AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Hvor mye måtte du ut med i fueltax, om jeg kan spørre?
Fuel surcharge ble 5310kr pr. pers og totale skatter og avgifter endte opp på den nette sum av 6272kr.

Jeg fikk ikke "Open Jaw" godkjent nå nettopp, ifølge dokumentasjonen til agenten er det kun tillatt for SAS flighter, og med hjemreise fra samme land.

(Jeg ville reise til MEL og hjem fra SYD)

Dere som har fått godkjent Open Jaw, stemmer dette med deres erfaringer?

I tillegg: følgende bl avvist pga "too may zones"
SVG-LHR-ICN-BKK-MEL
MEL-BKK-FCO-FRA-SVG
Var i hvertfall ikke noe problem i mitt tilfelle, men jeg ungikk å bruke ordene "open jaw".
Det stemmer nok at det er litt for mange soner i den routingen der. Bookingen kan maks inneholde 3 soner. BKK blir sør-øst asia mens ICN blir far east.

Jeg fikk ikke "Open Jaw" godkjent nå nettopp, ifølge dokumentasjonen til agenten er det kun tillatt for SAS flighter, og med hjemreise fra samme land.

Stemmer ikke. Jeg fikk lagt til PNH-BKK på en eksisterende billett OSL-BKK t/r med Thai, altså Open Jaw i samme sone. Men dette er nytt og virker som at få agenter har fått med seg endringen.

Too many zones har vært begrensning hos SAS hele tiden, ref mange tidligere innlegg.

I tillegg: følgende bl avvist pga "too may zones"
SVG-LHR-ICN-BKK-MEL
MEL-BKK-FCO-FRA-SVG

Stemmer ikkje med min erfaring heller. Utreise til CUZ (Peru) og heimreise frå ADZ (Colombia). Ville prøvd igjen med anna agent.

SAS flyr ikke lenger på DXB.

Takk for input. Ble litt usikker siden det er mulig å booke flighter til dxb fra sas sine sider. Ser derimot at det er codeshared flights.

Finner Business Award Saver tilgjengelighet for 2 stykk med Austrian til DXB i overgangen aug/sept ´15.

Bruk www.united.com til å søke etter ledige bonusplasser, i søkeboksen på forsiden velg Award Travel. Det fine med siden er at man får opp en månedskalender som viser når det er ledig first/biz/eco. Det er kolonnene for Saver Award som viser om det er ledige bonusplasser.

Et kjapt søk viser at det er bonusplasser tilgjengelige i både biz og eco hver dag OSL-DXB i aug og sep. Fuel surcharge og tax avhenger av routing og selskap, men du må fort regne med +/- 4000 kr/pers, mulig det er litt lavere til midtøsten enn Asia og Usa.
Takk for gode tips!

Slik jeg ser det er de eneste alternativene Austrian, Lufthansa og Tyrkish.
Om jeg må betale ca 4' i fuelcharge per pers; er det verdt å betale dette samtidig som jeg må bruke ca 140' EB poeng på denne turen i business? Det koster jo bare litt over 3' med Emirates fra osl.

Jeg vet ikke hvor fancy og bra business hos de 3 overnevnte er, men antar det bare er lufthansa som har et interessant produkt.

AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Jeg vet ikke hvor fancy og bra business hos de 3 overnevnte er, men antar det bare er lufthansa som har et interessant produkt.

Austrian har et veldig godt produkt i alle fall. Turkish skal være bra, men kan ikke rapportere på dette før i mai. Jeg tror ikke det er så veldig forskjellig mellom disse Star selskapene, men får du ny C hos LH er vel det atraktivt.

Last edited:

Slik jeg ser det er de eneste alternativene Austrian, Lufthansa og Tyrkish.
Om jeg må betale ca 4' i fuelcharge per pers; er det verdt å betale dette samtidig som jeg må bruke ca 140' EB poeng på denne turen i business? Det koster jo bare litt over 3' med Emirates fra osl.

I mine øyne har Austrian det beste C produktet, så Lufthansa ny biz (Turkish er kanskje bedre på mat).

Hei,

Jeg satser på en Companion Ticket tur i Mai med en kompis fra Stavanger til Dubai.

Tre spørsmål :

1 : Tenker på Lufthansa. Må jeg da betale avgifter for begge mann, eller inngår alt i CT ?

2 : Som sagt. Tenker på enten via København og Zurich med Swiss på en 333 i C,
eller via Frankfurt med Lufthansa i ny C på 343.

Hvilken av disse 2 ville dere valgt ? Har enda ikke prøvd Senator loungen i Zurich og
rekker 2 timer der på vei ned. Er det samme avgifter med Lufthansa og Swiss ?

3 : Er det stress å ringe å booke dette her ? Har de peiling de som tar telefonen ?

Takker for svar...

Hei,

Jeg satser på en Companion Ticket tur i Mai med en kompis fra Stavanger til Dubai.

Tre spørsmål :

1 : Tenker på Lufthansa. Må jeg da betale avgifter for begge mann, eller inngår alt i CT ?

Hvilken av disse 2 ville dere valgt ? Har enda ikke prøvd Senator loungen i Zurich og

3 : Er det stress å ringe å booke dette her ? Har de peiling de som tar telefonen ?

Takker for svar...

Du må betale avgifter for begge.

Ville valgt Swiss. Sen/Biz loungene i ZRH er ikke noe å lengte etter men Swiss har et bedre ombordprodukt.

Hei,

Tre spørsmål :

Takker for svar...

2: Swiss fremfor Lufthansa, men ikke glem Austrian fra VIE. Lufthansa flyr også fra MUC til DXB.... Vil tro avgiftene blir forholdsvis like.

3: Synes jeg har møtt på veldig service innstilte folk når jeg har ringt. Ikke noe stress. Men en fordel å vite hvilke flighter som har ledige seter før du ringer.

Fått min CT for 2016 nå og tenker å svi av 140k poeng til Australia eller deromkring med frøkenen. Har ikke så stor kjennskap til C produktene til de aktuelle *A selskapene som kan ta meg dit - antar Thai, Singapore og AirChina er mest aktuelle?

Noen som vet om det er stor forskjell i skatter og avgifter på de forskjellige og hvem som har et ombordprodukt som er verdt å gå for?

Fått min CT for 2016 nå og tenker å svi av 140k poeng til Australia eller deromkring med frøkenen. Har ikke så stor kjennskap til C produktene til de aktuelle *A selskapene som kan ta meg dit - antar Thai, Singapore og AirChina er mest aktuelle?

Noen som vet om det er stor forskjell i skatter og avgifter på de forskjellige og hvem som har et ombordprodukt som er verdt å gå for?

Jeg personlig ville nok hvertfall styrt unna Air China, og kanskje Thai (servicen er lotto, men de har et godt sete). Ville vurdert Eva Air i tillegg til Singapore og Thai.

Australia er forøvrig 180k EB-poeng.

Hei,

Jeg har bestilt Dubai-tur med CT nå.
Det ble følgende for to personer :

SVG - FRA - MUC - DXB t/r

Det blir da ut fra Munich i A333, med ny Lufthansa C. Har også lagt inn litt tid i Senator loungen i Munich.

Den totale kosten ble på 90 000 poeng + ca 9000 NOK for avgifter og diverse for begge personer.

Det ser ut som om at dette er dyrere enn hva det ville kostet å kjøpe økonomi billetter.
Vi snakker om korte flyturer ned til Tyskland, og deretter en på 6 - 7 timer ned til Midtøsten.
Lounge adgang får vi uansett, siden jeg har *A Gold.

Syns dere dette er verdt det, eller bør en bruke CT på noe som har mindre avgifter ?

YQ på awards har tatt helt av. Best verdi er selvsagt selskapene som ikke tar YQ (f. eks. SAS), så C-awards der i ny kabin må jo sies å være toppers.

Hvis du får oppgradert til First Class, kan YQ-en på sett og vis forsvares, fordi du kan drikke det inn igjen i loungen og ombord, men 9000 for Business til Dubai? Tja... Er omtrent halvparten av det man betaler når det er salg i Business, og da opptjener man poeng.

YQ på awards har tatt helt av. Best verdi er selvsagt selskapene som ikke tar YQ (f. eks. SAS), så C-awards der i ny kabin må jo sies å være toppers.

Hvis du får oppgradert til First Class, kan YQ-en på sett og vis forsvares, fordi du kan drikke det inn igjen i loungen og ombord, men 9000 for Business til Dubai? Tja... Er omtrent halvparten av det man betaler når det er salg i Business, og da opptjener man poeng.

Ja, er helt enig med det du sier.
Nå flyr vel kun ny SAS for tiden til NYC, og vi legger nok ikke om reisemålet for å maksimere CT…

Mener at det er omtrent umulig å finne to seter på samme flight med Eurobonus poenger på First Class med Lufthansa. Da skal man ihvertfall være utrolig fleksibel med datoer...

Vi kan jo drikke det inn igjen i Business kabinen / Senator loungen også, men da kommer det vel an på om Hansa slipper oss inn på flyet, og ikke minst om araberne slipper oss inn i UAE :P

Er avgiftene i C og F ca. like?
I følge ITA Matrix ligger skatter og avgifter på Lufthansa MUC-DXB på 210 EUR i både C og F en vei på samme flight, så det ser ut som det ikke skilles noe hos LH. Til sammenligning er skatter og avgifter 160 EUR i Y.

EDIT:
Like skatte avgifter hos Thai på C/F på CDG-BKK i A380.
12 EUR dyrerer på F kontra C på FRA-SIN i A380.

Last edited:

Er det noe system i når Award Tickets legges ut? Er det for tidlig å booke for sep/okt eller burde det være greit? Ser på LH, SQ, TG og ANA.

Da ble det en booking hos callsenteret på meg også. Gikk smertefritt, hyggelig dame som var lett å kommunisere med. Rene smørblomsten i forhold til f.eks noen av dragene på US Airways bookingene jeg har hatt tidligere. Positivt overrasket.

Booket en open jaw i business uten problemer:

SK OSL-LHR B738
AC LHR-YYZ B77W
AC YYZ-YUL A321
AC YUL-LAX A320

UA SFO-IAD B777
LH IAD-FRA B747-8
LH FRA-OSL A320

Alt i business. 110 000 poeng.

Var vanskelig å finne OSL-LAX på datoene mine, så det ble en skikkelig melkerute. Blir muligens forandret om jeg finner en bedre routing når det nærmer seg.

Skatter på rett over 4000 pr pers.

Tommy

Last edited:

Da ble det en booking hos callsenteret på meg også. Gikk smertefritt, hyggelig dame som var lett å kommunisere med. Rene smørblomsten i forhold til f.eks noen av dragene på US Airways bookingene jeg har hatt tidligere. Positivt overrasket.

Booket en open jaw i business uten problemer:

OSL-LHR
LHR-YYZ
YYZ-YUL
YUL-LAX

SFO-IAD
IAD-FRA
FRA-OSL

Alt i business.

Var vanskelig å finne OSL-LAX på datoene mine, så det ble en skikkelig melkerute. Blir muligens forandret om jeg finner en bedre routing når det nærmer seg.

Skatter på rett over 4000 pr pers.

Tommy

Hvilken selskap flyr du med, og hvor mange poeng gikk med ?

Status
Not open for further replies.
Back