American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Oi høres jo int ut, får ta en snakk med fruen her og se om jeg kan få overtalt henne. Takk for tipset VirreVapp.

Japan er et fantastisk land! Pugg et par gloser japansk før du reiser ned, og du skaffer deg venner for livet.

CPH-NRT er vel ca 11 timer flyving.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Prøvde nå og bestille en CT og det var vel ikke så vellykket. Fikk vite at utreise måtte gjøres før 31 oktober 2014 (12 mnt etter utstedelse av CT) Vi måtte fly med SAS metall og da er det jo bare biz o ikke first som gjelder. Bankok var omtrent ikke mulig men Japan var null problem sa han. Hadde Amex Premium card i 2013 men Platinum nå men dette utgjorde uansett ikke noe forskjell da dette var en "gammel" CT sa han. Ok skjønner den men her var det ikke mye "slack" syns jeg. Ok ikke noe CT tur på meg i dag i hvertfall.
Japan er jo en no-brainer - et utrolig bra land. Jeg var i nesten 20 land i 2013, de fleste utenfor Europa, og Japan var soleklar favoritt - skal definitivt tilbake. En veldig fascinerende kultur, mye historie og hyggelige (og ekstremt høflige) folk. Det gjør heller ikke noe at det er et velfungerende land, det er lett å komme seg rundt, det er helt trygt som turist - og man skal aldri gi tips! Anbefaler å bestille CT til Tokyo og vurder Japan Rail Pass utenom for å kunne reise fritt på kryss og tvers. (Togpasset må kjøpes før innreise.)

Sjekk ut bl.a. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78701 og http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114642
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Har nettopp snakket med fruen og latt henne lese hva dere skrev her så nå ser det ut som det blir Japan :D Takk for topp tilbakemeldinger her, Peppep, mcleif og VirreVapp :D
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Amex Norge, sannsynligvis som en arv fra DNB kulturen, er generelt firkantet. Noen ganger treffer man noen som er viser sunn fornuft og handlekraft, men som regel er det regler som gjelder.
.

Nå er det vel ikke Amex eller DNB som står for utstedelsen av bonusbillettene. :)
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Nå er det vel ikke Amex eller DNB som står for utstedelsen av bonusbillettene. :)

En liten utblåsning fra min side, trodde jeg hadde funnet riktig anledning, men ser at det ikke helt stemmer.

Nå kan det tenkes at de er litt skyldig, hvis de nekter å kompensere SAS for billetter utenfor regelverket, men det skal jeg ikke spekulere mer i.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Hei
Jeg har fulgt debatten og de ulike postene om disse CT-klagene en stund nå, og har lyst til dele et par små refleksjoner i denne sammenheng.

Men før det så må jeg påpeke at jeg er vel ikke den som pleier å legge inn mest på disse forumene, er vel først og fremst en ivrig leser. Må også påpeke at jeg står i samme båt som dere: Dvs. jeg er en normal forbruker/reisende som bl.a flere kort også benytter SAS Amex Platinum – og ellers ikke har noensomhelst interesser eller kontakter forøvrig inn mot SAS / DnB.

Jeg applauderer initiativet som i høst kom fra Ph34r – som var en seriøs henvendelse inn til DNB om programmet, som påpekte de mangler og problemer man opplevde i så måte. Her synes jeg også svaret fra DnBs programansvarlig for Amex var etterrettelig og så uttømmende som han sannsynligvis hadde mulighet for å være på det tidspunkt (#1241).

For å bringe noen nyanser inn i dette, så tror jeg vi alle innehavere av American Express gjennom DnB må være klar over at vi ikke er noen eksklusiv klubb med rettigheter som strekker seg «langt bortenfor horisonten». Til dette er vilkårene for opptak og tanken bak det hele for enkle. For opptak så skjer dette gjennom allmen åpen søknad (man er ikke her invitert), og som flere har påpekt i forskjellige poster her på forumet så er ikke vilkårene og muligheten for å nå det øverste «nivået» i SAS Amex-programmet det vanskeligste. Hvis man sammenligner tilsvarende programmer med mer eksklusive programmer som forefinnes bl.a både i UK og US, så ser man at dette bare er et relativt ordinært kredittkort med noen enkeltfordeler som kan kalles litt «gullkantede». Det sagt: Jeg er som alle dere også opptatt av at man skal motta de tjenester og frynsegoder man har krav på, bl.a om man legger årsavgiften til grunn. Men samtidig prøver jeg å tenke såpass rasjonelt rundt dette at jeg regner med DnB og øvrige finans-/reiselivsinstitusjoner nok har langt mer «eksklusive» kunder på sine lister som de setter foran dette her. Grunnen til at jeg nevner det er at man da kanskje skal prøve huske det i disse diskusjonene sånn at man får litt riktig «magamål» oppe i alt dette.

Når det gjelder de endringer som er bebudet å komme ifm. ny regler nå for 2014, så synes jeg helt ærlig – om dere tenker etter eller jfr. med alle andre typer programmer man kan finne, medlemskap osv. at det er urimelig at ting skulle få tilbakevirkende kraft. Når nå opptjeningsperioden ikke er lik f.eks EuroBonus-programmet, men da her følger kalenderårene, så faller også argumentet for de som evt. ville hatt overlappende inntjeningsperioder inn i 2014 bort. Så her blir det med andre ord likhet for loven. Hvordan skulle det være om alle slike programmer og endringer skulle ha tilbakevirkende kraft hver gang de måtte gjøre endringer i program, justeringer ifht. nyere tider, andre avtaler, parter som trekker seg osv? Hvordan skulle de da kunne oppfylle kravene til kunder som hadde vært medlem i lange tider. Jeg synes man heller her skal være fornøyd med at DnB i utgangspunktet tok henvendelsen seriøst, behandlet den – og nå kommer med justeringer og «en oppgradering» for å imøtekomme de mangler/klager som ble påpekt av en relativt liten gruppe. Når programsjefen for Amex i DnB (post #1407) i etterkant kommer med en oppfordring/bønn om at det ikke er ønskelig at alt og alle kontakter, ringer, mailer osv. alle deler av hans organisasjon + kundebehandlere i SAS osv., så synes jeg at det er noe man bør respektere, og ikke minst gi de anledning til å få på plass nødvendig software-/IT-infrastruktur til å innføre disse endringene. Skal det klages på at innføringen evt. kommer for sent, så bør man gjøre det ETTER at de har fått det på plass. Minner om at programsjefen forsiktig antydet (bl.a for endringer ifm. CT) at dette ville de prøve å få på plass etter årsskiftet. Ingen dato ble satt, og vi er ikke kommet mer enn 10 dager inn i det nye året. Så her bør man med all rimelighet å melde gi de nødvendig tid til å innføre det – før evt. telefonsstormene setter inn eller kundebehandlere må begynne å «fikse» ad-hoc løsninger på enkelthenvendelser (hvor blir likheten for alle da?)

Jeg er i forståelse med de som kunne tenkt seg de nye vilkårene for fjorårets CT lik det som blir for 2014, men dette vil jo slik jeg tolker det ikke være i overensstemmelse med avtalen, da vilkårene for opptjening og bruk av fjorårets CT var gjeldende (og kjent) den gang. Nye vilkår kan da ikke gjelde for opptjening/bruk FØR den dato de settes i kraft. For å understreke min rolle i dette så kan jeg opplyse om at jeg er også en av de som har opptjent en CT fra 2013 – men som ser ut til å ikke få brukt den grunnet manglende tid og tilgang til seter i de klasser jeg ønsker (i likhet med mange andre).

Jeg synes vi derfor skal kjenne vår plass i kundelistene, samtidig som vi selvfølgelig skal få det vi betaler for. Men like viktig da er det også å la DnB få tid til å innføre dette, særlig ettersom endringene kommer på initiativ og tilbakemelding fra deres brukere. Dette vitner om at DnB tar oss alle seriøst.

Jeg får sikkert en del «fiender» i det jeg nå skriver, og mange er sikkert dørgende uenig i dette – men jeg synes hele diskusjonen har tatt en så ensrettet vending, og er i mangel av nyanse og perspektiv, at jeg følte at dette ville jeg dele min mening om også.

Fortsatt trävlig flyreise og helg gode kolleger!
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ikke helt enig. SAS forandret vilkårende med å bruke Star A partnere midt i opptjeningsperioden i fjor.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Tror ikke du skal være redd for å få fiender på bakgrunn av ditt innlegg. Klart jeg ønsker meg flest mulig fordeler etter å ha omsatt for et par hundre tusen i året med et kort uten chip og som få butikker godtar - til en pris av 1700 pr. år. Som EBG er Diners og MC til sammenlikning gratis.

Mitt hovedproblem, og som gjør at jeg opplever at jeg ikke får det jeg har betalt for eller er blitt lovet, er at SAS er ufattelig gjerrige på awardbilletter i C. Nesten umulig å finne to ledige seter i C. Men det er jo bare å avslutte kundeforholdet, noe jeg kommer til å gjøre dersom reglene ikke gjør at jeg får noe ut av CT.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ikke helt enig. SAS forandret vilkårende med å bruke Star A partnere midt i opptjeningsperioden i fjor.

Tror ikke du skal være redd for å få fiender på bakgrunn av ditt innlegg. Klart jeg ønsker meg flest mulig fordeler etter å ha omsatt for et par hundre tusen i året med et kort uten chip og som få butikker godtar - til en pris av 1700 pr. år. Som EBG er Diners og MC til sammenlikning gratis.

Mitt hovedproblem, og som gjør at jeg opplever at jeg ikke får det jeg har betalt for eller er blitt lovet, er at SAS er ufattelig gjerrige på awardbilletter i C. Nesten umulig å finne to ledige seter i C. Men det er jo bare å avslutte kundeforholdet, noe jeg kommer til å gjøre dersom reglene ikke gjør at jeg får noe ut av CT.

Ser forholdet du påpeker jameson82, og synes selvfølgelig et slikt trekk er uheldig.

BårdK: Helt enig med deg i dette, har tilsvarende omsetning på kortet jeg også, men velger å beholde det da jeg i utgangspunktet har bruk for det - og med unntak av disse forholdene med CT har vært relativt godt fornøyd med tjenestene/kundeforholdet. Som du skriver så er jo alternativet at man i kort sier opp avtalen.

Men jeg synes en ting utkrystalliserer seg gjennom en del av disse siste postene, og det er at "SAS har... osv osv"
Så her burde man med tydelighet kanskje også gjort tilsvarende henvendelse inn mot SAS likt det man gjorde mot DnB, hvis det er tilfelle at det er de som har initiert disse endringene - og i bunnen legger premissene for utstedelse og vilkår for opptjening og bruk av CT. Da er vel kanskje ikke DnB så hardt å laste?
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ser forholdet du påpeker jameson82, og synes selvfølgelig et slikt trekk er uheldig.

BårdK: Helt enig med deg i dette, har tilsvarende omsetning på kortet jeg også, men velger å beholde det da jeg i utgangspunktet har bruk for det - og med unntak av disse forholdene med CT har vært relativt godt fornøyd med tjenestene/kundeforholdet. Som du skriver så er jo alternativet at man i kort sier opp avtalen.

Men jeg synes en ting utkrystalliserer seg gjennom en del av disse siste postene, og det er at "SAS har... osv osv"
Så her burde man med tydelighet kanskje også gjort tilsvarende henvendelse inn mot SAS likt det man gjorde mot DnB, hvis det er tilfelle at det er de som har initiert disse endringene - og i bunnen legger premissene for utstedelse og vilkår for opptjening og bruk av CT. Da er vel kanskje ikke DnB så hardt å laste?

SAS vil vel svare at ting bedrer seg med nye EuroBonus, som dessverre er forsinket i god SAS stil.

En ting SAS kunne gjort, som jeg ville likt, er å tillatte hovedpassasjer å kjøpe betalt billett også la companion plukke award billett på samme avgang (gratis).

I tillegg til å fikse open jaws, mixed classes etc.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Mitt hovedproblem, og som gjør at jeg opplever at jeg ikke får det jeg har betalt for eller er blitt lovet, er at SAS er ufattelig gjerrige på awardbilletter i C. Nesten umulig å finne to ledige seter i C. Men det er jo bare å avslutte kundeforholdet, noe jeg kommer til å gjøre dersom reglene ikke gjør at jeg får noe ut av CT.

Helt enig!!
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Hei
Jeg har fulgt debatten og de ulike postene om disse CT-klagene en stund nå, og har lyst til dele et par små refleksjoner i denne sammenheng.

Takk for et gjennomtenkt og godt formulert innlegg ahstrand. Jeg er veldig enig i det du skriver!

Jeg føler det blir litt feil å skulle mene at de har gjort endringer i "avtalen" med å endre muligheten for bruk på *A metall. For den muligheten har aldri vært en del av vilkårene for CT, kun en flott mulighet man hadde, men som dessverre forsvant. Man kan sånn sett ikke "klage" på at man fjernet dette, når vilkårene for CT klart og tydelig sier at det er SAS-metall som gjelder.

Jeg føler også at DnB/Amex har vært seriøse i sine svar og det virker som om de forsøker å få til en god ordning. Jeg er imidlertid helt enig i at SAS er utrolig gjerrige på awardseter på long-haul C. For mange er det dette som er interessant å benytte CT til. Jeg håper de bedrer tilgjengeligheten, om ikke får hver og en selvsagt vurdere om man mener årsavgiften til Amex er verdt produktet man får. Jeg benytter Amex såpass mye at jeg føler at opptjeningen av antall Eurobonuspoeng også er et viktig moment for meg personlig.

Jeg håper og tror at nye Eurobonus (2.0), nye nettsider for SAS og nye vilkår for Amex/CT vil bringe positive ting med seg!
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg føler det blir litt feil å skulle mene at de har gjort endringer i "avtalen" med å endre muligheten for bruk på *A metall. For den muligheten har aldri vært en del av vilkårene for CT, kun en flott mulighet man hadde, men som dessverre forsvant. Man kan sånn sett ikke "klage" på at man fjernet dette, når vilkårene for CT klart og tydelig sier at det er SAS-metall som gjelder.

Nja. Praksis skaper vel en viss presedens, og dette farger vel kundenes oppfatninger av produktet (selv om det formelt sett er riktig at Amex har alt sitt på det tørre). Det skulle vært interessant å vite hvorfor innstrammingen kom...
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Hei
Jeg har fulgt debatten og de ulike postene om disse CT-klagene en stund nå, og har lyst til dele et par små refleksjoner i denne sammenheng.

Helt enig i det du skriver. Når man ser på hvor lavt kravet er for å få SAS Am-Ex plat, så er det langt fra noe premium kort. Hadde gjerne sett et ekte platinumkort i stedet for dette Ola Dunk kortet.
Denne tråden bærer preg av barneskolementalitet og mye sutring.

Selv har jeg et par CT i skuffa som ikke blir brukt. Sur av den grunn? Nei, jeg kan si opp kortet om jeg ikke er fornøyd. Det står ikke noe i reklamen eller betingelsene at man kan dra hvor man vil og når man vil.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Takk for velformulert innlegg ahstrand. Enig i mye av det du skriver, enkelte her begynte jo å forvente CT uttak med *A partnere kort tid etter vi fikk svaret fra programansvarlig i Amex/DNB i høst, selv om det ble antydet endrede vilkår en gang etter årsskiftet.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Da var fjorårets CT brukt. Plus til Brussel er neppe årets beste deal, men bedre enn å la den utgå. Og siden jeg ikke lenger har gullkorn er det greit med loungetilgangen Plus gir
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ingen som har lest eller hørt noe nytt ang CT for 2014?

/Thor

Snakket nettopp med AmEx kundeservice vdr nye regler i 2014. Fikk høre følgende: de hadde nettopp hatt et møte i går vdr dette - nye regler vil komme "i løpet av våren" men at det var "100 % sikkert" at CT (for AmEx Platinum) vil kunne brukes på *A, ikke bare på SAS flyvninger.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Snakket nettopp med AmEx kundeservice vdr nye regler i 2014. Fikk høre følgende: de hadde nettopp hatt et møte i går vdr dette - nye regler vil komme "i løpet av våren" men at det var "100 % sikkert" at CT (for AmEx Platinum) vil kunne brukes på *A, ikke bare på SAS flyvninger.

Lovende, men frykter at det kommer samtidig med chip :cry:
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top