AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Tipper det er agentruletten som gjelder. Står klart og tydelig i betingelsene at det ikke er lov, men kunnskapsnivået til de som driver og utsteder billettene er ikke alltid (som oftest) det beste...

Kan du vise til hvor det står at det ikke er lov? Jeg klarer ikke å finne det, men mulig jeg ser feil plass;

https://www.americanexpress.no/file...anion ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf

Det nærmeste jeg kommer som kan tolkes slik med en del godvilje er punkt nummer 17?

Agenten virket forøvrig oppegående, men man vet aldri.

Splitteminebramseil! Det ser ut til at open-jaw kanskje er blitt tillatt, eller i verste fall er det så tvetydig at det kan argumenteres for. Står ingenting i .pdf-en (det mener jeg bestemt det gjorde tidligere), men det står riktignok på EuroBonus-sidene som lenker til .pdf-en. På den annen side; når var sas.no en kilde til korrekt og oppdatert informasjon?

Nei, her hadde jeg kjørt på og prøvd open-jaw. Det skal jeg gjøre mandag morgen :)

Utreise og hjemreise må finne sted før utløpsdato på Companion Ticket.
Er dette nytt, eller bare noe jeg har oversett, trodde det kun var utreisen som måtte starte før CT gikk ut?

Planen var å bruke CT til jul/nyttårstur, men det virker da ikke å gå...

Splitteminebramseil! Det ser ut til at open-jaw kanskje er blitt tillatt, eller i verste fall er det så tvetydig at det kan argumenteres for. Står ingenting i .pdf-en (det mener jeg bestemt det gjorde tidligere), men det står riktignok på EuroBonus-sidene som lenker til .pdf-en. På den annen side; når var sas.no en kilde til korrekt og oppdatert informasjon?

Nei, her hadde jeg kjørt på og prøvd open-jaw. Det skal jeg gjøre mandag morgen :)

Jeg nevnte aldri ordet open-jaw i samtalen med agenten. Book turen som om ulik tur- og retur destinasjon er verdens mest naturligste ting å gjøre.

Ser gjennom eldre dokumenter, og tidligere stod det at reisen må foretas til og fra samme by. Så det er en endring.

Nokon fleire som kan bekrefta at open-jaw i det stille har blitt tillatt?
Er interessert i utreise til Lima/Cuzco og heimreise frå Bogota :)

Då har eg vore i kontakt med SAS, og gjennomført ein "dummy booking".
Open Jaw viste seg å væra uproblematisk (eg nevnte det ikkje spesifikt).
Det som derimot var nytt for meg, er at det ikkje går an å ha ein booking kombinert av C og Y-klasse. Eg var av den oppfatning at det gjekk an å booka C heile vegen, men gå for Y der C ikkje er tilgjengelig?

Det som derimot var nytt for meg, er at det ikkje går an å ha ein booking kombinert av C og Y-klasse. Eg var av den oppfatning at det gjekk an å booka C heile vegen, men gå for Y der C ikkje er tilgjengelig?

Kanskje det er slik at en ikke kan velge Y om det er C-klasse men ikke ledig? Kombi med C og F er jo pga at på noen strekk er C høyeste klasse.

Jeg har fått booke Economy (X) på flighter med 2-klasse konfigurasjon, så mulig du bare må spille litt agentrulett.

Fikk for øvrig booket en CT-reise om til open-jaw nå nettopp, no questions asked, så det virker definitivt å være en ny - og meget stor - fordel.

Det endte opp med å ikkje væra eit problem for meg då eg fann C-seter på ruta BGO-CPH-LHR og vice versa. I motsetning til via SVG eller OSL.

Dama frå Baltikum var forøvrig svært behjelpelig, som gadd å bekrefta at det faktisk var ledige seter på den halv-kompliserte reiseruta mi. Men det var tydelig nytt for ho at Avianca ikkje tar betalt for YQ, for ho måtte sjekka med sin overordna når totalsummen vart såpass låg :)

EDIT:
Då var reisa faktisk booka. BGO-CPH-LHR-BOG-LIM-CUZ og BOG-LHR-CPH-BGO, i C.
Ingen problemer å booka open-jaw, med andre ord :)

Last edited:

Var borti det samme, at de sa det ikke var lov å kombinere Y og C, men etter at jeg påpekte at dette ikke sto i vilkårene, samt 30 min hold for at damen skulle konferere sin overordnede fikk jeg booket med miksing av klasser.

Kan også bekrefte at Open Jaw nå er tillatt etter å ha lagt til et retursegment på eksisterende booking. Agenten sa først at det ikke var tillatt, men etter å ha insistert på supervisor og 17 min hold ble det godtkjent.

Etter å ha lest dette idag ringte jeg til Amex CT kontor og fikk booket om uten et spørsmål. BGO-SFO, IAH-BGO er i boks. Blir vel en skuff å fly 737 i C er jeg litt redd bare.

Jeg har nå lest en god del på diverse forum, men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne hvor jeg lettest finner bonusbilletter hos de forskjellge selskapene i Star Alliance. Har registrert meg hos ANA, men der får jeg tydeligvis ikke søkt.

Noen som kan hjelpe meg med andre metoder for å finne bonusbilletter?
Planen er å bruke CT'en i sommer på OSL-SFO og LAS-OSL.
Utreise 13 eller 14.juli og hjemreise 28.juli.

-Takk :)

Last edited:

Jeg har nå lest en god del på diverse forum, men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne hvor jeg lettest finner bonusbilletter hos de forskjellge selskapene i Star Alliance. Har registrert meg hos ANA, men der får jeg tydeligvis ikke søkt.

Noen som kan hjelpe meg med andre metoder for å finne bonusbilletter?
Planen er å bruke CT'en i sommer på OSL-SFO og LAS-OSL.
Utreise 13 eller 14.juli og hjemreise 28.juli.

-Takk :)
På forsiden etter du har logget inn på ANA, klikk Members Service og så Award Reservation.
Så klikker du på ANA International Flight Awards. Legg inn feks HND - FRA og klikk søk.
Bla deg ned forbi resultatene som kommer opp ned til Use Star Alliance Member Airlines-knappen. Nå kan du søke på availability på *A :)

Skulle oppgradere påsketuren min til busines, men fikk ikke lov til å booke denne:

SK892 TRD-ARN
TG961 ARN-BKK
TG415 BKK-KUL

SQ974 SIN-BKK
TG606 BKK-HKG
CA118 HKG-PEK
SK996 PEK-CPH
SK2884 CPH-TRD

Var et eller annet med at jeg ikke kunne ha transit via Kina. Endte opp med denne routingen:

TRD-ARN SK892 B738
ARN-BKK TG961 B773
BKK-KUL TG415 A333

SIN-NRT NH802 B773
NRT-FRA LH711 B744
FRA-CPH LH830 A320
CPH-TRD SK2884 B737

Stopover på 22 timer i Tokyo.

Skulle oppgradere påsketuren min til busines, men fikk ikke lov til å booke denne:

SK892 TRD-ARN
TG961 ARN-BKK
TG415 BKK-KUL

SQ974 SIN-BKK
TG606 BKK-HKG
CA118 HKG-PEK
SK996 PEK-CPH
SK2884 CPH-TRD

Var et eller annet med at jeg ikke kunne ha transit via Kina. Endte opp med denne routingen:

TRD-ARN SK892 B738
ARN-BKK TG961 B773
BKK-KUL TG415 A333

SIN-NRT NH802 B773
NRT-FRA LH711 B744
FRA-CPH LH830 A320
CPH-TRD SK2884 B737

Hvorfor kunne du ikke ha transit i Kina? i forhold til MPM er det faktisk over 10 000 med Tokyo og ca 8000 med transit i Kina. Både Japan og Kina ligger jo i samme sone.

SK892 TRD-ARN
TG961 ARN-BKK
TG415 BKK-KUL

SQ974 SIN-BKK
TG606 BKK-HKG
CA118 HKG-PEK
SK996 PEK-CPH
SK2884 CPH-TRD

TRD-ARN SK892 B738
ARN-BKK TG961 B773
BKK-KUL TG415 A333

SIN-NRT NH802 B773
NRT-FRA LH711 B744
FRA-CPH LH830 A320
CPH-TRD SK2884 B737

Hvor mye måtte du ut med i fueltax, om jeg kan spørre?

Jeg fikk ikke "Open Jaw" godkjent nå nettopp, ifølge dokumentasjonen til agenten er det kun tillatt for SAS flighter, og med hjemreise fra samme land.

(Jeg ville reise til MEL og hjem fra SYD)

Dere som har fått godkjent Open Jaw, stemmer dette med deres erfaringer?

I tillegg: følgende bl avvist pga "too may zones"
SVG-LHR-ICN-BKK-MEL
MEL-BKK-FCO-FRA-SVG

Status
Not open for further replies.
Back