American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Både USD og EUR utstedes i UK såvidt meg bekjent. Jeg vurderte å skaffe meg et slikt kort før jeg fant ut at kjøp i annen valuta enn kortets belastes et gebyr på 3%.

Dette stemmer og er ingen god deal. Enda verre er det med mitt GBP kort som HVIS det belastes i f.eks. EUR blir først "vekslet" til USD før det konverteres til GBP, begge gangene med %-tillegg.
Har stort sett unngått dette ved å bruke Amex SAS kortet på de fleste transaksjonene jeg gjør i alle valutaer bortsett fra USD eller GBP.
Centurionfordelene oppveier dog mye, og har grunnet "Charter Member" status (Blant de opprinnelige som fikk dette i 1999) fått en redusert årsavgift som gjør at jeg tross alt beholder kortet.
Mitt råd: HVIS du ønsker kortet, så søk et IDC kort med EUR eller USD basis og bruk det på samme måte?

Har det alltid vært så dårlig tilgjengelighet på bonusbilletter med SAS til Bangkok?

Er jo ikke mulig å finne en t/r til Bangkok i vinter.

Er ikke mye fristende med SAS Amex lengre når det ikke er mulig å booke *A reise med CT når det bortimot ikke er tilgjengelig seter til "eksotiske" reisemål med SAS metall!

Dette stemmer og er ingen god deal. Enda verre er det med mitt GBP kort som HVIS det belastes i f.eks. EUR blir først "vekslet" til USD før det konverteres til GBP, begge gangene med %-tillegg.
Har stort sett unngått dette ved å bruke Amex SAS kortet på de fleste transaksjonene jeg gjør i alle valutaer bortsett fra USD eller GBP.
Centurionfordelene oppveier dog mye, og har grunnet "Charter Member" status (Blant de opprinnelige som fikk dette i 1999) fått en redusert årsavgift som gjør at jeg tross alt beholder kortet.
Mitt råd: HVIS du ønsker kortet, så søk et IDC kort med EUR eller USD basis og bruk det på samme måte?

Bestemte meg for å vente til jeg flytter til UK over nyttår. Tror dere det vil være vanskelig for meg å få innvilget UK Platinum uten britisk historikk, men etter et par lønnsutbetalinger?

Last edited:

Har det alltid vært så dårlig tilgjengelighet på bonusbilletter med SAS til Bangkok?

Ja, notorisk dårlig tilgjengelighet på den ruten. Jeg klarte en gang å få en billett i C på strekningen BKK-CPH. Det var et under.

Har fulgt med i tråden en stund og ser det er mye negativt både med rot ift poeng, CT på IC som ikke lengre får bookes på Star Alliance mm.

Er det i det hele tatt noe vits i å skaffe seg Sas amex lengre?

Bestemte meg for å vente til jeg flytter til UK over nyttår. Tror dere det vil være vanskelig for meg å få innvilget UK Platinum uten britisk historikk, men etter et par lønnsutbetalinger?

En venn av meg, bosatt i London, fikk kortet "kastet" etter seg. Slik jeg forstår det på han er inntektskravet "kun" 400.000 norske kroner og så vidt jeg tolket det var det husstandens inntekt som var gjeldende. Uansett, du finner nok mer om det på nettet, men både han og samboer fikk kort umiddelbart i UK, og samboeren er student uten inntekt, men regner med det er et familiekort knyttet mot han.

Selv har jeg vel bestemt meg for at til neste høst er jeg uten amex plat... Passerte 240K i omsetning ved siste faktura..

Last edited:
American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Har fulgt med i tråden en stund og ser det er mye negativt både med rot ift poeng, CT på IC som ikke lengre får bookes på Star Alliance mm.

Nei, jeg synes ikke det. Måtte i tilfelle være om du bruker leiebil mye pga forsikringen.

Nei, jeg synes ikke det. Måtte i tilfelle være om du bruker leiebil mye pga forsikringen.
Det siste er et svært godt poeng; Hertz er ofte snille og gir meg rimelig heftige biler hvor SuperCDW/LDW kostnaden lett blir et par hundre kroner ekstra pr dag; 14 dagers bruk av leiebil dekker glatt den ordinære årsavgiften til Amex-kortet.

Finnes andre kort med leiebilforsikring inkludert til en mye lavere årsavgift så det er ikke en god grunn til å velge SAS AmEx.

20 poeng per 100 kr er fremdeles ok, leiebilforsikring er bra, reiseforsikring et bra tillegg til helårsforsikring.

Får man halv årsavgift, kan man bruke CT på innenriks og gå i null.

Ingen kjempedeal, men svakt positivt i noen scenarioer.

men hva med brevet vi skulle skrive? Noen som tar på seg jobben?

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Finnes andre kort med leiebilforsikring inkludert til en mye lavere årsavgift så det er ikke en god grunn til å velge SAS AmEx.

Hvilke andre norske har det? Jeg er sikrer opp til 85000 daler med Idc platinum.

men hva med brevet vi skulle skrive? Noen som tar på seg jobben?

Slenger ut et utkast til diskusjon:

Til: SAS
Kopi: American Express Norge

Undertegnede er kunder av SAS Eurobonus American Express, med et sterkt ønsker om å være fornøyd kunder av dette produktet. I dag er dette ikke situasjonen.

Vi flyr alle hyppig og er flittige brukere av kredittkort både privat og i jobbsammenheng.

SAS Amex har flere fordeler, deriblant en fornuftig poenginntjening per brukte krone, men for de fleste av oss er det Companion Ticket som er rosinen som gjør pølsen spisbar eller årsavgiften betalbar om man vil. Vi ønsker å reise langt med denne billetten.

Companion Ticket er allerede svært begrenset gjennom regler som forhindrer open-jaws, blanding av klasser, eller mulighet til kombinere med betalte billetter. Det gjør det svært vanskelig å finne tur og retur til ønskede reisemål.

Tidligere har dere tillatt booking av Companion Ticket på deres utstrakte partnernettverk i Star Alliance så lenge destinasjonen var en destinasjon betjent av SAS. Denne muligheten har begrenset skadevirkningene av begrensingene, men finnes nå ikke lenger.

Star Alliance bookinger medførte brenseltillegg og var dermed sjelden et førstevalg, men muligheten sikret at mange fikk benyttet Companion Ticket på en god måte. For oss er Companion Ticket nå et nesten verdiløst element i en kredittkorttilbud som allerede var svakt på mange punkter.

Flere av hos har budsjettsansvar og forstår at en booking på Star Alliance kanskje medfører større kostnader for dere enn det dere henter inn på brenseltillegg, men vi skriver dette brevet for at dere skal forstå at denne begrensingen også medfører tapt inntekt gjennom:
- Færre årsavgifter betalt til American Express
- Færre Eurobonus poeng solgt til America Express
- Lavere walletshare og lojalitetskapende arenaer for dere å kommunisere med kunden, oss, på.

Vi er alle aktive på det sosial mediet Flyprat og invitere dere til en videre dialog der.

Med vennlig hilsen,

N N
Y Y
P P

Last edited:

Det siste er et svært godt poeng; Hertz er ofte snille og gir meg rimelig heftige biler hvor SuperCDW/LDW kostnaden lett blir et par hundre kroner ekstra pr dag; 14 dagers bruk av leiebil dekker glatt den ordinære årsavgiften til Amex-kortet.

Noter følgende unntak:
Vi vil ikke betale for ansvar som direkte eller indirekte følger av, er forårsaket av, er oppstått av eller som er et resultat av:
1. leie av kjøretøyer, luksus- eller sportsbiler, med en utsalgspris høyere enn kr 500 000 (eller tilsvarende i lokal valuta)

Forsikringsvillkorene finner dere her, unntakene på side 3
http://americanexpress.no/fileshare... eurobonus PLATINUM kjøpsforsikring chubb.pdf

Det er en god del biler i Norge som fort koster mer enn kr 500.000 uten å være en luksus- eller sportsbil, slik jeg definerer biler. Ser for meg at det kan bli noen intressante diskusjoner med Amex og forsikringsselskapet dersom man må benytte forsikringen på Audi A6 eller lignende...

Noter følgende unntak:
Vi vil ikke betale for ansvar som direkte eller indirekte følger av, er forårsaket av, er oppstått av eller som er et resultat av:
1. leie av kjøretøyer, luksus- eller sportsbiler, med en utsalgspris høyere enn kr 500 000 (eller tilsvarende i lokal valuta)

Forsikringsvillkorene finner dere her, unntakene på side 3
http://americanexpress.no/fileshare... eurobonus PLATINUM kjøpsforsikring chubb.pdf

Det er en god del biler i Norge som fort koster mer enn kr 500.000 uten å være en luksus- eller sportsbil, slik jeg definerer biler. Ser for meg at det kan bli noen intressante diskusjoner med Amex og forsikringsselskapet dersom man må benytte forsikringen på Audi A6 eller lignende...

De fleste leiene mine er i utlandet, og prisnivået der er gudskjelov noooe lavere...

BRA! Dette støttes 100%

Ditto.
I tillegg kan det nevnes at service- og kunnskapsnivået på den dedikerte "CT" linjen i Tallinn er langt under pari, spesielt i forhold til før juni 2013.
Hvordan ordnes en gruppesignatur?

Re: Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Hvilke andre norske har det? Jeg er sikrer opp til 85000 daler med Idc platinum.

Remembercard kr 90 per år med dekning opp til 10.000. Bank Norwegian kr 249 per år med dekning opp til 20.000.

Handelsbanken har leiebilforsikring på både gull og platinum mastercard. Begge er billigere enn SAS AmEx Plat. Når jeg sjekket rundt etter hvilket kredittkort jeg skulle satse på i 2011 så var det noen fler som hadde det også, men husker ikke helt hvem.

Status
Not open for further replies.
Back