AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Da skriver vi øyeblikk Februar, og en ny CT for 2016/2017 er allerede på vei.

Og jeg som ikke har brukt opp den for 2015/2016 enda.

Må en passe på at det er den korrekte CT'en som blir brukt, eller er det automatikk i at de bruker den eldste først?

Da knakk jeg endelig kontoen for sommerens eventyr og tar med meg frøkenen på interrail i Japan.

Har foreløpig booket FRA-ICN-NRT i Asiana F og retur med Thai HAN-BKK i I og BKK-CDG i F. Håper på to plasser med Lufthansa F retning Japan.

Ble overrasket over hvor enkelt det gikk å finne seter i F fra BKK til Europa, men F fra Tokyo til Bangkok var ikke å oppdrive. Noen som har erfaring med om det blir tilgjengeliggjort F på disse strekkene nærmere sommeren? Kunne absolutt tenke meg F hele veien fra Tokyo via Bangkok til Europa i A380.

Er det eventuelt andre routinger folk vil anbefale for en Japantur? Dette blir min første CT i First. Ønsker å utnytte den til det fulle.

Ble overrasket over hvor enkelt det gikk å finne seter i F fra BKK til Europa, men F fra Tokyo til Bangkok var ikke å oppdrive. Noen som har erfaring med om det blir tilgjengeliggjort F på disse strekkene nærmere sommeren? Kunne absolutt tenke meg F hele veien fra Tokyo via Bangkok til Europa i A380.

Er det eventuelt andre routinger folk vil anbefale for en Japantur? Dette blir min første CT i First. Ønsker å utnytte den til det fulle.

Hadde samme "problem" for en tid tilbake mellom BKK og TYO da både Thai og ANA sine ruter med F var umulig å få seter på. Jeg endte med å legge til et leg med Thai i biz til Singapore og fikk to ledige seter i F på United fra SIN til NRT.

Jeg har reist open jaw med CT flere ganger. Men nå ser jeg at de har forandret punkt 18 i vilkårene:
"Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass og gjennomføres før utløpsdato på Companion Ticket.".

Denne formuleringen er ikke krystallklar, og kan tolkes som at utreisen må starte på samme flyplass som hjemreisen slutter på (altså ingen begrensning på open jaw). Er det noen som har klart å bestille CT med open jaw i det siste?

Jeg vet ikke om jeg helt har forstått alt det her riktig ennå. Jeg passerte 100K i bruk på mitt Platinum-kort i november. Jeg mottok i dag brev i posten idag om companion ticket, og dette brevet var datert 4. januar.
Betyr dette at min billett er gyldig ut 2016 eller 2017?

Jeg ringte CT-help line, og hun agenten jeg pratet med sa billetten var gyldig til 15/1-2017. Syntes det hørtes litt rart ut at det plutselig var 15. januar, hva skjedde med "ut året"...?

Denne formuleringen er ikke krystallklar, og kan tolkes som at utreisen må starte på samme flyplass som hjemreisen slutter på (altså ingen begrensning på open jaw). Er det noen som har klart å bestille CT med open jaw i det siste?

Gjentatte poster i flere andre forum viser at agentene og supervisor tolker den slik at Open Jaw ikke (lengre) er tillatt.

Jeg ringte CT-help line, og hun agenten jeg pratet med sa billetten var gyldig til 15/1-2017. Syntes det hørtes litt rart ut at det plutselig var 15. januar, hva skjedde med "ut året"...?

Jeg bestilte til SIN i går med retur 30.12.16 og fikk beskjed om at det akkurat holdt med ankomst OSL 31.12.16.

Har skrevet et lite innlegg på Medium om min "prosess" rundt det å finne den CT billetten som jeg drømte om å finne. Les den gjerne og kommenter på ting som jeg kunne ha inkludert eller utelatt.

Bakgrunnen for innlegget er at jeg har en del kolleger som har spurt meg om hvordan de burde gå frem, så istedefor å måtte fortelle dem dette igjen og igjen - er det enklere å dokumentere det ordentlig i et delbart format.

God lesning
https://medium.com/@hanschristianberge/jakten-på-de-riktige-billettene-e544c4e23976#.8ldid771j

Har skrevet et lite innlegg på Medium om min "prosess" rundt det å finne den CT billetten som jeg drømte om å finne. Les den gjerne og kommenter på ting som jeg kunne ha inkludert eller utelatt.

Bakgrunnen for innlegget er at jeg har en del kolleger som har spurt meg om hvordan de burde gå frem, så istedefor å måtte fortelle dem dette igjen og igjen - er det enklere å dokumentere det ordentlig i et delbart format.

God lesning
https://medium.com/@hanschristianberge/jakten-på-de-riktige-billettene-e544c4e23976#.8ldid771j

Fin oppsummering det ja :)

God lesning
Kjempebra og informativ artikkel.
Og tusen takk skal du ha som linket til min YouTube video - TG F Bangkok - Paris :)

Kan man fly jorden rundt med denne billetten?
For eksempel via USA til Sydney, og via BKK e.l. på vei hjem?

Kan man fly jorden rundt med denne billetten?
For eksempel via USA til Sydney, og via BKK e.l. på vei hjem?

Max 8 legs, men ingen begrensninger på lengde. Du må uansett beregne å betale ganske så mange poeng ekstra om du flyr via USA. Transit i tredje sone faktureres deretter. EB-regler.

Jeg har en Companion ticket (CT) og kan benytte den til reiser med hele Star Alliance.
Jeg skal en tur til Sør Amerika og ønsker å benytte meg av både SAS Eurobonus poeng og min CT. Jeg vet når jeg skal dra fra Norge, men returen vet jeg ikke eksakt tidspunkt. Det kan være mellom 4-8 uker etter ankomst. Eksakt retur dato får jeg vite når jeg er der nede.
Er det mulig å booke en billett på business class med en åpen retur?
Hvis ikke er det mulig å forandre returdatoen etter at selve utreisen har blitt utført? Regner med at det tilkommer ett gebyr på dette.
Jeg har ringt til CT booking og de sier at dette ikke er mulig, men ser jeg på AmEx sine sider får jeg ikke dette til å stemme. Kanskje det er noe Eurobonus begrensning?

Jeg har ringt til CT booking og de sier at dette ikke er mulig

Jeg snakket en gang med en agent som mente at det gikk an å endre klasse for returreisen etter at utreise har funnet sted (forsto etterpå at agenten hadde feil), men endringsbar returdato har jeg ikke hørt om.

Hadde følgende positiv opplevelse i dag:
Ringte for å endre en eksisterende booking (var blitt ledig på business på en flight hvor vi bare hadde økonomi fra før), og slapp å betale noe som helst fordi "jeg ringte for å bekrefte en schedule change" - det var ikke engang mitt forslag. Nå hadde det riktignok vært en endring på noen minutter men ingenting som påvirket reiseruten nevneverdig.

Noe å ha i bakhodet om man ønsker gjøre endringer.

Er det mulig å booke en billett på business class med en åpen retur?
Hvis ikke er det mulig å forandre returdatoen etter at selve utreisen har blitt utført? Regner med at det tilkommer ett gebyr på dette.

EB-regler sier klart at reisen ikke kan forandres etter den er påbegynt.

EB-regler sier klart at reisen ikke kan forandres etter den er påbegynt.

Har prøvd å finne noe fornuftig på SAS sine sider, men fant ikke noen regler. Bare noen få. Har du en link?
På CT står det at du må ha tur retur, men ikke noe vedrørende endringer etter at reisen har startet.

Status
Not open for further replies.
Back