så jeg nær ved å sikre meg et sete mens jeg kan.

Noen her som har erfaring med endring eller avbestilling av Lifimiles award-billetter?

Jeg har begynt å sanke erfaringer med LM, og så langt har jeg inntrykk av at det er trøblete å endre award-billetter. Selv om det er fullt mulig å avbestille/endre, så frykter jeg at det å endre fort kan skape smårusk. Det samme med å avbestille dersom du trenger poengene igjen raskt. Rapporter på Flyertalk tilsier at det kan ta tid å få igjen både poeng og skatter/avgifter, men at det til slutt ordner seg.

Jeg er selv i en situasjon hvor jeg har en separat bestilling på OSL-FRA-ICN i C med LH, som jeg ønsker å trylle om til FRA-ICN i F med LH, dersom availability dukker opp for samme dato. Posisjoneringsflight med god tidsmargin har jeg allerede på hånden som en EB-tur. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem, om jeg kan ha to bookinger på samme flight, eller om jeg først må avbestille for deretter å bestille på nytt - og som du skriver, så kan da availability bli borte igjen før du får sukk for deg.

Jeg er redd det må bli litt prøve-og-feile på oss begge, med potensielt grusomt utfall dersom alt skjærer seg.

Endte opp med å booke SEA-FRA-OSL-TRD. I mangel på andre alternativer. Det var eneste alternativ i C for meg som har vært tilgjengelig de siste ukene. Så fort jeg hadde booket, var tilgjengeligheten borte. Og datoen passer meg bedre enn samtlige Y-alternativ jeg har sett.

Så får jeg heller ta fighten med Lifemiles hvis/når det dukker opp noe annet. Turen til Seattle koster meg nok uansett mer enn hva det koster å endre bestillingen min.

Uansett ender jeg opp med en meget god deal, da jeg var på utkikk etter enveis-billett.

Etter litt om og men endte jeg opp på Austrian sine sider for setevalg. Siden det ikke fungerer på nettsidene til hverken Lufthansa eller SAS.

Der la jeg merke til følgende informasjon (som jeg antar er lagt til av Lifemiles):

Your booking

Please note the following in case of rebooking:
- fare must allow rebooking
- rebooking is possible latest 24h prior to departure
- the ticket needs to be completly unused
- origin and destination must stay the same
- namechange is not possible
Please contact our Customer Care Center for further assitance

Likte dårlig at endringer ikke er tillatt for avreisested og destinasjon. Siden jeg ikke fant noen info om dette på forhånd. Ikke i etterkant heller for den del.

Da blir det avbestilling om noe annet dukker opp som det er verdt å betale $75 ekstra for.

Back