Antall klappseter i cockpit i 737

Satt klemt oppi hjørnet bak kapteinen, og når vi hadde landet, glemte han jo at jeg satt der. Så han klemte jo meg helt fast bak der da.. Men men ;)

Det må ha vært relativt stille fra det hjørnet, siden han glemte deg? :lol:

Braathens hadde 2 jump seats, mens SAS har 1. De har valgt vekk det andre setet bak kapteinen for å prioritere bedre plassering av noe nødutstyr.

Huey

Braathens hadde 2 jump seats, mens SAS har 1. De har valgt vekk det andre setet bak kapteinen for å prioritere bedre plassering av noe nødutstyr.Huey

Riktig!
SAS valgte å ikke ta det andre jumpsetet når de bestilte sine NG'er. BU har dette setet rett bak kapteinen, og jeg har hatt "gleden" (?!?) av å tilbringe en times tid der. Det er bare så aldeles for j*****g trangt. Og hvis skipperen glemmer at det sitter noen der og skyver setet sitt bakover, OUCHHH!

Heisann!

...og jeg har hatt "gleden" (?!?) av å tilbringe en times tid der. Det er bare så aldeles for j*****g trangt...

FBU 4EVER! Det er riktig det, men som fripassasjer saa har jeg ogsaa et motto; Selv det verste sete i flyet er bedre enn det beste setet i terminalen... ;)

God dag Dag :)

Hva med -300ene deres? 3 eller 4 seter?

BSSW! Jo, -300 har ogsa to [2] flight deck jump seats.

Dag

FBU 4EVER! Det er riktig det, men som fripassasjer saa har jeg ogsaa et motto; Selv det verste sete i flyet er bedre enn det beste setet i terminalen... ;)Dag

Jeg var nonchalant nok til å ofre mitt sete i Economy Plus (passiv hjem fra CPH) slik at en betalende kunne få mitt sete. Jeg visste bare ikke at det "fine" klappsetet allerede var lovet bort!:(

Riktig!
SAS valgte å ikke ta det andre jumpsetet når de bestilte sine NG'er. BU har dette setet rett bak kapteinen, og jeg har hatt "gleden" (?!?) av å tilbringe en times tid der. Det er bare så aldeles for j*****g trangt. Og hvis skipperen glemmer at det sitter noen der og skyver setet sitt bakover, OUCHHH!
For kapteiner med flere tusen timer ja! Men ikke for overivrige flyentusiaster. ;-):old

Det må ha vært relativt stille fra det hjørnet, siden han glemte deg? :lol:

Haha, ja. Det ble det en periode :P Skipperen var litt streng på at det skulle være helt stille når de snakket i radioen, taxet, takoff og landing. Så skjønner egentlig ikke hvorfor han skulle ha så mange han kunne der framme under landing da..

Jeg var nonchalant nok til å ofre mitt sete i Economy Plus (passiv hjem fra CPH) slik at en betalende kunne få mitt sete. Jeg visste bare ikke at det "fine" klappsetet allerede var lovet bort!:(

Men da ga du en passasjerer en positiv opplevelse og du hjalp en kollega med et problem. :up:

Uansett ikke noe verre enn å være klemt inn mot veggen av en stor neger i en CRJ..... og det betalte jeg (firmaet mitt) $499 for... ;)

Haha, ja. Det ble det en periode :P Skipperen var litt streng på at det skulle være helt stille når de snakket i radioen, taxet, takoff og landing. Så skjønner egentlig ikke hvorfor han skulle ha så mange han kunne der framme under landing da..

Merkelig at de/han sa ja, men det var kanskje for å gi den "visuelle" opplevelsen? Nå har jeg vært så heldig å fly 2 gang på jumpseat, og hver gang har praten (og lattern) sitti løst fra takeoff inn til alle hjulene er på bakken igjen :) Kom det noe på radioen "kuttet" de av setningen og mumlet noe på radioen før de gjenopptok praten der de slapp. Gjelder begge flyselskap jeg har flydd med, aldri fått noe "strengt" inntrykk. Men det varierer vel med person så vel som hvilken dag de har hatt ;)

Hmmm... Under 10.000 fot regnes som kritisk fase og da skal det være 'sterile cockpit' - dvs ingen løs prating og klappsetepax skal være stille med mindre de blir snakket til.
Gjelder samme reglene i Europe, gjør det ikke?

The following is the actual text from U.S. FAR 121.542/135.100, "Flight Crewmember Duties

c. For the purposes of this section, critical phases of flight includes all ground operations involving taxi, takeoff and landing, and all other flight operations conducted below 10,000 feet, except cruise flight.

http://ecfr.gpoaccess.gov/cgi/t/tex...v8&view=text&node=14:3.0.1.1.4.20.3.8&idno=14

Et kjapt googlesøk gir:

"To date, no rule similar to the FAA sterile cockpit rule applies in any European countries, although many European operators apply similar rules within their company, whether by regulation or as recommended practices."

Aldri klappet hos DY, men alle gangene hos WF, BU og SK (og det er en del) har jeg blitt briefiet om sterile cockpit.

Mvh,

SK har steril cockpit, men blir vel ikke alltid praktisert. Noen er mer glad i å prate enn andre...

Har 11 turer på klapp hos SK og har aldri blitt briefet om dette ;)
Ofte så har vi(jeg og somoftest capt´n) snakket sammen helt til vi hører "500, stabalized, checked" ;)

Har hatt en bekjent på klappsete som har fått beskjed om å være stille under 10.000 fot. Det var en SAS-tur.
Jeg har hatt 2 klappturer, men pratet skjit helt ned til bakken. :D

Da jeg fløy klapp med WF i sommer mellom SOG og SDN cruicet va på rundt 8000 fot. Men vi hadde en fin drøs underveis. Under avgang og landing fikk jeg selvsagt beskjed om å holde munnen lukket. Fin opplevelse!

Under avgang og landing fikk jeg selvsagt beskjed om å holde munnen lukket.

Det gjorde ikke jeg da jeg reiste med Norwegian! :D Men jeg gjorde det selsagt ikke. Jeg vet godt hvordan det er å bli forstyrret når du flyr ;) (Ettersom jeg flr på flysimulator) :D

Last edited by a moderator:
I flysikkerhetens navn - nå vet dere alle at SAS' policy er Steril cockpit under 10.000 fot og dette bør sitte i bakhodet deres hvis dere er så heldige å få sitte foran der. Dette er den mest kritiske fasen av flighten og distraksjoner bør holdes til et minimum.

.. I know .. jeg høres ut som en gretten gammel gubbe ... ;)

Back