Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
Da er CT i boks, både opptjent, mottatt og bestilt. Har vært rimelig godt dekket her inne allerede, men tar en recap for "nye lesere".
Opptjening
- Passerte 100' omsetning midt i juli.
- AmEx får da melding internt om >100' når fakturaen kjøres i august
- Melding til SAS går fra AmEx i månedskifte etterpå, så CT er utstedt 02.09 og gyldig 12mnd fra da.
Må si at det er forholdsvis lange delays i systemet, og om en har en bestemt reise/tidspunkt en ønsker å bruke sin CT på, så kan det kreve litt planlegging. Opptjening av EB-poeng for CT i C ut av Europa har jeg også måtte spe på EB-kontoen med kjøp av poeng, men passet på å gjøre dette når de hadde 40% rabatt. Alt i alt har jeg betalt mye mindre for to billetter i C enn to totalt ufleksible billetter i donkey class.
Mottak / CT
Må si at mottak av selve CT var en nedtur. Jeg hadde forventet meg noe som Charlie og Sjokoladefabrikken, dvs i alle fall "noe ekstra" uten at jeg helt visste hva. Istedet er det bare et kjedelig brev med kort oppsummering av noen av reglene for CT, samt telefonnummer og åpningstider for hvor en kan bestille. Uten å ha lest denne tråden jevnlig så tror jeg nok at det ikke er helt rett fram.
Under punktet 'noen praktiske opplysninger', så har de skrevet at "skatter og avgifter kommer i tillegg. Vi anbefaler at du belaster denne utgiften på diss SAS AmEX kort slik at du er dekket av reiseforsikringen [..]". Men leser en i vilkårene så finner en jo raskt at en må ha betalt 50% av reisen (fly, hotell, mm) med AmEx for at den skal gjelde, og med 700kr i flyutgifter og eks 7000kr i hotell så er en jo langt fra dekket.
Bestilling
Hadde på forhånd meldt meg inn i ANA og trykket en god del rundt på websidene deres for ledige billetter. Nå var reisemålet egentlig bestemt allerede før AmEx ble bestilt, og det er NewYork som er reisemålet, og på grunn av jobb, barnepass, etc så var det lørdag til onsdag reisen måtte gå, dog stor fleksibilitet på når. Via ANA-tool fant jeg svært lite ledig, både fra OSL, CPH, ARN med SAS men også via eks MUC, FRA, LHR og andre destinasjoner jeg måtte komme på. Det enkleste og beste viste seg å være sas.no og EB-bestillingen der (en kan søke på EB-billetter uten å ha poengene), der fant jeg den klart best oversikten og jeg fant også to aktuelle avreisedatoer med ledige billetter, så spørsmål om evt bruk av *A ble aldri et tema for meg denne gangen.
Ringte oppgitt nummer og ble satt over til Tallin. Var ca 10 min i kø og ca 20 min før booking var komplett. Dama i den andre enden var litt hyggelig men hadde jeg ikke gjort hjemmeleksen med å ha dato og routing klar tror jeg det kunne blitt ampert for hun virket ikke klar for å guide meg gjennom SAS destinasjoner med uklar timeplan. Spørsmål om klasse og routing var helt fraværende, jeg oppga bare dato og da ble vi trykket gjennom uten ønsker og jeg oppfattet det ikke som noe premie-produkt jeg var i ferd med å kjøpe (booket i C). Hun ville fly oss OSL-CPH-EWR med bare 1t 10min transfer på CPH, og selv når jeg spurte om det var ok var hun helt klar på det gikk fint og mente at det ikke var andre ledige fly tidligere på dagen. Men med neste gjennomgang av routing kunne hun aller nådigst finne plass på et fly tidligere (sas.no viser ledige EB-plasser) og vi har nå ca 3t transfer på CPH, og da blir det i alle fall ikke stress samt tid til shopping og lounge.
Å gjøre bestilling av billetter på engelsk er jeg ikke 100% komfortabel med, spesielt med øæå og staving av alle fornavn og etternavn. Klarte å få til to stavefeil og jeg måtte selv få henne til å dobbelsjekke at alle navn var 100% match mellom pass og billett, det virket ikke som hun syntes dette var så viktig. Av positive elementer fra bookingen var at vi fikk velge sete allerede nå. Rad 1 var dog opptatt, men valgte rad 2, G-H seter, i antagelse om at det er et godt valg.
Final routing
OSL-CPH-EWR, in C
EWR-OSL, in C
Total pris: 359kr * 2 = 718kr (+ endel poeng kjøpt på SAS.no, ref over)
Oppsummering
Hadde sett fram til bedre service i alle ledd. Nå fikk jeg bestilt en reise til ønsket reisemål og en av førstevalgene for dato, så alt i alt er det viktigst. Ha klar pass, EB-nummer, kredittkort og ønsket routing før du ringer og vær høflig men bestemt.