Antall klappseter i cockpit i 737

Har ikke så mange turer i den spisse enden, men både SAS og Coast Air hadde steril cockpit under 10 000 fot. Eneste unntaket fra denne regelen var mellom HAU og BGO i Fokker 50, men da var topp ekstakt på 10 000 fot ;)

I flysikkerhetens navn - nå vet dere alle at SAS' policy er Steril cockpit under 10.000 fot og dette bør sitte i bakhodet deres hvis dere er så heldige å få sitte foran der. Dette er den mest kritiske fasen av flighten og distraksjoner bør holdes til et minimum.

.. I know .. jeg høres ut som en gretten gammel gubbe ... ;)

Hvis de ikke sier noe, så kan man jo ikke klandres for å ha gjort noe galt? Nå forutsetter jeg en kraftig dose normal folkeskikk, almennkunnskap og så videre her, men tenker spesifikt på dette med prat under 10,000 fot. Nå vet jeg ikke hva som gjelder vestlandsgutta her på forumet, men i mitt tilfelle har jeg aldri spurt om å få komme inn. Jeg har aktivt blitt oppfordret til å sitte framme - og når de deretter ikke sier noe om det annet enn at jeg bare kan slappe av og føle meg hjemme der inne - who can blame you? Det forutsetter at pilotene tar "ansvar" for egen handling, man kan ikke tro at enhver passasjer kan lover og regler for norsk flyrom.

Tør gjette på at fly-forholdene har litt å si, man er ikke så opptatt om man flyr med blå himmel og vindstille forhold?

Jeg sier dette bare for å snu saken litt, det er ikke ment negativt mot uttalelsen din LN-MOW. Er i bunn og grunn veldig enig i hva du sier. For jeg er overrasket over hvor ofte folk får sitte der framme (evt. hvor bortskjemt forumistene er :colgate: ) og at det enda ikke har kommet en idiot som har satt en stopper for det med den høye raten av tilfeller.... Nesten litt utrolig? Eller er vi søte og snille, alle mann i Norges land? :)

Last edited:
Jeg sier dette bare for å snu saken litt, det er ikke ment negativt mot uttalelsen din LN-MOW. Er i bunn og grunn veldig enig i hva du sier. For jeg er overrasket over hvor ofte folk får sitte der framme (evt. hvor bortskjemt forumistene er :colgate: ) og at det enda ikke har kommet en idiot som har satt en stopper for det med den høye raten av tilfeller.... Nesten litt utrolig? Eller er vi søte og snille, alle mann i Norges land? :)

Det er et privilegium, og vi må ta vare på det. Derfor var kommentaren min ment som et lite proaktivt innspill. Det skal bare en idiot til, så er det slutt ...

Enig med begge av dere ;)
Kjenner ingen på rad 0, og det er kun på goodwill at jeg har fått sittet der. Ser litt ann forholda, og som oftest så er det pilotene som fører samtalen :)

ALLE flyselskaper har dette prinsippet med "sterilt flight deck" under 10.000 ft. Ikke noe spesielt med dette.
Hvordan det i praksis fungerer, er jo litt etter arbeidsmengden og trafikkbildet. Er man invitert inn i cockpit, som avsluttes med f.eks en CAT 3 B (tåkelanding) med uoversiktelig trafikkbilde og mye radiocom., ja da tror jeg ikke man skal spørre for mye....
Andre ganger inviteres besøkende til samtale nesten helt ned til landing...

Er du invitert inn på klappsete, så er du normalt allerede bedømt av den ansvarlige i kabinen.
Er du luftfartsansatt eller spesielt flyinteressert, pleier det å ordne seg. Argumenterer du med at du er flyredd (men kan kontrollere deg), så pleier det også å gi cockpitplass (nei - du trenger ikke være kvinne og ha store pupper...)

I en 737/MD sitter man klistret innpå de to pilotene, på andre maskiner er det helt annerledes. Airbus A320/321 har brukbar plass til to "observers", mens f.eks A330 har veldig romslig plass, og der er den ene klappstolen i cockpit kjent for å være flyets beste sete...

Tally-Ho

i mitt tilfelle har jeg aldri spurt om å få komme inn. Jeg har aktivt blitt oppfordret til å sitte framme

Hva har du som ikke jeg har siden du blir invitert frem? (Det hjelper kanskje å være høy og blond?) :p Jeg trodde faktisk ikke at klappsete var helt stuerent lenger, og har derfor aldri spurt om å få sitte i cockpit, men det er tydeligvis ikke umulig?

Første gangen var flyskrekk ja. Men jeg sa det strengt tatt aldri, sto og gråt og hikstet fram noe uforståelig mens pilotene var verdens mest tålmodige og fantastiske mennesker :) Jeg er enda utrolig takknemlig!

Andre gangen var litt mer tilfeldig. Etter mye om og men endte det hele med: "du har ikke lyst å sitte framme å se hvordan alt fungerer da?". Jatakk gjerne!

Om det hjelper å være høy og blond? Kommer vel an på piloten det..... ;) :lol:
(Strengt tatt har jeg aldri fått inntrykk av det)

Forøvrig føler jeg det er bedre at man blir invitert inn gjennom "en felles interesse for det", enn at man "maser seg inn" (selvfølgelig finnes det en gylden middelvei). Det er muligens bare meg, men det "føles" mye bedre at de har valgt å ha deg der selv enn at man presser seg på to stakkarer i opptil 2 timer bare for at man vil det selv.

...det ble mye filosofi. Ser for meg det sitter en masse piloter og ler/tenker sitt bak pc-skjermen nå :p

Om det hjelper å være høy og blond? Kommer vel an på piloten det..... ;) :lol:
(Strengt tatt har jeg aldri fått inntrykk av det)

Forøvrig føler jeg det er bedre at man blir invitert inn gjennom "en felles interesse for det", enn at man "maser seg inn" (selvfølgelig finnes det en gylden middelvei). Det er muligens bare meg, men det "føles" mye bedre at de har valgt å ha deg der selv enn at man presser seg på to stakkarer i opptil 2 timer bare for at man vil det selv.

Det med høy og blond var nå mest på spøk. :) Jeg synes heller ikke det er noe gøy å presse seg på (gjelder uansett situasjon egentlig) og det er kanskje også en grunn til at jeg ikke spør om å få sitte på klapp, men å bli invitert frem forutsetter jo faktisk at man har mulighet til å prate med pilotene først da, og det skal jo litt til at det blir en naturlig ting å gjøre. :p

Back