American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

om man betaler med paypal via amex, vil det gå på omsetning med tanke på CT? Hva hvis man overfører penger til egen paypal konto? :cool:

om man betaler med paypal via amex, vil det gå på omsetning med tanke på CT? Hva hvis man overfører penger til egen paypal konto? :cool:

Innenfor rimelighetens grenser skal det gå bra, men det er vel et gebyr på rundt 3%, samt at høye beløp inn og ut kan medføre interesse fra dem som bryr seg om hvitvasking

De siste titusen for å komme over grensen kan man fint kjøre, men må kanskje overføre til noe andre enn seg selv.

Last edited:

Jeg leste en bloggpost for en stund siden om en som betalte et familiemedlem via Paypal med Amex, husker ikke eksakt hva som skjedde, men dette var mildt sagt lite populært. Dette var riktignok ikke fra Norge, for meg virker det som DNB er en smule sløvere på alt enn hva Amex selv er, men det er definitivt en gråsone jeg nok ville styrt unna.

Last edited:

Kikket raskt på reiseforsikringen til Amex Platinum.

Her er det mye slurv og uklarhet.
Trykker man på fullstendige betingelser kommer man til et dokument som har tittel "DNB Reise Basis". Klikker man på se forsikringsbevis får man opp noe helt annet.

Eks:
Forsinket bagasje, regler sier 2500kr / person. Forsikringsbevis 6000kr, maks 20000kr.
Innhenting av reiserute, 20000kr/person, maks 50000kr. Forsikringsbevis: maks 10000kr

Kikket raskt på reiseforsikringen til Amex Platinum.

Her er det mye slurv og uklarhet.
Trykker man på fullstendige betingelser kommer man til et dokument som har tittel "DNB Reise Basis". Klikker man på se forsikringsbevis får man opp noe helt annet.

Eks:
Forsinket bagasje, regler sier 2500kr / person. Forsikringsbevis 6000kr, maks 20000kr.
Innhenting av reiserute, 20000kr/person, maks 50000kr. Forsikringsbevis: maks 10000kr

Ja, det er mye rot i vilkårene som alt annet med dette kortet :-D

Fra spøk til alvor, når det gjelder forsinket bagasje er det 6000;- som er riktig, fikk bekreftet det selv søndag for to uker siden når det var bagasjetrøbbel på OSL :-)

6000kr for forsinket bagasje er ganske så bra, ser at Europeiske som har lansert en ny dekning på reiseforsikringen kalt super reise, har økt fra 3000kr pr pers til 4000kr pr pers, det er kun på tjenstereise man får dekket 6000kr.

Om du betaler for netthandel med PayPal går det som omsetning. Handler selv en del i Tyskland og bruker stort sett PayPal og Amex da. Overføre penger har jeg ikke testet og det er jo ikke så god butikk heller i så fall da man selv betaler kortgebyrene.

Angående forsikring: Det kan være greit å huske at dekningene for eksempelvis forsinket bagasje "stables". Har du reiseforsikring gjennom Europeiske, samt har betalt halvparten eller mer av reisen med eksempelvis AmEx, kan man kjøpe "nødvendige artikler / klær" til 3000/4000 + 6000.

Det var i alle fall slik ved et tilfelle for undertegnede for knappe to år siden. Forsinket bagasje på tur til London, gikk til innkjøp av diverse for ca 6150 NOK og førte opp alt sammen på skademeldingen; regnet med jeg skulle bli avkortet. Snill *host* og ordentlig som jeg er, førte jeg også opp polisenummeret til Europeiske i skademeldingen jeg leverte til AmEx/DNB.

Etter et par dager fikk jeg svar tilbake på at Europeiske og AmEx/DNB hadde splittet kravet mellom seg, og jeg fikk utbetalt alt jeg hadde ført opp. Det beste var at jeg slapp å gjøre noe som helst ekstra - fryktet jo at jeg måtte sende kvitteringer m.m. til Europeiske også, men dette håndterte de vakkert selv mellom seg.

God stemning. :)

Det er godt, jeg tenkte jeg kunne sløyfe min vanlige reiseforsikring om den som følger kortet er bra nok.
Ved min manglende bagasje sak nå delte jeg opp dette selv og har rapportert til to selskap..

Og da ble årets CT brukt til OSL-SVG-OSL i SAS Go for å få tilgang til neste CT som kan tas ut med hele *A.

Og da ble årets CT brukt til OSL-SVG-OSL i SAS Go for å få tilgang til neste CT som kan tas ut med hele *A.

Hehe, ville de ikke la deg bruke den nye CT før den gamle var brukt opp eller gått ut?

Det stemmer. Den gamle må brukes først.

Nå skal ikke jeg være den som oppfordrer til å omgå regler, men antar det går greit hvis avbestilles SVG turen etter å ha brukt årets CT.

Selv måtte jeg av andre grunner bruke CT på OSL-BGO i fjor, riktignok i Plus:)

Nå skal ikke jeg være den som oppfordrer til å omgå regler, men antar det går greit hvis avbestilles SVG turen etter å ha brukt årets CT.

Selv måtte jeg av andre grunner bruke CT på OSL-BGO i fjor, riktignok i Plus:)

Trenger turen til SVG, så der går bra ;)

Det stemmer. Den gamle må brukes først.

Det er ikke min erfaring. Jeg hadde én med de gamle reglene, og én med de nye. Jeg valgte å bruke den nye, og lar den gamle råtne på rot.

Til info.

Jeg opplever at Teller er flinke til å få norske brukersteder som ikke aksepterer American Express til å inngå brukerstedsavtale med dem, om man sender Teller en mail med tips til brukersteder som man ønsker at skal akseptere AmEx.

Om dere har steder som dere ønsker skal akseptere American Express, så send en mail til: amex-no@teller.com

Legg ved navn på brukersted, adresse, telefonnummer, faksnummer og mailadresse (om dette finnes) og org.nummer om dere kan finne dette på brreg.no

Jeg har gjort dette mange ganger, og veldig ofte begynner forretningen å akseptere AmEx kort tid etterpå.

Til info.

Jeg opplever at Teller er flinke til å få norske brukersteder som ikke aksepterer American Express til å inngå brukerstedsavtale med dem, om man sender Teller en mail med tips til brukersteder som man ønsker at skal akseptere AmEx.

Om dere har steder som dere ønsker skal akseptere American Express, så send en mail til: amex-no@teller.com

Legg ved navn på brukersted, adresse, telefonnummer, faksnummer og mailadresse (om dette finnes) og org.nummer om dere kan finne dette på brreg.no

Jeg har gjort dette mange ganger, og veldig ofte begynner forretningen å akseptere AmEx kort tid etterpå.

Takk, bra tips! :fly

Går det an å ha både Diners og Amex som er co-branded med SK?

Jeg har Diners allerede, men lukter nå på Amex Plat..

Jeg bestilte AmEx Plat, Diners og MC samtidig og har ikke fått noen kommentarer på det. I søknadsskjemaet må du krysse av hvilke andre kort du har, men usikker på hvordan dette spiller inn i vurderingen til kortselskapet.

Status
Not open for further replies.
Back