American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Fikk min CT idag datert 3. des, nesten 2 mnd etter jeg passerte 100K på faktura pr. 6. okt.

Vedr. gyldighet har de tydligvis gjort om på teksten (ref. tidligere innlegg i denne tråden):
- CT er gyldig i 12 måneder etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper.

Hvilket betyr at man bør holde av de siste 5000 på kortet hvis man ikke trenger CT i inneværende år.

En nydelig incentiv for å bruke kortet mindre;) Ikke alt som er helt bra med SAS Amexet.

Hvilket betyr at man bør holde av de siste 5000 på kortet hvis man ikke trenger CT i inneværende år.

En nydelig incentiv for å bruke kortet mindre;) Ikke alt som er helt bra med SAS Amexet.

En må vel gå ut i fra at de teller 12 måneder fra datoen på brevet. Det er iallefall det som er naturlig (ellers ville man tapt 2 måneder i ventetid), og da spiller det ingen rolle når man får det. 12 måneder er 12 måneder.

Punkt 4, i vilkårene:
Når Kortholder har nådd omsetningskravet, vil et e-verdikort (“Companion Ticket”) sendes SAS EuroBonus fra DNB og tilføres Kortholders SAS EuroBonus Konto. Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato kontoføres på Kortholders SAS EuroBonuskonto, og være gyldig i 12 måneder.

Er det noen som har prøvd å bruke dette kortet for å få oppgradert medlemsskap i hotell- loyalitetsprogrammene? Tenker på Hilton HHonors Gold, Starwood SPG Gold og Club Carslsson Platinum. Dette skal jo gå med "vanlig" Amex Platinum.

Er det noen som har prøvd å bruke dette kortet for å få oppgradert medlemsskap i hotell- loyalitetsprogrammene? Tenker på Hilton HHonors Gold, Starwood SPG Gold og Club Carslsson Platinum. Dette skal jo gå med "vanlig" Amex Platinum.[/QUOTE

Både HH og SPG Gold lar seg relativt lett skaffe på annet vis, SAS Amex Plat gir ingen rettigheter. ClubCarlsson har ikke Plat; nivået over Gold er Concierge.

Hei,

Er det noen som vet når opptjeningen til CT begynner?
Vi skal nå inn i 2013, og jeg lurer på når vi begynner å bygge på 100K milepæl for ny CT.

Er det når beløp blir bokført i 2013?
Er det etter at faktura for Desember-Januar er generert til betaling 01.02.13?

Grunnen jeg lurer på dette er at jeg kjøpte noe på kortet for 8500,- NOK igår, og lurer på om dette kommer med på 2012 eller 2013...

Vil DNB vite tidspunktet for når kjøpet ble gjort, eller vil de forholde seg til når det ble bokført...

Noen som har noen ideer eller erfaringer?

A

Skal bestille meg AmEx Plat nå og ser det kommer med 12 000 poeng. Tenkte bare å dobbeltsjekke at det ikke er noe slik at når man har takket ja til alle de andre (mastercard og diners) tilbudene med 6000 poeng pr stk, så får man ikke her? Noe som har fått alle 3 bonusene ? =)

Ikke noe problem, har alle tre og har fått poeng ved bestilling.

Jeg fikk til og med bonus for både premium 6K (som jeg ble tilsendt først og klagde min nød) og platinum 12K :p

Hehe, opplevde det samme E.N. :D Til tross for at damen på kundeservice sa at jeg ikke kom til å få nye poeng for oppgraderingen til Platinum!

Hva skjer med SAS og AmEx? Nå har det i flere dager ikke vært mulig å betale med AmEx på SAS.no... jeg skulle gjerne sikret meg noen av prisene som ligger ute!

Det er ekstremt uprofesjonelt håndtert hvis det er tekniske problemer som årsaker dette. Man begynner nesten å lure på om SAS og AMEX vurderer å si opp avtalen pga for høye priser fra AMEX.

Edit: Så ikke ph34r sin post om den andre tråden før nå

Last edited:

Ser det er blitt spurt om før, men fant ikke noen som har svart. Vil det fungere å bestille innenlands flybilletter via feks expedia og opptjene EB poeng eller vil Amex oppfatte at dette er innenriks fly og ikke gi 20 poeng pr 100-lapp?

Jeg ser at meldingen om at SAS ikke aksepterer AmEx er tatt bort fra forsiden på www.sas.no - så da tyder det på at alt er i orden igjen. Eller..?

Jeg hadde håpet i det lengste at jeg skulle få tilgang til FHR (Fine Hotel & Resort) gjennom AmEx-Plat, men som jeg vel innerst inne visste så gjorde jeg ikke det. Har nå sjekket ut tilbudet som er under Travel Privileges.

For å gi en liten demo over hvilket tilbud som finnes under TravelPrivileges, så har jeg lagt vet et screenshot av tilbud som er tilgjengelig på et (nokså) tilfeldig hotell i en (nokså) tilfeldig by. "Nokså" fordi både Las Vegas er et av mine neste reisemål og Aria trolig er hotellet vi skal bo på, så dermed har jeg sjekket priser på dette hotellet på et utall ulike steder.

Med å endre litt på dataene under "Promo code or IATA", så får en fram både AmEx-rate sammen med andre tilgjengelige rates. For dette tilbudet kan en altså bestille et Delux room for AmEx-rate $189.69 natta (+tax +resort fee) å få en "gratis" upgrade til Delux CityView. Velger en å ikke bruke AmEx får en samme oppgraderte rom for $6 mindre pr natt, evt $28 mindre pr natt og håpe på en gratis upgrade i det en sjekker inn. Dog får en også frokost (om en kommer seg opp i tide), og på dette hotellet har den nok verdi på ca $25-35 da frokostbuffet er ganske dyrt.

En kan jo selvsagt også være heldig å få en AmEx-upgrade fra Delux-room til laveste suite-kategori, som jeg ikke ser som usannsynlig, og da er verdien minst på $100 pr natt. Et guestimate så vil jeg tro at en AmEx-platinum kunde er mer tilbøyelig for å få en god upgrade enn en vanlig kunde som har bestilt hotellet via Expedia eller noe slikt. Det er jo slett ikke sikkert at han som står bak kassen vet forskjell på "AmEx (SAS) Platinum" og "AmEx (real) Platinum"

aria_amex_rate2_zpsf19e2e79.png

Dette er ikke ment for å syte og klage, men mer for en liten info til folk som vurderer AmEx. Jeg har også bare sjekket et hotell, så mulig andre tilbud i andre byer er mye mer fordelaktig.

Da har jeg fått bestilt årets Companion ticket og vil dele litt erfaringer og spørre om et råd. Valget falt på San Francisco fra 25. Juli til 1. August.

Før jeg bestilte sjekket jeg med EBG supporten om det ville være mulig å bestille fra HAM da det ville være mest praktisk for oss (skal levere lille frøken hos besteforeldrene syd i Danmark) og fikk til svar at det gikk. Når jeg skulle bestille hadde pipen dog fått en annen lyd. Damen var bastant på at det ikke var lov. Jeg fortalte at jeg hadde en mail som sa noe annet og hun spurte til og med etter navnet på agenten som hadde svart dette. Hun sjekket så med sin sjef mens jeg var på hold og hadde så en eksakt kopi av brevet foran seg som tydelig sa at "utreise måtte være fra Skandinavia". Endte med at jeg avsluttet samtalen, var ingen vilje til å stå ved ordet når de hadde gjort en feil.

Dagen etter ringte jeg opp igjen etter å ha sjekket plasser fra CPH. Hadde sjekket med KVS på LHR - SFO (plasser i C) og på SAS sine hjemmesider for CPH - LHR og (plasser i Y+ som ikke vises på KVS). Var ikke noe problem å bestille *A. Utreisen gikk greit hun fikk opp samme plasser jeg hadde funnet. Men på retur fant hun ikke plasser på første connection (SK502 02. AUG), kun på neste fly (SK504) noe som gir 6:55 connection time på LHR. Bad henne booke da jeg tenkte kanskje billettene akkurat hadde gått eller jeg hadde sett feil. Men det vises fortsatt 4 ledige plasser på Y+ på SK 502 den dagen. Har vært i kontakt igjen med EBG supporten for å få endret men de også nekter for at det er ledige plasser på denne avgangen....!!

Hvordan kan det være at availability som agenten ser og den jeg ser på web er ulike. Er det annen availability når det er *A award enn ren SAS award som vises på web? Noen gode tips om hvordan jeg kan overbevise SAS om at de må booke meg over på den tidligere avgangen?

Konklusjon er vel at det ikke var noe problem å booke *A, men at det ellers ikke var mulig å dra strikken alt for langt utover det som står i betingelsene:-)

Dette har nok med O&D å gjøre. Du sjekker tilgjengeligheten LHR-CPH og det stemmer at det er ledig P-cl (eco extra award) point to point, men reisen din er SFO-CPH via LHR og da blir tilgjengeligheten LHR-CPH en annen.

En av betingelsene til CT er at hele reisen må være i samme serviceklasse, det var ikke noe problem å booke UA I-cl (biz award) i kombinasjon med SK P-cl (eco extra award)?

Hva kom skatter og avgifter på? Tenkte på YQ/fuel surcharge på UA som det er rapporter på at ikke blir belastet på EB-bookinger. At skattene på LHR er høye er en annen sak, dog mindre ved transfer.

Status
Not open for further replies.
Back