Ansvar for å endre navn på bilett.

storg

ScanFlyer Gold
Medlem
Ansvar for å endre navn på bilett.

Hva gjør man når SAS kundeservice og reisebyrå ikke er enige. SAS sier at man kan bytte navn på en lavpris bilett, men at man må gjøre det via reisebyrå(via). Via sier at når de kontakter SAS så går det ikke. Er det biletten det er noe spes med? Eller uduglighet?
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

man skal vel helt kontakte det stedet man har bestilt billetten. Alle lavprisbilletter skal man kunne endre navn på, mot et gebyr, mer enn 24 timer før avreise.
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

Originally posted by storg

Hva gjør man når SAS kundeservice og reisebyrå ikke er enige. SAS sier at man kan bytte navn på en lavpris bilett, men at man må gjøre det via reisebyrå(via). Via sier at når de kontakter SAS så går det ikke. Er det biletten det er noe spes med? Eller uduglighet?

Dette har du faktisk krav på! Tror det var Ryanair som fikk masse pes i forbrukerombudet fordi de nektet folk å endre billetten en periode.

Dette kan være smart å gjøre;

Ring til SAS, snakk med en kundekonsulent som sier at det kan endres, be om navnet/referanse og så gir du dette til VIA. Da burde det vel gå smertefritt?
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

Originally posted by andeik

Originally posted by storg

Hva gjør man når SAS kundeservice og reisebyrå ikke er enige. SAS sier at man kan bytte navn på en lavpris bilett, men at man må gjøre det via reisebyrå(via). Via sier at når de kontakter SAS så går det ikke. Er det biletten det er noe spes med? Eller uduglighet?

Dette har du faktisk krav på! Tror det var Ryanair som fikk masse pes i forbrukerombudet fordi de nektet folk å endre billetten en periode.

Dette kan være smart å gjøre;

Ring til SAS, snakk med en kundekonsulent som sier at det kan endres, be om navnet/referanse og så gir du dette til VIA. Da burde det vel gå smertefritt?

Har de virkelig krav paa det?
Vet om mange selskaper der kun 1 bokstav kan endres...Bare lurer paa hvor den RETTEN TIL AA FORANDRE NAVN staar?!
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

13. Kan jeg endre navn på billetten?
En billett som er kjøpt til privat bruk, det vil si ikke i forbindelse med forretningsreise, kan overføres helt (men ikke delvis) til en annen person. Slik overføring forutsetter følgende:

-du kontakter oss vedrørende ønsket overføring av din billett minimum 24 timer før fastsatt avgang som angitt på den første flykupongen i billetten;
-vi selv opererer angjeldende flyvning(er) oppført i billetten, og
-den personen billetten overføres til tilfredsstiller og godtar alle vilkår som følger den opprinnelige billetten.
Når du overleverer billetten til oss, vil vi utstede en ny billett i navnet til den personen som billetten skal overføres til. Den nye billetten vil bli underlagt de samme betingelser og vilkår som gjelder for den opprinnelige billetten. Du vil bli avkrevd et administrasjonsgebyr i forbindelse med overføring av billetten.

Med unntak av det som framgår ovenfor, er en billett ikke overførbar.

http://www.sasbraathens.no/no/
velg kontakt oss - spørsmål og svar - billetter og bestilling, pkt. 13
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

Originally posted by OSLansatt

Originally posted by andeik

Originally posted by storg

Hva gjør man når SAS kundeservice og reisebyrå ikke er enige. SAS sier at man kan bytte navn på en lavpris bilett, men at man må gjøre det via reisebyrå(via). Via sier at når de kontakter SAS så går det ikke. Er det biletten det er noe spes med? Eller uduglighet?

Dette har du faktisk krav på! Tror det var Ryanair som fikk masse pes i forbrukerombudet fordi de nektet folk å endre billetten en periode.

Dette kan være smart å gjøre;

Ring til SAS, snakk med en kundekonsulent som sier at det kan endres, be om navnet/referanse og så gir du dette til VIA. Da burde det vel gå smertefritt?

Har de virkelig krav paa det?
Vet om mange selskaper der kun 1 bokstav kan endres...Bare lurer paa hvor den RETTEN TIL AA FORANDRE NAVN staar?!

Nu skal vi ikke sammenligne æbler og bananer. Reglen med ændring af 1-3 bogstaver (afgængig af flyselskab) i navnet er en regel som er indført for at kunne rette mindre stavefejl, misforståelser osv. I princippet kan stavefejl eller lignende over 1-3 bogstaver også rettes (hvis det er åbenlyst det er en fejl/misforståelse) men så skal det først godkendes af en overordnet hos det pågældende flyselskab.

Det der tales om her er en navneændring mod betaling af et ændringsgebyr. Det er noget helt andet.
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

Om det er en flight med SK-flightnummer (men ikke operert av BD eller LX), så skal det være mulighet for å endre på navnet forutsatt at samtlige flighter i bookingen har SK-prefiks (er alle flighter SK-flighter?). Billetten må være ubrukt (reisen ikke påbegynt).

Edit: Nei, du har IKKE krav på å endre navn på en flybillett med mindre flyselskapet har det i sine betingelser og du har oppfyllt alle betingelser som settes i den forbindelse. Det er ikke tilfelle at man ellers har krav på å få endret navn. I utgangspunktet kan du ikke endre navn i en booking etter den er lagret hos flyselskapet, selv om billetten fortsatt ikke er utstedt. Det er det som er standard.
 
Re: Ansvar for å endre navn på bilett.

Dette er SAS sine regler for name change:

From 19DEC05 SAS Help Desk will be able to help Travel Agents in making Name Change from one E-ticket to another in Amadeus.

Criteria for Name Change on a ticket
A ticket issued with SK-prefix can be transferred to another passenger via name change.

Exception:
- BD as operating carrier: Full refund is offered except name change fee. See procedure below
- LX as operating carrier. Full refund is offered except name change fee. See procedure below.
- Flights with WF-prefix may participate in the journey.

The following criteria must be fulfilled before a Name Change can take place:



Step Action

1. The ticket must be issued, paid and unused with SK-prefix for the entire journey
Exception: Flights with WF-prefix may participate in the journey

2. The change of name must be made at least 24 hours before departure
Exception: Sport fares from/within Norway permitted until departure at no charge

3. The purpose of the journey must be pleasure

4. The new passenger must be the same type as the original passenger,
e.g. Senior/Youth/Family (member) travel together

5. EuroBonus Award tickets

6. New cancellation insurance must be issued and paid for

7. Ground transportation, hotels or cars are not included



Procedures for tickets including BD and LX as operating carriers.



Step Action

1 Full refund of the ticket minus Name Change Fee.

2 Make a new PNR with same flights in the same booking class (RBD) and issue a new ticket with the new name.

3 Charge for the new ticket.

4 Mark the endorsement box with:
Non refundable.

5 Make an information line (RM) in old PNR with:
Refund authorized due Name Change. New PNR number …….
 
Back
Top