Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
Hei
Jeg har fulgt debatten og de ulike postene om disse CT-klagene en stund nå, og har lyst til dele et par små refleksjoner i denne sammenheng.
Men før det så må jeg påpeke at jeg er vel ikke den som pleier å legge inn mest på disse forumene, er vel først og fremst en ivrig leser. Må også påpeke at jeg står i samme båt som dere: Dvs. jeg er en normal forbruker/reisende som bl.a flere kort også benytter SAS Amex Platinum – og ellers ikke har noensomhelst interesser eller kontakter forøvrig inn mot SAS / DnB.
Jeg applauderer initiativet som i høst kom fra Ph34r – som var en seriøs henvendelse inn til DNB om programmet, som påpekte de mangler og problemer man opplevde i så måte. Her synes jeg også svaret fra DnBs programansvarlig for Amex var etterrettelig og så uttømmende som han sannsynligvis hadde mulighet for å være på det tidspunkt (#1241).
For å bringe noen nyanser inn i dette, så tror jeg vi alle innehavere av American Express gjennom DnB må være klar over at vi ikke er noen eksklusiv klubb med rettigheter som strekker seg «langt bortenfor horisonten». Til dette er vilkårene for opptak og tanken bak det hele for enkle. For opptak så skjer dette gjennom allmen åpen søknad (man er ikke her invitert), og som flere har påpekt i forskjellige poster her på forumet så er ikke vilkårene og muligheten for å nå det øverste «nivået» i SAS Amex-programmet det vanskeligste. Hvis man sammenligner tilsvarende programmer med mer eksklusive programmer som forefinnes bl.a både i UK og US, så ser man at dette bare er et relativt ordinært kredittkort med noen enkeltfordeler som kan kalles litt «gullkantede». Det sagt: Jeg er som alle dere også opptatt av at man skal motta de tjenester og frynsegoder man har krav på, bl.a om man legger årsavgiften til grunn. Men samtidig prøver jeg å tenke såpass rasjonelt rundt dette at jeg regner med DnB og øvrige finans-/reiselivsinstitusjoner nok har langt mer «eksklusive» kunder på sine lister som de setter foran dette her. Grunnen til at jeg nevner det er at man da kanskje skal prøve huske det i disse diskusjonene sånn at man får litt riktig «magamål» oppe i alt dette.
Når det gjelder de endringer som er bebudet å komme ifm. ny regler nå for 2014, så synes jeg helt ærlig – om dere tenker etter eller jfr. med alle andre typer programmer man kan finne, medlemskap osv. at det er urimelig at ting skulle få tilbakevirkende kraft. Når nå opptjeningsperioden ikke er lik f.eks EuroBonus-programmet, men da her følger kalenderårene, så faller også argumentet for de som evt. ville hatt overlappende inntjeningsperioder inn i 2014 bort. Så her blir det med andre ord likhet for loven. Hvordan skulle det være om alle slike programmer og endringer skulle ha tilbakevirkende kraft hver gang de måtte gjøre endringer i program, justeringer ifht. nyere tider, andre avtaler, parter som trekker seg osv? Hvordan skulle de da kunne oppfylle kravene til kunder som hadde vært medlem i lange tider. Jeg synes man heller her skal være fornøyd med at DnB i utgangspunktet tok henvendelsen seriøst, behandlet den – og nå kommer med justeringer og «en oppgradering» for å imøtekomme de mangler/klager som ble påpekt av en relativt liten gruppe. Når programsjefen for Amex i DnB (post #1407) i etterkant kommer med en oppfordring/bønn om at det ikke er ønskelig at alt og alle kontakter, ringer, mailer osv. alle deler av hans organisasjon + kundebehandlere i SAS osv., så synes jeg at det er noe man bør respektere, og ikke minst gi de anledning til å få på plass nødvendig software-/IT-infrastruktur til å innføre disse endringene. Skal det klages på at innføringen evt. kommer for sent, så bør man gjøre det ETTER at de har fått det på plass. Minner om at programsjefen forsiktig antydet (bl.a for endringer ifm. CT) at dette ville de prøve å få på plass etter årsskiftet. Ingen dato ble satt, og vi er ikke kommet mer enn 10 dager inn i det nye året. Så her bør man med all rimelighet å melde gi de nødvendig tid til å innføre det – før evt. telefonsstormene setter inn eller kundebehandlere må begynne å «fikse» ad-hoc løsninger på enkelthenvendelser (hvor blir likheten for alle da?)
Jeg er i forståelse med de som kunne tenkt seg de nye vilkårene for fjorårets CT lik det som blir for 2014, men dette vil jo slik jeg tolker det ikke være i overensstemmelse med avtalen, da vilkårene for opptjening og bruk av fjorårets CT var gjeldende (og kjent) den gang. Nye vilkår kan da ikke gjelde for opptjening/bruk FØR den dato de settes i kraft. For å understreke min rolle i dette så kan jeg opplyse om at jeg er også en av de som har opptjent en CT fra 2013 – men som ser ut til å ikke få brukt den grunnet manglende tid og tilgang til seter i de klasser jeg ønsker (i likhet med mange andre).
Jeg synes vi derfor skal kjenne vår plass i kundelistene, samtidig som vi selvfølgelig skal få det vi betaler for. Men like viktig da er det også å la DnB få tid til å innføre dette, særlig ettersom endringene kommer på initiativ og tilbakemelding fra deres brukere. Dette vitner om at DnB tar oss alle seriøst.
Jeg får sikkert en del «fiender» i det jeg nå skriver, og mange er sikkert dørgende uenig i dette – men jeg synes hele diskusjonen har tatt en så ensrettet vending, og er i mangel av nyanse og perspektiv, at jeg følte at dette ville jeg dele min mening om også.
Fortsatt trävlig flyreise og helg gode kolleger!