American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg lurer vel også på hvor mye man må bruke American Express for at det skal "lønne" seg i forhold til gratis alternativer.

Dinerskortet blir jo snart ikke brukt, men Trumf Visa brukes jevnt og trutt.

Jeg har liten/ingen nytte av companion ticket, er heller ingen bruker av leiebil eller cociergie service - da skal man vel bruke kortet rimelig heftig for å oppveie årsavgiften?

Om vi legger til grunn at alle stedene det handles på er både Amex og Diners akseptert, må man handle for 140 000,- for at det skal lønne seg med Amex ift. å kjøpe de ekstra poengene fra SAS.
Men min erfaring er igjen at flere aksepterer Amex enn Diners, først og fremst i utlandet. Her i London er det bare DIY-butikken nede i gaten her hvor jeg har fått Amex avvist.

Edit: Forutsatt at man er EBG og får Diners uten årsavgift...

Last edited:

Interessant regnestykke.
Hva koster 1 poeng hos sas? Om jeg ikke husker feil regnet jeg en verdi på 8,3 øre pr poeng ved kjøp av billett med poeng/kr uten status rabatt.

Interessant regnestykke.
Hva koster 1 poeng hos sas? Om jeg ikke husker feil regnet jeg en verdi på 8,3 øre pr poeng ved kjøp av billett med poeng/kr uten status rabatt.

1000 poeng koster 45 Euro.

Om vi legger til grunn at alle stedene det handles på er både Amex og Diners akseptert, må man handle for 140 000,- for at det skal lønne seg med Amex ift. å kjøpe de ekstra poengene fra SAS.
Men min erfaring er igjen at flere aksepterer Amex enn Diners, først og fremst i utlandet. Her i London er det bare DIY-butikken nede i gaten her hvor jeg har fått Amex avvist.

Edit: Forutsatt at man er EBG og får Diners uten årsavgift...
Diners føles som et utdøende kort, og dessuten kommer det nok aldri å få chip heller. I Norge så får man brukt Amex ganske mange steder, mens Diners virker være litt mer uvanlig. Eneste grunnen til at jeg beholder Diners er at det er gratis for meg som EBG, skulle det noen gang dukke opp en ny triple/doble poeng-kampanje. Ellers dekker TrumfVisa + Amex behovene til de aller fleste.

Jeg synes Diners fungere på mange steder i Norge hvor de ikke har amex merke i vinduet..
Dog ble min søknad umiddelbart avvist så spørs om jeg tjener for dårlig..

Jeg synes Diners fungere på mange steder i Norge hvor de ikke har amex merke i vinduet..
Dog ble min søknad umiddelbart avvist så spørs om jeg tjener for dårlig..
Har ikke engang hatt Dinerskortet mitt i lommeboken på lenge, men det kan jo være en del som tar Diners men ikke Amex ja. Dog er det helt håpløst at Diners ikke har chip. Har betalt med Amex på mange barer/utesteder, og der gidder man i hvert fall ikke styre med signatur etc.

Hvis man handler en del i NorgesGruppens butikker så gir Trumf Visa flere EB-poeng per krone enn Diners, selv om innkjøpene på NorgesGruppen kun skulle stå for en liten del av total omsetning i løpet av et år. Dessuten har kortet chip og aksepteres overalt. Så da kan du like gjerne droppe Diners og vente et år eller noe, så får du kanskje Amex da.

Trumf gir vel 13,6? Diners gir 15 pr 100 så det er vel ikke mer.. Og min vanlige kiwi og obs tar begge Diners, til nød har jeg sas MC i lomma og Shell MC til kona..
Men mitt Diners brukes vel for godt over dobbelt så mye som MC gjør, så noe godt kommer det ut av det :)

Hva gir det da på kjøp?
Jeg har fått forståelsen av at trumf visa gir 13,6 poeng pr 100 kr brukt.

TrumfVisa gir dobbel sats i NorgesGruppens butikker

TrumfVisa gir dobbel sats i NorgesGruppens butikker

Strengt tatt kan man oppnå det samme med å dra vanlig Trumf kort først.

Et ekstra kort dog. Selv betaler jeg nå med BankAksept hvor å få alle transaksjoner rett inn i regnskapet, et sted må optimalisering av prosenter stoppe:)

Hva gir det da på kjøp?
Jeg har fått forståelsen av at trumf visa gir 13,6 poeng pr 100 kr brukt.
13.9 poeng på vanlige innkjøp, 27.8 poeng når du handler i NorgesGruppens butikker. Dvs at hvis 8 % eller mer av total omsetning er innkjøp i NorgesGruppens butikker så blir det i gjennomsnitt mer enn 15 poeng per 100 kr med Trumf Visa.

Last edited:

13.9 poeng på vanlige innkjøp, 27.8 poeng når du handler i NorgesGruppens butikker. Dvs at hvis 8 % eller mer av total omsetning er innkjøp i NorgesGruppens butikker så blir det i gjennomsnitt mer enn 15 poeng per 100 kr med Trumf Visa.

Men som tidligere nevnt, og som du glemmer, kan man først dra ett trumf-kort, og deretter betale med Diners/Amex premium, og dermed vil man opptjene 28,49 poeng. Så hvis man skal pirke, så er Diners i kombinasjon med trumf-kort mer lønnsomt enn trumf visa rent opptjeningsmessig ;)

Takk for oppklaring :-)
Jeg bruker trumf pluss Diners når det går.

Ettersom det nå blir mer reising på meg i jobben, har jeg tatt steget inn i Amex Pl. For meg er egenandelsforsikringen verdt kortet alene ettersom jeg leier bil et sted mellom 5 og 10 ganger i året. At Bank Norwegian har det samme er jeg klar over, men ettersom det primært blir reising med SAS, håper jeg at Amex kortet kan gi meg litt mer poeng over tid.

Men som tidligere nevnt, og som du glemmer, kan man først dra ett trumf-kort, og deretter betale med Diners/Amex premium, og dermed vil man opptjene 28,49 poeng. Så hvis man skal pirke, så er Diners i kombinasjon med trumf-kort mer lønnsomt enn trumf visa rent opptjeningsmessig ;)
Stemmer det, men det hadde jeg aldri giddet å styre med ettersom Diners ikke har chip. Etter at Amex fikk chip så er det Amex + Trumf-kort som gjelder når jeg handler på Kiwi, Meny etc.

Hadde Diners i det minste tilbytt 1 loungebesøk per 10 000 kr, slik man gjør i Sverige, så hadde jeg brukt det av og til. Det er jo ikke alltid man kan reise med *A. Nå får det ligge hjemme i skuffen og råtne.

Status
Not open for further replies.
Back