AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Det er helt vanlig blant flyselskapene og ha høyere fuel surcharge i C, og logikken er at en passasjer i C krever mer fuel enn en i Y

Med å kreve mer fuel, mener du da at de er tørstere ;-) ? Hehe

Med å kreve mer fuel, mener du da at de er tørstere ;-) ? Hehe

Pga dårligere utnyttelse av plassen (og tunge seter) så er drivstofforbruket per passasjer høyere for en i business enn økonomi

Tar man en 737 så vil drivstofforbruket ikke være veldig forskjellig (litt er det) enten man har 50 businesseter eller 150 økonomisjef ombord. Mens førstnevnte bruker 3x så mye fuel per passasjer for og fly samme strekning

Hei.

Jeg får CT nå ila kort tid men har ikke så mange muligheter til å bruke den i 2015. Har derimot en liten åpning i aug/sep og det er ikke så veldig mange destinasjoner som frister så veldig for en tur på ca 5-8 dager.

For å få mest mulig ut av denne billetten tenker jeg derfor business OSL-DXB.

Ser det er flere *A som flyr dit men får ikke opp denne flighten når jeg søker på sas sine egne "bruk bonuspoeng" sider.

Noen som har noen formening om:

- Er det noen verdi å fly med SAS Biz på denne strekningen? Hva får man ekstra?
- Er det andre *A selskap som man heller burde velge?
- Noen som vet hva denne turen koster i fuelcharge og tax?

På forhånd takk. :-)

Hei.

Jeg får CT nå ila kort tid men har ikke så mange muligheter til å bruke den i 2015. Har derimot en liten åpning i aug/sep og det er ikke så veldig mange destinasjoner som frister så veldig for en tur på ca 5-8 dager.

Ser det er flere *A som flyr dit men får ikke opp denne flighten når jeg søker på sas sine egne "bruk bonuspoeng" sider.

SAS flyr ikke lenger på DXB.

Hei.

Finner Business Award Saver tilgjengelighet for 2 stykk med Austrian til DXB i overgangen aug/sept ´15.

Hei.

Bruk www.united.com til å søke etter ledige bonusplasser, i søkeboksen på forsiden velg Award Travel. Det fine med siden er at man får opp en månedskalender som viser når det er ledig first/biz/eco. Det er kolonnene for Saver Award som viser om det er ledige bonusplasser.

Et kjapt søk viser at det er bonusplasser tilgjengelige i både biz og eco hver dag OSL-DXB i aug og sep. Fuel surcharge og tax avhenger av routing og selskap, men du må fort regne med +/- 4000 kr/pers, mulig det er litt lavere til midtøsten enn Asia og Usa.

Kan jeg booke First hos Singapore Airlines på CT? Eller det er kanskje ikke lov med ulike klasser? F.eks. Business på OSL-FRA og deretter First på FRA-SIN?

Har fått meg ExpertFlyer og ser at SQ25 den 23/09 på FRA-SIN har fire ledige First. Jeg regner med jeg tolker det riktig?

Kan jeg booke First hos Singapore Airlines på CT? Eller det er kanskje ikke lov med ulike klasser? F.eks. Business på OSL-FRA og deretter First på FRA-SIN?

Har fått meg ExpertFlyer og ser at SQ25 den 23/09 på FRA-SIN har fire ledige First. Jeg regner med jeg tolker det riktig?

A gjelder billetter for salg ikke bonusbilletter; du må se etter O.

I tillegg:
You can book First Class award flights on following member airlines, Air China, Air India, ANA, Asiana, EgyptAir, Lufthansa, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines*, Thai Airways and United. Check Star Alliance award chart for information about prices.

* Not available on Singapore Airlines A380 and B77W (B777-ER) flights.
https://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/staralliance/star_alliance_award_chart/

Pga dårligere utnyttelse av plassen (og tunge seter) så er drivstofforbruket per passasjer høyere for en i business enn økonomi

Tar man en 737 så vil drivstofforbruket ikke være veldig forskjellig (litt er det) enten man har 50 businesseter eller 150 økonomisjef ombord. Mens førstnevnte bruker 3x så mye fuel per passasjer for og fly samme strekning

Hehe, hadde strengt tatt ikke forventet svar på spøken min ;-)

Så 150 økonomisjefer sitter ikke på business altså... :cool:

Apropos fuelcharges;

http://loyaltylobby.com/2015/01/28/philippines-outlaws-fuel-surcharges/

Tror ikke de har så mye å gjøre med fuel. Oljeprisen tatt i betraktning "burde" de da ha sunket på de siste awardbestillingene (eller generelt), men selskapene ser nok heller sitt snitt til å styrke sin trolig trange økonomi.

Sommerferien booket;

SVG - OSL (SK)
OSL - BKK (TG)
BKK - HAN (TG)
//
SIN - BKK (TG)
BKK - OSL (TG)
OSL - SVG (SK)

Alt i C. Fuelcharges på noe høye 5459,- per pax. Poeng 140 000.

Noen som har en formening på hvorfor fuelcharges er så høye? Har dagens valutakurs noe å si, dvs er de egentlig priset i USD / EUR ?

Og; i følge SAS / Tallinn er det høyere fueltaxes ved C enn ved økonomi, ikke mye, men noe. Hva er logikken bak det?

Kan noen bekrefte eller avkrefte at Open Jaw nå er tillatt med Companion ticket?

Kan noen bekrefte eller avkrefte at Open Jaw nå er tillatt med Companion ticket?

Open Jaw er tillatt. I alle fall i samme region / sone. Min bestilling (over) ble booket uten spørsmål. I vilkårene heter det kun at reisen må starte og slutte samme sted.

Last edited:

Hvis open-jaw når er tillatt og du ikke bare har vært heldig med agenteulleten er det i såfall positivt. Selv må vi en omvei via SIN fra KUL for og komme hjem neste uke da det ikke gikk i høst da jeg bestilte

Hvis open-jaw når er tillatt og du ikke bare har vært heldig med agenteulleten er det i såfall positivt. Selv må vi en omvei via SIN fra KUL for og komme hjem neste uke da det ikke gikk i høst da jeg bestilte

Det kan hende. Jeg mener jeg vurderte det dit hen at det var ok før jeg ringte (ref vilkårene), sjekket opp tilgjengelighet selv og hadde hele ruten foran meg. Lettet kanskje jobben for agenten litt, samt at det var TG / samme selskap hele veien? Vet ikke.

Håper det ikke var tilfeldig. Synd hvis det var.

Dersom det kan ha noe å si, så ble turen booket nå i januar 2015.

Tipper det er agentruletten som gjelder. Står klart og tydelig i betingelsene at det ikke er lov, men kunnskapsnivået til de som driver og utsteder billettene er ikke alltid (som oftest) det beste...

Status
Not open for further replies.
Back