American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Da har jeg fått bestilt årets Companion ticket og vil dele litt erfaringer og spørre om et råd. Valget falt på San Francisco fra 25. Juli til 1. August.

Før jeg bestilte sjekket jeg med EBG supporten om det ville være mulig å bestille fra HAM da det ville være mest praktisk for oss (skal levere lille frøken hos besteforeldrene syd i Danmark) og fikk til svar at det gikk. Når jeg skulle bestille hadde pipen dog fått en annen lyd. Damen var bastant på at det ikke var lov. Jeg fortalte at jeg hadde en mail som sa noe annet og hun spurte til og med etter navnet på agenten som hadde svart dette. Hun sjekket så med sin sjef mens jeg var på hold og hadde så en eksakt kopi av brevet foran seg som tydelig sa at "utreise måtte være fra Skandinavia". Endte med at jeg avsluttet samtalen, var ingen vilje til å stå ved ordet når de hadde gjort en feil.

Dagen etter ringte jeg opp igjen etter å ha sjekket plasser fra CPH. Hadde sjekket med KVS på LHR - SFO (plasser i C) og på SAS sine hjemmesider for CPH - LHR og (plasser i Y+ som ikke vises på KVS). Var ikke noe problem å bestille *A. Utreisen gikk greit hun fikk opp samme plasser jeg hadde funnet. Men på retur fant hun ikke plasser på første connection (SK502 02. AUG), kun på neste fly (SK504) noe som gir 6:55 connection time på LHR. Bad henne booke da jeg tenkte kanskje billettene akkurat hadde gått eller jeg hadde sett feil. Men det vises fortsatt 4 ledige plasser på Y+ på SK 502 den dagen. Har vært i kontakt igjen med EBG supporten for å få endret men de også nekter for at det er ledige plasser på denne avgangen....!!

Hvordan kan det være at availability som agenten ser og den jeg ser på web er ulike. Er det annen availability når det er *A award enn ren SAS award som vises på web? Noen gode tips om hvordan jeg kan overbevise SAS om at de må booke meg over på den tidligere avgangen?

Konklusjon er vel at det ikke var noe problem å booke *A, men at det ellers ikke var mulig å dra strikken alt for langt utover det som står i betingelsene:-)

Ba du dem om å bare søke lhr-cph for å se om det da ville være ledig? Synes det nesten alltid er problemer med tlgjengeligheten de ser når en ringer, de gidder ikke søke opp segment for segment...

Ba du dem om å bare søke lhr-cph for å se om det da ville være ledig? Synes det nesten alltid er problemer med tlgjengeligheten de ser når en ringer, de gidder ikke søke opp segment for segment...

Ja, bad om det men svaret var som følger:

"Jeg får ikke splittet segmentene - dvs at reisen San Francisco-København henger sammen - jeg får heller ikke opp i mitt system at det er ledig på tidligere avganger London-København. Det er eventuelt ledig på nettet dersom man kun skal reise London-København."

Dette har nok med O&D å gjøre. Du sjekker tilgjengeligheten LHR-CPH og det stemmer at det er ledig P-cl (eco extra award) point to point, men reisen din er SFO-CPH via LHR og da blir tilgjengeligheten LHR-CPH en annen.

En av betingelsene til CT er at hele reisen må være i samme serviceklasse, det var ikke noe problem å booke UA I-cl (biz award) i kombinasjon med SK P-cl (eco extra award)?

Hva kom skatter og avgifter på? Tenkte på YQ/fuel surcharge på UA som det er rapporter på at ikke blir belastet på EB-bookinger. At skattene på LHR er høye er en annen sak, dog mindre ved transfer.

"Ekspertene" her på forumet anbefaler jo alltid å søke segment for segment når man skal bygge opp *A / DM turer. Hvorfor skal det ikke være mulig å booke en tur så lenge det er plass på hvert enkelt segment?

Var ikke noe problem å reise i Y+ deler av strekningen når det ikke var plass på C, men jeg betaler selvfølgelig poeng for C. Det som menes i betingelsene er vel at man ikke kan blande C på utreise og Y på hjemreise feks som man kan med en ordinær SAS bonustur.

Har ikke fått eticket ennå så jeg vet ikke eksakt skatter, men hun snakket om rundt kr 700 (per pers regner jeg med). Hun klarte ikke å trekke poengene (ble trukket idag) så jeg fikk kun reiserute.

Har lest litt gjennom her, men er fortsatt litt forvirret. Har 100K poeng og en CT som jeg hadde tenkt å bruke på en C tur til USA til sommeren. Nå har jeg med jevne mellomrom søkt på sas.no siden i høst engang, og ennå ikke funnet ledige seter for 2 i C og har derfor slått dette fra meg.

Tolker jeg det slik at det vil være mulig å reise med annet *A selskap på CT billetten nå?

Så lenge det er til en SAS destinasjon kan man booke på *A partnere ja, dvs NYC, WAS, CHI og SFO i USA. På *A segmenter blir man belastet fuel surcharge noe man ikke blir på SAS, YQ på transatlantiske segment pleier å ligge på rundt 1000 kr + evt YQ på tilslutningsfly. Ser ut til at man slipper YQ på UA, fullt mulig å finne seter med dem fra flere gateways. Award med *A involvert koster 110K i biz til USA forøvrig.

Når jeg sjekket tilgjengeligheten på SAS til USA i sommer for en måned siden var det ikke mange ledige billetter i biz til NYC, WAS og CHI, fant vel flest på retur i august. Fant masse ledig med OS via VIE til NYC, de faser inn helt nye biz-seter lignende LX sine.

Last edited:

Tolker jeg det slik at det vil være mulig å reise med annet *A selskap på CT billetten nå?

Ja, jeg kan hvertfall bekrefte det, og det virker som andre som forsøker dette også har fått det til. Tror dette hadde blitt plukket opp av EB/SK nå dersom det ikke skulle gå.

Derimot har ingen forsøkt å booke en klasse som SK ikke har; F. Hører gjerne fra noen som fosøker dette!

Derimot har ingen forsøkt å booke en klasse som SK ikke har; F. Hører gjerne fra noen som fosøker dette!

Hvordan regnes poeng her? Eventuelt samme som for C ?

Jeg vil anta det ikke går, i beste fall regner de nok etter den vanlige Star Alliance sin uttakstabell for F.

Sendte e-post til kundeservice om diverse ting, og fikk blant annet dette svaret om chip:

"Det arbeides med å få på plass chip på norske kort i løpet av 2013 - så fort som mulig."

Flere som har spurt om skjønner jeg :) Kommer dette på plass er Kiwi+Trumf+Amex en vinner :)

Første året mitt med kortet nærmer seg slutten til halv årspris, ringte medlemsservice og fikk sikret meg halv årspris fremover også... bedriftsavtale :)

Noen helt ferske erfaringer med å booke CT med *A-partnere? Tenker da spesielt etter utsagnene til han svensksen på businessclass.se.

Har dere som har booket på partnere brukt norsk kundesenter eller snakket med noen i Baltikum? Har en tur til D.C. akkurat nå som jeg booket hos en norsk dame på høsten 2012, men tenkte å endre denne til en NYC-tur litt senere på året. Dog svært sparsomt med seter på SAS og ser derfor på UA som jeg har skjønt ikke medfører YQ hos SK akkurat nå.

Lurer litt på beste fremgangsmåte her.

I sverige er det tydeligvis referral bonus på Amex, finnes det i Norge også? Kjenner en som endelig fortod dette med campanionticket.

I sverige er det tydeligvis referral bonus på Amex, finnes det i Norge også? Kjenner en som endelig fortod dette med campanionticket.

Spurte og de lurte mest på hva referral var... :8: Men svaret var omsider, nei.

Mulig idiotisk spørsmål, men er det lov å fly til en SK-destinasjon, men med et stopp og på ikke-SK metall på CT? Altså Oslo-Frankfurt-New York med LH feks..

Mulig idiotisk spørsmål, men er det lov å fly til en SK-destinasjon, men med et stopp og på ikke-SK metall på CT? Altså Oslo-Frankfurt-New York med LH feks..

Skal du stoppe mer enn 24h i FRA, så vet jeg ikke. Men jeg har akkurat booket ruten i C med LH på CT, da det ikke var ledig med SK, hverken Non-stop eller via STO eller CPH.

Tenkte i utgangspunktet bare for en kjapp stopp. Vurderte å svi av noen EB-poeng og en CT på en tur på første evt. business-klasse eventuelt og da ha noen timer i FRA/MUN e.l. for å se på lounge-fasilitetene!

Stopover er ikke tillatt på EB-award billetter med partnere, dvs du må ha transfer på mindre enn 24 timer. Når det gjelder bruk av CT på *partnere så skulle det opphøre ifølge intervjuet på businessclass.se

Status
Not open for further replies.
Back