American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Fra kundeservice:

Dette er en illustrasjon, men det arbeides med å få chip på plass så raskt som mulig.

Ha en fin dag!

Ingenting nytt altså.
 
American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Hmm.. Ja det jobbes, men det har dem gjort en stund nå :-/

Hvordan går det med brevet vi ønsker å sende?
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Da er CT i boks, både opptjent, mottatt og bestilt. Har vært rimelig godt dekket her inne allerede, men tar en recap for "nye lesere".

Opptjening
- Passerte 100' omsetning midt i juli.
- AmEx får da melding internt om >100' når fakturaen kjøres i august
- Melding til SAS går fra AmEx i månedskifte etterpå, så CT er utstedt 02.09 og gyldig 12mnd fra da.

Må si at det er forholdsvis lange delays i systemet, og om en har en bestemt reise/tidspunkt en ønsker å bruke sin CT på, så kan det kreve litt planlegging. Opptjening av EB-poeng for CT i C ut av Europa har jeg også måtte spe på EB-kontoen med kjøp av poeng, men passet på å gjøre dette når de hadde 40% rabatt. Alt i alt har jeg betalt mye mindre for to billetter i C enn to totalt ufleksible billetter i donkey class.

Mottak / CT
Må si at mottak av selve CT var en nedtur. Jeg hadde forventet meg noe som Charlie og Sjokoladefabrikken, dvs i alle fall "noe ekstra" uten at jeg helt visste hva. Istedet er det bare et kjedelig brev med kort oppsummering av noen av reglene for CT, samt telefonnummer og åpningstider for hvor en kan bestille. Uten å ha lest denne tråden jevnlig så tror jeg nok at det ikke er helt rett fram.

Under punktet 'noen praktiske opplysninger', så har de skrevet at "skatter og avgifter kommer i tillegg. Vi anbefaler at du belaster denne utgiften på diss SAS AmEX kort slik at du er dekket av reiseforsikringen [..]". Men leser en i vilkårene så finner en jo raskt at en må ha betalt 50% av reisen (fly, hotell, mm) med AmEx for at den skal gjelde, og med 700kr i flyutgifter og eks 7000kr i hotell så er en jo langt fra dekket.


Bestilling
Hadde på forhånd meldt meg inn i ANA og trykket en god del rundt på websidene deres for ledige billetter. Nå var reisemålet egentlig bestemt allerede før AmEx ble bestilt, og det er NewYork som er reisemålet, og på grunn av jobb, barnepass, etc så var det lørdag til onsdag reisen måtte gå, dog stor fleksibilitet på når. Via ANA-tool fant jeg svært lite ledig, både fra OSL, CPH, ARN med SAS men også via eks MUC, FRA, LHR og andre destinasjoner jeg måtte komme på. Det enkleste og beste viste seg å være sas.no og EB-bestillingen der (en kan søke på EB-billetter uten å ha poengene), der fant jeg den klart best oversikten og jeg fant også to aktuelle avreisedatoer med ledige billetter, så spørsmål om evt bruk av *A ble aldri et tema for meg denne gangen.

Ringte oppgitt nummer og ble satt over til Tallin. Var ca 10 min i kø og ca 20 min før booking var komplett. Dama i den andre enden var litt hyggelig men hadde jeg ikke gjort hjemmeleksen med å ha dato og routing klar tror jeg det kunne blitt ampert for hun virket ikke klar for å guide meg gjennom SAS destinasjoner med uklar timeplan. Spørsmål om klasse og routing var helt fraværende, jeg oppga bare dato og da ble vi trykket gjennom uten ønsker og jeg oppfattet det ikke som noe premie-produkt jeg var i ferd med å kjøpe (booket i C). Hun ville fly oss OSL-CPH-EWR med bare 1t 10min transfer på CPH, og selv når jeg spurte om det var ok var hun helt klar på det gikk fint og mente at det ikke var andre ledige fly tidligere på dagen. Men med neste gjennomgang av routing kunne hun aller nådigst finne plass på et fly tidligere (sas.no viser ledige EB-plasser) og vi har nå ca 3t transfer på CPH, og da blir det i alle fall ikke stress samt tid til shopping og lounge.

Å gjøre bestilling av billetter på engelsk er jeg ikke 100% komfortabel med, spesielt med øæå og staving av alle fornavn og etternavn. Klarte å få til to stavefeil og jeg måtte selv få henne til å dobbelsjekke at alle navn var 100% match mellom pass og billett, det virket ikke som hun syntes dette var så viktig. Av positive elementer fra bookingen var at vi fikk velge sete allerede nå. Rad 1 var dog opptatt, men valgte rad 2, G-H seter, i antagelse om at det er et godt valg.


Final routing
OSL-CPH-EWR, in C
EWR-OSL, in C
Total pris: 359kr * 2 = 718kr (+ endel poeng kjøpt på SAS.no, ref over)

Oppsummering
Hadde sett fram til bedre service i alle ledd. Nå fikk jeg bestilt en reise til ønsket reisemål og en av førstevalgene for dato, så alt i alt er det viktigst. Ha klar pass, EB-nummer, kredittkort og ønsket routing før du ringer og vær høflig men bestemt.
 
Last edited:
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Da er CT i boks, både opptjent, mottatt og bestilt. Har vært rimelig godt dekket her inne allerede, men tar en recap for "nye lesere".

Opptjening
- Passerte 100' omsetning midt i juli.
- AmEx får da melding internt om >100' når fakturaen kjøres i august
- Melding til SAS går fra AmEx i månedskifte etterpå, så CT er utstedt 02.09 og gyldig 12mnd fra da.

Må si at det er forholdsvis lange delays i systemet, og om en har en bestemt reise/tidspunkt en ønsker å bruke sin CT på, så kan det kreve litt planlegging. Opptjening av EB-poeng for CT i C ut av Europa har jeg også måtte spe på EB-kontoen med kjøp av poeng, men passet på å gjøre dette når de hadde 40% rabatt. Alt i alt har jeg betalt mye mindre for to billetter i C enn to totalt ufleksible billetter i donkey class.
.

Flott guide det der. Jeg har dog et praktisk spørsmål i forbindelse med forsinkelsene i systemet som trolig har blitt besvart før. Regnes omsetningen på AmEx-kortet for når kortet er dratt, beløpet bokført, når AmEx-registrerer det i nettbank eller SAS mottatt det faktiske forbruket og omsatt det til poeng?

Jeg har bl.a. en transaksjon fra 02.08.2013 og disse har dato bokført 07.08.2013. Videre er de pt. ikke fakturert meg av AmEx og jeg har heller ikke fått det omsatt i poeng. Jeg har fått forståelse for at det skjer medio hver måned og at jeg vil bli fakturert dette samtidig med forfall ca. 01/10.

Årsaken til at jeg spør er i tilfelle jeg bikker 100' i desember. Vil det i så fall utløse en CT eller ikke dersom kortet for transaksjonen som bikker over gjennomføres f.eks. 29/12?
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Orbiter: Just this morning I booked my CT on exactly the same route. I wasn't really expecting a song and dance when the CT arrived but it would have been nice to have had a little fuss made.

With regards to booking the journey I also did a lot of searching on the SAS website to find available award space for two tickets in C. Award Nexus was also useful. English is my mother tongue so no problems booking with Tallin. I found the operator to be quite nice and professional. He seemed to have plenty of time to assist and was quite friendly. Not a bad experience.

The operator offered to reserve seats for me, but I wanted to do that myself. How do I go about doing this on SAS.no? The booking is not registered under my bookings, but when I put in the booking reference (under 'andre bestilling') it says that I'm not allowed to change the trip at the moment and that I should take contact with SAS Sales and Support. Is this just because I made the booking in the last hour?


Edit: Just managed to select seats via LH website
 
Last edited:
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Såvidt jeg har forstått reiseforsikringen er det 50% av transportkostnadene sim gjelder.

Jeg fikk dekket hotellkostnad fra en avbestilling av CT tur selv om hotell var betalt med andre kort. I tilfellet hvor man har fått den teksten som er nevnt vil nok DNB uansett være forpliktet til å gi dekning.

Slik usikker er selvsagt grunnen til at man i tillegg bør ha helårsforsikring ved reise utenfor EØS området.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Såvidt jeg har forstått reiseforsikringen er det 50% av transportkostnadene sim gjelder.

Jeg fikk dekket hotellkostnad fra en avbestilling av CT tur selv om hotell var betalt med andre kort. I tilfellet hvor man har fått den teksten som er nevnt vil nok DNB uansett være forpliktet til å gi dekning.

Slik usikker er selvsagt grunnen til at man i tillegg bør ha helårsforsikring ved reise utenfor EØS området.

Godt å vite det. Blir nemlig skikkelig lei av AMEX Norge sine gebyrer for bruk med utenlandsk valuta.. Da kan en altså bestille flyturen med AMEX og resten via et annet kort.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Godt å vite det. Blir nemlig skikkelig lei av AMEX Norge sine gebyrer for bruk med utenlandsk valuta.. Da kan en altså bestille flyturen med AMEX og resten via et annet kort.

Er vekslingskursen så ille? Jeg har finregnet på dette et par ganger og det har ikke vært så stor forskjell ift MC og Visa som jeg først trodde.
 
American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Er ikke tillegget de vanlige 1,75% på norskt kort? Vet at kortet mitt fra UK har 3%.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Det er vel det samme påslaget som hos andre (1.75%) -- men innbiller meg all valutaveksling hos Amex går via USD -- ergo dårligere kurs for det meste annet enn USD?
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Dette svaret fikk jeg fra DnB/AmEx ved henvendelse om ekstrabonus i juli:

"Det kan ta noen få uker før poengene godskrives din konto. Vi anbefaler at du venter til september med å sjekke om du har blitt godskrevet poengene. Hvis du ikke har fått noen poeng da bes du kontakte oss igjen."

Og da er septemberutdraget ankommet uten at ekstrabonuspoengene er kreditert, det synes jeg er elendig!
Var i kontakt med kundeservice og hun kunne ikke se at min henvendelse av 10/8 var behandlet, men lovte å komme tilbake til meg i løpet av uken... Yeah, right...
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Og da er septemberutdraget ankommet uten at ekstrabonuspoengene er kreditert, det synes jeg er elendig!
Var i kontakt med kundeservice og hun kunne ikke se at min henvendelse av 10/8 var behandlet, men lovte å komme tilbake til meg i løpet av uken... Yeah, right...

Det ble vel aldri lovet at poengene skulle komme sammen med de vanlige poengene for august? Jeg avventer og ser om de dukker opp i løpet av september før jeg hisser meg opp :cool:
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Og da er septemberutdraget ankommet uten at ekstrabonuspoengene er kreditert, det synes jeg er elendig!
Var i kontakt med kundeservice og hun kunne ikke se at min henvendelse av 10/8 var behandlet, men lovte å komme tilbake til meg i løpet av uken... Yeah, right...

Det ble vel aldri lovet at poengene skulle komme sammen med de vanlige poengene for august? Jeg avventer og ser om de dukker opp i løpet av september før jeg hisser meg opp :cool:

Jeg har pt. ikke fått poeng for august enda, så det kan være det tar litt tid? Ser at jeg sist fikk poeng 15/8 så det er vel naturlig å anta at kjøringene tar et par dager.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Det ble vel aldri lovet at poengene skulle komme sammen med de vanlige poengene for august? Jeg avventer og ser om de dukker opp i løpet av september før jeg hisser meg opp :cool:
Amex har selv på tlf. formidlet at poengene skulle vært inne sammen med første fakturering i august, og min poengoppdatering for september reflekterer verken på SAS' eller på Amex' side tilleggskrediteringen. I prinsippet kanskje ikke såå mye å si med mindre man som jeg har en CT mulighet som utløper i september og trenger de ekstra 10' poengene for å få gjennomført denne...
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Amex har selv på tlf. formidlet at poengene skulle vært inne sammen med første fakturering i august, og min poengoppdatering for september reflekterer verken på SAS' eller på Amex' side tilleggskrediteringen. I prinsippet kanskje ikke såå mye å si med mindre man som jeg har en CT mulighet som utløper i september og trenger de ekstra 10' poengene for å få gjennomført denne...

Aha. Jeg har kun forholdt meg til informasjonen jeg fikk på mail.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg har fått 9731 poeng den 6. sept fra Amex. Jeg har ikke kontrollregnet, men det må være en god del ekstrapoeng fra Juli, da min augustfaktura var betydelig lavere enn ca kr 48000.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Regnes omsetningen på AmEx-kortet for når kortet er dratt, beløpet bokført, når AmEx-registrerer det i nettbank eller SAS mottatt det faktiske forbruket og omsatt det til poeng?

Skal ikke påberope meg den store ekspertisen her, men jeg hadde i alle fall noen bevegelser på kortet mitt i desember i fjor fra uken før jul, og selv om disse kom på faktura i januar telte de ikke på opptjening på CT for i år. Men om det er rentedato eller bokføringsdato som gjelder må nesten AmEx/DnB svare på.
 
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ang "ekstrapoengene" fra Juli på bruk i utlandet. jeg har fremdeles ikke fått disse. Purret de opp igjen i dag.. neste gang ryker kortet..

Ang CT. Satt på SAS flyet i går og så på deres rurekart. Er det slik at de eneste "eksotiske" reisemålene SAS selv flyr til er Tokyo, Beijing og Shanghai ? india er borte og Bangkok var merket som kun via codeshare.. Hvor skal man da fly med CT ??
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top