AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Vi vurderer Sør Amerika og spesielt Argentina som destinasjon for årets juleferie.
Planen er igjen å bruke CT og få mest mulig opplevelse ut av poengene, ifht stop-over.
Ser at det er noe vanskelig å få til *A mellom alle destinasjoner, så trenger noen tips.

Et alternativ er LH direkte FRA-EZE. Problemet der er award seats med LH (14 dager før) og at vi ikke får mellomlanding og oppleve en ny by.
Det optimale er å få til noe ala dette;

Norge-Europa, Europa-Miami, (24-timers stop) Miami-Brasil, (24-timers stop) Brasil-Argentina.
Retur:
Argentina-Chile, (24-timers stopp) Chile-nytt land, (24-timers stopp) Nytt land-Europa, Europa-Norge.

NB: vet det er maks 4 leg hver vei med CT så vi kan ikke for mange flights intra sør-amerika. Alternativet er å betale selv for Norge-Europa.

Noen som har noen gode forslag til reiserute til oss? (Biz de lengste flightene er et krav).

To spørsmål ang CT.
1. Dersom jeg lander på FRA-HND-NRT-SIN. Blir det regnet som to segment? Er det noen issues når en bytter flyplass i samme city som TYO er? (Er klar over at jeg må betale og fikse transport mellom flyplassene)
2. Det er totalt 8 segment som er mulig. Er det ok å ha 5 leg på tur og 3 leg på retur? Eller kan en ha maks 4 segment på enten tur eller retur?

1.Nei og nei.
2. Totalt 8, kan variere t/r. Kan være avhengig av agent, men har gått fint for meg de siste gangene.

Et alternativ er LH direkte FRA-EZE. Problemet der er award seats med LH (14 dager før) og at vi ikke får mellomlanding og oppleve en ny by.
[...]

(Biz de lengste flightene er et krav).

Det er vel ikke noe problem å reservere Business lang tid i forveien på LH. Det er First som vanligvis har 14-dagers. Så prinsipielt er ikke LH510 i C noe problem.

Men dere kan jo ta LH? til GIG eller GRU og vurdere å kjøpe løs billett i til EZE. Det er jo en synd å ha under 24 timer i Rio...

TK flyr jo IST-GRU-EZE, men vet ikke om de booker GRU-EZE "laust".

Det er vel ikke noe problem å reservere Business lang tid i forveien på LH. Det er First som vanligvis har 14-dagers. Så prinsipielt er ikke LH510 i C noe problem.

Men dere kan jo ta LH? til GIG eller GRU og vurdere å kjøpe løs billett i til EZE. Det er jo en synd å ha under 24 timer i Rio...

TK flyr jo IST-GRU-EZE, men vet ikke om de booker GRU-EZE "laust".

Da har jeg misforstått dette med LH biz... Jeg skal undersøke litt mer ang LH.
Ja synd å ikke ha mer tid i Rio. Kanskje greit å droppe det, og heller ta en lengre ferie i Rio en annen gang.

TK er uaktuelt uansett hvor i verden.

Har nå funnet en liten melkerute for å oppleve mest mulig.
Jeg er litt usikker på om alle leg er mulig å gjennomføre pga 24 timers regel og at jeg er noen minutter over på noen.

Noen som har noen andre kommentarer til denne ruten? Ifht flyselskap, land osv.

Forslag til reiserute:

OSL-ZRH
Swiss LX1217 Airbus A319
16.12 19:35 - 16.12 22:00

Overnatting Zürich

ZRH-GRU (Sao Paulo)
Swiss LX92 Airbus A340
17.12 22:40 - 18.11 08:05

Overnatting Sao Paulo

GRU-LIM
Avianca 916 Airbus A321
19.12 06:55 - 19.12 09:04

Ettermiddag i Lima

LIM-EZE
Avianca 965 Airbus A330
19.12 22:09 - 20.12 04:28

16 dager i Argentina.

EZE-PTY
Copa 278 Boeing 737
5.1 11:33 - 5.1 16:45

Overnatting Panama

PTY-MIA
Copa 441 Boeing 737
6.1 12:21 - 6.1 15:20

Overnatting Miami

MIA-OSL
SK956 Airbus A330
7.1 15:45 - 8.1 06:50

Jeg er litt usikker på om alle leg er mulig å gjennomføre pga 24 timers regel og at jeg er noen minutter over på noen.

Forslag til reiserute:

OSL-ZRH
Swiss LX1217 Airbus A319

Overnatting Zürich

ZRH-GRU (Sao Paulo)
Swiss LX92 Airbus A340

Overnatting Sao Paulo

GRU-LIM
Avianca 916 Airbus A321

Ettermiddag i Lima

LIM-EZE
Avianca 965 Airbus A330

16 dager i Argentina.

EZE-PTY
Copa 278 Boeing 737

Overnatting Panama

PTY-MIA
Copa 441 Boeing 737

Overnatting Miami

MIA-OSL
SK956 Airbus A330

Jeg tror du vil slite med å få gjennom de delene med stopover over 24 timer. De pleier å være rigide der.

Er ny når det gjelder CT, men har 187000 poeng og en CT jeg må få brukt nå i år.

Hvordan finner dere tilgjegelige billetter? Er det samsvar med det man finner på ExperFlyer og det som er tilgjengelig for CT?

Hvilket destiansjoner / selskaper har best tilgjengelighet? Er primært interessert i å reise til Asia i business class.

Aha... Greit å vite! Men det er jo en del som går ut ifra København. :)

Å utgå fra Skandinavia kan bety OSL-LHR eller TOS-OSL-FRA før man flyr videre ut i verden med *A. Men reiseruten må starte i Skandinavia

Jeg tror du vil slite med å få gjennom de delene med stopover over 24 timer. De pleier å være rigide der.

Det ser ut som de ikke var veldig villige til å akseptere litt slingringsmonn mtp 24 t regelen. :-(

Det andre som viser seg å være et problem er slipp av award seter.
Noen som har erfaring med når;
Avianca
Copa
Lufthansa
Swiss

slipper sine biz award seter?

Noen som har erfaring med når;
Avianca
Copa
Lufthansa
Swiss
slipper sine biz award seter?

Om du f.eks. ser på LX092 ZRH-GRU, så får jeg opp 2 bonus-seter i C(I) hhv. 10., 12. og 14 desember om jeg søker hos ANA. Så noe er jo tilgjengelig. Av og til virker det som CT-Tallinn ser mere enn jeg finner, noen ganger mindre. Av og til dukker det sikkert opp noen flere seter, men jeg vet ikke om du skal påregne noe systematisk "slipp" i C for høsten utover det som er tilgjengelig pr. idag.

Forslag til reiserute:

OSL-ZRH
Swiss LX1217 Airbus A319

Overnatting Zürich

ZRH-GRU (Sao Paulo)
Swiss LX92 Airbus A340

Overnatting Sao Paulo

GRU-LIM
Avianca 916 Airbus A321

Ettermiddag i Lima

LIM-EZE
Avianca 965 Airbus A330

16 dager i Argentina.

EZE-PTY
Copa 278 Boeing 737

Overnatting Panama

PTY-MIA
Copa 441 Boeing 737

Overnatting Miami

MIA-OSL
SK956 Airbus A330

Her er det nok bare å begynne på nytt.
Det går ikke med over 24 timer stopp.
Du kan ikke fly PTY-MIA, begge er i Nord-Amerika og du kan kun ha et stop der på veien mellom Sør-Amerika og Europa.
Usikker på om det godtas GRU-LIM-EZE, det er en ganske betydelig omvei, men ville vært spennende å se.

Til opplysning har det nå blitt innført en fast avgift på 116 euro pr vei pr person på *A-bookinger fra 4/5.Mai og som erstatter fuel/tax.

Gjelder dette alle typer bookinger eller bare IC?

Det ser ut som de ikke var veldig villige til å akseptere litt slingringsmonn mtp 24 t regelen. :-(

24-timers-reglen er for en del tilfeller basert på at det er ekstra avgifter som slår inn når folk ikke er i transfer. Dvs. at det også ligger støtte/sperre for det i bookingsystemene.

Da ble fjorårets CT brukt på SAS til LA i biz. Får se om 8000 kr i sparte avgifter er verdt det kontra Lufthansa F, man kan jo spise og drikke ekstra godt i LA for den summen.

Gjorde en endring på denne i dag, kortet ned connection på ARN fra 1:50 til 1:05. Fikk da opplyst at jeg ikke kunne gjøre flere endringer, ellers så ville CT være tapt. Dette pga at CT var opptjent i 2015 og reisen finner sted i 2017, og det er egentlig ikke lov (bug i onlinesystemet). Regner med at CT egentlig ikke går tapt, men at denne reisen blir kansellert og jeg vil ha en CT med gyldighet ut 2016.

Til opplysning har det nå blitt innført en fast avgift på 116 euro pr vei pr person på *A-bookinger fra 4/5.Mai og som erstatter fuel/tax. Dette har ikke tilbakevirkende kraft, men endrer du en eksisterende booking med å legge til et leg, som du f.eks senere trekker fra igjen får du tilbake avgifter, men må betale 150krx2 i ombookingsavgift.

Det er SAS som har innført dette i følge Tallin, og da gis de rett de på forumet som mente at SAS skuflet disse avgiftene i egen kasse siden de ikke var reelle.

For min egen del så booket jeg om 27.April, noen dager fra å få tilbake 8000kr. Uansett, en stor forbedring, spesielt for dem som reiser helt til Australia. La oss håpe at ikke SAS trekker dette.

Saft suse! Hadde ikke fått med meg dette i det hele tatt. Det øker jo verdien av EB poeng og ikke minst CT utrolig mye.

Status
Not open for further replies.
Back